Zdraví

Nemůžete usnout? Vraťte se k přírodě


Díky masovému rozšíření elektřiny v minulém století jsme přestali dělat jednu velmi důležitou věc: respektovat přírodu, lépe řečeno své biorytmy. Nemůžete spát? Možná právě vy jste další obětí moderní "přesvícené" doby.

Večerní stres znamená probdělou noc

S nespavostí se ve svém životě setká přes 30 procent obyvatel a až 10 procent lidí trápí těžké poruchy spánku. Není divu, pracujeme na plné obrátky, nestíháme odpočívat, vázne mezilidská komunikace. To vše vede ke zvyšující se úzkosti a množícím se konfliktům. Bohužel máme snahu je řešit před spaním. Takhle zaručeně neusneme. Hřebíčkem do rakve spavosti je také nepravidelnost spánku. Snažit se dohnat spánkový deficit lenošením o víkendu nám rozhodí biorytmy víc než obávaný posun času.

Neléčte následek, řešte příčinu

Mnoho lidí hledá pomoc v tabletkách na spaní. Preparáty nové generace již takřka nejsou návykové, ale upadat takto rychle do spánku utlumením centrálního nervového systému je pro tělo velmi nepřirozené. Vždy je proto daleko lepší řešit problémy, které nás o spánek okrádají, než nespavost takto "maskovat".

Řešme tedy problémy v pravý čas na správném místě. Hitem spánkové farmakologie je melatonin. Jde o látku tělu vlastní, která řídí naši chuť spát. Dnes se navíc vyvíjejí formy s prodlouženým účinkem. Ty pak mohou významně zlepšit kvalitu spánku i starším lidem.

Rytmus spánku máme v genech

Statisíce let jsou naše vnitřní hodiny seřizovány pravidelným střídáním světla a tmy. Po staletí přizpůsobovali naši předci svůj život rytmu přírody. S masovým rozšířením elektřiny a umělého osvětlení jsme získali dojem, že můžeme pracovat a odpočívat, tak jak chceme my. Naše nezávislost na přírodě je však pouhou iluzí. Toužíte-li po kvalitnějším spánku, zkuste více "naslouchat" svým biorytmům. Choďte proto spát ve stejnou dobu a spěte pokaždé stejně dlouho. Dbejte také na správnou teplotu ložnice. Naše tělo odevzdává teplo do okolí, lépe se tedy spí v chladnější místnosti.

"Více světla ve dne, co největší tma v noci" – to by mělo platit všude a pro všechny. Nejlepší podmínky ke spánku nám totiž vytváří sama příroda. Nejlepší radou pro nespavce je proto více tento "hlas přírody" respektovat.

Zdroj: Milénium: Posun času, hosté: H. Illnerová, H. Šindelářová, H. Rösslerová, J. Praško, ČT24, 24. 10. 2008

Připravil www.dobry-spanek.cz

   
08.01.2009 - Zdraví - autor: Pavel Miškovský

Komentáře:

  1. avatar
    [5] dajdada [*]

    vinná réva je taky dobrá v tekutým stavu na spaní, mám vyzkoušeno

    superkarma: 0 08.01.2009, 20:22:58
  2. avatar
    [4] Meander [*]

    Jitulinka: Nevětrej a nebudeš potřebovat ponožky

    superkarma: 0 08.01.2009, 19:58:12
  3. avatar
    [3] Tulinka [*]

    Než jdu spát,musím mít ložnici dostatečně vyvětranou.Neusnu bez ponožek

    superkarma: 0 08.01.2009, 19:21:06
  4. avatar
    [2] Meander [*]

    Chladno v ložnici mě budí. Potřebuju teplo.

    superkarma: 0 08.01.2009, 15:19:45
  5. avatar
    [1] femme [*]

    chodívám spát ve stejnou dobu, nepiju kafe, spím ve tmě a v ložnici mám chladno, přesto se mi poslední dobou špatně usíná

    superkarma: 0 08.01.2009, 14:14:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme