Fenoménem současnosti jsou internetové obchody. Umožňují rychlé a levné nákupy, lákají velkým výběrem zboží. Ale abyste byli s nákupem spokojeni, uděláte nejlépe, když si nejprve prostudujete informace o internetovém prodejci.

Podle Sdružení ochrany spotřebitelů si ne všichni obchodníci plní svoje povinnosti. Někteří třeba nezveřejňují (v rozporu s § 53 občanského zákoníku) na internetových stránkách obchodu své IČO.

• Skoro 60 % dodavatelů nepoučilo před odesláním objednávky své zákazníky správně (nebo vůbec) o jejich právu na odstoupení od obchodní smlouvy uveřejněné po internetu.

• Někde (i když výjimečně) zkracují zákonem stanovenou záruční dobu na zakoupené zboží.

• 15 % obchodů ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy, pokud bylo zboží objednané „dálkově“ odebráno osobně.

Nač si dát pozor!
Především si přečtěte podmínky celé transakce. Bývají uvedené na stránkách obchodu. Kromě dodacích lhůt najdete poplatky (poštovné, balné, případně další náklady za dopravu), ale i řešení reklamací, vrácení peněz či způsob ochrany osobních údajů.

Také musíte dobře zabezpečit svoji transakci. Pečlivě chraňte svoje osobní údaje, aktualizujte si antivirový program. Zabráníte tomu, aby se k vašemu kontu dostala nepovolaná osoba. Chraňte svoje konto složitým heslem. Pokud „obchodujete“ z internetové kavárny, nezapomeňte se odhlásit ze serveru.

Pozor na zboží nabízené za zlomek normální ceny (počítačové programy, hudba, filmy). To nejsou originály.

Dva týdny záruky
Před ukončením vašeho nákupu všechno zkontrolujte a domluvte s prodejcem způsob placení, dopravu zboží, balení a eventuální pojištění. Pokud něčemu nerozumíte nebo nenajdete dost potřebných informací, zboží neobjednávejte. Pro všechny případy si zálohujte veškerou korespondenci. To se vám může hodit jako důkaz při reklamaci.

Při internetovém obchodu platí rovněž zákony na ochranu spotřebitelů, včetně záručních lhůt a reklamací. V kamenných obchodech má ale zákazník výhodu, že si zboží před nákupem může „ohmatat“. Zboží z internetového obchodu vidí poprvé až při dodání a zaplacení.

Dobrou pojistkou proti „nechtěnému překvápku“ je zákonné ustanovení, které umožňuje zákazníkovi vrátit neporušený výrobek do 14 dnů bez udání důvodů.

Informace týkající se internetového obchodování najdete na adrese: www.bezpecnynakup.cz.

Víte že...
– Na stránkách prodejce chybí adresa a telefon? Asi nepůjde o nikoho seriózního. Bez těchto údajů byste nemohli uplatnit reklamaci.
– Internetové obchody dodávají zboží do tří dnů. To ale není pravidlo. Termín si raději ověřte.
– Prověřené prodejce lze najít na stránkách Asociace pro elektronickou komerci: www.apek.cz.

Nakupujete po internetu? Jakou máte s nákupem zkušenost?

Reklama