Domácnost

Nekupujte zajíce v pytli!

Fenoménem současnosti jsou internetové obchody. Umožňují rychlé a levné nákupy, lákají velkým výběrem zboží. Ale abyste byli s nákupem spokojeni, uděláte nejlépe, když si nejprve prostudujete informace o internetovém prodejci.

Podle Sdružení ochrany spotřebitelů si ne všichni obchodníci plní svoje povinnosti. Někteří třeba nezveřejňují (v rozporu s § 53 občanského zákoníku) na internetových stránkách obchodu své IČO.

• Skoro 60 % dodavatelů nepoučilo před odesláním objednávky své zákazníky správně (nebo vůbec) o jejich právu na odstoupení od obchodní smlouvy uveřejněné po internetu.

• Někde (i když výjimečně) zkracují zákonem stanovenou záruční dobu na zakoupené zboží.

• 15 % obchodů ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy, pokud bylo zboží objednané „dálkově“ odebráno osobně.

Nač si dát pozor!
Především si přečtěte podmínky celé transakce. Bývají uvedené na stránkách obchodu. Kromě dodacích lhůt najdete poplatky (poštovné, balné, případně další náklady za dopravu), ale i řešení reklamací, vrácení peněz či způsob ochrany osobních údajů.

Také musíte dobře zabezpečit svoji transakci. Pečlivě chraňte svoje osobní údaje, aktualizujte si antivirový program. Zabráníte tomu, aby se k vašemu kontu dostala nepovolaná osoba. Chraňte svoje konto složitým heslem. Pokud „obchodujete“ z internetové kavárny, nezapomeňte se odhlásit ze serveru.

Pozor na zboží nabízené za zlomek normální ceny (počítačové programy, hudba, filmy). To nejsou originály.

Dva týdny záruky
Před ukončením vašeho nákupu všechno zkontrolujte a domluvte s prodejcem způsob placení, dopravu zboží, balení a eventuální pojištění. Pokud něčemu nerozumíte nebo nenajdete dost potřebných informací, zboží neobjednávejte. Pro všechny případy si zálohujte veškerou korespondenci. To se vám může hodit jako důkaz při reklamaci.

Při internetovém obchodu platí rovněž zákony na ochranu spotřebitelů, včetně záručních lhůt a reklamací. V kamenných obchodech má ale zákazník výhodu, že si zboží před nákupem může „ohmatat“. Zboží z internetového obchodu vidí poprvé až při dodání a zaplacení.

Dobrou pojistkou proti „nechtěnému překvápku“ je zákonné ustanovení, které umožňuje zákazníkovi vrátit neporušený výrobek do 14 dnů bez udání důvodů.

Informace týkající se internetového obchodování najdete na adrese: www.bezpecnynakup.cz.

Víte že...
– Na stránkách prodejce chybí adresa a telefon? Asi nepůjde o nikoho seriózního. Bez těchto údajů byste nemohli uplatnit reklamaci.
– Internetové obchody dodávají zboží do tří dnů. To ale není pravidlo. Termín si raději ověřte.
– Prověřené prodejce lze najít na stránkách Asociace pro elektronickou komerci: www.apek.cz.

Nakupujete po internetu? Jakou máte s nákupem zkušenost?

   
31.03.2008 - Dům a byt - autor: Marie Šrámková

Komentáře:

  1. avatar
    [31] Solei [*]

    wich: s těmi časopisy funguje domluvit se, že si je budeš chodit na poštu vyzvedávat...

    superkarma: 0 02.04.2008, 08:42:14
  2. avatar
    [30] Solei [*]

    wich: asi bych regulérně vlítla na pobočku a udělala tam brajgl... Je vcelku jedno, že se to zahraje do autu, náhrada ti nebude vyplacena a možná z tebe udělají i hloupou bláznivku. Ale bude to mít ten efekt, že si příště dají pozor.

    superkarma: 0 02.04.2008, 08:41:10
  3. avatar
    [29] Milala [*]

    Přes net nakupuji běžně knihy,iontové nápoje a výživu,koření a nějaké oblečení.Na větší a dražší věci si zatím netroufám,ani sama nevím proč...

    superkarma: 0 01.04.2008, 13:37:54
  4. avatar
    [28] wich [*]

    prece ja: Myslíš, že člověk, který posílá balík přes oceán si lajzne špatně zabalit balík ? Zvláštní, že balík vydržel cestování po Státech, let přes oceán, dopravu přes Evropu, ale na pobočce Slezská Ostrava objeví, že je špatně zabalen . A co fakt, že pod páskou ČP prosvítá na první pohled přeřezaná páska původní. A co časopisy zalité v celofánu? Ty se zase roztrhly samy? Rohlíkem jako je "špatně zabalený balík" mne už jen tak někdo neopije. Když si něco nechávám posílat ze zahraničí, vždycky se domlouváme, aby bylík zabalil co nejsložitěji, tak, aby se do něj nedostal nikdo, protože tady ještě žijeme v totalitě a lezou nám do balíků. Ač jsem patriotka, tak se někdy za počínání malého českého člověka stydím

    superkarma: 0 01.04.2008, 08:49:12
  5. avatar
    [27] prece ja [*]

    tak to se musím pošty zastat, zásilky často jseu rozlepené proto, že jseu špatně zabalené a na některých poštách automaticky takový balík zalepují svojí páskou, aby se nerozletěl celkově

    superkarma: 0 31.03.2008, 20:21:40
  6. avatar
    [26] Meander [*]

    wich: Taky mi chodí balíky přelepené páskou ČP s razítkem, že zásilka přišla poškozená z pošty té a té. Haha...

    superkarma: 0 31.03.2008, 16:42:24
  7. avatar
    [25] wich [*]

    Ei.lin: VŽDY je krabice přelepená páskou České pošty , což není celnice. S celnicí jsme v pohodě. Přišly jen jednou celnicí rozbalené mixáky z USA, protože byly určené k proclení. Poté, co mi začaly chodit zásadně přečtené časopisy v rozlepeném igelitu, rozbalené balíky s nelevnou audio technikou, plus dopis určený do vlastních rukou předala poštovní doručovatelka nezmocněné osobě, čímž vznikl problém, a jako bonus poschovávané výherní hrníčky Nescafe v kamrlíku pošťaček, si o celé České poště myslím, bohužel, své .

    superkarma: 0 31.03.2008, 16:41:03
  8. [24] Ei.lin [*]

    Wich: Ono ty balíky ze zahraničí neotvírá pošta jako taková, ale celníci, takže můžeš řvát na poště jak chceš, jim to tak přišlo z celnice, a maximálně ti můžou najít spojení tam, víc s tim nevyřešej kdyby se rozkrájeli to samý pokud se u toho navíc objeví nějakej ten celní výměr

    superkarma: 0 31.03.2008, 14:52:33
  9. avatar
    [23] Mirly [*]

    Zatím jsem měla celou dlouhou dobu,co nakupují přes internet,velké štěstí.Nemusela jsem nic reklamovat a zboží odpovídalo nabídce.Pouze rtěnky a laky na nehty už neobjednávám,barva je téměř vždy jiná,než je zobrazeno.

    superkarma: 0 31.03.2008, 14:16:51
  10. avatar
    [22] april [*]

    Jinak bych dodala, že je dobrý určitě prolézt jak SOS, tak zkusit najít informace o firmě, kde člověk chce nakupovat. Obzvlášť mobily jsou oříšek a tam je dobrý nedat na cenu, ale raději prostudovat fora, kde se o mobilech píše.

    superkarma: 0 31.03.2008, 14:01:03
  11. avatar
    [21] april [*]

    Tak já nakupuju vcelku často a dá se říct (ťuk ťuk ťuk), že i povětšinou úspěšně - kočičí krmení, DVD rekordér a DVD, parfémy, puzzle, clipfixy, fusekle, peněženky, pouzdra na doklady, pánskou koženou aktovku, ručníky z Quelle, mobil, řetízky, náramky, hodinky, sluchátka, od narozeninových po vánoční dárky ... vyhovuje mi to víc než lítat po krámech. Někdy si něco vyzvedávám osobně, když to mám v dosahu, většinou to ale jistí pošta. Při určité sumě bývá poštovný zdarma, takže se to dá. A co se týká reklamací - za ty roky, co kupuju, jsem měla asi šílenou kliku, protože jsem nic nereklamovala (tak snad jsem to nezakřikla). A pošťačky máme v naší lokalitě asi dobrý, protože zatím se mi do žádný baliku nikdo nepodíval.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:55:42
  12. [20] Lindaa [*]

    Pres net kupuji jízdenky, dovolenou, naposledy letenky, manzel elektroniku a soucástky do PC. Zatím k nasí spokojenosti. Kosmetiku kupuji od Oriflame, ale stvou me s rtenkama, vzdycky je ve skutecnosti jiná barva nez v katalogu, jinak je to taky ok, az na výsi postovnýho, vyplatí se to az pri koupi nad 500 kdy zasílají zdarma.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:51:21
  13. [19] mindulinka [*]

    Přes net jsem začala nakupovat nejdříve hračky - velký výběr - v obchodě je zboží snad jen před vánocemi. A vždy došlo do 5ti dnů a v pořádku. Teď jsem se odvážila i elektroniku - vyjde to levněji, vyplatí se zaplatit i poštovné. Oblečení občas kupuji u neckermanna, ale poslední dobou mě docela zklamal s lhůtou dodání - uvádí 3 týdny, u nábytku 6 týdnů. Na dětské pyžamo a sbíječku jsem čekala 3 měsíce. Ale alespoň mi dali e-mailem vědět, že zásilka už je na cestě.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:47:56
  14. avatar
    [18] Japina [*]

    Nakupuji běžně (domácí spotřebiče, dětské zboží, hračky, kontaktní čočky, ...) a zatím vždycky spokojenost.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:43:47
  15. avatar
    [17] Enny [*]

    Přes net nakupuji často, zatím bez problémů.Kosmetiku, parfémy, elektroniku,oblečení, atd..A často přes Aukro

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:30:33
  16. avatar
    [16] wich [*]

    Luciš: Po Česku to ještě jde, ale už několikrát se nám stalo, že nám ty svině vlezly do balíku ze zahraničí Za to bych střílela. Vždycky udělám na poště vítr.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:11:15
  17. avatar
    [15] wich [*]

    Přes internet nakupuji běžně. Nejčastěji parfémy a luxusní kosmetiku. Oproti kameným parfumériím jsou řádově o stovky levnější a tam, kde nakupuji já, si žádné poštovné či balné neúčtují. Běžnou rutinou je pro mne obchodování přes Aukro.

    superkarma: 0 31.03.2008, 13:00:04
  18. avatar
    [14] Aelin [*]

    Nakupování parfémů přes net je ok, vzhledem k ceně pak nechtějí poštovné.

    Ohledně ostatních zásilkových služeb si však dávám pozor, už jsem se dokonce několikrát netrefila i u Avonu a přišla mi naprosto otřesná barva rtěnky neodpovídající tomu co bylo v katalogu

    superkarma: 0 31.03.2008, 12:47:07
  19. avatar
    [13] Petrushe [*]

    Já přes net nakupuji, elektroniku, knížky, parfémy, kosmetiku - to, co mám již vyzkoušené, ale na netu to mají o třetinu levnější. Oblečení nikdy...i když jednou jsem si vyzkoušela lyžařské kalhoty ve sportu a pak si ty samé koupila přes net...ušetřila jsem asi 700,-. Nikdy jsem neměla problém, jedinné, co proklínám, je fronta na poště.

    superkarma: 0 31.03.2008, 12:39:05
  20. avatar
    [12] Ťapina [*]

    Fructia: I s poštovným to bývá mnohdy levnější. Já už přes net kupuju všechno vyjma potravin a běžného spotřebního zboží.

    superkarma: 0 31.03.2008, 12:11:57
  21. avatar
    [11] fructia [*]

    Co je platné, když zboží je o něco levnější, když tu hodnotu dorazí vysoký poštovný, to se mi taky nelíbí

    superkarma: 0 31.03.2008, 11:11:49
  22. avatar
    [10] Luciš [*]

    A dodání přes českou poštu nestojí za nic

    superkarma: 0 31.03.2008, 11:09:43
  23. avatar
    [9] Meander [*]

    Po netu nakupuju pořád něco a pokaždé naprostá spokojenost Bohužel se na to budu muset vybodnout, protože poštovné je nestoudně vysoké.

    superkarma: 0 31.03.2008, 11:07:30
  24. avatar
    [8] Solei [*]

    nakupuji na internetu, ale pouze od osvedcenych firem.

    superkarma: 0 31.03.2008, 11:04:57
  25. [7] xenie [*]

    taky kupuji na netu, ale jen u "osvědčených" firem, jako neckermann, quelle a pod, spatne odhadnutou velikost bez problémů vymění, ale u firem které neznám bych si to netroufla...

    superkarma: 0 31.03.2008, 11:01:00
  26. avatar
    [6] prece ja [*]

    taky nakupuji na netu. Bydlím na vesnici a než běhat ve městě z jednoho obchodu du druhého.... Zatím jsem nemusela nic reklamovat ani vracet, tak s tím zkušenost nemám, jinak jsem spokojená.

    superkarma: 0 31.03.2008, 09:31:01
  27. avatar
    [3] lightblue [*]

    Taky nakupuju přes internet a neměla jsem nikdy problémy

    superkarma: 0 31.03.2008, 09:18:00
  28. avatar
    [2] renike [*]

    nakupuji bezne,zda se rici ze vic nez v kamennych obchodech(krome potravin) a zadne problemy,komplikaci zatim kladne zkusenosti..dodani,kvalita zbozi,nebo vymena zbozi,event. vraceni,vse probiha v norme

    superkarma: 0 31.03.2008, 08:28:14
  29. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    Osobně jsem nákup přes internet zkusila jednou. Zásilka přišla brzy, perfektně zabalené a v pořádku.

    superkarma: 0 31.03.2008, 08:18:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme