Bulvár

Několik vět s Jiřinou Šiklovou

jirina

Patříte mezi lidi, kterým přišel na e-mail dokument Několik vět vystihujících stav české společnosti v létě 2009? Pokud ano a pokud s tímto textem souhlasíte, jistě se vám v hlavě vyrojila neodbytná otázka: „Co s tím ale mohu dělat?“

Nejen tuto otázku jsem položil socioložce Jiřině Šiklové, která sice není autorkou textu, ale iniciovala jeho vznik.

Co vás vedlo k tomu dát podnět pro vznik článku Několik vět?
Často přednáším a v létě 2009 to bylo 20 let od doby, kdy lidi podepisovali Několik vět 89. Tehdy bylo jasné, co si lidé přejí, a adresátem byla jediná vládnoucí síla v této zemi, tedy KSČ. Jako v každém totalitním režimu je odpovědnost dávána lidmi také jen jednomu subjektu. Při přednáškách, které v létě někdy dělám v různých městech (i třeba dvakrát do týdne), jsem opakovala, že by bylo zajímavé, jaké cíle by chtěli lidé v současnosti. Všechny požadavky tehdejších Několika vět byly splněny: Lidé tehdy žádali odstranění cenzury, vyvázání se z vlivu SSSR, zrušení vedoucí úlohy KSČ, více politických stran, možnost jezdit do zahraničí, pracovat tam a zase se sem vracet, moci nabývat majetek, mít svobodu shromažďovací a vyznávat náboženství, jaké kdo uznává. Skutečně všechno se splnilo, ale lidé zase nejsou spokojeni, proto jsem se ptala, co by navrhli dnes.
Po mých přednáškách často následovaly diskuse, na některá setkání jsem přímo zaslala tehdejších Několik vět a pak se o tom diskutovalo. V srpnu 09 mně dobrý známý zaslal formulář Několika vět pro rok 2009. Kdybych to psala sama, asi bych to formulovala trochu jinak, ale v zásadě jsem s tím souhlasila. Proto jsem to podepsala. Místo aby to dotyčný rozeslal dalším lidem k podpisu, tak toto znění rozeslal s mým podpisem, jako bych byla jedinou autorkou. Později někdo dokonce k textu sestavil můj životopis, dodal fotografii, a tak to koluje po ČR již 7 měsíců.
Denně dostávám desítky e-maiů, z 95 % jsou souhlasné, často doplňují tento text o další rozbory a příklady bezpráví. Je to smutné čtení. Ale jako socioložka, když tyto dopisy čtu, zaznamenávám si základní myšlenky a ukládám je jako cenný materiál. Pokud někdo přímo napíše, že chce tento text podepsat, tak jeho podpis přeposílám jedné kolegyni k evidenci. Jednou to bude dokladem o veřejném mínění v tomto státě. Počet těch, kteří si přejí, aby byli označeni jako signatáři tohoto dopisu, již dnes přesahuje 2000 lidí a hlásí se další.

Sama jste tedy nespokojená se stavem naší demokracie. V čem tkví, podle vás, hlavní problém naší politické kultury?
Vytvořily se zde politické strany, které nezastupují jasně vyhraněné názory. Jejich představitelé často, velmi často využívají svého politického postavení k získání různých výhod pro sebe nebo své příbuzné, případně pro některé osoby ve svém okolí. Státní tendry nejsou správně distribuovány, politici jsou podpláceni, nebo jsou za různé zakázky dávány peníze politickým stranám, které zastupují.
Demokracie je politický systém, který má nastolit stejné možnosti pro všechny. Není to egalitářství, ale stejné vstupní podmínky. Pokud zde existuje korupce, tak ty vstupní podmínky pro hospodářskou soutěž nejsou vytvořeny. Současní politici nemají vzory pro svoje chování, protože zde více než 40 let nebyl demokratický systém. Současní politici většinu svého života prožili v období normalizace, kdy bylo možné - když se člověk sklonil, byl poslušný, mlčel, podplácel - získat mnohé z toho, co ostatním bylo odepřeno. Dnes tito politici pokračují v tomto trendu.

Když si přečtu jako občan Několik vět 2009 a souhlasím s nimi, co s tím mohu sám za sebe dělat?
Zamyslet se nad textem a hovořit o takovýchto problémech s lidmi ve svém okolí, uvědomit si na podkladě takového textu, co všechno chybí do slušného stavu naší politiky. Text je spíše podnětem než řešením, protože tam řešení není obsaženo. Osobně považuji za důležité nemlčet, získat lidi ve svém okolí pro třeba malý úkol, který se dá prosadit. Třeba vytvořit občanskou organizaci pro to, aby nebyl někde pokácen strom... nebyla postavena další garáž, další hotel... tím se lidé zformují jako občané a budou schopni později prosazovat i další svoje požadavky. A arogance politiků, kteří se dnes považují za neodvolatelné, se snad sníží.
Konkrétní příklady - tedy úspěchy - existují. Poukázáním na podvody se studiem na právnické fakultě v Plzni se otevřela celá kauza dalších a dalších podvodů... Ti první občané, kteří na to poukázali, určitě riskovali, ale nic se neprosadí bez rizika a osobní statečnosti. Na takovýchto maličkostech se učíme být občany, učíme se formulovat svoje požadavky, učíme se organizovat. A pak jít k volbám a nenechat se odradit tím, že „všechno je špatné".
Prognózy jen a jen negativní vytvářejí v lidech pocit, že všechno je již tak špatné, že nemá cenu se ani angažovat. A s tím já osobně nesouhlasím. Osobní angažovanost, osobní nasazení pro změnění alespoň několika nespravedlivých případů, dodává sílu všem. I Tomáš G. Masaryk preferoval drobnou, každodenní práci, kterou se dá společnost ovlivnit. Jde to pomalu, ale je to pevné, protože lidé se již v procesu tohoto úsilí sami mění a změní v aktivní, schopné občany.

Napadá mě otázka: Jaké státoprávní uspořádání vy sama považujete za dokonalé?
Žádné není dokonalé, vždy to závisí na lidech, tradicích jejích chování a malých skupinách těch, kteří dovedou formulovat požadavky i za ty ostatní. Věřím, že rozhodující je „profilující“ minorita.

Šla byste někdy do politiky?
Politiku můžete dělat, i když nejste v žádné politické straně a nejste ani členkou parlamentu nebo jiného zastupitelského orgánu. Politiku dělá každý aktivní občan již tím, že se stará o věci ve svém okolí, ve svém sousedství a není lhostejný k nespravedlnostem.

Podepsala byste se pod Několik vět 2009? Souhlasíte s názory Jiřiny Šiklové?

   
25.01.2010 - Rozhovory - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [27] Žofie [*]

    Ta to asi má v hlavě srovnáno Sml22

    superkarma: 0 07.12.2012, 07:22:06
  2. [26] Saritka [*]

    Chytrá to žena.Sml59

    superkarma: 0 22.04.2012, 08:54:27
  3. avatar
    [25] enka1 [*]

    denkas — #24 Máš pravdu, jen já už mám mládí sakra za sebou a obavy mám taky. Nejen o ty mé mladé.Možná by to chtělu móóc hodného a poctivého diktátora.

    superkarma: 0 27.01.2010, 07:11:28
  4. avatar
    [24] denkas [*]

    Sml80 enka1 — #23 chytré,ale bojim se ,že už nepoužitelné! Co je nám platný ,že my "dole" budem žít čestně,když ty nahoře už vše rozfofrovali a pokazili!Sml80 Já sem už stará ,já to nějak doklepu. Ale co vy mladí! vy už nebudete mít na důchody na nemocenský ,na děti ,na nic!

    1. na komentář reaguje enka1 — #25
    superkarma: 0 26.01.2010, 22:17:43
  5. avatar
    [23] enka1 [*]

    Suzanne — #21 To je chytréSml22.

    1. na komentář reaguje denkas — #24
    superkarma: 0 26.01.2010, 06:49:04
  6. avatar
    [22] Suzanne [*]

    Jen bych dodala, že lidé zřejmě potřebují nepřítele. Když žijí v blahobytu, nikdo je nezavírá a všude můžou, stejně si najdou něco, na co můžou nadávat a proč můžou říct, že "takhle strašnej svět ještě nikdy nebyl". Já to nerada, ale spousta lidí ano.

    superkarma: 0 25.01.2010, 21:17:33
  7. avatar
    [21] Suzanne [*]

    Paní Šiklová je velice moudrá žena. Je věcná, což mi vyhovuje. Jasně pojmenovala, v čem je problém.

    Za sebe bych jen dodala, že vím, že naše demokracie je nevyzrálá a má mnoho vad, viz výše. Ale nemám pocit, že by doba byla nějaká strašná, že "jsme tuto dobu značně odnesli" nebo že žijeme v atmosféře plné strachu. Prostě ne. Žiju, jak nejlépe umím, tvořím to, co umím nejlépe, kolem mě jsou fajn lidi. Politickou situaci beru jako součást přirozeného vývoje, který po desetiletích ne-demokracie nastal. Lidi mají vždycky tendenci zneužívat výhod. Ať je to v prvobytně pospolné společnosti, monarchii či socialismu. Vždycky se většina jedinců snaží nosit do vlastního hnízda. Aby to tak nebylo, vyžaduje to postupnou přeměnu společnosti. Ta někde nastane dřív, někde už k tomu spějí, jinde k tomu je daleko. Netřeba se nad tím rozčilovat, každý musí žít podle svého svědomí a začít u sebe.

    1. na komentář reaguje enka1 — #23
    superkarma: 0 25.01.2010, 21:15:45
  8. [20] macamala [*]

    Paní Šiklovou jsem viděla několikrát v televizi, je to osobnost. Asi před 3 lety jsem byla na přednášce o ženách, kde její jméno zaznělo v souvislosti s gender study.

    superkarma: 0 25.01.2010, 18:52:41
  9. avatar
    [19] Alka1 [*]

    gerda — #16 s poezií jsem na tom podobně, ale i já jsem si vzpomněla na pěknou básničku o strachu od Jana Skácela: Sml9

    Uspávanka s loupežníky a nebojácným chlapcem (Uspávanky)

    V lese je sova, sova houká

    a na mýtině velká louka,

    bludičky z třasovisk a blat

    tam chodí v noci tancovat.

    Jestlipak dovedeš se bát?

    A je tam tůň a v tůni tma,

    kdo kol té tůně cestu má,

    propadne bázni, nepokoji,

    ohlíží se a moc

    se bojí.

    Ach, loupežníci moji!

    Když přelézáme cizí plot,

    padá nám srdce do kalhot,

    a třebaže jsme loupežníci,¨

    jídáme strach velkou lžící.

    Propána, to je ale k smíchu! 

    Když mlčí noc a v nočním klidu

    za dálkou hvězd je blízko k hříchu

    a blýskne ocel ostrých dýk,

    zachvěje se i loupežník.

    Za upřímnost Vám vzdávám dík.

    Loupíme v noci, spíme ráno

    a pro strach máme uděláno

    ráno však mlha stoupá z lad

    a hrůzou nemůžeme

    spát. 

    Taky se málem třesu!

    Chlapečku milý, věř nám, ach,

    na světě každý tvor má strach,

    i loupežníci v lůně lesů

    na tvrdé podestýlce z vřesu.

    Pánové, to je věru zvláštní,

    vy vlastně vůbec nejste strašní.

    Strašný je vždycky jenom strach!

    superkarma: 0 25.01.2010, 17:57:44
  10. avatar
    [18] Bugy [*]

    myše — #10 Taky si tak budu vybírat.

    Paní Šiklová je moudrá paní.

    superkarma: 0 25.01.2010, 15:27:05
  11. avatar
    [17] gerda [*]

    gerda — #16 je to zkopírované bohužel i s chybami, ale myslím, že si s tím poradíte - smysl je jasný.

    superkarma: 0 25.01.2010, 13:08:54
  12. avatar
    [16] gerda [*]

    na poezii jsem nikdy moc nebyla, ale některé básně se zapomenout nedají a vybaví se, když je vyvolá situace - jen pro připomenutí, že i revolucionáři mají někdy pravdu:)

    Stanislav Kostka Neumann

    Každý se bojí o svou kůži

    Každý se bojí o svou kůži,

    ale kdo čisté srdce má,

    v plápolu jasném zapomene,

    že naň dravé zvíře žene,

    a rukama je udolá.

    Každý se bojí o svou kůži,

    ale kdo čisté srdce má

    poznané pravdě neodpírá,

    zlému se brání, lží se vzpírá,

    a nepřátel se neleká.

    Každý se bojí o svou kůži,

    ale kdo čisté srdce má

    ví den, jenž velí se nebáti,

    jenž velí také život dáti,

    ví den , ví den a život dá

    1. na komentář reaguje gerda — #17
    2. na komentář reaguje Alka1 — #19
    superkarma: 1 25.01.2010, 13:02:59
  13. avatar
    [15] gerda [*]

    Alka1 — #14 ale to platí jenom v případě, že člověk nějaké to svědomí vůbec má.

    superkarma: 0 25.01.2010, 12:59:38
  14. avatar
    [14] Alka1 [*]

    gerda — #9 Souhlasím, že strach je ten největší důvod.  

    Jenže každý se bojí, ale každý má také možnost volby, jestli zalézt a mlčet nebo jestli je důležitejší svědomí a v tom případě se o něco pokusit, i když se to v mnoha případech nepodaří. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 0 25.01.2010, 11:54:21
  15. avatar
    [13] Lukáš Čejka [*]

    Pak je tu ještě jedna rada. Nemysli. Když myslíš, tak nemluv, když mluvíš, tak nepiš, když píšeš, tak nepodepiš, a když podepíšeš, tak se nediv. J.W.

    Sml32

    superkarma: 0 25.01.2010, 11:47:48
  16. [12] sludka [*]

    Určitě bych podepsala. Bohužel jsme tuto dobu značně odnesli. Díky našim politikům, kteřá myslí hlavně sami na sebe a své příbuzné a na obyčejné lidi, ,teří poctivě pracovali a pracují kašlou. Neumí ani udělat pořádek nechají, aby exekutoři  lidé kolem nich si mohli dělat co chtějí bez ohledu co způsobí, hlavně že z toho mají dobrý výdělek.

    superkarma: 0 25.01.2010, 11:07:22
  17. avatar
    [11] *modrá [*]

    Hlavně by měli jít všichni k volbám a ne jen kafrat v hospodě a pak sedět doma na prdeli..... bohužel lidí, kteří jenom nadávají doma na gauči a pak se k volbám neobtěžují je hodně :-(

    superkarma: 0 25.01.2010, 10:16:05
  18. avatar
    [10] myše [*]

    Zdenka: souhlasím s tebou a letos už se nenechám zmanipulovat tiskem a TV - budu volit malou stranu, která mě osloví. Kdyby se tak zachovali všichni, třeba by se něco změnilo.Sml22

    1. na komentář reaguje Bugy — #18
    superkarma: 0 25.01.2010, 10:10:56
  19. avatar
    [9] gerda [*]

    Alka1 — #5 lidi se strašně bojí. Oni se báli projevit i dřív, ale teď se k tomu přidal i strach o existenci, o práci. Všimni si, že když jdou třeba v TV zprávách rozhovory s občany na ulici, málokdo se vyjádří konkrétně k věci, označí věc správnými jmény, v odpovědích se to jen hemží balastními a vágními termíny, lidi se vyhýbají tomu jít k věci, jít do konfliktu, protože "nikdy nevíš, kdo to poslouchá". Takže jít proti squadrám na úřadech dnes dokáže jen hrdina nebo Don Quijote. Čímž ovšem neříkám, že já jsem taková. Sml58

    1. na komentář reaguje Alka1 — #14
    superkarma: 0 25.01.2010, 10:03:50
  20. [8] yvulle [*]

    S obsahem "Několika vět" jsem se již seznámila díky e-mailu,který mi poslala kamarádka.souhlasím s ráda podepíšu.

    Chování našich politiků je otřesné,někdy mám pocit ,že si o sobě myslí,že jsou bohové a nikdo na ně nemůže.Obyčejnými lidmi pohrdají a potřebují nás jen před volbami pro své hlasy.Také nebudu volit modré,oranžové a zelené už mám dost jejich zkorumpované loupežnické vlády.

    superkarma: 0 25.01.2010, 09:52:23
  21. [7] lonkue [*]

    Hrozne rada bych podepsala a to i ze zahranici. Pani Siklova ma pravdu. V Cechach se holt to povedomi k verejne zodpovednosti musi jeste pestovat. Bylo to zaslapano za komunismu do zeme a ted to bude minimqalne dalsi dve generace trvat, nez se veci zacnou menit. Zacinat musi kazdy predevsim sam u sebe....

    superkarma: 0 25.01.2010, 09:48:30
  22. [6] zdenka_k [*]

    Souhlasím, že spousta lidí již dávno rezignovala a spokojila se s tím, že se současnou situací nemohou nic dělat. Maličkost, kterou jsem se rozhodla udělat alespoň já, je ta, že v dalších volbách se již nenechám vydírat tím, že nemá smysl dávat hlas malým stranám, že se stejně nikam nedostanou - teď už jsem si řekla a dost, dám hlas tomu, s jehož programem souhlasím a jehož členové nemají takové skandály.

    Vím, že je to trochu idealistické, ti malí nemají skandály, protože se nikdo zatím neobtěžoval je na ně vytáhnout, volební programy jsou jen cár papíru a už se s tím ani nikdo netají apod.... Ale co jiného dělat, než volit podle svého svědomí?

    Několik vět 2009 jsem již před časem četla a souhlasím s nimi, je to velice dobře napsané, i když  mne udivuje, že to ve skutečnosti není od Jiřiny Šiklové, to jsem se dozvěděla až z tohoto článku. Redakci díky za hezký a konečně něco říkající článek. Dokonce jsem kvůli němu a možnosti příspěvku obnovila registraci :)

    superkarma: 0 25.01.2010, 09:38:13
  23. avatar
    [5] Alka1 [*]

    S obsahem Několika vět 2009 v podstatě souhlasím a podepsala bych. Sml67

    Osobně mám zkušenost mj. s "bojem" proti nesmyslné vyhlášce města nebo s prosazením kastračního programu.  

    Bylo to hodně těžké, stálo mě to hodně času, přemáhání a ovládání (i když jsem jednomu zastupiteli pohrozila trestním oznámením). Překvapilo mě, že přes medializaci v místním tisku (několik článků) se nikdo ze spoluobčanů nepřidal a nepomohl. Myslím si, že to není jenom lenost lidí, ale také pocit marnosti, zbytečné námahy a někdy i strachu. 

         

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 0 25.01.2010, 09:26:59
  24. avatar
    [4] gerda [*]

    tak jestli budou na ženě in podobné rozhovory, možná se sem i vrátím. Každopádně děkuji panu Kočímu, že vybral zajímavou a moudrou osobnost a paní Šiklové za to, že si našla čas. Je smutné, jak to u nás dopadlo a dopadá, ta věta, že každý může dělat politiku, když si bude všímat okolí a nedělat slepého a hluchého je velice pravdivá. Jestliže naše politiky nebudeme kritizovat a necháme je v klidu chrochtat u koryt, nezlepšíme nikdy nic!

    superkarma: 0 25.01.2010, 09:25:44
  25. avatar
    [3] *modrá [*]

    Že "Několik vět" paní Šiklová napsala jsem vůbec netušila, co napsala je pravda.

    Nebudu letos volit ani oranžové ani modré ani zelené. Myslím že už nám toho předvedli tak akorát.

    superkarma: 0 25.01.2010, 09:09:04
  26. [2] Marie Šrámková [*]

    Moc mě těší, že Žena-in - potažmo Kuba Kočí - dávají prostor obecným věcěm, které poznamenaly naši společnost. Paní Jiřina Šiklová byla hrdinkou časů ne tak dávno minulých. Ale čtenářky Žerny-in moc nereagují, zajímají je zřejmě jiné věci - a to je škoda! Snad jen enka ví....

    superkarma: 0 25.01.2010, 08:46:31
  27. avatar
    [1] enka1 [*]

    Přišlo mi, asi i podepíšu, jenže  podpis je jen takové křoví. Paní Šiklová má pravdu. Co s papírem s milionem podpisů?  Dělat se něco musí. Jenže - "republiko, mně ubývá sil, býval jsem králem, teď..........".

    superkarma: 0 25.01.2010, 08:09:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme