Celkem 118 obětí si vyžádalo největší železniční neštěstí v českých zemích.

Událo se na den přesně před 48 lety, 14. listopadu 1960, na jednokolejné trati nedaleko Stéblové na Pardubicku, kde se v podzimní tmě a husté mlze krátce před 18. hodinou srazily dva osobní vlaky.

Nikdo z plně obsazeného motorového vlaku MOs 653, který se blížil ke Stéblové od Pardubic, v tu chvíli netušil, že proti nim – ač by neměl – jede vlak Os 608 z Liberce tažený parní lokomotivou. Srážce už nebylo možné zabránit.

Těžká parní lokomotiva motorovou soupravu doslova zdemolovala a ta navíc začala okamžitě hořet. Přímo na místě zahynulo 110 lidí, zhruba stejně vysoký počet zraněných rozvezly sanitky do nemocnic v Pardubicích a Hradci Králové. Osmi z nich už ale lékaři nedokázali pomoci.

Ve zprávě z archivu Českých drah se o této tragédii mimo jiné píše: „Příčinou nehodové události bylo použití zeleného světla za tmy nevhodnou manipulací nepředpisové svítilny, která měla červenou, modrou a zelenou clonu. Tato manipulace se zeleným světlem, dávaná průvodčím, uvedla v omyl strojvedoucího, který jeho pohyb považoval za návěst „odjezd“ dávanou výpravčím. Po domnělém rozkazu k odjezdu, který však výpravčí nedal, strojvedoucí uvedl vlak Os 608 do pohybu a odjel na trať obsazenou protijedoucím vlakem MOs 653."

Reklama