Díváte se každou volnou chvíli do telefonu, abyste si přečetli, co je nového ve světě nebo u vašich přátel? Nepamatujete si telefonní číslo vašeho partnera či vašich dětí? Cítíte se zahlceni informacemi, ale stále vyhledáváte další a další? Kontrolujete ještě před spaním pomocí telefonu pracovní emaily? Pak vítejte v pasti chytrých telefonů.

Přišlo to zcela nenápadně. Nejdřív šlo o revoluční příležitost telefonovat odkudkoliv, psát si esemesky s přáteli například při cestě autobusem. Zkrátka být stále dostupná, dalo by se říct… Časem přibyly různé jednoduché hry v mobilu jako kratochvíle při cestování či čekání u lékaře. S rozmachem cenově výhodného internetového připojení a s nástupem tzv. chytrých telefonů jsme ovšem začali tak trochu paradoxně hloupnout. Ano, jsme stále v obraze.  To, co jsme kdysi načerpali během pěti minut v rozhlasových zprávách nebo se dozvěděli večer z půlhodinky televizních událostí, máme před očima on–line. Zprávy, převážně ty negativní, se na nás valí nonstop všemi kanály. Doslova. Se stoupající množstvím informačních zdrojů totiž rapidně klesá jejich kvalita. Mnohdy ji jde skutečně přirovnat k tomu „kanálu“. Psát si může kdokoliv cokoli. A my to stejně sledujeme. Proč?
Nad tím se možná zamyslíte při prvním důsledku svého dlouhodobého chování. Může jím být permanentní podrážděnost, pocit, že nic nestíháte, nespavost, často až sklon k agresi, když vás někdo z vašeho počítání vyruší.


Zkuste si někdy sami pro sebe spočítat, kolik času na svém telefonu trávíte. Budete překvapeni. A teď ruku na srdce: Stojí vám to za to? Je váš život lepší, když toho tolik „víte“? A to víte bylo v uvozovkách schválně. Jak rychle totiž informace v tomto světě přichází, tak stejnou rychlostí odcházejí. Je jich moc a není vůle si vše zapamatovat. A už vůbec ne přemýšlet v klidu a na základě selského rozumu se rozhodnout, zda to může být pravda, či nikoliv. A tak to vypadá, že když včas nezměníme své chování, máme svou vstupenku do blázince jistou.

Názor lékaře:
Neustále se zvyšující dostupnost informací a všude přístupných technologií, vede k tomu, že nemusíme využívat některé naše mozkové MUDr. Marie Skalskáschopnosti. Spoléháme, že si vše jednoduše najdeme v telefonu. Stejně jako se svalem, který když přestaneme používat, zeslábne, tak i naše  mozkové funkce mohou nepoužíváním atrofovat, myslím tím paměť, schopnost soustředění, kritického myšlení a další.
Na co si pamatovat, hlavní je, že vím, kde informaci vyhledám? Částečně určitě správné tvrzení, nicméně paměť se rozhodně cvičit musí, stejně tak schopnost učení. Neznamená to, zahodit mobil a zpátky na stromy, ale můžeme to vzít na milost, stejně, jako fyzické cvičení.

Zkuste si občas zapamatovat nové telefonní číslo, nákupní seznam potravin (pokud nevyužíváte objednání po internetu) nebo třeba seznam povinností na druhý den. Využívání GPS nám oslabuje schopnost orientovat se v prostoru. Zkuste si cestu předem naplánovat, zapamatovat a GPS použít až v případě nouze.

A když už mobil před spaním, tak si nastavte noční režim se žlutým podsvícením displeje. Na rozdíl od standardního denního namodralého osvícení, žluté světlo tolik nenarušuje produkci melatoninu, jednoho ze zásadních hormonů, ovlivňujícího kvalitu našeho spánku. 
MUDr. Marie Skalská, www.profitinstitut.cz

Přečtěte si také:

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Reklama