Reklama

Začátek roku je tradičně spojen s řadou pozitivním předsevzetí. Přestat kouřit, zhubnout, naučit se cizí jazyk... Každý chce být lepší - a i když je prokázáno, že většina našich dobrých počinů skončí dřív než první měsíc v roce, znova a znova se pouštíme do bojů s naší leností a pohodlím.

walk

Cítíte, že byste také potřebovala více pohybu? Nechce se vám platit permanentka do fitka, protože máte pocit, že by to byly vyhozené peníze?

  • Zkuste prostě více chodit.

O tom, že chůze je ideální pohyb, který lze snadno zařadit do všedního dne, jste určitě četla už stokrát. Jenže protože míváme tendenci nad levnými a lehce dostupnými věcmi často mávat rukou (četla jsem o tom zajímavou studii, někdy se k tématu ještě vrátím) a říkat si něco v duchu, že to nebude fungovat, nedáme chůzi ani šanci.

Chodit lze v každém věku

Na chůzi je báječné několik věcí. Za tu nejlepší osobně považuji fakt, že pokud nemáte zdravotní problémy, které vám v chůzi brání, může ji praktikovat opravdu každý. Jde o ten nejpřirozenější pohyb, který ovládáme od svého raného dětství. A navíc jej můžeme snadno přizpůsobit svému věku i kondici - prostě zvolíme intenzitu, kterou jsme schopni zvládnout. A vsaďte se, že když nějaký čas vydržíte, zvládnete více a více. Budete moci směle vyrazit na túru a najednou bez problémů ujdete několik kilometrů, které se ze začátku zdály nemožné. Ten pocit za to stojí.

  • Odborníci doporučují ujít denně asi 10 tisíc kroků, což vypadá možná hrozivě, ale v podstatě úplně stačí, když ujdeme něco málo přes dva kilometry.

Skvělým pomocníkem je krokoměr

I když se to možná nezdá, jedná se skvělou pomůcku, která vás bude nejen informovat o stavu vašeho snažení, ale motivovat k lepším výkonům. V každé z nás je aspoň maličká touha po tom, abychom viděly konkrétní výsledky své práce a tady můžete doslova sledovat každý svůj další krok... :-)

Chodit lze za každého počasí

Líbí se mi tvrzení, že neexistuje špatné počasí, ale jen špatné oblečení. A je to pravda. V našem mírném pásmu je v roce jen málo dní, kdy je objektivně nevhodné vyrazit.

„K pravidelné chůzi mě vlastně přinutil můj pes,“ říká Olga (45 let), kterou nebavilo obcházet s pejskem jen těch pár naučených bloků kolem domu, resp. to asi nebavilo jejího psa. Postupně trasu prodlužovali a prodlužovali, až se vydávali na úplný kraj města, kde byl krásný les. Olgu chůze natolik chytla, že začala pěšky chodit i do práce. „Nejdřív jen cestou z práce,“ vzpomíná, „ale teď už vím, že jak rychle to zvládnu, takže chodím i směrem do práce.“ A nemyslete si - nejedná se o pár metrů, dřív Olga jezdila šest zastávek příměstským autobusem, což je celkem slušná vzdálenost. „Kromě toho, že mi chůze pomáhá udržet si svou váhu i v letech, kdy tak nějak sama stoupá, jsem také značně ušetřila, protože si nekupuji legitimaci,“ směje se sympatická žena.

Výbava

Další výhodou chůze je, že nemusíte extrémně investovat do vybavení. Jak už bylo řečeno, tak není třeba kupovat žádnou permanentku, ani speciální pomůcky. Jedinou potřebnou věcí jsou kvalitní boty s odpruženou podrážkou, zvlášť pokud budete chodit i po tvrdém povrchu. Ze začátku nemusí jít o žádné profi boty, stačí opravdu jen lepší obuv, kterou bohatě využijete i při různých pochůzkách, které průměrného člověka v životě stejně sem tam čekají.

  • Do budoucna je dobré myslet na to, aby obuv byla nepromokavá. Tím se vracíme k tomu, co bylo řečeno o špatném počasí.

Co se týká oblečení, volte určitě - stejně jako při turistice - raději více vrstev. Přímo na tělo se doporučuje bavlna, nebo speciální materiály, které odvádějí pot od těla. Nejhořejší vstva by pak měla být lehká, ale chránit před případným větrem nebo deštěm (opět poučka viz výše).

Nordic walking

Nebaví vás chodit jen tak? Zkuste trekingové hole, které k nám před pár lety dorazily ze severských zemí a získaly velkou oblibu převážně u starší generace, která je v rozmanitém využívá i pro získání pocitu opory a stability. Chůze s holemi údajně také zvyšuje energetický výdej, ovšem za předpokladu, že se neploužíme jako hlemýždi, to dá rozum.

Láhev s sebou

U chůze - stejně jako u každého výkonu platí, že je třeba doplňovat tekutiny. Napít bychom se měly už před tím, než vyrazíme. V pravidelných intervalech „zavlažovat“ během chůze. A samozřejmě „dopít“ po návratu. Množství uzpůsobujeme teplotě prostředí, v kterém se pohybujeme. To dá rozum.

Až se v chůzi zdokonalíte a budete vyrážet na delší trasy, není od věci si vzít i malou svačinku. To už se ovšem bavíme spíš o výletu, než nějaké hodince kondiční chůze pro zdraví.

Pravidla zdravé chůze

  • Začněte postupně, aby vás příliš velká námaha neodradila.
  • Pokud je to možné, zařazujte i chůzi do kopce/do schodů.
  • Získejte „sparingpartnera“. Pokud nemáte psa, který je vděčným společníkem a hlavně motivátorem, zkuste přemluvit kamarádku, kolegyni, partnera, nebo své děti.
  • Udržujte takové tempo, kdy ještě můžete bez problémů mluvit (nezadýcháváte se a nelapáte po dechu).
  • Odměňujte se. Praxe, která funguje na zvířata, je výborným motivačním prostředkem i pro Homo sapiens sapiens... (pokud je výkon opravdu dobrý, může odměna zahrnovat i skleničku piva, nebo vinného střiku, je to takový luxusnější přírodní iontový nápoj :-)

A co vy, milé čtenářky, máte představu, kolik toho za den nachodíte?

Přečtěte si také: