Zdraví

Nejen staré lidi postihují kardiovaskulární choroby, ohrožené jsou i děti

Světový den srdce, 29. září 2012 

Je předsudkem, že srdeční choroby postihují pouze staré lidi, ohrožené jsou také děti. Nedávná studie provedená v Univerzitním lékařském centru VU v Amsterdamu zjistila, že obézní děti mají časné projevy srdečního onemocnění včetně vysokého krevního tlaku.[i]  Ročník 2012 celosvětového osvětového programu v rámci Světového dne srdce je zaměřen na zvýšení informovanosti o rizicích srdečních onemocnění a ischemických mozkových příhod mezi ženami a dětmi a na akce na její podporu.

Praha, 29. září 2012 – World Heart Federation  již osmý rok po sobě spolupracuje s více než 200 dalšími organizacemi ze 100 zemí na Světovém dni srdce 2012, jehož cílem je zvýšit informovanost o kardiovaskulárních (srdečně – cévních) chorobách, hlavní příčině smrti na celém světě.[ii]Letošní téma, „Jeden svět, jeden domov, jedno srdce“, zahrnuje cíl zlepšit zdraví srdce celé rodiny napříč národnostmi. Celosvětová kampaň nabádá ženy a děti, aby se staraly o zdraví svého vlastního srdce i srdce ostatních členů rodiny tak, že podniknou zásadní kroky ke snížení rizika SCCH.

World Heart Federation nabádá rodiny, aby snížily své riziko tím, že budou volit zdravější stravu, zvýší svoji fyzickou aktivitu, přestanou kouřit a zjistí své osobní riziko SCCH. „Lidé na celém světě můžou prožít delší a lepší život, když si osvojí kroky, které pomáhají předcházet kardiovaskulárním příhodám, jako je srdeční příhoda nebo ischemická mozková příhoda.

Příčina a projevy kardiovaskulárních onemocnění

Hlavní příčinou všech kardiovaskulárních onemocnění je ateroskleróza, tj. ukládání tukových látek ve stěnách tepen, které vede k jejich postupnému zužování a následné nedokrevnosti (ischémii) různých orgánů. Ateroskleróza tepen se nejčastěji projeví jako ischemická choroba srdeční nebo cévní mozková příhoda. „Některé rizikové faktory aterosklerózy ovlivnit nemůžeme, například genetickou dispozici, věk a mužské pohlaví. Proto se v prevenci kardiovaskulárních chorob musíme zaměřit na faktory ovlivnitelné,“ říká kardiolog MUDr. Petr Janský, Ph.D. Hlavními ovlivnitelnými rizikovými faktory aterosklerózy jsou kouření, vysoká hladina cholesterolu, diabetes mellitus (cukrovka), vysoký krevní tlak (hypertenze), fyzická inaktivita a obezita.

Prevence kardiovaskulárních onemocnění

Nejefektivnější je prevence vzniku aterosklerózy a jejích komplikací. Proto je nezbytné včas ovlivnit každý jednotlivý rizikový faktor. Například kouření zvyšuje riziko kardiovaskulárního onemocnění téměř dvojnásobně, ale po ukončení kouření se riziko postupně snižuje.  Podobně pacient s hypertenzí má vysoké riziko vzniku aterosklerózy a jejích komplikací. Snížíme-li však účinnou léčbou krevní tlak do normálních hodnot, sníží se i riziko vzniku komplikací prakticky na úroveň rizika pacienta, který hypertenzi nemá. Podobně se snižuje riziko správnou léčbou pacientů s vysokým cholesterolem nebo diabetem.  Problém je ale v tom, že onemocnění jako  hypertenze, hypercholesterolémie (vysoký cholesterol v krvi) a diabetes nemusí mít žádné klinické projevy, takže o nich jejich nositel vůbec neví. Z tohoto pohledu jsou důležité preventivní prohlídky, které umožní včasnou diagnózu a léčbu těchto rizikových faktorů,“ vysvětluje MUDr. Janský, Ph.D.

K možnostem prevence kardiovaskulárních onemocnění se praktický lékař doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc. vyjadřuje následovně: „Existují tři druhy prevence. Primární prevence u zdravých lidí, aby nedošlo ke vzniku nemoci; sekundární prevence je časné objevení nemoci v presymptomatickém stadiu, v době, kdy jde zpravidla o reversibilní stav (formou depistáží a preventivních prohlídek) a prevence terciární, návratná péče po onemocnění (někdy se uvádí včetně léčení).“

Rozvoj prevence kardiovaskulárních onemocnění je v primární péči velmi důležitý. „Z registrovaných pacientů u všeobecných praktických lékařů (VPL) je sledováno u nich nebo specialistů pro vysoký tlak krve 1,707 milionu pacientů, pro ischemickou chorobu srdeční 773 tisíc, z toho pro infarkt myokardu 83,5 tisíce, a z důvodu cévních nemocí mozku 255,6 tisíc pacientů, pro obezitu 938,8 tisíc pacientů a pro cukrovku 783 tisíc pacientů,“ objasňuje alarmující stav v ČR praktický lékař doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc.

Hlavní lékové skupiny užívané v primární prevenci kardiovaskulárních onemocnění

V primární prevenci kardiovaskulárních onemocnění se užívají celkem tři skupiny léků: léky snižující srážlivost krve, léky snižující hladinu cholesterolu, léky snižující krevní tlak.

Prevence kardiovaskulárních onemocnění není složitá

 

  • 1)     Srdeční infarkt a mozková mrtvice jsou kardiovaskulární onemocnění, na která lidé celosvětově nejvíce umírají. Přitom je možné zabránit vzniku těchto onemocnění prostřednictvím preventivních opatření.
  • 2)     Více než 80 % úmrtí způsobených kardiovaskulárními chorobami připadá na země s nižšími a středními příjmy. Kardiovaskulární onemocnění postihují srovnatelně často ženy i muže.
  • U žen se riziko kardiovaskulárních onemocnění zvyšuje po menopauze.
  • 3)     Kouření, špatná životospráva a chybějící nebo nedostatečný pohyb zvyšují riziko vzniku srdečního infarktu a mrtvice. Tím, že s kouřením skončíte, výrazně snížíte riziko jak srdečního infarktu, tak
  • i mozkové mrtvice.
  • 4)     Pokud se budete každý den v týdnu věnovat alespoň 30 minut cvičení, rovněž snížíte riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice. 
  • 5)     Další prevenci před kardiovaskulárními onemocněními představuje zařazení alespoň pěti porcí ovoce a zeleniny denně. Doporučuje se rovněž omezit solení, a to na méně než
  • 1 čajovou lžičku soli denně.
  • 6)     Vysoký krevní tlak se neprojevuje žádnými příznaky. Právě v tom tkví jeho nebezpečnost, protože může způsobit náhlou mrtvici či srdeční infarkt. Pravidelná kontrola krevního tlaku je dalším krokem k  prevenci kardiovaskulárních onemocnění.
  • 7)     Dalším onemocněním, které zvyšuje riziko srdečního infarktu a mrtvice, je diabetes. V případě, že jste diabetik, je důležité si nechávat pravidelně měřit krevní tlak a hladinu cukru v krvi.
  • 8)     Riziko mrtvice a srdečního infarktu zvyšuje také nadváha. Pro udržení ideální tělesné hmotnosti je důležitá pravidelná fyzická aktivita a zdravá strava.
  • 9)     Kardiovaskulární choroby jako je srdeční infarkt a mozková mrtvice dokážou udeřit velmi rychle a náhle. Pokud se pacientovi nedostane rychlé zdravotnické pomoci, nemusí přežít.

Odkazy:


[i]                       NHS Choices, „Obese Children Show Early Signs of Heart Disease.”  July 24, 2012. 

[ii] World Health Organization (WHO), Cardiovascular Diseases. Sept. 2011.

   
27.09.2012 - Zdraví - autor: Tisková zpráva

Komentáře:

  1. [23] kianid1357 [*]

    mám to taky za sebou dělali mi trojitej bajpás vloni v dubnu.

    superkarma: 0 30.09.2012, 12:28:23
  2. [22] babočka12 [*]

    Trefa — #21 taky se zítra chystámSml16.co jsi našla? Nalaď měSml16

    superkarma: 0 29.09.2012, 22:26:50
  3. [21] Trefa [*]

    Trefa:nekourim,zeleninu jim hodne.mam rada maso,at je to veprove nebo kureci.letos jsem si uzila hodne hub.dneska jsem prinesla hodne kousku.byla dobra vecere.

    1. na komentář reaguje Juričková — #22
    superkarma: 0 29.09.2012, 22:23:46
  4. [20] babočka12 [*]

    daska59 — #12 to je pravda,už jsem se také setkala s lidmi starými,kteří baští všechno,a nedodržují právě zdravý životní styl,a  pak mladší,kteří se stravují střídmě,dodržují vše,ale dopadnou hůře,tak nevím.

    myslím,že to chce vše,na co má člověk chuť,ale všechno s mírou.

    superkarma: 0 28.09.2012, 21:27:55
  5. [19] jerenika [*]

    daska59 — #12 tak nějak Sml67

    superkarma: 0 28.09.2012, 18:48:05
  6. avatar
    [18] saruz [*]

    Ovoce a zeleninu mám ráda, solím minimálně a každý den běhám, tak by to mé srdíčko mohlo potěšit. Sml16

    superkarma: 0 27.09.2012, 23:44:50
  7. [17] Jala [*]

    Kytinkak — #16 Taktéž - mám ještě vše nesklizeno na zahradě. Snad to tam ještě vydrží.

    superkarma: 0 27.09.2012, 23:12:39
  8. avatar
    [16] Kytinkak [*]

    myslím, že ovoce a zeleniny máme dostatek

    1. na komentář reaguje Jala — #17
    superkarma: 0 27.09.2012, 21:44:30
  9. [15] olinka55555 [*]

    Pět porcí zeleniny nebo ovoce každý den se mi zdá hodně. Doporučuje se pět porcí jídla denně, takže pokud di k tomu dám ještě ovoce a zeleninu, budu celý den jenom jíst. A

    superkarma: 0 27.09.2012, 21:24:39
  10. [14] free [*]

    Chjo,  stejně je to jenom o jídle a životosprávě.

    superkarma: 0 27.09.2012, 21:10:30
  11. avatar
    [13] dajrin [*]

    Ovoce máme rádi celá rodina, nekouříme, nepřejídáme se, mlsky si ale neodpustíme... Sml16

    superkarma: 0 27.09.2012, 18:03:30
  12. avatar
    [12] daska59 [*]

    Budu se celý život šidit, pak se jednou rozčílím a stejně mě klepne. Doktoři pak pozůstalým řeknou - mozkové aneurizma, kdo to mohl tušit? Co mě čeká, to mě nemine a znám spoustu nezdravě se stravujících 90níků, zatím co ti sportovci už vymřeli kolem 50ti Sml80

    1. na komentář reaguje jerenika — #19
    2. na komentář reaguje Juričková — #20
    superkarma: 0 27.09.2012, 17:23:47
  13. [11] step1 [*]

    blesksoft — #2 Tak ten můj to sní, jen když mu to nachystám na talířek. Samotného ho nenapadne si něco takového vzít.

    superkarma: 0 27.09.2012, 15:46:37
  14. avatar
    [10] ekleinovka [*]

    Prevence je jedna věc a skutečnost druhá, znám lidi, kteří žijí odstrašujícím zpǔsobem- a jsou tu zdraví a v pohodě, zatímco kamarád, který se držel zkrátka má velké problémy

    superkarma: 0 27.09.2012, 14:29:23
  15. avatar
    [9] ladouch [*]

    Zeleninu a ovoce jíme denně, ale i sladké a výrobky z bílé mouky, víme, že bychom to neměli, ale když ono je to tak dobré.Sml16

    superkarma: 0 27.09.2012, 14:12:08
  16. [8] dadma [*]

    Žofie — #6 Se Žofií naprosto souhlasím.Já třeba ovoce skoro vůbec nejím ,zato mám ráda sladkosti a prostě si je neumím odpustit.Kouřit jsem přestala před více než 20-ti lety,ale denně nějakou buchtu,koláč, dort, oplatku,prostě musím mít a to ne jen jeden kus.

    superkarma: 0 27.09.2012, 13:28:55
  17. avatar
    [7] tajnostii [*]

    Žofie — #6 Přesně moje řečSml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 27.09.2012, 13:26:15
  18. avatar
    [6] Žofie [*]

    Teorii známe všichni, teď to ještě v praxi dodržovatSml22

    1. na komentář reaguje tajnostii — #7
    2. na komentář reaguje dadma — #8
    superkarma: 0 27.09.2012, 12:47:50
  19. avatar
    [5] Jindriska8 [*]

    Tak to já to dodržuju a zeleninu jíme pořád.Sml22

    superkarma: 0 27.09.2012, 12:41:56
  20. avatar
    [4] carmi [*]

    Pět porcí ovoce a zeleniny denně mi příjde hodně. Já snad ani tolikrát nejím.

    superkarma: 0 27.09.2012, 12:00:25
  21. avatar
    [3] hubajda [*]

    blesksoft — #2 tak to u nas je v pohode cacorka je jak srotak klido da kilo bananu a nebo mandarinek ovoce ji v pohode no aj celkem zeleninu

    superkarma: 0 27.09.2012, 11:49:16
  22. avatar
    [2] blesksoft [*]

    já jsem ráda, že do pubertálního kluka dostanu 5 porcí ovozel týdně a to s hádkami a vyhrožováním

    1. na komentář reaguje hubajda — #3
    2. na komentář reaguje step1 — #11
    superkarma: 0 27.09.2012, 11:19:27
  23. avatar
    [1] Hanula [*]

    Sml15jen všechna ta preventivní opatření dodržovat

    superkarma: 0 27.09.2012, 10:28:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme