Mýtů a omylů ve výživě je v současné době snad více než pravdivých informací. Člověk by se měl řídit v první řadě selským rozumem, ale je fakt, že občas mohou být některé rady nebo tipy matoucí. Chcete-li změnit životní styl, odlehčit a shodit nějaké to kilo, je celkem jasné, že s cukrovinkami nebo tučným jídlem svého vysněného cíle nedosáhnete. Ale co dál? Proč se ručička váhy nehýbá, když se všemu špatnému vyhýbáte jako čert kříži?

Hotové saláty

Lidé si obecně myslí, že jíst salát je to nejzdravější, co můžete tělu dát. Ale často, díky všemožným zálivkám, obsahuje stejné množství kalorií a tuků, jako třeba takový cheeseburger. Salát je skvělý způsob, jak tělu po zimě odlehčit, ale opravdu k tomu, aby vám zelenina chutnala potřebujete smetanovou/jogurtovou/hořčicovou... zálivku? Dresingy nejsou dobrá volba. Takže, klidně si dopřávejte salátů ve velkém, ale raději si je dochucujte olivovým olejem a octem, popř. citronem.
Další záludností tohoto předem připraveného jídla jsou krutony nebo voňavé rozpečené bagetky. Ty raději vyměňte na semínka nebo ořechy. A tučné sýry typu hermelín za sýry kozí. Jsou chuťově pikantnější a salátu dodají říz.

Nízkotučné potraviny

Potraviny označené nápisem „bez cukru“, „light“nebo „0 % tuku“ opravdu nejsou šťastnou volbou. Jíst právě tyto produkty je jedním z největších stravovacích mýtů vůbec. Potraviny, které jsou označeny právě výše zmíněnými slovy, mají buď snížený obsah tuku, nebo cukru. Obsahují ale například zahušťovadla, která energetický příjem zvyšují. Jsou také plné přísad a chemikálií nebo škrobů, které mají opravdu malou výživovou hodnotu. Průzkumy dokonce ukázaly, že konzumací těchto potravin se zvyšuje šance až o 50 %, že budete nakonec přibírat.
Tuky jsou v zásadě zdravé, stačí, když se vyhnete nezdravému jídlu a zaměříte se na kvalitní potraviny mající kvalitní hodnoty.

Margarín a průmyslově vyráběné pečivo

Snažíte se nahradit klasický voňavý chleba s opravdickým máslem odlehčenou verzí v podobě průsvitného toustového chlebíku a margarínu? Velká chyba! Právě tyto potraviny obsahují tzv. hydrogenované tuky (= Trans mastné kyseliny - tuky, které se průmyslově vyrábějí procesem zvaným hydrogenace – ztužování). Ty jsou zdraví škodlivé, podílejí se na rozvoji srdečně-cévních onemocnění a pravděpodobně i na rozvoji nádorových onemocnění.
Není nutné pečivo vynechat úplně, ale co takhle si založit kvásek a péct si svůj vlastní? S kvalitním máslem nebo třeba tvarohem je tou nejlepší možnou verzí pečiva vůbec.

Vyloučení sacharidů z jídelníčku

Dát úplně sbohem sacharidům, to není úplně nejlepší nápad. Lépe by znělo dát sbohem sladkostem. Vzdát se úplně sacharidů by byla velká chyba. Lidské tělo je rovněž potřebuje. Jsou zdrojem energie, ale důležitou roli hrají také v trávení dalších živin.
Přednost byste měly dávat ale tzv. složeným sacharidům, které mají pomalejší nástup a díky nim neucítíte hlad hned poté, co něco zkonzumujete. Co to je? Luštěniny, zelenina, cereálie, rýže...
Všeho s mírou, ale ani na sacharidy nezapomínejte.

Jíst do 17. hodiny

Pokud chodíte spát v osm večer, pak ano. Ještě maximálně do páté hodiny odpolední. Pokud jste ale noční živel a do postele se dříve jak o půlnoci nedostanete, rozhodně se můžete najíst třeba i v devět večer. Stačí, když budete poslouchat své tělo a na noc se nenacpete nezdravými potravinami. Večeře by měla být vždy tím nejlehčím jídlem z celého dne.

Také si přečtěte:

Uložit

Reklama