Stáří patří k životu. Přesto nebývá obvykle považováno za nic příjemného, i když je mu v naší kultuře připisována vysoká hodnota. Kdyby byly vyšší důchody, mohli bychom se těšit alespoň na ně, říkává se. Ale takhle? Takhle nám nezbývá než se stářím prostě počítat. Nebo že by to šlo jinak?

Nedýchejte!
Není tomu zase tak dlouho, co se v oblasti zdravého životního stylu objevil nový postrach – volné radikály. Tyhle potvůrky můžou za to, že stárneme. Ničí totiž naše buňky. A vznikají v následku spalování kyslíku – tedy dýcháním. Takže pokud bychom nedýchali, nestárli bychom. Možná proto jsou upíři tak dlouhověcí. Jenže zatím nikdo neobjevil, jak přežít tu první fázi, kdy přestaneme dýchat...

Nestíhají se množit
Ale vraťme se zpět ke stárnutí – co to vlastně je? Náš organismus je tvořen z padesáti až sta bilionů buněk, z nichž se většina množí, odumírá a je nahrazována novými buňkami. V následku poškození, způsobeného volnými radikály, se však naše buňky množí čím dál tím hůř – ubývá nám svalová hmota, řídnou kosti,  pokožka je čím dál tím křehčí.

Lovci radikálů
Jednou z možných metod boje proti stárnutí je tedy využívání takzvaných antioxidantů, které „vychytávají“ volné radikály a neumožňují jim napáchat v našem organismu škodu. Žádný antioxidant nás však nezbaví volných radikálů úplně a žádný nezastaví čas. Pokud tedy chceme i ve stáří být zdraví a aktivní, nezbude nám než využít i jiných metod.

Hýbej se a žer!
Cca od třicátého roku věku se nám zpomaluje metabolismus – o 5% za každých deset let. To vede, kromě jiných faktorů, k úbytku svalové hmoty a k nárůstu hmoty tukové. Abychom tomuto trendu zabránili, musíme udržovat náš organismu aktivní a dobře vyživovaný – tedy nikoliv oblíbené „hýbej se a nežer“, ale „hýbej se a žer“. A „žrát“ se samozřejmě musí zdravě.

Svaly a kosti
Nedostatek pohybu vede nejen k úbytku svalové hmoty, ale má podíl i na řídnutí kostí, jejichž hustota naopak pohybem roste. Pohyb by měl být pravidelný – nejlépe třicet až pětačtyřicet minut pětkrát týdně – a různorodý. Nesmí ovšem zatěžovat organismus přehnaně – to naopak vede k rychlejšímu stárnutí. Za optimální považují odborníci plavání, běh, tanec, jízdu na kole nebo alespoň rychlou chůzi.

Nespi pořád, odpočiň si trochu
Náš organismus poškozuje také nedostatek spánku. K regeneraci buněk prostě musíme spát – nejlépe šest až osm hodin denně. Kromě spánku je ovšem důležitý i odpočinek – relaxace a zbavení se stresu. Když už nemůžeme nedýchat, zkusme si jednou denně deset minut zhluboka zadýchat v pohodlné poloze – pomůže nám to uvolnit se a nabrat energii.

S využitím tiskového materiálu.

Cítíte se na svůj věk? Nebo mladší? Nebo naopak starší? Bojíte se stáří? Připravujete se na něj? Nebo už Vás dohnalo? A jak dlouho vydržíte nedýchat?

Reklama