Reklama

Je všeobecně známo, že v zimním období jsme náchylnější k nemocem a ztrátě energie více než v jakémkoli jiném ročním období. I když jsou zimy v našich končinách v posledních letech velmi mírné, nezabrání to různým bacilům a virům nabourávat naši imunitu a oslabovat ji. Novému nastartování organismu nám může dopomoci pořádný restart v podobě jarního detoxu. Proč ho tedy nevyzkoušet? Je to jednoduché a budete se cítit skvěle. Všechno potřebné včetně produktů speciální výživy navíc seženete pohodlně pod jednou střechou v obchodech Tesco.

Zaměřte se na jídelníček

Každý den tělo zbytečně zatěžujeme, aniž bychom si to uvědomovali. Náročný, rychlý a často stresující životní styl způsobuje, že jsme nutričně podvyživení a chybí nám v jídelníčku pestrý výběr zeleniny, ovoce a dalších potravin. Častá konzumace vysoce kalorických potravin s nízkou nutriční hodnotou, jako je například bílé pečivo, zatěžuje náš organismus a nezbývá nám energie na běžné činnosti. Podobně je tomu i s nadměrnou konzumací živočišných bílkovin, které se nachází v masných a mléčných výrobcích. Tím ale naše zlozvyky nekončí, patří k nim i nadměrné užívání rafinovaných cukrů, obsažených zejména ve slazených nápojích, sladkostech nebo pečivu.

Zatočte s nezdravými potravinami

Co je tedy třeba změnit? Zkuste na nějakou dobu, zpočátku třeba jen několik dní, vyřadit suroviny zatěžující organizmus z jídelníčku a pijte hodně vody nebo neslazené čerstvé či zeleninové šťávy. Délka detoxu záleží na každém z nás. Někdo má organismus zanesený více, jiný snáší nezdravé jídlo lépe. Vždy ale platí - čím déle, tím lépe. Pokud se obáváte, že nebudete mít vůbec co jíst, nezoufejte. Existuje spousta receptů, které vás naučí zdravé jídlo milovat. Například na www.tescorecepty.cz naleznete množství zajímavých tipů na chutná a přitom zdravá jídla. Některé z nich odkazují i na bezlepkové verze vašich oblíbených pokrmů.“V sortimentu obchodního řetězce Tesco můžete koupit mnoho zdraví prospěšných potravin, na které často v běžné obchodní síti nenarazíte. Patří mezi ně desítky druhů ovoce, zeleniny, přírodní sladidla a výrobky bez přidaného cukru, bezlepkové potraviny včetně privátní řady Tesco Free From či bezlaktózové produkty,“ říká Peter Siwiec, nákupčí sortimentu speciální výživy obchodního řetězce Tesco.

Rada odborníka

„Variant detoxikace organizmu je několik, ovšem jedno pravidlo zůstává neměnné – dodržovat dostatečný pitný režim, aby veškeré škodlivé látky mohly být vyplaveny z těla. Ideálně byste měli pít vodu, případně speciální čaje ze směsi bylinek, jako například ostropestřce, pampelišky, zeměžluče, pelyňku a řebříčku. Výborná je i kopřiva nebo senna v případě zácpy. Osobně si pitný režim zpestřuji také koktejlem z čerstvých šťáv složeného z rajčat, jablek, dýně a citrónu, v poměru zhruba 2:4:2:1,“ radí výživová poradkyně Zuzana Pavelková Šafářová a dodává:  „Detoxikaci organizmu pak docílíte zvýšenou konzumací ovoce nebo zeleniny.“

  Nezapomínejte na pohyb

Ke zdravému životnímu stylu rozhodně patří i pohyb. Najděte si alespoň dvakrát týdně čas na hodinu cvičení nebo běhání, ať už ve fitness klubu, doma či venku. Nezapomínejte ani na obyčejnou chůzi. Pokud máte možnost, jděte alespoň část cesty do práce či z práce pěšky. Věřte, že tělo se Vám za pohyb odvděčí a budete se cítit mnohem lépe. Odměnou Vám bude nejen zdravé tělo, ale i čistá mysl a spousta energie.

 

Jarní detoxikace v praxi

Příklad 1: jablečná dieta:

Snídaně:

1 jablko v celku, jen vykrájené

Oběd:

2-3 jablka nastrouhaná se skořicí

Odpolední svačina 1:

1 jablko v celku

Odpolední svačina 2:

sušená jablka

Večeře:

1.     Teplý kompot z jablek se skořicí a hřebíčkem (krátce se povaří ve vodě se skořicí a hřebíčkem na „měsíčky“ nakrájená jablka cca 1 - 2 ks až zesklovatí)

nebo

2.     Jablečná kaše (2 ks jablek, ½ lžičky mleté skořice, malá špetka mletého hřebíčku. Jablka omyjeme, oloupeme a nastrouháme. V hrnci je podlijeme vodou a krátce podusíme. Přidáme skořici a trošku mletého hřebíčku. Jablečnou kaši podáváme teplou.).

 

Příklad 2: zeleninová polévka

Drží se 1 až 3 dny a nejvhodnější zeleninou je pórek v množství 0,5 – 1 kg pórku/den.

Postup přípravy polévky je velmi jednoduchý:

1.     Pórek očistěte a dobře opláchněte. Odkrojte konce tmavě zelených částí a ponechte celou bílou část a světle zelenou dle úvahy. Kromě pórku můžete přidat ještě mrkev, celer, petržel, brokolici, cibuli, červenou řepu. Očištěnou zeleninu dále vložte do velkého hrnce a zalijte vodou. Přiveďte k varu, zmírněte teplotu a vařte nepřikryté po dobu 20 až 30 minut. Vývar slijte a schovejte, pórek dejte do misky.

2.     Pijte každé 2 až 3 hod, vždy 1 šálek (dle libosti si vývar buď ohřejte nebo konzumujte vlažný).

3.     V čase hlavních denních jídel (nebo kdykoliv dostanete hlad) si dejte uvařený pórek, vždy asi půl šálku. Zakapejte ho extra panenským olivovým olejem a citrónovou šťávou a střídmě ochuťte solí a pepřem. Dle libosti můžete také posypat nasekanou petrželkou.

4.     Pokud nemůžete vydržet hlady, dopřejte si večer porci bílého masa (krůtí či kuřecí) nebo ryby (120 až 180g), nebo přibližně tři kousky zeleniny podušené v páře, s trochou olivového oleje.

Více informací najdete na stránkách www.tescocr.cz

Tesco