.

„Nechci dítě a nebojím se to přiznat“, říká Jana

Příběhy

„Nechci dítě a nebojím se to přiznat“, říká Jana

Šest až osm procent českých žen chce zůstat dobrovolně bezdětných, říkají průzkumy. Toto je příběh jedné z nich. Proč se tak rozhodla a jak vnímá nepříliš pozitivní reakce na její životní rozhodnutí?

„O tom, že nechci mít dítě a kdy jsem k takovému rozhodnutí došla, jsem vlastně ani nikdy neuvažovala. Řekla bych, že to v sobě mám odjakživa. Mateřské instinkty se mi vyhnuly obloukem. Bylo tomu v mých dvaceti, je tomu stejně i teď, kdy mi je dvaačtyřicet,“ svěřuje se podnikatelka Jana.

žena

Dobrovolně bezdětné ženy existovaly už dřív, stačí probrat známá jména, ale málokdy se na ně pohlíželo tak podezřívavě a pohrdavě jako dnes: Nebudou to náhodou kariéristky? Copak jsou tak sobecké, že kvůli kariéře zavrhnou mateřský pud? Nebo jsou nějaké „divné“? Nemine jediný velký rozhovor, aby v něm známé ženy nemusely své rozhodnutí vysvětlovat a neustále dokola opakovat, že bez potomků nestrádají a žijí plnohodnotný život.

„Ano, možná to sobecké je, ale je to můj život a jeho strůjcem jsem pouze a jen já,“ říká Jana a dodává: „Abyste si nemyslely, mám za sebou krásné a harmonické dětství a doteď mám s rodiči perfektní vztah. S mým rozhodnutím nemají vlastně žádný problém. Navíc, zakládat rodinu jen proto, že už na to mám věk, protože to tak prostě má být a je to jakási ženská občanská povinnost? To je přeci hloupost. Jsem přesvědčená, že po dítěti musí žena toužit a na roli matky se těšit. A to není určitě můj případ.“

„Už jsem i slyšela, že teprve s dítětem dostane život smysl, že se o mně bude mít ve stáří kdo postarat. Není to tak trochu alibismus? Copak to je opravdu ten správný důvod k povití dítěte? Děkuji, nechci.“

„Svůj život si užívám plnými doušky. Hodně cestuji, jsem pracovně vytížená, a navíc mám vedle sebe muže, svou spřízněnou duši, s nímž je ten život naplněný štěstím až po okraj. Neměnila bych za nic na světě,“ uzavírá svůj příběh Jana.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Mohlo by vás zajímat:

   
09.03.2017 - Příběhy - autor: Marie Cicvárek Fléglová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [82] peetrax [*]

    wich — #78 já jsem se děckem stala znovu v sedmadvaceti, kdy jsem je začala učit, úžasná zkušenost. S vlastními mi to, bohužel, dopřáno nebylo.

    superkarma: 0 17.03.2017, 22:10:45
  2. avatar
    [81] peetrax [*]

    man-mimo — #79 nenene Sml14 Sml39

    superkarma: 0 17.03.2017, 22:04:01
  3. avatar
    [80] jiti [*]

    Je každého věc kolik chce dětí. Mě spíš vadí když někdo chce velkou rodinu a potom natahuje ruku na sociálce protože na ně nemá.Sml31

    superkarma: 1 17.03.2017, 08:38:09
  4. avatar
    [79] man-mimo [*]

    peetrax — #77 jó holka, jen si to přiznej Sml80 Sml26 Sml30 Sml30

    1. na komentář reaguje peetrax — #81
    superkarma: 0 15.03.2017, 10:43:40
  5. avatar
    [78] wich [*]

    peetrax — #77 Stáří určitě ne, ale už dost daleko od dětství, a to si velmi ráda zase připomínám Sml33

    1. na komentář reaguje peetrax — #82
    superkarma: 0 15.03.2017, 09:49:18
  6. avatar
    [77] peetrax [*]

    wich — #76 jako by "po třicítce" bylo nějaké to... stáří. Sml30 Sml19

    1. na komentář reaguje wich — #78
    2. na komentář reaguje man-mimo — #79
    superkarma: 0 14.03.2017, 20:57:15
  7. avatar
    [76] wich [*]

    Jako bych slyšela sebe před lety Sml52 No a pak se stalo Sml30 A teď je ten život ještě mnohem lepší, protože vše je stejně fajn jako předtím, jen obohacené o ten dětský pohled na svět, což je po třicítce velmi omlazující Sml67

    1. na komentář reaguje peetrax — #77
    superkarma: 0 14.03.2017, 08:59:50
  8. [75] hankabox [*]

    Ve svém okolí jsem se nikdy nesetkala s tím, že by někdo bezdětné ženy odsuzoval. Podobných článků jsem četla poslední dobou více a připadají mi dost tendenční, bezdětné ženy jsou asi zajímavý zákaznický segment. Naprosto souhlasím s tím, že je to osobní volba. Jen by měl náš důchodový systém lépe odrážet počet vychovaných dětí, abychom nevymřeli Sml16

    superkarma: 0 12.03.2017, 21:39:57
  9. avatar
    [74] eleniska [*]

    Mám to stejně jako Jana a nikdy jsem se neptala okolí jestli je to divné nebo ne.

    superkarma: 3 10.03.2017, 19:29:10
  10. avatar
    [73] Mickey Mouse [*]

    peetrax — #69 Nojo, když ona zrovna morálka žádná sranda není, to je hooodně těžká filozofie. Sml80 Jinak doufám, že se mnou občas sranda je, alespoň se obvykle s kamarády dobře bavíme a to i na můj účet.

    Tady je to těžké, přispívám sem do diskuze vpodstatě jen tehdy, když mne nějaký příspěvek hodně pohorší svou hloupostí. Právě jako tady, kde dobrovolnou sterilitu z důvodů vlastního pohodlí někteří obhajují jako "odpovědnou" volbu. Nebo si prostě nikdy nepoložili otázku, proč je v přírodě sexuální pud a péče o potomstvo dokonce silnější než pud sebezáchovy.

    Chápu, že někdo mateřský pud nemá. Stejně jako někdo nemá svědomí a někdo nestačí na vysokoškolské studium. Ale předstírat, že jde jen o osobní preference a mít/nemít děti je stejné rozhodnutí jako jíst/nejíst rohlíky nebo jet/nejet na dovolenou? To je pro mne příliš zavádějící...

    superkarma: 1 10.03.2017, 15:33:59
  11. avatar
    [72] jarka1234 [*]

    man-mimo — #71ahaSml30,víc než dvě. Tak to nezvládnuSml30Sml30Sml30.

    superkarma: 0 10.03.2017, 05:56:52
  12. avatar
    [71] man-mimo [*]

    jarka1234 — #70 víc než dvě Sml24

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #72
    superkarma: 0 10.03.2017, 00:00:38
  13. avatar
    [70] jarka1234 [*]

    peetrax — #68Sml30Sml30Sml30Sml67. Já mám jen jedno,to je málo. Ideální jsou dvě prý Sml24.

    1. na komentář reaguje man-mimo — #71
    superkarma: 0 09.03.2017, 21:35:40
  14. avatar
    [69] peetrax [*]

    Mickey Mouse — #52 Myšáku, kéž byses aspoň někdy nebral tak vážně, stejně jako otázku reprodukce lidstva. Ona by s tebou totiž bývala mohla být i sranda. Sml15

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #73
    superkarma: 3 09.03.2017, 21:32:23
  15. avatar
    [68] peetrax [*]

    Mickey Mouse — #41 a co lidi, co nemůžou mít děti? Sml6 A co když někdo má nula dětí a někdo zase pět? Nestačí to? Ty jo, málem jsem šla z tvé zapálené agitace hledat pionýrskou košili, kdybych nějakou měla. Sml14

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #70
    superkarma: 5 09.03.2017, 21:31:39
  16. avatar
    [67] peetrax [*]

    marianaant — #16 Sml67 Sml25

    superkarma: 0 09.03.2017, 21:25:01
  17. [66] Rikina [*]

    man-mimo — #61 Litvu??? Boha mu! Mně asi unikl vývoj celých galaxií! Sml52 Sml57

    superkarma: 1 09.03.2017, 21:00:03
  18. [65] Rikina [*]

    man-mimo — #62 No jo, tak příště zas naklikáme něco u MŠ Sml32

    superkarma: 0 09.03.2017, 20:58:48
  19. avatar
    [64] AmeA [*]

    Dneska místo dětí maj mladí psi a kočky Sml22Sml31

    superkarma: 1 09.03.2017, 20:45:01
  20. [63] babos [*]

    Každého věc, jestli chce mít dítě, nebo ne.Sml16

    superkarma: 0 09.03.2017, 19:21:31
  21. avatar
    [62] man-mimo [*]

    Sorry jako, Cicvárek, nějak se ty komentáře odklonily Sml80 Sml24

    1. na komentář reaguje Rikina — #65
    superkarma: 3 09.03.2017, 18:46:53
  22. avatar
    [61] man-mimo [*]

    Rikina — #60 ten musí bránit Litvu Sml80 Sml30 Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #66
    superkarma: 0 09.03.2017, 18:24:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] Rikina [*]

    man-mimo — #58 Jestli je ještě velitelem Jack O'Neill, tak ten jistě žádné sklízení nepřipustí. Sml24Sml57

    1. na komentář reaguje man-mimo — #61
    superkarma: 1 09.03.2017, 18:07:32
  2. [59] Rikina [*]

    man-mimo — #57 Inu, bez vysátého života už asi mnoho povyražení nelze očekávat, natož pak poznášení se. Sml80

    superkarma: 1 09.03.2017, 17:59:27
  3. avatar
    [58] man-mimo [*]

    Rikina — #56 Sml14 myslíš, že už sem vyrazili sklízet? Na druhou stranu by to zachránilo planetu Sml80 Sml24 Sml30 Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #60
    superkarma: 1 09.03.2017, 17:53:37
  4. avatar
    [57] man-mimo [*]

    Rikina — #56 Sml28 nesežraní? Sml31 Jen z nich vysávali "život" Sml80 Sml24

    1. na komentář reaguje Rikina — #59
    superkarma: 1 09.03.2017, 17:46:41
  5. [56] Rikina [*]

    man-mimo — #55 Ti nesežraní. Sml57 A Wraithové tedy teď nemají co konzumovat... to aby člověk znervózněl. Sml14

    1. na komentář reaguje man-mimo — #57
    2. na komentář reaguje man-mimo — #58
    superkarma: 1 09.03.2017, 17:42:17
  6. avatar
    [55] man-mimo [*]

    Anime Otaku — #51 Sml14 asi v tom máš mezery, já teda taky, ale Antikové se nakonec povznesli Sml80 Sml24 Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #56
    superkarma: 1 09.03.2017, 17:31:42
  7. [54] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #52 Čistá cesta za čistým cílem - ano, to jsou ti hrdinové našeho mládí, Vinnetou, Rychlé šípy, Timur a jeho parta... rozhodují se ku prospěchu celku, pro zemi, pro ideu. Jenže pak buď skončí jako oběť, protože svůj prospěch úplně pominou a sledují ty vyšší cíle, nehledí na svoje potřeby, city a zájmy. A nahlas říkají, jak to nedělají proto, že by očekávali vděčnost... nebo skončí jako snílci bez kontaktu s realitou, plácající se od jednoho extrému k druhému, protože jsou zmatení a plní ideálů, které nedokážou naplnit. Nepoznají, kde je ta hranice dobra pro všechny a kdy je čas udělat i něco pro sebe, a tak žijí v chaosu a touze, aby se celý svět měl dobře, což je nemožné. Sml80 Jakousi rovnováhu by měl člověk vybudovat, a k tomu patří i to, že si volí možnosti. A občas třeba i tu volbu přehodnotí a změní názor. Kousek sobce je v každém, a rozhodnout se, že teď dám přednost svým zájmům, znamená nejen že za to ponesu následky, ale taky že vím, proč to dělám. A pořád je to lepší, než když se člověk nerozhodne vůbec a radši neudělá vůbec nic, jen čeká, až za něj rozhodne někdo nebo něco jiného. Ale to by bylo na dlouhé filosofování, a to tady žádnej nebude číst. Sml57

    superkarma: 2 09.03.2017, 17:13:43
  8. [53] Rikina [*]

    man-mimo — #48 Áno? Sml80 Nu což, je to možné, Stargate jsem viděla naposledy před 5 lety, od té doby se možná leccos změnilo. Sml57

    superkarma: 0 09.03.2017, 16:51:28
  9. avatar
    [52] Mickey Mouse [*]

    kobližka — #44 Já zrovna tuto otázku beru dost vážně. Protože otázka smyslu našeho života a smysluplnosti naší činnosti by měla být hlavním měřítkem našich priorit a naší morálky. Nemyslím si, že chaotický život "tady a teď" lze morálně obhájit. Zaměření sám na sebe (na svůj život) je v každém případě přesnou definicí sobectví...

    1. na komentář reaguje Rikina — #54
    2. na komentář reaguje peetrax — #69
    superkarma: 0 09.03.2017, 16:20:23
  10. [51] Anime Otaku [*]

    man-mimo — #48 A tam je vyhladili Wraighti Sml52

    1. na komentář reaguje man-mimo — #55
    superkarma: 1 09.03.2017, 16:16:58
  11. avatar
    [50] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #45 kobližka — #44 Africké nebo chudé asijské rodiny skutečně větším počtem dětí přispívají k tomu, aby se v budoucnu měli lépe. Jejich pohled do budoucna je omezen na nejbližších 10-20 let, během kterých se základní problémy s produkcí nevyřeší a pro obživu rodiny bude potřeba každá ruka.

    Náš pohled na přelidněnou budoucnost není o moc užitečnější, protože nepřemýšlíme nad praktickými problémy, ale jen se tak filosoficky a ideologicky strašíme. Podle "vědeckých studíí" bychom měli už dnes vymírat hlady, ale ve skutečnosti zatím lidstvo produkuje více potravin, než dokáže spotřebovat. Jen je nedokáže produkovat a spotřebovat rovnoměrně. Sml80

    superkarma: 0 09.03.2017, 16:13:35
  12. [49] bobubobulka [*]

    Každého věc, jestli chce mít dítě, nebo ne. Rozhodně lepší, než když si dítě pořídí a nemá o něj zájem. Já bych si život bez dětí nedovedla představit.

    superkarma: 0 09.03.2017, 15:30:34
  13. avatar
    [48] man-mimo [*]

    Rikina — #45 Sml14 nezničila se. Antikové se přestěhovali do galaxie Pegas Sml80 Sml24

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #51
    2. na komentář reaguje Rikina — #53
    superkarma: 1 09.03.2017, 14:51:31
  14. avatar
    [47] SNÍŽEK [*]

    je svobodné rozhodnutí každé ženy zda být nebo nebýt matkou a nikomu to nemusí zdůvodňovat Sml22

    superkarma: 1 09.03.2017, 14:49:53
  15. [46] Rikina [*]

    Dodatek - obrovskou část historie lidstva neměly ženy volbu. Pokud byly plodné, děti prostě mít musely. Mnohdy za to platily svým zdravím i životy. To až v době moderní je ta možnost svobodně se rozhodnout, zda dítě mít či nemít a kolik jich případně mít. Teď máme ty možnosti, jak to zařídit. Tedy aspoň menší část lidstva, ta větší část tu svobodu volby nemá ani dnes. Sml80 Jestliže se někdo rozhodne té možnosti využít, není to nic proti ničemu, za co by měl být ostrakizován. A u některých zvlášť povedených jedinců lidského rodu bych řekla, že nepředávat geny dál by jim mělo být úředně nařízeno. Sml57

    superkarma: 8 09.03.2017, 14:19:40
  16. [45] Rikina [*]

    Dle statistik je na světě něco málo přes 7 miliard lidí. Což je dle některých studií o 3 - 5 miliard více, než by bylo moudré. Takže přidávat k tomu množství pořád další a další lidi se taky nejeví příliš moudré. Sml80 A co se týká práce pro blaho lidstva, na to mohli myslet spíš ti lidi, kteří neměli plné ruce práce s tím, aby uživili sami sebe a početnou rodinu. Takoví, co museli dřít od rána do večera, aby jejich potomstvo vůbec přežilo, obvykle nepřispěli k valnému rozvoji budoucnosti, protože na to prostě neměli ani čas, ani prostředky. To až posledních 100 - 200 let si můžeme dovolit jako lidstvo jistý luxus. Otázka je, kam ten překotný vývoj vede. Celkem dost je i názorů, že je to slepá ulička a lidstvo se řítí do své vlastní úspěšné záhuby čím dál tím větším fofrem. Další otázka pak je, co by se stalo, kdyby lidstvo z nějakého důvodu zmizelo. Vesmír by to zřejmě ani nezaznamenal. Což je ostatně předmětem dalších teorií, že i na této planetě již dříve byla vyspělá civilizace, která se stihla zničit sama ještě dříve, než předkové lidstva slezli ze stromů. Takže, v celkovém kontextu všehomíra, rozhodnutí některých žen nemít děti se nejeví nijak tragicky. Sml80

    1. na komentář reaguje man-mimo — #48
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #50
    superkarma: 7 09.03.2017, 14:10:22
  17. avatar
    [44] kobližka [*]

    Mickey Mouse — #41 Promiň,že mi cukají koutky úst při čtení tvého téměř agitačně - populačního komentáře Sml16

    Ano,koukám,jak moc přispívají některé africké národy k budoucnosti lidstva,přátel nebo jejich obce tím,že mají tolik dětí,že jim umírají hlady a nemocemi.Nedokáží se o ně postarat a jsou odkázáni čekat na všelijaké humanitární pomociSml80

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #50
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #52
    superkarma: 9 09.03.2017, 13:44:22
  18. [43] dadma [*]

    Každého rozhodnutí a ani se Janě nedivím. Naplnila si život jinak. Já děti mám a nedovedu si představit ,že bych je neměla? Můj syn ,také nechce děti.Vzal si starší ženu s postiženým dítětem .Vadí mě to ,ale nic s tím nenadělám. Jenže jako společnost ,děti potřebujeme.Musí dorůstat nové generace. Není nikde napsáno ,že když budu mít děti ,že o mě bude na stáří postaráno. Jak se říká jedny rodiče vychovají deset dětí ,ale deset dětí se nepostará o jedny rodiče.Samozřejmě to není vždy pravda najdou se výjimky.

    superkarma: 0 09.03.2017, 13:07:29
  19. [42] Karo Líná [*]

    Mickey Mouse — #41 Tak jasně, ono je strašně málo lidí a pořád kvapem ubývají Sml52

    superkarma: 6 09.03.2017, 13:03:59
  20. avatar
    [41] Mickey Mouse [*]

    Karo Líná — #30 Sobectví to je, bezesporu. Nikoliv vůči nějaké "imaginární" bytosti. Je to sobectví vůči společnosti, vůči okolí, vůči ostatním lidem. Jde o to, co považujete za smysl života. Jestli život jen "odžít" nebo nějak přispět k budoucnosti lidstva (svých přátel, sousedů, kolegů, obce...)

    Dříve se říkalo, že děti jsou pokračování našeho života nebo jeho odkaz. Pokud mám rád lidi a chci, aby se v budoucnu měli lépe, pak k tomu musím sám přispět. Aby vůbec nějaká budoucnost byla, aby naše práce měla nějaký význam a užitek, pak tu po nás musí zůstat také děti, které to vše v budoucnu použijí, ocení a budou v tom pokračovat a dál to rozvíjet.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #42
    2. na komentář reaguje kobližka — #44
    3. na komentář reaguje peetrax — #68
    superkarma: 0 09.03.2017, 12:44:50
  21. avatar
    [40] lavazza2 [*]

    Sml67 Fajn článek. Paní to hezky vysvětlila, souhlasím s ní... Sice je mi 23 ale na děti nemám vůbec myšlenky (vidím kolik starostí má s jedním moje sestra) , ale časem se to asi změnt může.

    superkarma: 1 09.03.2017, 12:28:31
  22. avatar
    [39] kobližka [*]

    datura — #36 Prosím tě,to by v tomle případě lidsvo vymřelo Sml30 Však jak píše Eva,děti se rodily i do válek a hladomorů.

    superkarma: 0 09.03.2017, 12:18:23
  23. avatar
    [38] Eva_CZ [*]

    No, ja s Bobani souhlasim. Protoze muj syn ma deti rad, ale nechce je, protoze by prisel o sve pohodli, cast penez, moznost cestovat ( resp.by to bylo s deckem tezsi ), nemohl by v klidu parit hry, dite by ho v noci budilo a on by se nevyspinkal - podle meho je sobec.

    superkarma: 1 09.03.2017, 12:02:00
  24. avatar
    [37] Eva_CZ [*]

    datura — #36tohle se rikalo v kazde dobe a deti se rodily za valky a furt.

    Sml80

    superkarma: 2 09.03.2017, 12:00:24
  25. avatar
    [36] datura [*]

    No. abych řekla pravdu, tak kdybych se měla rozhodovat teď o tom, jestli chci mít děti, tak bych si sakra rozmýšlela, jestli je mám přivést do dnešní zlé doby Sml15

    1. na komentář reaguje Eva_CZ — #37
    2. na komentář reaguje kobližka — #39
    superkarma: 4 09.03.2017, 11:58:35
  26. avatar
    [35] metro84 [*]

    bobani — #14a sobectví vůči komu?

    superkarma: 2 09.03.2017, 11:55:36
  27. [34] cilani [*]

    Pipa.v — #23denně? To se jí kdo neustále ptá? Jestli to pořád řeší a všem říká, tak se nedivím, ale jinak trochu nechápu, proč si kolem sebe drží lidi, kteří šťourají do věcí, po kterých jim je prd.. Sml80

    bobani — #14proboha, proč sobectví? Paní má zdravý rozum, že si nepořizuje děcko, když jej nechce.. Sml80

    superkarma: 3 09.03.2017, 11:52:23
  28. [33] patricia077 [*]

    ať si každý dělá co chce :-)

    superkarma: 1 09.03.2017, 11:47:55
  29. [32] Karo Líná [*]

    kobližka — #28 Když o tom lidi sami nemluví, tak se to okolí nemusí ani dozvědět. Mám přes chodbu kolegyni, paní středního věku, sedíme naproti sobě už léta letoucí a teprve minulý měsíc jsem se dozvěděla, že nemá děti. Nikdy jsme se o nich nebavily, tak to ani nebylo jak zjistit Sml80 A že by to mělo nějak změnit můj pohled na ni? To nevím proč Sml58 A jestli to něčí pohled změní, tak to on je ten divný. Ne ona.

    superkarma: 4 09.03.2017, 11:28:20
  30. avatar
    [31] risina [*]

    bobani — #14 Sobectvi vuci komu?

    superkarma: 2 09.03.2017, 11:25:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme