Rodina

Nechci adopci na dálku. Ale Jitce to nevysvětlíš

Sedím takhle s kamarádem na obědě. Povídáme o všem možném a najednou z něj vypadne věta v titulku tohoto článku. S Vaškem a Jitkou jsme jako studenti tropili všelijaké aktivistické šílenosti. Jak se stal ze zapáleného ekologa zarytý odpůrce adopcí na dálku?

Vašek a Jitka, znám se s nimi od střední. Prožili jsme toho společně vážně hodně a Vašek s Jitkou spolu zůstali dodnes. Vzpomínám si, jak jsme chodili na dálkové pochod za různé, pro nás tehdy absolutně zásadní věci. Byli jsme na všelijakých eko-seminářích, třeba na Slovensku na Čergove, kde místní ekologové vlastní pruh lesa.

Diskutovali jsme o všem možném, dohadovali si, a většinou se shodli.

Vašek s Jitkou to dali dohromady – dva takhle zamilované správné blázny jsem dlouho neviděl.

Když začaly ty běžné povinnosti normálního života, ukázalo se, že je Vašek hodně praktický chlap. Zařídil jim společné bydlení, začal pracovat hned ve dvou firmách, aby je uživil. To už byli tři. Loni se jim narodilo druhé dítě. Jitka je s dětmi doma a Vašek je v jednom kole. Klasika, ale štěstí z nich jen kypí.

K úplné idyle ale Jitce chybí, jak tomu říká: něco bohulibého. Všechny ty aktivity za zaručeně správně a pravdivé věci, které člověk podniká jako student. A tak se rozhodla, že jejich vztah uzrál na další dítě – adoptovaného chlapečka z Nairobi. A tady u Vaška narazila.

chudé děti

„Je to vměšování se do jiný kultury. Ale znáš Jitku, tohle jí nevysvětlíš. Zkoušel jsem to horem dolem, ale ona se prostě rozhodla. Je to stejný jak se smrkovým lesem tady – nemá tu co dělat, je to mrtvý les a požere ho každý škůdce, protože se neumí bránit. My si myslíme, jaký jsme pupek všeho a chceme naše blaho exportovat do třetího světa. Kravina na ultimum! Proč se vměšujeme do světa, kde se žije úplně jinak? Teda spíš žilo... Mě to prostě štve. Ukazujeme jim, jak by se mohli mít, a tím jim ubližujeme. Dovolíme to pár vyvoleným. Bezva. A co ty miliony dalších? Měli by si najít vlastní cestu, přirozenou jejich podmínkám a prostředí. Pak se divíme, že se tam lidé střílí. Pobuřují nás jejich zvyky, třeba ženská obřízka, ale klidně jim dáme kolem krku zlatý řetězy a do ruky kalašnikov. Myslíš, že přehánim? Ani náhodou!
Dovedu si dost dobře představit, jak ten učenej Huso, kterýho vytáneme z nuzný chatrče, jednou skončí na vejšce někde v Evropě. Pak se vrátí, bohatej jako nikdo jinej místní, a dostane strach. Dojde mu, že se musí bránit, protože takhle to u nich ve vesnici chodí – on měl štěstí, jeho rodina měla štěstí, a teď si ho musí prosadit. Když bude mít opravdu štěstí, tak jeho rodina bude ta, co vyvraždí konkurenční rodinu, a ne naopak. A máš tu paradox: Tím, že jim pomáháme, jim vlastně škodíme. My jsme ale přece ti hodní...“

Takhle nějak popisuje svůj postoj Vašek. Samozřejmě jde o silně zkrácenou výpověď (Vašek umí řečnit hodně zapáleně), ale podstatu jsem, doufám, vystihl. Jeho názor mě zaujal. Pevně věřím, že se s Jitkou nakonec nějak dohodnou a najdou cestu ke svému třetímu prckovi, ať už bude jakékoli barvy pleti, ale zajímá mě váš názor, milé čtenářky.

Připadá vám adopce na dálku jako nebezpečné vměšování se západní kultury do kultur třetího světa?

Možnost%
Ano.50,9
Ne.49,1

Kam dál?

   
24.04.2013 - Děti - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [42] Barbucháč [*]

    Alenka0010 — #41 no jasně, co by nesežrali, když za rok zas přifičí nový dotační kusance

    superkarma: 0 25.04.2013, 12:45:37
  2. avatar
    [41] Alenka0010 [*]

    free — #38 To koupení kozy není zrovna dobrý nápad, oni je do roka všecky sežerou.

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #42
    superkarma: 0 25.04.2013, 12:08:05
  3. avatar
    [40] daska59 [*]

    Koledujeme si o průšvih, stejně jako když budeme osidlovat jiné planety Sml80

    superkarma: 0 24.04.2013, 21:39:03
  4. avatar
    [39] Jindriska8 [*]

    Přispívám v naši zemi a naším dětem do dětských domovů.Sml22

    superkarma: 0 24.04.2013, 20:58:53
  5. [38] free [*]

    Taky jsem strašně takto chtěla pomáhat, ale vyslechla jsem rozhovor s jedním cestovatelem a musela jsem svůj postoj přehodnotit.  Oni tam opravdu zapomněli pracovat.  Mělo by se začít jinak.... ale nevím jak.  Dobrá akce je třeba kopání studní.  To ale zas dělá někdo odsud... takže naučit je kopat studny. Bo koupení kozy.

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #41
    superkarma: 0 24.04.2013, 20:57:11
  6. avatar
    [37] navia [*]

    Já měla vždycky dojem, že Adopce na dálku je něco jako .. nedám ti rybu, naučím tě je lovit...

    Přijde mi to smysluplné. Ale chápu, že Vašek má v něčem pravduSml67

    superkarma: 1 24.04.2013, 19:58:45
  7. avatar
    [36] Eva_CZ [*]

    Vasku nedej se a bojuj! Jestli chce madam prispivat na cernousky, at jde do prace a prispiva ze sveho! Ono k tem cernouskum se dostane tezky minimum, z ceho vsechny ty ,,dobrocinne" organizace asi tak ziji? Sml24

    superkarma: 0 24.04.2013, 16:34:56
  8. avatar
    [35] samecka [*]

    Lukáš Čejka — #32 nadrženýSml30

    superkarma: 0 24.04.2013, 15:56:02
  9. avatar
    [34] Barbucháč [*]

    Lukáš Čejka — #32 úplně normální konflikty nemilující manžel Sml57

    superkarma: 0 24.04.2013, 14:33:59
  10. [33] dadma [*]

    Já také přispívám na adopci na dálku.Člověk se může na to dívat z různých úhlů.Vašek si vybral ten svůj.Já věřím, že "moje" Sandra může být jednou učitelka, lékařka nebo zemědělský inženýr a že své vesnici pomůže.Ona není z úplně nevzdělané a zaostalé rodiny.Její otec je učitel,ale peníze na vzdělání svých dětí nemají.

    superkarma: 0 24.04.2013, 13:39:13
  11. avatar
    [32] Lukáš Čejka [*]

    Rikina — #30 nadruhou stranu - co je to za chlapa, kdyz se necha zlomit od zeny Sml80Sml32

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #34
    2. na komentář reaguje samecka — #35
    superkarma: 0 24.04.2013, 12:34:02
  12. avatar
    [31] gerda [*]

    myslím, že máme dost co řešit tady u nás. Ostatně, charitu hodlá dělat i tv Nova prostřednictvím dobrovolných dárců důchodů při zaměstnání - pan Kroupa atdSml52. To je kravina na ultimo, místo toho, aby se systémově řešil problém důchodců, co živoří, tak jim budou někteří přispívat almužnou.

    superkarma: 0 24.04.2013, 12:12:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Rikina [*]

    Lukáš Čejka — #28 ... zlomí. Sml57 Chlap pro klid v rodině udělá i horší věci. Otázka je, jestli to stojí za to, bejt takovej prudič, aby chlap vyměknul - mně by se s tím vědomím, že manžel udělal něco jen kvůli tomu, abych mu konečně dala svatej pokoj, nežilo pěkně. Sml80 

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #32
    superkarma: 0 24.04.2013, 12:03:11
  2. [29] V19 [*]

    telelot — #3 som toho istého názoruSml22

    superkarma: 0 24.04.2013, 12:01:56
  3. avatar
    [28] Lukáš Čejka [*]

    Vasek ma recht, jina vec je jestli ho nakonec nezlomi, oni ti vykonavaci obecneho dobra jsou vytrvali a zabejceni, jak Svedci  Sml32Sml54

    1. na komentář reaguje Rikina — #30
    superkarma: 0 24.04.2013, 11:47:00
  4. avatar
    [27] v.poho [*]

    Rikina — #22 margot — #26 Ono je to většinou jako s každou dotací, z darované tisícovky se na bohulibý účel dostane tak stovka. Zbytek se rozkrade na cestě.Sml68 Je to stejné, jako tady. Dotace jsou už z principu zlo. Nakonec, před pár lety vyšel docela pěkný článek, kolik se na charitě vybralo na postavení domků buď po tsunami nebo po povodních, nejsem si jistá a jaké se za ty peníze skutečně domy postavili - ošizené, nedalo se v nich žít, ale stály jako paláce.....Sml31

    A ne, nevím, jak to řešit, aby to mělo smysl. Sml80 Ale pokud bych se rozhodla já dotovat nějaké dítě, chtěla bych ho vidět a chtěla bych to platit sama, bez prostředníka. Tj. stavila bych se v nejbližším dětském domově.

    superkarma: 2 24.04.2013, 11:32:09
  5. avatar
    [26] margot [*]

    risina — #25 ? vyjmenovala jsem namátkou pár činností, na které je možno charitativně přispívat s větším zásahem a imho i větší prospěšností, než upřednostnit vyvoleného jedince (kterého třeba za rok sežere nějaké divoké zvíře, o sociálních dopadech v rodině nemluvě), u kterého není jistota, že během svého života do něj vložené investice zúročí. ano, považuji to za daleko menší zlo a opravdovou pomoc. ještě lepší je takové projekty vymýšlet, realizovat a shánět pro ně podporu - ale to už je něco víc, než jen si zařídit inkaso.

    1. na komentář reaguje v.poho — #27
    superkarma: 1 24.04.2013, 11:10:05
  6. avatar
    [25] risina [*]

    margot — #9 A "cihla, voda a koza" nejsou vměšováním?

    1. na komentář reaguje margot — #26
    superkarma: 0 24.04.2013, 10:50:40
  7. avatar
    [24] Barbucháč [*]

    cilani — #21 to sice ano, ale nespasí to nějaká paní Jitka z Česka adopcí jednoho prďoly z NairobiSml80

    superkarma: 0 24.04.2013, 10:28:38
  8. avatar
    [23] samecka [*]

    cilani — #21 Je třeba naučit je obstarat si jídlo? To už jsme skoro až v pravěku,kdy si obstarával pračlověk lovem mamuta.Silnější a obratnější měl,slabý ne. Jistě,doba pokročila,máme techniku,charitu a svědomí,ale v podstatě je svět pořád o evoluci...

    superkarma: 0 24.04.2013, 10:26:26
  9. [22] Rikina [*]

    Adopce na dálku je zásadní chyba, už z principu. Ve skutečnosti je to ještě víc poorané tím, jak se ty vybrané peníze rozdělují a komu přijdou. Nikdy bych na to nedala ani pětník. Když se člověk zajímá, najde pár pozoruhodných postřehů lidí, co se dojeli na vlastní oko přesvědčit, jak se vede takto adoptovaným dětem. Pokud se jim vůbec podařilo proniknout všemi bariérami, které jim ony dobročinné organizace nastavěly, a dostali se až k rodině a konkrétnímu dítěti, bez výjimky s nimi ti lidé téměř nechtěli mluvit - báli se, že řeknou něco špatně a budou mít malér. A když mluvili, vyšlo najevo, že dítě dostalo tak akorát školní uniformu a pastelky. Jinak se museli starat sami, a kolikrát pět sourozenců musí pracovat a pomáhat rodičům, aby jedno dítě mohlo chodit do školy...

    No a jestliže pán musí pracovat ve dvou firmách, aby uživil paní, co je doma s dětma a má tyhle telecí nápady, tak se mu vůbec nedivím, že z toho není nadšený.

    1. na komentář reaguje v.poho — #27
    superkarma: 5 24.04.2013, 10:23:00
  10. [21] cilani [*]

    Dle mého jde taky trochu o to, že ty naše pokřivené hodnoty se do těchto zemí zatáhly už spoustu generací zpět a neumíme si odpustit jejich nerostné suroviny. Nelze je najednou nechat vlastnímu osudu.. Je třeba naučit je obstarat si jídlo sami a s tím podle mě souvisí i určité vzdělávání dětí....

    1. na komentář reaguje samecka — #23
    2. na komentář reaguje Barbucháč — #24
    superkarma: 0 24.04.2013, 09:58:44
  11. avatar
    [20] hubajda [*]

    samecka — #14 mam stejny nazor

    superkarma: 0 24.04.2013, 09:54:13
  12. avatar
    [19] Barbucháč [*]

    Souhlasím s VaškemSml22, když pomáhat, tak tady, místním. 

    Adopce na dálku znám a sleduji už dlouho. Nikdy jsem se ale neodhodlala do toho programu vstoupit. Bylo mi to nějak proti srsti aniž bych pořádně přemýšlela nad tím proč.

    Raději podpořím Klokánek, který mám vedle na sídlišti a vidím, že ten klučina opravdu za moje peníze na tábor odjel, nebo že se tam celé odpoledne děti prohánějí na kole po mých dětech.

    Vaškův názor je mi blízký a po přečtení toho příspěvku č.2 od Ondraška74 (z odkazu Magic11) mám jasno.

    Tenhle způsob pomoci je jen velikým alibi pro nás evropany, jak jsme dobří, že pomáháme zaostalým národům. Nad formou pomoci a jejím dopadu nikdo moc nepřemýšlí, hlavně že si odškrtne dobrý skutek a skočí si do mekáče pro dalšího hambáče.

    superkarma: 0 24.04.2013, 09:51:37
  13. [18] telelot [*]

    samecka — #14 no právě, při vzpomínce na základku, jak se pořád vybíraly příspěvky na solidaritu s Vietnamem a teď je tady máme "na věčné časy"... jsem z toho taky děsně nadšenáSml31

    superkarma: 0 24.04.2013, 09:51:28
  14. avatar
    [17] Alenka0010 [*]

    Přestože na adopci taky přispívám, tak jsem byla účastníkem podobné debaty, jestli to má smysl, a myslím si, že Vašek má v mnohém bohužel pravdu.

    superkarma: 0 24.04.2013, 09:48:04
  15. avatar
    [16] margot [*]

    magic11 — #13 s tím komentářem naprosto souhlasím. bohužel spousta lidí bere tuto adopci na dálku jakože si dušičce dělají dobře, ale pomoci se dá daleko účelnějiSml80

    superkarma: 0 24.04.2013, 09:43:35
  16. avatar
    [15] blesksoft [*]

    můžeme to vzít i z jiné stránky jeden takhle vzdělaný může vydělávat peníze a posílat domů, kde živí jednu vesnici

    superkarma: 1 24.04.2013, 09:16:48
  17. avatar
    [14] samecka [*]

    ...a kolik Vietnamců sem přišlo studovat a kolik se jich vrátilo zpátky?...

    1. na komentář reaguje telelot — #18
    2. na komentář reaguje hubajda — #20
    superkarma: 0 24.04.2013, 09:01:23
  18. [13] magic11 [*]

    doporučuji přečíst si komentář č. 2

    http://zena-in.cz/clanek/adopce-na-dalku-adoptujme-my-ctenari-zeny-in-ditko/kategorie/diskuze-adopce-a-pestounska-pece?comment=7173786#komentar

    1. na komentář reaguje margot — #16
    superkarma: 1 24.04.2013, 08:56:36
  19. [12] MaVy [*]

    já s ním vcelku souhlasím

    superkarma: 0 24.04.2013, 08:52:06
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    Vašek je tupec a prostě se rozhodl že ne a nehodlá se o tom nic dozvědět. Jinak by věděl, že část peněz jde na rozvoj vesnice. Vesničané za ně nakoupí např. včelstva a úly, aby mohli mít a prodávat met, nebo dobytek, o který pečují, šicí stroje, na kterých ženy šijí, aby mohly prodávat výrobky a vydělat si na živobytí samy a ne jenom žít z charity. Dítěti není vnucována žádná kultura, jenom se mu dostane vzdělání, které je v místě dostupné jen bohatým. Jelikož jejich systém ještě nedozrál k bezplatnému školství. Ty děti se neučí, jak se žije v Evropě, ale dostávají šanci uspět ve vlastní zemi.

    superkarma: 3 24.04.2013, 08:46:58
  21. avatar
    [10] Altamora [*]

    Na jednu stranu s Vaškem souhlasím. Na druhou stranu si zase myslím, že vzdělaní lidé by mohli být jakýmsi katalyzátorem pro posun vpřed. Zrovna tak bychom si mohli říkat, že nebylo správné, že jezuité dali vzdělání chudým chlapcům z vesnice a tím je popostrčili výš. Jenže tihle chlapci pak pomohli jiným, aby se taky chtěli vzdělávat, až u nás byla negramotnost téměř vymýcena. Takže fakt nevímSml80

    Ale jinak - je u nás jedna nemalá skupina obyvatel, která má těžký problém se vzděláním. Určitě by bylo záslužnější nějaké talentované dítě z této skupiny (a jsou mezi nimi, ne že ne) provést přes nebezpečná léta tak, aby došlo aspoň k maturitě a pak mu pomoci, aby v práci nebylo lempl. Jenže to je dřina s nejistým výsledkem a nespraví to nějakých šest sedm tisíc.

    superkarma: 3 24.04.2013, 08:34:03
  22. avatar
    [9] margot [*]

    souhlasím s Vaškem. pokud se jeho partnerka cítí dobročinně nevyužitá, i v naší republice je spousta příležitostí, jak pomáhat. může působit jako dobrovolník v cihle, vodě a koze pro třetí svět, pomáhat různým organizacím jako je třeba Člověk v tísni.. já tedy nevím, ale přišlo by mi to i smysluplnější, než jen nějaké automatizované strhávání x peněz měsíčně z platu, také zásah co do počtu lidí, kterým se díky ní podaří pomoci, by byl větší.

    1. na komentář reaguje risina — #25
    superkarma: 1 24.04.2013, 08:13:39
  23. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    kareta — #5 Myslela jsem to tak, že důsledky své podpory si musí propřemýšlet každý sám.

    superkarma: 1 24.04.2013, 08:05:45
  24. avatar
    [7] SStream [*]

    zcela souhlasím s Vaškem. Jsem celkově proti finanční podpoře komukoliv. Chci-li někomu pomoci, naučím ho, jak si pomoci sám. Bez toho je to jen vytváření podmíněného vztahu zavázanosti.

    superkarma: 1 24.04.2013, 07:59:37
  25. avatar
    [6] v.poho [*]

    Tohle téma je zajímavé. Nemyslím tedy, že zrovna adopce na dálku bude mít až tak dalekosáhlé důsledky. Jeho adoptovaný mrňous může být nakonec doktorem, který bude ve vesnici pomáhat a kalašnikov zvedne právě ten nevzdělaný soused, ale obecně s vměšováním (pokud neberu terorismus a pod., který ohrožuje nás všechny) a snahou zatáhnout do 3. světa naše kulturní a morální zvyklosti taky nesouhlasím. Může se mi stokrát nelíbit, jak se třeba v arabské kultuře chovají k ženám, ale je to jejich kultura a pokud ji chtějí změnit, musí to vzejít z nich. A v tom má Vašek svatou pravdu.

    superkarma: 3 24.04.2013, 07:49:01
  26. avatar
    [5] kareta [*]

    OlgaMarie — #4 nebyla řeč o penězích, nýbrž o sporném vměšování se do jiné kultury ve jménu dobra. Jednak je to elitářské a druhak ...viz Vašek a jeho argumenty. Nemůžeme adoptovat celou Afriku/Asii.Sml80

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #8
    superkarma: 0 24.04.2013, 07:35:06
  27. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Nikomu z nás nepřísluší komentovat, co a proč si dělá se svými penězi.

    1. na komentář reaguje kareta — #5
    superkarma: 0 24.04.2013, 07:23:40
  28. [3] telelot [*]

    jednoznačně souhlasím s Vaškem... jinak u nás jsou také dětské domovy plné potřebných dětí, proč proboha nezačít u tady, ve vlastní zemi?? Protože o tom se moc nemluví, že, teď jsou IN adopce na dálku Sml80

    1. na komentář reaguje V19 — #29
    superkarma: 0 24.04.2013, 07:03:35
  29. avatar
    [2] kareta [*]

    Vašek má rozumSml67

    superkarma: 2 24.04.2013, 06:51:01
  30. [1] lidicka [*]

    Přiznám se, že takhle jako Vašek jsem nikdy neuvažovala, že by adopce na dálku měla pak takový vliv na další život adoptovaného dítěte...Sml23Sml80

    superkarma: 0 24.04.2013, 06:25:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme