Zdraví

Nechcete darovat orgány? Přečtěte si, jak na to

organ

Zajímáte se o dárcovství orgánů? Chtěla byste jednou, aby vaše tělo v případě náhlé smrti bylo prospěšně použito pro jiné lidi? Myslím si, že o darování orgánů, kromě lidí, kterým v této věci brání víra, uvažoval snad každý. A předpokládám, že většina lidí dospěla ke stejnému závěru jako já, totiž: Orgány bych jednou rád daroval, ale teď to nebudu řešit, ono se to nějak vyvrbí. Předpokládal jsem při tom, že stačí jen nějaký papírek v peněžence, nebo něco podobného, ve kterém dávám s darováním orgánů souhlas. Jak to ale opravdu funguje?

Legislativa ohledně dárcovství orgánů říká

§ 26 zákona o péči o zdraví lidu podmiňuje dárcovství výslovným souhlasem dárce, který byl poučen, co konkrétní chirurgický výkon znamená. Jde-li o zemřelého dárce, upravuje tento paragraf vyhláška ministerstva zdravotnictví číslo 19/1988 Sb. tak, že pokud za svého života zemřelý nevydal písemný nesouhlas s odnětím a využitím orgánů po jeho smrti, platí presumpce souhlasu. Tedy, že zemřelému mohou být orgány odejmuty.

To tedy znamená, že potenciálními dárci orgánu jsme po smrti my všichni, pokud jsme nedali písemný nesouhlas. Přesto se mi v hlavě rojily další otázky, a tak jsem oslovil doktorku Evu Pokornou z České transplantační společnosti, abych zjistil odpovědi...

Kolik je v současné době čekatelů na orgány v České republice?
Čekatelů je daleko více než dárců, bohužel nemám aktuální data, ale jen data ke konci loňského roku, kdy čekalo na transplantace orgánů okolo 800 lidí. Ten seznam je dynamický a mění se každý den, v tuto chvíli to tedy je zcela pravděpodobně jiné číslo.

Jakým způsobem může dát člověk na vědomí, že si z něj mohou vzít lékaři v případě smrti orgány?
V České republice existuje princip předpokládaného souhlasu s posmrtným darování orgánů a tkání. Každý má ale možnost vyjádřit nesouhlas. Tento nesouhlas lze registrovat v tak zvaném registru osob nesouhlasících s transplantací. Pokud se lékaři transplantačního centra dozví od lékařů intenzivistů, že na jejich oddělení je pacient, který má klinické známky smrti mozku, vždy kontaktujeme tento registr. Pokud by byl tento pacient registrován, odběr orgánů nelze provést.

Národní registr osob nesouhlasících s transplantací a formulář, ve kterém můžete projevit svou vůli o nesouhlasu, najdete na internetu zde...

   
21.09.2010 - Zdraví - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [35] marienka-m1 [*]

    Prohlásí-li mě za mrtvou a budou-li mé orgány použitelné, ať si je klidně lékaři vezmou, když to jinému zachrání život...Já je s sebou do hlíny nepotřebuju!Sml80

    Z té druhé strany: je tu mnoho nemocných lidí čekajících na to až pro ně lékaři najdou vhodného dárce a mnohdy se ani nedočkají Sml15

    Co když to jednou potká mě nebo mé příbuzné??! Budu vděčná, když se takový dárce najde (je to sice smutné, že jeden musí zemřít, aby druhý mohl žít, ale to je život...Sml22)

    superkarma: 0 23.09.2010, 19:42:26
  2. avatar
    [34] Myškomedvídek [*]

    kdyby to mělo měkomu pomoct tak at si je vemou,mě už to bude jedno.I za života bych pomohlaSml80

    superkarma: 0 21.09.2010, 22:50:45
  3. avatar
    [33] Vivian [*]

    Rikina — #31 ale pokud nedejbože budeš mít třeba nehodu a přijedou k tobě zavčasu, tak si tě budou moct rozebrat ještě teplou :-)

    superkarma: 0 21.09.2010, 22:15:01
  4. avatar
    [32] peetrax [*]

    Nevím, nepřemýšlela jsem o tom. Není to aktuální, doufám. Každopádně o tom registru osob nesouhlasících s transplantací slyším poprvé a není to špatnej nápad.

    superkarma: 0 21.09.2010, 18:29:13
  5. [31] Rikina [*]

    Hm, obávám se, že už dnes jsem opotřebena, a zlepšovat se to jistě nebude, takže pochybuji, že by nějaká část mě mohla být ještě k užitku komusi dalšímu. Sml57 Zatím jsem to nepovažovala za potřebné řešit, ono to podle mého totiž předpokládá, že člověk umře někde "pod dozorem", aby se daly orgány použít. Jaksi za čerstva. Sml80 Pokud se mi to přihodí doma, a najdou mě za týden až měsíc, nebude už co řešit. Sml24 

    1. na komentář reaguje Vivian — #33
    superkarma: 0 21.09.2010, 15:30:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] bubidani [*]

    kuzle — #29 tak to by měla zvýšit dávku ibuSml52 ale ted vážně, je to rozhodnutí každého a vnímání bolesti, ten práh má každý jinde, někdo to snese, někdo ne

    superkarma: 0 21.09.2010, 14:05:05
  2. avatar
    [29] kuzle [*]

    bubidani — #28 predpokladam, ze s kloubem to cloveka boli min nez bez nej Sml22

    1. na komentář reaguje bubidani — #30
    superkarma: 0 21.09.2010, 13:56:41
  3. avatar
    [28] bubidani [*]

    arjev — #27 s tim dalším životem bych si nebyla až tak jistá, proč se dneska rodí víc dětí s genetickýma vadama? nedovyvinutýma organama?... prach jsi a v prach se obrátíš, pokud nějaká část tvého těla přežije tvé tělo, může ti to v příštím životě chybět...třeba to má něco do sebe ... je to samozřejmě jen teorie

    kuzle — #26 bez kloubů se láduje ibalginem, a s kloubem různýma omezovačema imunity, je to prašť jak uhoď Sml57

    1. na komentář reaguje kuzle — #29
    superkarma: 0 21.09.2010, 13:52:02
  4. avatar
    [27] arjev [*]

    2944 — #25 Pokud bych měla pomoci někomu nemocnému či potřebnému, nechť se stane. Pomáhám za života, tak proč ne po smrti?

    Stejně v dalším životě budeš mít všechny tělní orgány.

    1. na komentář reaguje bubidani — #28
    superkarma: 1 21.09.2010, 13:35:42
  5. avatar
    [26] kuzle [*]

    bubidani — #18 mi pripominas maminu co trpi bolestma kycelniho kloubu a uz by byla zrala na endoprotezu, ale protoze se rozhodla, ze do hrobu pujde cela bez umelych kloubu, tak trpi, laduje se ibalginama ... holt doktor je doktor Sml30Sml52

    1. na komentář reaguje bubidani — #28
    superkarma: 0 21.09.2010, 13:27:50
  6. avatar
    [25] 2944 [*]

    Své orgány nedám,je to pro mě nepředstavitelná věc,asi bych už o tom nevěděla,ale jen na to pomyslím,jde mi mráz po zádech.Souhlas určitě,každý si přece může rozhodnout,jak bude naloženo s jeho ostatky.

    1. na komentář reaguje arjev — #27
    superkarma: 0 21.09.2010, 13:14:07
  7. avatar
    [24] ToraToraTora [*]

    Mělo by se respektovat přání mrtvého, ať je jakékoliv. Je to jeho rozhodnutí a prokázat mu poslední službu respektem k jeho přání je to nejmenší.

    superkarma: 1 21.09.2010, 13:12:52
  8. avatar
    [23] OlgaMarie [*]

    Delli2 — #22 Pentlička — #21 Nedivím se tomu, když někdo nechce darovat orgány. Je to jeho rozhodnutí a má k tomu důvod. To bychom se mohli také divit tomu, že samotinký člověk žije ve vile, která by mohla posloužit jako mateřská škola a byla by mu vyvlastněna jako ty orgány. Trvám na tom, že člověk, jehož orgány by mohly být použitelné pro záchranu jiného, není sklad náhradních dílů a měl by být požadován souhlas jeho nebo jeho blízkých. 

    superkarma: 3 21.09.2010, 12:36:33
  9. avatar
    [22] Delli2 [*]

    dispecerka — #5 asi tak

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #23
    superkarma: 0 21.09.2010, 12:09:12
  10. avatar
    [21] Pentlička [*]

    Pokud bych náhle zemřela, třeba při dopravní nehodě, klidně bych byla pro darovat co nejvíc orgánů pro transplantaci. Nechápu lidi, kteří to odmítají. Když už je člověk jednou mrtvý, tak už je přece úplně fuk, co se s tělem po smrti stane, stejně ho spálí nebo ho sežerou červi. A kdyby to mělo někomu pomoct, proč ne?

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #23
    superkarma: 0 21.09.2010, 12:01:35
  11. avatar
    [20] bubidani [*]

    Bébina — #19 to jestli umřu bez ruky za svou blbost že jsem si sahala do otevřeného mixéru tak to pak ano Sml52

    mandle mám ;-) a zatím jsem měla to štěstí že jsem krom mléčných zubů celá

    superkarma: 0 21.09.2010, 11:04:57
  12. [19] Bébina [*]

    bubidani — #18 No, mozna ses cela narodila, ale neni tak uplne jiste, jestli cela take umres.Sml57 Apendix, ablace prsu, hysterektomie, amputace koncetiny pri dopravni nehode, operace sedeho zakalu... Brzlik uz stejne nemas, co takhle mandle, mas? A par zoubku vypadanych? Kdepak, vsadim se, ze cela se do hrobu stejne nedostanes.

    1. na komentář reaguje bubidani — #20
    superkarma: 1 21.09.2010, 10:58:08
  13. avatar
    [18] bubidani [*]

    Moje tělo dar od rodičů, život mi vdechla příroda. Každému jest dáno to co mu přísluší. Nejsem humanitní typ člověka a nezáleží mi na tom, zda to někomu pomůže či ne. Narodila jsem se celá a umřu a budu zahrabaná celá. A naopak, i kdybych měla umřít tak si žádný cizí orgán nevezmu, nejen že je to plýtvání peněz ve zdravotnictví (víte kolik takova operace stojí?) ale taky to nemusí mít zaručený účinek, po zbytek života žrát prášky na oslabení imunity protože jinak tělo cizí orgán bere jako nepřítele. NÉ DÍKY ... a navíc, lidí je tu jak sr*aček, o jednoho méně, co na tom sejde? Lidi se rodí a umírají, je to přirozené.

    1. na komentář reaguje Bébina — #19
    2. na komentář reaguje kuzle — #26
    superkarma: 0 21.09.2010, 10:46:36
  14. [17] zázvor [*]

    Matesana — #15 Naprostý souhlas.Pokud někomu pomohou,jsem jen pro.Bohužel po prodělané mononukleóze už nemohu dávat ani krev-no snad jiné orgány poslouží.

    superkarma: 0 21.09.2010, 10:02:18
  15. [16] Matesana [*]

    kuzle — #4 to je fakt pravda ASml16

    superkarma: 0 21.09.2010, 09:22:31
  16. [15] Matesana [*]

    Ano, chtěla bych aby moje tělo bylo v případě náhlé smrti prospěšně použito pro jiné lidi. A  

    1. na komentář reaguje zázvor — #17
    superkarma: 0 21.09.2010, 09:18:56
  17. avatar
    [14] paníliška [*]

    OlgaMarie — #10 Tady se ale nemluví o odpojení od přístrojů. To se děje v okamžiku smrti pacienta a souhlas opravdu není nutný. Sml33

    superkarma: 0 21.09.2010, 09:13:21
  18. avatar
    [13] OlgaMarie [*]

    Alka1 — #11 Kdysi jsem o tomto problému poslouchala v rozhlase pořad a tam volala paní, že požádala lékařku a sestru, aby s ní sepsaly odmítnutí dárcovství orgánů a lékařka to odmítla udělat, protože nevěděla, jak se to dělá...

    superkarma: 0 21.09.2010, 09:11:02
  19. avatar
    [12] Linde [*]

    i když po smrti mně rozeberou různé breberky v zemi, stejně se mi v duchu příčí, že mi kousek vyřežou a někomu přišijí Sml6 . Prostě se mi nechce být na náhradní díly, ale stejně budu sloužit jako krmivo pro podzemní život Sml31. Zatím je to děsná představa, tak ji neřeším. Ale souhlas neodvolávám Sml24.

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:34:39
  20. avatar
    [11] Alka1 [*]

    OlgaMarie — #10 Taky mám stejný názor. Navíc jsem se dívala na formulář, kterým člověk může projevit svůj nesouhlas a to je tedy něco. Svědci, potvrzení od lékaře, úřední ověření podpisu...Sml3

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #13
    superkarma: 0 21.09.2010, 08:33:49
  21. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    Nesouhlasím s právní úpravou, která předpokládá presumci souhlasu. Tu by snad bylo možné uplatnit pouze tehdy, umírá-li člověk bez pozůstalých a byly vyčerpány možnosti vypátrání jeho pozůstalých. Pokud ale pacient má klinické známky smrti mozku, měl by dát souhlas k odpojení a následnému použití orgánů jeho blízký. Takováto právní úprava se mi jeví, že živá mrtvola je už pouze věcí, která se jen tak bez majitele někde válí a pokládám to za nedůstojné k člověku jako takovému.

    1. na komentář reaguje Alka1 — #11
    2. na komentář reaguje paníliška — #14
    superkarma: 1 21.09.2010, 08:22:16
  22. avatar
    [9] cizinka [*]

    potom mi to asi bude jedno - když se jim něco bude líbit Sml16

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:18:19
  23. [8] Oska [*]

    pokud bych se někdy rozhodla orgány darovat, chtěla bych mít jistotu, že je dostane někdo, kdo je opravdu potřebuje (např. malé dítě) a ne nějaký ožrala, který svoje nové (moje bývalé) játra zas hned prochlastáSml68

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:06:45
  24. [7] Oska [*]

    pokud bych se někdy rozhodla orgány darovat, chtěla bych mít jistotu, že je dostane někdo, kdo je opravdu potřebuje (např. malé dítě) a ne nějaký ožrala, který svoje nové (moje bývalé) játra zas hned prochlastáSml68

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:06:45
  25. avatar
    [6] delfi.na [*]

    Předpokládám, že do hrobu půjdu zhuntovaná Sml16 a pokud nějaký orgán bude použitelný, ať si ho klidně vemouSml24

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:02:49
  26. [5] dispecerka [*]

    Pak už mi to bude jedno.

    1. na komentář reaguje Delli2 — #22
    superkarma: 0 21.09.2010, 07:48:17
  27. avatar
    [4] kuzle [*]

    pokud moje organy budou jeste co k cemu, tak at si je klidne vezmou, kdyz to zachrani nebo alespon zlepsi zivot jinych Sml22 ja uz je stejne nebudu potrebovat, kdyz budu umrela Sml80 otazkou je, jestli budou jeste v te v dobe pouzitelne Sml52

    1. na komentář reaguje Matesana — #16
    superkarma: 0 21.09.2010, 07:45:02
  28. [3] Markyza695 [*]

    Možná někomu blízkému.

    superkarma: 0 21.09.2010, 07:44:53
  29. [2] Marie Dymackova [*]

    Tak jsem si formulář přečetla jen si nejsem jistá zda orgáni dostanou Ti co je potřebují a ne vlivní

    superkarma: 0 21.09.2010, 07:33:33
  30. avatar
    [1] denkas [*]

    to jsou věci! To sem nevěděla!Sml80

    superkarma: 0 21.09.2010, 00:30:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme