Iniciativa Vím, co jím a piju připravila ve spolupráci s MF DNES test energetických nápojů. I když se liší cena a obal, základ většiny z 20 vzorků je stejný – cukr a kofein. Kofein je nejrozšířenější drogou na světě, protože je levný, legální a sociálně akceptovatelný – ale je tomu tak i v případě dětí? Evropský úřad pro bezpečnost potravin uvedl, že energetické nápoje konzumuje v České republice pravidelně 80 % teenagerů. Kofein v nápojích ale není pro děti jediným rizikem. Dalšími jsou vysoký příjem energie a cukru, které přispívají ke stále se zvyšujícímu podílu dětí s nadváhou a obezitou.

Děti nepijí energetické nápoje kvůli únavě

kidS rozvojem technologií se zvyšují nároky na dospělé i děti. Hlavním důvodem konzumace energetických nápojů ale není nedostatek energie. Jsou to snaha teenagerů být „in“ a sladká chuť, na níž se děti stávají stále více závislé. V případě energetických nápojů se přitom jedná o přísun tzv. rychlých cukrů. „Pokud není organizmus v hypoglykemii po nějakém velkém sportovním výkonu, vystavovat se takovému návalu jednoduchých sacharidů není dobře, zvláště je-li to pravidelně a opakovaně,“ vysvětluje předseda Společnosti pro výživu MUDr. Petr Tláskal, CSc. S výkyvy hladiny cukru a energie se těžko vyrovnává i organizmus dospělých. V případě dětí jsou následky samozřejmě patrnější. Častá konzumace energetických nápojů pak vede k začarovanému kruhu, kdy dětský organizmus vyžaduje další dávku energie.

Počet energetických výrobků vhodných pro děti: 0

Všichni vědí, že děti nemají pít kávu a alkohol. Pokud ale vypijí jeden energetický nápoj, je to podobné, jako by měly espresso s šesti až patnácti kostkami cukru. Pravidelná konzumace přitom může mít dlouhodobé následky, jako jsou přibývání na váze, diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak či vytvoření si závislosti na kofeinu. „Kofein může u dětí akutně vyvolat problémy se spánkem, bolest hlavy, způsobit nesoustředěnost a nervozitu. Nadbytečný příjem jednoduchých sacharidů pak zvyšuje riziko rozvoje obezity a s ní spojených nemocí. Energetické nápoje jsou výrobkem pro dospělé, žádný z testovaných není vhodný pro děti. Ani dospělí by si ho ale neměli dopřávat každý den. Sáhnout by po něm měli nejlépe výjimečně, např. po náročné fyzické aktivitě, “ říká obezitolog a garant iniciativy Vím, co jím a piju MUDr. Petr Hlavatý, Ph.D.

I když se jednotlivé výrobky liší, žádný testovaný energetický nápoje není zdravý. Cukr ve variantách „sugar free“ nahradí umělé sladidlo a kofein doplní další povzbuzující látky. Složení na obalu přitom nemusí být vždy přesné – test ukázal, že množství kofeinu se oproti deklarovanému může lišit.

Křídla?

Rizika pro teenagery se ještě násobí, pokud míchají energetické nápoje s alkoholem – např. koktejl „Křídla“, tedy energetický nápoj s vodkou, je mezi mladými velmi oblíbenou volbou. Zde je důležité si uvědomit, že energetický nápoj přebije tlumící účinky alkoholu a vede k jeho rychlejšímu vstřebávání. Výsledkem je nejen rychlejší opilost, ale také snížení schopnosti opilost vnímat, větší výdrž v konzumaci alkoholu a s tím spojená zvýšená agresivita a ztráta sebekontroly.   

Námitka, že například irská či alžírská káva také představuje spojení alkoholu a kofeinu zde neobstojí nejen kvůli vypitému množství, ale též energetické hodnotě.

Základem energie je jídlo

Neměli bychom zapomínat na to, že energii čerpáme především z jídla, proto je základem pestrý a vyvážený jídelníček, ne slazené nápoje. Únavu tedy nezaženou energetické nápoje, ale dobře poslouží např. banány, sušené ovoce, hrstička ořechů a samozřejmě dostatečný pitný režim v podobě neslazených nápojů. Pocit únavy zmírní i pohyb, nejlépe na čerstvém vzduchu, a dostatek kvalitního spánku. Dospělí si mohou dopřát šálek zeleného čaje.

Co s tím?

První krok k omezení konzumace energetických nápojů dětmi již Česká republika učinila. V září 2016 vstoupila v platnost vyhláška, dle níž je regulován doplňkový prodej potravin v rámci budov základních škol. Samozřejmě ale zůstává možnost koupit si energetický nápoj cestou do školy. Jaký by měl být další krok? Oslovení odborníci se shodují v tom, že vhodné by bylo též omezení reklamy zaměřené na teenagery, v níž je energetický nápoj ukázán jako způsob, jak být „in“.

Reklama