.

Nechápu dnešní maminky s pračkami a suchými plenkami že jim chybí čas

Novinky

Nechápu dnešní maminky s pračkami a suchými plenkami že jim chybí čas

Píše ve svém příspěvku na dnešní téma čtenářka, (také už pamětnice) Gerda. Pro ty, jež látkové pleny nezažily, krásně popisuje, co všechno obnášela práce kolem miminka, když jste chtěly mít vše čisté a perfektn

Zdravím všechny v redakci i všechny ženy (případně muže) tady. Možná bude někoho zajímat, co měla mladá maminka v sedmdesátých letech za každodenní práci s plenami. Děti jsem měla v dřevních dobách, kdy ženy nosily ve „svých dnech“ tlusté briketové až na záda posuvné vložky, a všechny děti bez rozdílu látkové pleny. Ty se před porodem musely vyvařit (pleny, ne děti) a vyžehlit. Stejně jako veškeré prádélko. Vyvařování probíhalo v hrnci na sporáku, žehlení tehdy již žehličkou elektrickou.

Naše dvě děti byly necelé dva roky po sobě, a to mi vyhovovalo, protože jedno už chodilo na nočník, takže plen bylo trochu méně, než kdybych měla dvojčata. Ale i tak - 60 denně a nikdy jinak. Včetně poblinkaného prádla a zavinovaček. Připadalo mi normální pleny napřed ručně odepírat než se hodily do kbelíku s čistou vodou a připravily tak k vlastní vyvářce. Celý den se vlastně točil kolem plínek a praní. Jako jiné maminky, i já se snažila vyprat (vyvařit) hned ráno a pak jsem věšela tu bílou vlajkoslávu na šňůry balkonu.

Svaly jsem tudíž měla jak Frištenský, protože dostat všechno do vyvařovacího hrnce a pak zase z něj...uff. Posléze jsem přišla na zlepšovák, stahovat vodu z hrnce na sporáku gumovou hadičkou do kýblu. Hrnec bez vody byl lehčí. Vyvářet se muselo, protože hnědé fleky z plenek jinak nezmizely, vyvářet se muselo výhradně v mýdle - Leda vločky, Korál...až pak nastoupil Batul jako prášek pro děti.

Nezkušená jsem se napřed snažila to hnědé z plenek odstranit mnutím, ale vysloužila jsem si jen dokrvava odřené prsty:(, až pak mi došlo, že bílé prádlo musí projít varem. Žehlila jsem denně, až později žehlila plenky moje babička svým úctyhodným pozadím. Naskládala jsem je do hraničky, ona je zasedla, kolébala se zleva doprava, zprava doleva - a koukala u toho na televizi:)

Nechápu dnešní maminky s pračkami a suchými plenkami pro děti, že jim údajně chybí čas? Nemělo by ho spíš přibýt? Pohodlí automatické pračky si užívám už pár desítek let, ale vědomí, že bych uměla i bez ní, mi dodává jistoty.

P.S. A stejně si myslím, že látkové pleny jsou lepší. Dítě pozná nepohodlí mokra, kdežto v těch papírových ne a nic ho pak nenutí se jich vzdát.

Gerda

Milá Gerdo, my, co si to pamatujeme s vámi budeme souhlasit. Mladé maminky jste teď asi trochu naštvala

Text nebyl redakčně upraven

Ozve se nám také nějak mladá maminka, která právě teď používá jednorázové plínky a prozardí nám, co dělá v ušetřeném čase, který jí zbývá? Napište nám o jiných výhodách papírových plen, než těch, že je dítě v suchu a vy použitou plínku jen vyhodíte do popelnice? Díváte se také na ekologické hledisko, nebo je vám to jedno?

Napište nám na adresu: redakce@zena-in.cz

 

   
19.10.2012 - Čtenářské příspěvky - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [70] átéčko [*]

    gerda — #65 Se neomlouve, těch plín se dávalo děcku více než jedna a zodpovědné maminy je měnily hodně často. Taky si to pamatuji. Malý si jen crnknul a dvě plíny byly v kyblíku a za chvíli znovu...

    superkarma: 0 01.11.2012, 08:53:28
  2. avatar
    [69] LudPa [*]

    Pentlička — #34 Nemyslím, že zrovna galeje, protože pro to bezmocné mrně to velká většina z nás dělala a  dělá ráda a s láskou.

    superkarma: 0 01.11.2012, 08:45:05
  3. avatar
    [68] gerda [*]

    novinka — #67 a já si z toho nic nedělám, heč!Sml36Sml52

    superkarma: 0 29.10.2012, 13:22:23
  4. avatar
    [67] novinka [*]

    gerda — #65 já jen abysme si tady nehonily triko,jak jsme byli za dob našeho ranného mládí dobrý a nedokládaly to nepřesnými informacemiSml26-už tak jsi tu dostala co protoSml79Sml52

    1. na komentář reaguje gerda — #68
    superkarma: 0 29.10.2012, 11:32:59
  5. avatar
    [66] novinka [*]

    gerda — #65 no proto Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 29.10.2012, 11:26:24
  6. avatar
    [65] gerda [*]

    novinka — #64 fakt je, že kluk měl plínky na noc taky, na nočník chodíval na velkou, já do toho započítala i jeho, jistěže to ale není tak přesně.Sml22

    1. na komentář reaguje novinka — #66
    2. na komentář reaguje novinka — #67
    3. na komentář reaguje átéčko — #70
    superkarma: 0 26.10.2012, 14:09:21
  7. avatar
    [64] novinka [*]

    gerda — #63 jsem asi podobná věková kategorie-možná o něco mladší, páč já jsem už měla automatku,ale v podstatě totéž jsem zažilaSml22..jen bych trošku polemizovala s těma 60 plínama denno denně-kdybych počítala,že přebaluješ 20 hodin (a to snad díťátko spalo dýl než 4 hodiny),tak jsou to 3 plíny na hodinu,tos kapánek přestřelilaSml30. já jsem ty dvojčata,jak zmiňuješ,měla a tuším,že jsem jich ani tolik za den neměla celkem

    1. na komentář reaguje gerda — #65
    superkarma: 0 26.10.2012, 13:12:13
  8. avatar
    [63] gerda [*]

    Kurňa! To jsem zas jednou něco napsalaSml52

    1. na komentář reaguje novinka — #64
    superkarma: 0 24.10.2012, 11:15:48
  9. avatar
    [62] átéčko [*]

    cilani — #61 Sml30Jasně! Mladí jsou líní a chtějí všechno hnedSml30Sml57

    superkarma: 0 24.10.2012, 09:29:47
  10. [61] cilani [*]

    No, řekla bych, že lidi jsou pořád stejní.. mladí jsou líní až to bolí, protože mají všechno lehčí než jejich rodiče.. neumí vychovat děti, jen furt brečí a stěžují si.. holt socialistická žena byla machrem, který by si i bez vody poradil a plíny vypral dočista a doběla a nikdy si nepostěžovala, jen makala a držela hubu a krok...Sml57 

    1. na komentář reaguje átéčko — #62
    superkarma: 2 22.10.2012, 13:58:50

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] cilani [*]

    Pimpa M — #37 ale ségra tu zahradu taky nemá u bytu, musí na ní dojít - i s dětma.. jí tedy taky můžeš zahlédnout jak vede děti do a ze školy/školky, nesou si oběd a pro okolí to vypadá, že vlastně nic s dětma nedělá, protože kolikrát lítají před barákem samotné, když ona pracuje...  a obědy v jídelně vyjdou (apoň tady u nás) levněji, než kdyby vařila..Sml80

    superkarma: 0 22.10.2012, 13:47:43
  2. avatar
    [59] Suzanne [*]

    átéčko — #57 Sml16Sml59

    risina — #58 Naši vyměňovali tatramatku v roce 91, bylo jí holce přesně dvacet let. Takže kupovali v roce 71 Sml22

    superkarma: 0 21.10.2012, 21:59:52
  3. avatar
    [58] risina [*]

    Rikina — #56 Já si pamatuju, že automatku měli už i naši (zřejmě první tatramatku)  kupovali ji tuším v roce 1974. A pro mě to byla první věc, kterou jsme pořídili z novomanželské půjčky - neuměla jsem si představit, jak bez ní prát Sml80.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #59
    superkarma: 0 21.10.2012, 21:49:31
  4. avatar
    [57] átéčko [*]

    To není pravda, že se celý den točil kolem plínek! Se to vyvařilo, vypralo a bylo! Dnešní maminy mají jinak stejnou práci, ty plínky jim to chválabohu trošku ulehčí.

    Nebudu jim ani závidět lepší vložky a tampony.

    Já chválím každičké ulehčení práce. I když mně se líbilo, jak večer žehlil plíny manžel... Sml33

    1. na komentář reaguje Suzanne — #59
    superkarma: 2 21.10.2012, 21:39:04
  5. [56] Rikina [*]

    risina — #54 neměla Sml80 Měla jsem vířivku, a když jsme se s manželem přestěhovali na manželskou ubytovnu, tak ani tu ne. Automatickou pračku jsme kupovali až poté, co jsme se přestěhovali do družstevního bytu, a to už jsme měli děti z nejhoršího "plenkového období" odchované.

    1. na komentář reaguje risina — #58
    superkarma: 0 21.10.2012, 19:49:34
  6. avatar
    [55] gerda [*]

    risina — #54 kdepak automatku, ani ždímačka nebyla! Byla jen vířivá pračka, a ta mi moc nepomohla.

    superkarma: 0 21.10.2012, 18:05:23
  7. avatar
    [54] risina [*]

    Jak vás tak čtu - vy jste neměly automatickou pračku? Já vyvářela v hrnci jen asi dvakrát - na chalupě na kamnech. Pak jsem se rozhodla že na chalupě to mimino zvládne i bez vyvařených plen, a prala jsem je tam stejně jo všechno ostatní v klasické bubnové pračce, příadně ty lehce počůrané (dvě z mých dětí měly problémy s kyčlemi, tak museli mít nejdřív 4, pak 3 pleny) jen vymáchala  a pověsila. Doma jsem pleny dala do automatiky, nastavila 90 stupňů  a bylo.

    1. na komentář reaguje gerda — #55
    2. na komentář reaguje Rikina — #56
    superkarma: 0 21.10.2012, 14:26:46
  8. avatar
    [53] Suzanne [*]

    gerda — #52 Přemýšlím nad zmínkou o podrážděné reakci. Osobně nereaguju radši vůbec, nebo spíš váhavě, pokud si nejsem jistá. Podrážděně spíš ve chvíli, kdy mám pocit, že je vše nad slunce jasnější a druhý to pořád nechápe.Sml22

    superkarma: 0 21.10.2012, 13:30:33
  9. avatar
    [52] gerda [*]

    v.poho — #50 ale to, že já něco nechápu (i když v nadsázce), snad není takový zločin. Je právem každého nechápat, chápat, domnívat se... Podrážděně reaguje většinou ten, kdo si není zcela jistý.Sml80 No,  za to zas já nemůžu, že jo.Sml79

    1. na komentář reaguje Suzanne — #53
    superkarma: 2 21.10.2012, 10:00:00
  10. avatar
    [51] heligona [*]

    v.poho — #50 To tady přece zaznělo i nedávno - dnešní matky jsou lemry líné, mají všechno, přesto nejsou vesměs schopné kvalitní výchovy potomka. To dřív byly supermatky, které zvládaly levou zadní všechno to, o čem ty dnešní zhýčkané husičky nemají ani šajn.

    Tuším u článku o špatném mluvení dětí Sml24 Tam radši ani nechoď Sml30Sml30

    superkarma: 0 21.10.2012, 08:46:37
  11. avatar
    [50] v.poho [*]

    gerda — #44 Rikina — #45 Altamora — #47 Nojo, holky, asi jsem byla zanedbané dítě. V životě jsem v žádném kroužku nebyla. Ani si nedokážu představit, jak by se mnou máma jezdila do města autobusem.

    Nikde jsem nepsala, že dnešní matky jsou na tom hůř. Nejsou. Každá doba nese svoje.

    Jen nemám ráda takové to zevšeobecňování: "Nechápu dnešní maminky, že jim údajně chybí čas....".

    A to je, stejně jako fňukání bohužel přítomno taky v každé době.

    1. na komentář reaguje heligona — #51
    2. na komentář reaguje gerda — #52
    superkarma: 3 21.10.2012, 05:54:11
  12. [49] Trefa [*]

    Trefa:kazdy den jsem musela pleny vymachat,vyvarit,vyprata vyzehlit.zeny mate to snadnejsi,nez za nasich mladych let.

    superkarma: 1 20.10.2012, 20:53:21
  13. avatar
    [48] Suzanne [*]

    Naštěstí si nepamatuju, jak jsem prala plínky. Je to přes dvacet let a považuju to za nepodstatnou záležitost. Jo, ale pračku jsem měla. Jenom se mi líbí, jak všechny spousta ženských si ráda štípne do těch mladých, sotva si na něco postěžují (jako by si samy nikdy nepostěžovalySml58). Ale to je stejné, co svět světem stojí - žena ženě vlkem (platí pro obě pohlaví, protože muži si taky rádi smlsnou na "mladých").

    superkarma: 3 20.10.2012, 16:53:49
  14. avatar
    [47] Altamora [*]

    v.poho — #43 Narodila jsem se v padesátých letech na malé vesnici. Do kroužků jsem jako předškolačka nechodila, ale jako školačka v malém městečku už ano. Byli jsme tři děti brzy po sobě, navíc stonavé, maminka se měla co ohánět.

    Moje děti se narodily v osmdesátých letech. Zhruba od roku a půl chodili do plavání, od dvou let do cvičení rodičů s dětmi, pak do cvičení, dcera ještě do gymnastiky, hudebky, angličtiny, jako školáci navíc do turistických oddílů. Do TO už jsem je nedoprovázela, ale do jejich deseti jsem je všude eskortovala, bez auta. Sice jsem bývala koncem týdne zbitá, ale nestěžovala jsem si. Mít děti není povinné, ale když už jsou, tak postarat se o ně povinnost je.

    Nevím, nakolik jsou pro batolata přínosné kroužky. Možná pro ta, jejichž rodiče si neumějí hrát a potřebují na všechno mustr. Nebo jako sociální relax matek, protože mluvit s cizími lidmi, to se dělá jen na netu, v reálu je to out.

    Jak pořád říkám - jsem ráda, že dnešní mladí mají více možností, ale dráždí mě jejich postoj, že teprve oni jsou rodiči a že to mají těžké, hrozně těžké. Nemají to ani o chloupek těžší než to měly generace předchozí. Pokud ano, pak často vlastní vinou. Tím, že chtějí všechno a hned. Ať už věci nebo zážitky.

    1. na komentář reaguje v.poho — #50
    superkarma: 3 20.10.2012, 14:53:36
  15. [46] Rikina [*]

    v.poho — #43 tenkrát v předškolním věku nebyla šance ani pro matky, ani pro děti, na nějaké kroužky. Půlroční dítě se dalo do jeslí a matka šla do práce. Já měla to štěstí, že se o mě v předškolním věku starala babička, ale moje o 7 let mladší sestra už šupajdila do jeslí a do školky. Mí potomci už měli větší štěstí, mohla jsem být s nimi doma celé dva roky. Jo, jsou dnes jiné poměry, ale všeobecně k lepšímu, co stýká péče o děti a možností jejich matek. Fňukny sice byly v každé době, ale dneska jsou víc vidět, tenkrát nebyl internet, kde by mohly sdělovat své nářky. Sml57

    superkarma: 0 20.10.2012, 09:54:57
  16. [45] Rikina [*]

    gerda — #44 Sml22 jasně, kroužků bylo spousty... taky jsem chodila napřed do Sokola, pozdějš do oddílu lehké atletiky, na němčinu, ve škole do divadelního kroužku, jiné holky chodily na zpěv, plno dětí chodilo do hudebky učit se hrát na nejrůznější nástroje, na kreslení, na balet. Asi tak od šesté třídy jsem chodila do kroužku mladých přírodovědců, a do vodáckého kroužku, což byl maskovaný Junák, ještě dříve skaut, jenom se to nesmělo říkat. Sml57 Naopak bych řekla, že málokteré dítě vůbec nechodilo nikam, do žádného kroužku. Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #50
    superkarma: 0 20.10.2012, 09:48:37
  17. avatar
    [44] gerda [*]

    v.poho — #43 ale jo, sportovní kroužky byly, vždyť já chodila zadarmo do atletiky a chvilku do házené. Od nás ze třídy jeden krasobruslil, pak byly turistické kroužky a tak. Já chodila ještě i do Sokola. Hlavně bylo fajn ale to, že se nikdo rodičů nemusel o děti tak bát, jako dnes. Jednak, šílené zhoustla doprava a nebezpečí střetu s autem a taky, bohužel, přibylo kriminálníků a feťáků. Dnes bych samotné malé dítě ven na písek nepustila, ani pod okno.Sml80 V tom to mají maminky daleko horší, musí být s dítětem i venku.

    1. na komentář reaguje Rikina — #45
    2. na komentář reaguje v.poho — #50
    superkarma: 0 20.10.2012, 09:16:48
  18. avatar
    [43] v.poho [*]

    Altamora — #39 Já teda nevím, ale že bychom v socíku chodili do kroužků, to si fakt nepamatuju.Sml80U nás ve třídě tak tři děti a koukali jsme na ně, že mají něco extra. Jedna hrála na klavír, jeden chodil na kreslení a jedna holka do baletu.

    Ostatní jsme byli vypuštěni normálně ven.

    Pak tedy byl ještě Pionýr. Tím jsem neprošla, tak nemohu soudit.

    V předškolním věku (maminky na mateřské) kroužky nula.

    Nemohu říct, že bych dnešní matky litovala. Ale ani je šmahem neodsuzuji. Každá doba nese svoje a každej to má, jaký si to udělá. Fňukny byly, jsou a budou v každé době.

    1. na komentář reaguje gerda — #44
    2. na komentář reaguje Rikina — #46
    3. na komentář reaguje Altamora — #47
    superkarma: 2 20.10.2012, 06:34:07
  19. avatar
    [42] Altamora [*]

    leontieen — #25 Je dobře, že si to mohou dovolit. Ale proč se chovají, jako by byly sedřené? Pokud mají zdravé dítě, pak k tomu je jen minimální důvod. Leda ten, že nejsou schopné zorganizovat si život. Nelituji je.

    superkarma: 1 19.10.2012, 22:06:42
  20. [41] V19 [*]

    sludka — #38 veru takSml22

    superkarma: 0 19.10.2012, 22:01:29
  21. avatar
    [40] Kytinkak [*]

    já si myslím, že jednorázovky jsou lepší

    superkarma: 0 19.10.2012, 22:01:26
  22. avatar
    [39] Altamora [*]

    lonkue — #15 Ženy za socíku denně vařily, nenakupovaly, ale sháněly (tedy sběhaly celé město, aby koupily tu maso, tu zeleninu, tu cukr, tu toaletní papír), měly zahrádky, pokud to jen trochu šlo, šily, pletly, s dětmi chodily na procházky i do kroužků. Tedy dělaly to, co ty považuješ za cosi navíc. Ony k tomu neměly auta, do sedmdesátých let jen málo z nich mělo automatickou pračku, myčku neznaly ani z doslechu. Přesto jen málokterá fňukala, že nemá čas. Nezávidíme vám, že se máte lépe. Vadí nám, že si mnoho žen neumí zorganizovat čas a kňourá a dělá ze sebe chudinku. (Třeba TTT je taková tryskomyšSml16 , stihne toho spoustu a hlavně -nestěžuje si.)Je ale pravda, že jsme měly babičky, které sice taky chodily do práce, ale své vnuky milovaly a nevadilo jim se o ně starat. Byla dost silná mezigenerační solidarita. Sice snachy a tchyně taky šly na nervy, ale nepřestávaly se spolu stýkat. Rodina byla chápána v širším smyslu. Ve velkých městech to možná bylo jinak, já si to pamatuji takto.

    1. na komentář reaguje v.poho — #43
    superkarma: 3 19.10.2012, 22:01:07
  23. [38] sludka [*]

    Souhlasím, že dnes je jiná doba kdy mají maminky automatické pračky, myčky apod. Je dobře, že mají více času na děri, ale co mi vadá, když vidím maminku s kočárkam a s cigaretou v ruce.Sml15Sml15Sml31

    1. na komentář reaguje V19 — #41
    superkarma: 0 19.10.2012, 21:59:59
  24. avatar
    [37] Pimpa M [*]

    cilani — #17 Neříkám, že všechny, píšu o těch, které vidím tady ve městě, o nichž vím, že si pro ty obědy chodí a taky vím, že bydlí právě někde v bytě bez zahrady.

    1. na komentář reaguje cilani — #60
    superkarma: 0 19.10.2012, 20:07:10
  25. [36] Samík97 [*]

    daska59 — #32 A když se ke všemu přidá např. zkušenost z dřevních dob, že ne všude měli na vsi vodovod a už vůbec ne kanalizaci a vše se muselo "růčo" od pumpy až po hnojiště, a když se konečně pověsila ta bílá vlajkosláva, přiletěly včeličky a kráááásně se na ni vykálely do žluta, což zmizelo až po několiketé vyvářce.

    To všechno se muselo stačit při ultrakrátké "mateřské" ,tedy vlastně po zaměstnání.Sml67Sml67Sml67Sml67Sml67Sml67Sml67Sml67Sml67

    superkarma: 2 19.10.2012, 20:05:22
  26. avatar
    [35] batka [*]

    gerda — #29 no tak jo, máš pravdu míchat a máchat po vyvaření sem je nemusela, zbytek stejný, takže cca půl hodiny víc práce denně Sml80 větší fyzická dřina, to chápu, ale o tom tu nemluvíme, mluvíme o čase

    superkarma: 1 19.10.2012, 19:31:05
  27. avatar
    [34] Pentlička [*]

    Já jsem měla děti v osmdesátých letech, měla jsem látkové pleny a vyvařovala je v automatce. Žehlila jsem je první tři měsíce, pak už jen skládala. Takže tolik práce navíc to zas nebylo, ale stejně jsem se celý den nezastavila a na televizi jsem se 4 roky vůbec nedívala. Sice nebyly žádné možnosti typu cičení a plavání s dětmi apod., ale 2x denně jsem s nimi chodila ven, vařila jsem z čerstvých surovin, konzervy moc nebyly, uklízela jsem, hrála si s nimi, četla jim, v noci jsem vstávala na kojení, ráno o půl čtvrté už byl syn definitivně vyspanej a dcera zas usnula teprve v 10 večer, takže jsem byla permanentně nevyspaná. Myslím si, že být na mateřské jsou galeje v každé době, ať jsou papírové nebo látkové plínky.

    1. na komentář reaguje LudPa — #69
    superkarma: 1 19.10.2012, 19:11:35
  28. avatar
    [33] gerda [*]

    v.poho — #31 Sml30Sml79

    superkarma: 0 19.10.2012, 18:42:30
  29. avatar
    [32] daska59 [*]

    gerda — #29 Kdo nezažil, nepochopí

    1. na komentář reaguje Samík97 — #36
    superkarma: 0 19.10.2012, 18:30:57
  30. avatar
    [31] v.poho [*]

    gerda — #30 Milá zlatá, ta husa už je zralá na pekáč, na dnešní maminku už nemám věk.Sml32

    1. na komentář reaguje gerda — #33
    superkarma: 2 19.10.2012, 18:23:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme