Nejdřív ze všeho si musíte ujasnit, zda své holčičce náušnice chcete dát, nebo necháte toto rozhodnutí až na ní. Tereza (32) je rozhodně pro první variantu. „Moje mamka náušnice nenosí, a tak je nenechala píchnout ani mně. No a já za to na ni byla v pubertě naštvaná. Moc jsem tu ozdobu v uších chtěla, ale byla jsem takový srab, že jsem si dlouho nedokázala nechat dírky propíchnout. Takhle to bude mít moje holčička odbyté, ani nebude vědět jak.“

To Magda (29) je naprosto opačného názoru. „Jak můžu teď vědět, zda se budou dceři líbit náušnice v uších? Je to nevratný zásah do těla, jeho zohavení, když to přeženu. Nepřijde mi to fér,“ namítá. Tohle za vás zkrátka nikdo nerozhodne. Ale pokud u vás převážily argumenty „pro“, je na čase rozhodnou také „kdy“.

Kdy je vhodný čas?

Rodiče by rádi měli propíchnutí dětských oušek za sebou co nejdříve. V minulosti bývalo zvykem, že novorozencům píchali ušní dírky hned v porodnici. Mělo se dokonce za to, že takto malé děti necítí bolest. Tento mýtus už je naštěstí překonán a také se od časného aplikování náušnic ve většině případů ustoupilo. Hlavně proto, že dítě je v takto útlém věku mnohem vnímavější k případným infekcím – jejich průběh bývá těžší než u starších děti s lépe vyvinutou imunitou. A navíc ouška miminek se v prvních měsících po porodu nejmarkantněji mění – narovnávají se a rostou.

Lékaři také často doporučují počkat s náušnicemi až po prvním očkování hexavakcínou, kdy by mělo být miminko chráněno před řadou nemocí. Jenže to je na konci třetího měsíce, kdy to s vlastním imunitním systémem miminka pořád ještě není žádná sláva.

Nejčastěji se proto odborníci shodují na čtvrtém až šestém měsíci jakožto nejvhodnější době pro aplikaci náušnic. Kojenec je po prvním očkování, začíná fungovat jeho přirozená imunita, udrží hlavičku i pozornost, ale ještě s vámi nebude bojovat tak urputně, jako osmiměsíční kojenec.

Ano, posledně jmenovaný bod je důvodem, proč není vhodné čekat s náušnicemi například do jednoho roku věku dítěte. To už mívá strach z lékaře nebo v případě separační úzkosti ze všech lidí. Většinou nevydrží mít hlavičku v klidu, aby mohlo být bez spěchu vybráno a označeno nejvhodnější místo aplikace. A pokud navíc zvolíte propíchnutí ucha jehlou, pro vytvoření druhé dírky už bude mít pramalé pochopení.

Propíchnout, nebo nastřelit?

Většina „PRO“ hovoří pro nastřelení náušnic. Taková aplikace je rychlá, tím pádem i méně bolestivá, a nese s sebou nižší riziko zavlečení infekce. Kromě toho je i přesnější. U jehly hrozí, že ruka s ní během vpichu změní požadovaný směr a dírka nebude tak úplně v místě, kde být měla. K nastřelení se navíc používají speciální sterilní náušnice, takže nemusíte ty vlastní před aplikací sterilizovat. Výrazným kladem je i fakt, že ranka nekrvácí, na rozdíl od té propíchnuté injekční kanylou. A náušnice jsou v oušku okamžitě, nemusí se do něj protlačovat po jehle.

Na druhou stranu klasické propíchnutí ucha zvládne každý pediatr (aniž by potřeboval speciální vybavení) a je levnější. Vyjde vás zhruba na dvě stě korun s tím, že náušnice máte vlastní. Nastřelení je totiž dražší i proto, že musíte navíc zaplatit speciální náušnice, které jsou při tomto způsobu nezbytné. Můžete se, dle materiálu náušnice, dostat od 600 korun až k tisícikoruně celkem. A pokud je pak budete chtít vyměnit za náušnice klasické, platíte za šperk dvakrát.

Nastřelovací náušnice navíc mají zavírání na puzetku, která může miminku při ležení způsobovat otlaky. Na druhou stranu jsou ale nastřelovací náušnice pro dětské ucho většinou lehčí než klasické. Zvláště když zvolíte ty z lékařského plastu, které nezpůsobují miminkům žádné nežádoucí reakce jako tomu někdy bývá u zlata či stříbra. Proto se také raději volí jiné kovy - chirurgická ocel nebo titan.

Kde nechat ouška píchnout?

Rozhodně u odborníka! Ať už u pediatra nebo v ordinaci ORL, další možností je specializovaný, prověřený salon, kde s tím mají bohaté zkušenosti. Rozhodně ale neriskujte zdraví vašeho dítěte v pofiderním zařízení kvůli pár stovkám.

Příště si povíme, jak nejlépe pečovat o čerstvě propíchnutá ouška.

Čtěte také:

Uložit

Reklama