Zdraví

Naučte se snídat, a když už, tak zdravě

Rána a zvlášť ve všední den, znamenají pro 90 % populace bez nadsázky nejhorší část dne. Už jen vylézt z postele nás stojí spoustu energie a přemlouvání, díky čemuž pak ztrácíme drahocenný čas na všechno ostatní. Nakonec jsme rádi, když z domova vyletíme slušně oblečení, obě boty máme stejné, nezabouchli jsme si klíče a nezapomněli notebook s prezentací. Kvůli nedostatku času však zapomínáme snídat a naše první jídlo bývá většinou až oběd. Jak je to tedy se snídaní?

 

bebeJe to opravdu nejdůležitější součást denního jídelníčku? Co když po ránu prostě nemáme hlad a naše tělo snídani nevyžaduje? Ohledně snídání od A do Z jsme vyzpovídali Karolínu Hlavatou, nutriční specialistku a dietoložku Endokrinologického ústavu v Praze. Možná budete překvapení, ale bez snídaně to zkrátka dlouhodobě nejde..

Chtěla bych se zeptat, proč je vlastně snídaně tak důležitá?
Snídaně představuje start do nového dne a do značné míry rozhoduje o tom, v jaké míře bude úspěšný. Snídaně slouží k doplnění energie po celonočním hladovění, takže ti, kdo nesnídají, „jedou celé dopoledne na rezervu“. Je prokázané, že pravidelný stravovací režim je spojen s menším rizikem přejídání, a tím pádem i s nižší pravděpodobností vzniku nadváhy a obezity, s lepší koncentrací, vyšší výkonností a ve svém důsledku i s lepšími studijními nebo pracovními výkony.

Doporučujete spíše jednu vydatnou snídani nebo raději menší snídani společně s malou svačinou v dopoledních hodinách? Je v tom nějaký rozdíl?
Ideální je poměrně vydatná snídaně (snídaně by měla činit přibližně 25 % z celkového energetického příjmu) a malá dopolední svačina. Tento systém zaručí dostatek energie a vyrovnanou hladinu krevního cukru bez pocitu hladu.

Co mám dělat, když ráno nemám hlad?
Je dobré se pomalu začít „učit“ snídat. V praxi to znamená vstát o chvilku dříve a udělat si na snídani čas. Pro začátek stačí pár lžiček jogurtu, kousek pečiva nebo ovoce a postupně zvyšovat velikost porce. Častým důvodem toho, že lidé nesnídají, je také večerní přejídání se, takže řešením je také omezení jídla na večer. Pokud nic nepomáhá, najezte se při první vhodné příležitosti.

Jaké složení by měla mít správně vyvážená snídaně?
Správně složená snídaně obsahuje sacharidy, které dodají tělu energii, bílkoviny, které dobře zasytí a které organismus nevyhnutně potřebuje pro správné fungování, a samozřejmě i dostatek tekutin. Vhodným zdrojem sacharidů jsou především celozrnné obilniny, které poskytují také cennou vlákninu, vitamíny a minerální látky. Kvalitní bílkoviny se nacházejí hlavně v mléku, mléčných výrobcích, v sýru a vejcích. Z rostlinných zdrojů jsou to luštěniny, mezi nimiž vyniká z hlediska obsahu bílkovin sója a sójové výrobky. Velmi vhodné je doplnit snídani kouskem zeleniny nebo ovoce.

Jak dlouho by měl člověk snídat?
Je vhodné si na snídani udělat čas a nejíst „za pochodu“. V takovém případě si jídlo dostatečně nevychutnáme a citlivějším osobám pak může být i těžko od žaludku. Důležitá je rovněž psychologická stránka snídaně – když se nasnídáme v klidu a pohodě, lépe tak vykročíme do nového dne.

Proč se ke snídani doporučují právě celozrnné cereálie? Co to vlastně jsou celozrnné cereálie?
Cereálie (obilniny) tvoří podstatnou část jídelníčku, protože se skládají převážně ze sacharidů, které slouží jako zdroj energie. Výhodou celozrnných obilnin a z nich vyráběných produktů je, že vznikají pomletím celého obilného zrna, včetně jeho obalových vrstev. Celozrnné výrobky proto mají v porovnání s výrobky z mleté mouky vyšší obsah veškerých živin, vlákniny, vitamínů i minerálních látek.bebe

Mám ve zvyku si po ránu dávat dvacetiminutovou rozcvičku nebo si zajít zaplavat, kdy bych měla podle Vás snídat? Před sportovní aktivitou nebo až po ní?
V každém případě jak před sportovním výkonem, tak také po něm. Rozdělte si proto snídani na dvě části, nebo si po sportování dopřejte ovoce nebo celozrnnou sušenku k doplnění sacharidů. Před sportováním jídlo nevynechávejte, jinak hrozí následné přejídání v důsledku vyčerpání energetických zásob.

Proč bychom měli snídat i mléčné výrobky?
Mléčné výrobky jsou především důležitým zdrojem kvalitních bílkovin. Bílkoviny jsou nutné pro tvorbu a obnovu tkání, jsou součástí enzymů, hormonů a protilátek, takže jejich dostatek je důležitý také pro správnou funkci imunitního systému. Bílkoviny mají ve srovnání s ostatními makronutrienty největší schopnost zasytit. Mléčné výrobky jsou zároveň i jedním z nejlepších zdrojů vápníku.

Jaké výhody má jogurt? Měli bychom při snídani upřednostňovat jogurt nebo raději jíst sýr nebo pít mléko?
Jogurt patří mezi potraviny obsahující probiotika, která jsou důležitá pro optimalizaci střevní mikroflóry. Sýr a mléko jsou rovněž velice cenné, ale jogurty a ostatní kysané mléčné výrobky jsou díky fermentaci a přítomným prospěšným bakteriím jedinečné.

Dokáže mne dostatečně zasytit, když si dám ke snídani sušenky BeBe Dobré ráno Mini, jogurt a ovoce? Nebudu mít zase brzy hlad? Je taková snídaně dostatečně vyvážená?
Tato snídaně je vyvážená, optimální velikost porce je 50 g BeBe dobré ráno Mini, 200 g bílého polotučného jogurtu a jeden kus ovoce nebo sklenice džusu.

Připravte si smoothie! Rozmixujte 1kiwi, asi 5 jahod, 20g borůvek, 100ml pomerančového džusu, 120g bílého jogurtu a 50g BeBe Dobré ráno mini oříškové s medem a vyváženou snídani máte v mžiku na světě.

Je mezi jednotlivými cereáliemi nějaký rozdíl?
Ano, určité rozdíly mezi jednotlivými druhy existují. Z hlediska obsahu hlavních živin dominují sacharidy (55–78 %), obsah bílkovin se pohybuje od 7–19 %. Nejméně bílkovin má rýže, nejvyšší obsah má ječmen a z méně známých obilnin amarant. V závislosti na druhu obilniny velice kolísá obsah tuku. Nejnižší podíl má rýže, nejvyšší má opět amarant. Tuky v obilninách jsou ceněné pro svůj vysoký podíl nenasycených mastných kyselin. Obilniny jsou rovněž důležitým zdrojem vitamínů (hlavně skupiny B, v pšeničných klíčcích se jedná o vitamín E), minerálních látek (např. hořčík, fosfor, vápník, železo), vlákniny a látek s antioxidačním účinkem.

bebeMohou jíst cereálie i ti, kdo chtějí zhubnout?
Určitě ano, naopak, ani při hubnutí není vhodné vynechávat sacharidy. Důležité je jen zmenšit velikost porce a vybírat si celozrnné obilniny, které vás díky vláknině zasytí na delší dobu.

 Co je to vícezrnný produkt? Jaké výhody nám přináší?
Termín vícezrnný produkt znamená, že výrobek je složený z několika druhů obilnin. Výhodou je, že se ve finálním výrobku kombinuje vše prospěšné, co se nachází ve výchozí surovině. Např. pšenice je dobrým zdrojem vitamínu B, beta karotenu a některých minerálních látek (především vápníku, fosforu, hořčíku a železa). Oves je bohatý na rozpustnou vlákninu, která obsahuje tzv. beta-glukany. Tento typ vlákniny pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, především rizikový LDL-cholesterol. Ječmen je stejně jako oves cenný pro svůj vysoký obsah rozpustných vláknin, některých vitamínů skupiny B a vitamínu E. Žito je bohaté jak na nerozpustnou, tak také na rozpustnou vlákninu (v případě žita jde hlavně o tzv. fruktany). Žito má díky vláknině nízký glykemický index a přináší rychlý pocit nasycení.

Zajímají vás ohledně snídání a vyvážené snídaně další informace? Karolíny Hlavaté se můžete zeptat v nutriční poradně na www.bebevyzva.cz.

   
26.06.2013 - Příjemné vstávání - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. [7] free [*]

    Tak jako nejlepší jsou sušenky?!

    superkarma: 0 26.06.2013, 19:34:35
  2. avatar
    [6] Jindriska8 [*]

    Snídám každý den,ale až po deváté hodiněSml22

    superkarma: 0 26.06.2013, 18:36:31
  3. avatar
    [5] pucky [*]

    Anime Otaku — #2 Taky mám alergii na ořechy a tyhle sušenky vůbec nemůžu...

    superkarma: 0 26.06.2013, 18:33:01
  4. avatar
    [4] Alena 12 [*]

    Hm tak to já jsem hrozná nesnídámSml22

    superkarma: 0 26.06.2013, 16:59:04
  5. [3] cilani [*]

    Anime Otaku — #2 fakt? To jsou docela nebezpeční idioti, výrobci. Sníst to kámoš, tak taky může dopadnout hooodně špatně, protože je na ořechy silně alergický..

    superkarma: 0 26.06.2013, 15:17:32
  6. [2] Anime Otaku [*]

    Nezařadila bych sušenky plné cukru a tuku jako zdravou výživu. kromě toho mají ve složení nepřiznané ořechy u všech druhů - jako alergik opravdu nechci v čokoládové sušence najít kus nerozemletého arašídu.Sml31

    K snídani si peču vlastní žitný chleba a je to mňamka Sml16

    1. na komentář reaguje cilani — #3
    2. na komentář reaguje pucky — #5
    superkarma: 0 26.06.2013, 15:01:58
  7. avatar
    [1] Hanula [*]

    Sml16snažím se...

    superkarma: 0 26.06.2013, 13:40:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme