Zdraví

Naučte se netloustnout

Více než polovina Čechů má nadměrnou hmotnost. České děti dokonce patří k nejtlustším v Evropě. Zájem o zdravý životní styl by měl být v popředí. Ten stojí nejen na správné stravě, ale i na dostatečném pohybu a odpočinku a psychické pohodě.

Naučte seHlavním důvodem přibývající hmotnosti bývá velmi často nevhodný energetický příjem či nevyvážený poměr mezi živinami,“ uvádí Petr Havlíček, odborný garant iniciativy Vím, co jím.

Energetický příjem vs. energetický výdej
Energetický příjem je značně individuální. Záleží na výdeji, který během dne máme. Podle toho je třeba pak nastavit příjem energie s ohledem na to, jestli chceme hubnout, přibírat nebo si váhu udržet.  Jaký je zhruba energetický příjem pro průměrného muže a ženu se dozvíte ve videu.

Správný poměr živin
Aby člověk netloustnul, je důležitý i správný poměr mezi živinami. Vyvážený jídelníček by měl mít tento procentuální poměr živin:

tuky: sacharidy: bílkoviny = 30:55:15

Současná strava se vyznačuje vysokým podílem tuku, zejména nasyceného. Lidé jedí spoustu uzenin a tučného. Často si neuvědomují, že tučné jsou i zdánlivě zdravé potraviny, za ty jsou považované například i smetanové jogurty,“ varuje dietoložka Karolína Hlavatá, odborná garantka Vím, co jím. „Nejvhodnější jsou ale bílé, polotučné jogurty, skládající se pouze z mléka a jogurtových kultur, popř. přídavku mléčné bílkoviny. Přiměřený obsah tuku je důležitý i pro optimální růst bakterií. Ve vztahu k ovocným jogurtům bychom měli sledovat opět zejména obsah tuku, ideálně do zmíněných 3 % a obsah sacharidů. Mnohé výrobky jsou příliš sladké a zbytečně si vyčerpáváme svůj sacharidový příděl,“ dodává dietoložka.

Sacharidy a tuky volte správně
Sacharidy bychom měli volit komplexní
– jejich zdrojem je celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny a celozrnná rýže a brambory. Jednoduché sacharidy nepotřebujeme. „Pozor si dejte například na příliš velkou konzumaci medu,“ upozorňuje na zdroj jednoduchého cukru Havlíček.

Při výběru tuků by měly mít přednost ty, které obsahují nenasycené mastné kyseliny. Takovými zástupci jsou rostlinné oleje, oříšky, semínka a také kvalitní margaríny. Skvělým zdrojem správných tuků a bílkovin jsou pak především ryby.

Jaké děláme chyby?
Chybou při hubnutí často bývá právě nedostatek bílkovin a vyřazování některých potravin - typicky pečivo, přílohy - a vyhledávání extrémních doporučení. Důsledkem vyjmenovaného bývá zmíněný pocit hladu, touha po sladkém, slaném či tučném. Dále pak poruchy spánku, únava, v delším horizontu vyšší náchylnost k infekcím, úbytek svalové hmoty, zpomalení metabolismu a následný jo-jo efekt. Pokud se uchýlíme k jednostranným dietám, hrozí i nedostatek vitaminů, minerálních látek, vlákniny,“ varuje Hlavatá.

vimcojim.czLogo Vím, co jím – záruka nutričně hodnotných potravin
S výběrem výživově hodnotných potravin poradí spotřebitelům snadno a přehledně logo Vím, co jím. Jediným pohledem na obal zjistíte, že produkt má nízký obsah rizikových živin, jako jsou sodík, jednoduchý přidaný cukr, nasycené a trans mastné kyseliny. Mnohé potraviny, nesoucí logo, mají i vyšší obsah vlákniny, která je pro lidské tělo nedocenitelná. V současné době je označeno přes 350 výrobků a další neustále přibývají.

   
10.09.2014 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [7] KARLA KREPELKOVA [*]

    Dobre rady,jen je dodrzet.

    superkarma: 0 16.09.2014, 16:17:25
  2. [6] mospika [*]

    úprava stravy spolu s pohybem, bohužel nic jiného nefunguje Sml23

    superkarma: 0 10.09.2014, 19:57:21
  3. avatar
    [5] samecka [*]

    Ježíši, Havlíček je o rok mladší než já a oproti mně je, s dovolením, strhaný a vyschlý z té hyperzdravé stravy, jak borůvka.

    superkarma: 0 10.09.2014, 18:17:39
  4. [4] helča123 [*]

    Já s tím naprosto souhlasím. Mně dost prospěl pravidelný režim. Jíst 5x denně je teď pro mě základ a ryby zbožňuju. Těstoviny kupuju semolinové, jogurty bílé, ...

    Ale než si v tom člověk udělá systém, chvíli to trvá. Videa Vím, co jím mi v tom pomohla. Takže doporučuju podívat se i na ty předchozí díly :)

    https://www.youtube.com/user/vimcojim

    superkarma: 0 10.09.2014, 13:49:59
  5. [3] zwiki [*]

    Začnu rybama a hned příští rok na podzimSml67

    superkarma: 0 10.09.2014, 12:42:15
  6. avatar
    [2] řeřicha [*]

    úpravou jídelníčku jsem opravdu zhubla...a taky přidala pohyb - víc chodím.

    superkarma: 0 10.09.2014, 12:06:13
  7. [1] Helena Svatková [*]

    Dobré rady.Sml59

    superkarma: 0 10.09.2014, 08:37:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme