Zdraví

Nasycené, nebo nenasycené? Víme, s kterými se přátelit

Tuky v nás na první dobrou nevyvolávají zrovna dobré asociace. Neměli bychom nad nimi ale zamítavě mávnout rukou, tělo se bez nich neobejde. Není tuk jako tuk! Jde hlavně o nasycené a nenasycené mastné kyseliny. Máte ale ponětí, které jsou které, a proč vlastně některé škodí?

Když se na tuky díváte z kalorického hlediska, není mezi nimi rozdíl. Přiberete po nich úplně stejně. Pokud je ale zkoumáte z pohledu vlivu na vaše zdraví, to už je něco jiného!

Obecně platí, že nám prospívají nenasycené mastné kyseliny, zatímco ty nasycené tělu ve vyšším množství naopak škodí.

To ale neznamená, že bychom je měli přestat konzumovat úplně. Odborníci radí vyplnit těmi „špatnými“ maximálně 35 % z celkového denního energetického příjmu. Rozhodně se jich tedy nemusíte zříkat úplně.

tuk

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Kde je hledat?

Nasycené mastné kyseliny (tedy ty špatné tuky) bývají součástí tuků živočišného i rostlinného původu. Nejčastěji je do těla vpravujeme v tucích tužší konzistence, tedy v sádle, kokosovém a palmovém tuku, ale také v uzeninách, v másle, tučném mase, plnotučných mléčných výrobcích, v různých polevách, dortech, zákuscích, trvanlivém a jemném pečivu, ale třeba i v nenápadných müsli tyčinkách s polevou a náhražkách čokolád. Zvyšují hladinu neprospěšného cholesterolu v krvi, a tím i riziko srdečně cévních onemocnění.

Na pozoru byste se ale měli mít hlavně před takzvanými transferovanými neboli ztuženými tuky. Touto úpravou se změní natolik, že je naše tělo nedokáže rozložit a využít, a tak jen zanáší cévy. Přidávají se hlavně do křehkého pečiva, nekvalitních čokolád, sušenek a oplatek, ale i do některých zákusků a zmrzlin.

Naopak tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin (tedy ty dobré) se vyskytují hlavně v kvalitních rostlinných olejích (jen ne v tom palmovém a kokosovém) a tucích. Jsou ale i v tučných rybách, olejnatých semenech a ořeších. Pomáhají tělu udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi a podporují správný růst a vývoj dětí, snižují také riziko oběhových onemocnění.

Proč se bez správných tuků neobejdeme?

Tělo je využívá k celé řadě životně důležitých funkcí. Tady je jen zlomek z nich:

  • Díky nim dokáže naše tělo využít některé vitaminy (A, D, E a K), ty jsou totiž rozpustné v tucích.   
  • Jsou základním stavebním kamenem mozkových a nervových buněk.
  • Udržují naše srdce i další orgány zdravé.
  • Zásobují nás energií. Jediný gram tuku dodá tělu 9 kalorií, bílkoviny a sacharidy doplní jen 4 kalorie.

Čtěte také:

   
24.11.2016 - Zdraví - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. [3] Andreadornova [*]

    Poučné Sml67

    superkarma: 0 24.11.2016, 22:43:02
  2. avatar
    [2] Myškomedvídek [*]

    Sml67Sml67Sml67Sml67

    superkarma: 0 24.11.2016, 15:52:01
  3. [1] bobani [*]

    důležité

    superkarma: 0 24.11.2016, 12:19:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme