Bulvár

Násilí. A co jako?

 

Bystander Effect neboli Efekt přihlížejícího je nejen obecný jev, který lze sledovat ve vyspělé společnosti, ale také nový dokumentární film Radima Špačka a Miroslava Bambuška, který uvede Česká Televize ve čtvrtek 30. října 2008 na druhém programu.

Co je Bystander Effect?

Z definice termín Bystander Effect (nebo též Efekt přihlížejícího) označuje fenomén chování ve společnosti, kdy lidé mají pomoci osobě v tísni. Dojde-li k takové situaci, lidé se člověka v tísni častěji zastanou, pokud je v okolí jen málo svědků anebo žádní další svědci.

K filmu Efekt přihlížejícího

Už se to asi stalo skoro každému, že ho na ulici ve městě potkalo nějaké bezpráví. Efekt přihlížejícího je snímek, který poukazuje na tento problém a snaží se ho popsat. Tématem filmu je tedy Bystander Effect, nic víc, nic míň.

Na začátku filmu si hlavní hrdina pořídí videokameru a s ní náhodou natočí násilí v metru (a díky tomu se i seznámí s hlavní hrdinkou). Celý film je pak dále částečně snímán jakoby z pohledu tohoto „domácího“ kameramana. Dochází tedy k různému rádoby neobratnému zoomování, rozostřování a záběrům, za které by se nemusel stydět žádný stále začínající kameraman (obraz se dívá jinam než na člověka, který mluví, aktéři mají uříznutou hlavu v půli atd... atd...) – film se tím hodně blíží k záznamům domácích videí a vizuálně chytře útočí na myšlenku: „To se přece týká každého z nás! Vždyť se něco takového může stát klidně mně.“

Je takový film pro děti? Rozhodně ano, ale dítě musí film dokoukat až do konce a s rodiči. Film není, kvůli zvolené formě, příliš lehký na pohled (vzpomeňte si, jak jste se nudili při záznamu svatby sestřenky z patnáctého kolena). Pravda, snaží se občas vtipnými momenty sledování usnadnit, ale přesto nepopře, že jde částečně o dokument.

Film má hned dva rámce, které příběh začínají a uzavírají. Oba nejsou příliš veselé, i když jeden, týkající se vztahu hlavního hrdiny s hlavní hrdinkou, je vygradován do vtipné absurdní situace. Nic víc vám ale neprozradíme – podívejte se sami.

Co ale prozradíme, je, že ve filmu promlouvají různé kulturní a vědecké osobnosti, které se vyjadřují k problému. V závěru se také divák dozví, jak se zachovat, pokud se s nějakým bezprávím setká.

Co o natáčení řekl režisér filmu Radim Špaček? „I když to příliš často nedělám, tak bych chtěl tentokrát České Televizi poděkovat, že nám pomohla vytvořit tento film. Ukázala tak vlídnější a správnější tvář – cením si její výborné spolupráce na projektu, který má smysl.“

Tři úryvky z filmu:

1) 60% lidí se setká během pěti let alespoň jednou s nějakým projevem násilí.

2) Ve světě, ale už i u nás, se dělají výzkumy Bystander Effectu. Například tak, že je v přízemí otevřené okno, ze kterého se ozývají jasné zvuky domácího násilí. 80 % lidí projde nevšímavě okolo, 20 % lidí se snaží situaci nějakým způsobem řešit.

3) Ve vyspělé společnosti je svým způsobem násilí normální jev. Někteří lidé si jím nahrazují nedostatek adrenalinu podobně, jako jiní hazardují při různých nebezpečných sportech.

Snímek člověka ponouká k zamyšlení, jak se při bezpráví sám chová a jak by se chovat měl – už jenom proto stojí za shlédnutí. Ale když si člověk vybaví například medializovaný případ Michala Velíška, který za svou obětavost zaplatil životem, zůstane asi na rozpacích. I tady se snaží film navrhnout způsob, jak se zastat oběti a zároveň neohrozit sebe sama.

Další naše recenze:
Byl pozdní veče, první máj
René: Z vězení do vězení
Hellboy dvojka: Užijte si monstra

Zapněte si Čt2 30. října v osm večer? Pustíte Efekt přihlížejícího dětem? Zastala byste se člověka v nouzi? Udělala jste to už někdy? A cítila byste se sama ohrožená?

   
02.10.2008 - Kultura - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [44] Vivian [*]

    Lidi asi vědí, proč se radši do ničeho nepletou Je to smutný, ale realita je drsná. Když vezmu přístup policie a fungování justice nebo třeba případ M. Velíška... Je hrozné, když se člověk nedovolá pomoci, ale chápu, že se lidi někdy nechtějí do ničeho plést, protože prostě nestojí o problémy.

    superkarma: 0 02.10.2008, 20:04:32
  2. [43] mindulinka [*]

    borovice: no jasně, ale já uváděla příklad zásahu jenom, aby byl klid v domě. Jinak jsem uváděla, že pokud někomu budu volat pomoct - tak z poza rohu, aby mě útočník náhodou neviděl a neslyšel.

    superkarma: 0 02.10.2008, 16:28:26
  3. [42] Tini [*]

    evelyn: No presne...jak ja tady vidim ty tlupy turku a marokancu...kteri nosi strelne zbrane a ne jednou to nekdo schytal....kdyz slysim, ze po sobe rvou, tak se radeji klidim...

    superkarma: 0 02.10.2008, 15:56:41
  4. avatar
    [41] evelyn [*]

    Tini: napodobne. Nemusi to byt ani 150 kg chlapi, staci tlupa cernych, kdyz jsou v houfu, tak si troufaj a utlucou te jen, ze je to zabava

    superkarma: 0 02.10.2008, 15:44:54
  5. [40] Tini [*]

    evelyn: Jejda...tak to se mi taky nezda...Uz se vidim, jak zasahuju do bitky mezi dvema chlapy...JA, mala ani ne 160 vazici 50 kilo To bych si pred tim nez zasahnu mohla rovnou zavolat pohrebni sluzbu

    superkarma: 0 02.10.2008, 15:40:46
  6. avatar
    [39] evelyn [*]

    u nas chteji schvalit zakon, ze clovek bude povinnen zasahnout, to se mi taky zrovna nezda to prave orechove.

    superkarma: 0 02.10.2008, 15:37:10
  7. [38] Tini [*]

    Tak na ulici se mi to zatim jeste nestalo, ze bych se musela nekoho nekde zastavat , co se tyce zranenych, musim, jsem Porodni asistentka se zkouskami z prvni pomoci, ale taky, zatim jsem mela stesti a nemusela nikde akcne zasahovat!
    Ale nekolikrat jsem se dostala do bitky, zachranovala jsem svou nejlepsi kamaradku, jelikoz ten jeji, zaplatpanbuh dnes uz byvaly, ji pekne daval nakladacku, tak jsem se do toho vlozila, no schytala jsem to pekne, ale jakmile nekdo ublizuje mym nejblizsim, tak se neznam . No chtely jsme to nahlasit na policii, tak jsme druhy den sly....no a nebudu vam ani rikat, co nam tam rekli...

    superkarma: 0 02.10.2008, 15:23:00
  8. avatar
    [37] borovice [*]

    gerda: No právě. Hlavně, že se řeší, jestli budou policajti vyjíždět k nehodám nebo ne (samozřejmě, že ano!!!!), na jak dlouho zavřít rodiče, když uštědří dítěti pohlavek, kde sebrat miliardy na prohrané arbitráže v zahraničí, jakým směrem mají ve školách viset zářivky, případně s kým byl Tlustý ve vířivce... Ochrana svědků možná funguje u závažné kriminality - v běžném každodenním životě nikoliv.

    superkarma: 0 02.10.2008, 14:46:19
  9. avatar
    [36] gerda [*]

    borovice: může se to, protože jaksi chybí politická vůle něco změnit. Nevím, nakolik u nás funguje ochrana svědka.

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:59:40
  10. avatar
    [35] borovice [*]

    mindulinka: Pokud se dělá protokol, uvedou tě tam a nikdo se tě na nic neptá - viz můj příspěvek 27. Jak to, že může útočník znát adresu svědka?? V tomhle státě má totiž každý grázl větší ochranu a práva než normální slušný občan. A kdyby někoho nedejbože napadlo, že se bude bránit a útočníkovi přitom něco provedl - tak to si ho teprve pěkně podáme.... Tak to je

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:52:09
  11. avatar
    [34] gerda [*]

    Meander: asi nám nezbude nic jiného, než se dovolávat vyšších inštancí a čekat, že zasáhnou Boží mlýny - oni mají sice moc hezké motto Pomáhat a chránit, ale věřit se tomu nedá. Kór, když jim velí takový Ivánek. Jo, všimly jste si, že ho poslední dobou není moc vidět? Když o nic nešlo, plácal si játra každý večer v televizních novinách, ale teď, kdy by měl objasnit situaci, vylézt před demonstranty, tak dělá mrtvého brouka. Jojo, při lámání chleba se leccos odhalí!

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:40:38
  12. avatar
    [33] Meander [*]

    mindulinka: Neudělala bys nic. Nemáš šanci Stejně jako když tě někdo přepadne, kdovíco ti udělá a ty máš ráda adrenalinové zážitky a ohlásíš to, tak v případě, že ho chytí a odsoudí, dostane rozsudek s tvojí celou adresou

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:36:04
  13. [32] mindulinka [*]

    borovice: to by bylo asi první, co bych policajtům řekla, ať ani nekecnou, kdo jim volal

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:25:07
  14. avatar
    [31] borovice [*]

    mindulinka: Píšeš "tak se přeci nemůže nikdo dozvědet, kdo ze sousedů volal"... Protože se ptají, kdo volá a chtějí jméno. A jim pak řekli, kdo je volal.

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:19:55

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] mindulinka [*]

    shb: no ono taky budeš těžko zasahovat až jednou budeš sebou vláčet kočár a dítě za ruku

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:15:54
  2. [29] mindulinka [*]

    borovice: a v čem se pletu??? U nás normálně přijelo auto s policií a normálně jsme je pustili do vchodu a oni naprosto normálně zazvonili na sousedy- štěstí bylo, že byli tak ožralí, že jim nic jiného než se uklidnit nezbylo - spadli pod stůl.

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:14:48
  3. avatar
    [28] borovice [*]

    Ad 27 Na vysvětlenou - těch útočníků bylo několik, ale ten dotyčný - známá firma- je vedl a měl tam hlavní slovo. Já jen, aby mě zas někdo neobvinil z xenofobie.

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:08:22
  4. avatar
    [27] borovice [*]

    mindulinka: To se pleteš, taky jsem volala policii na ožralé sousedy, kteří se vedle v bytě mlátili a ona řvala lidi, vraždáá. A chtěli vědět, kdo volá. Pak po nás policajti chtěli otevřít zamknutý barák a vletělo tam komando s namířenýma pistolema, málem mého muže dole u dveří sejmuli. A pokud jde o pomoc - jednou jsme vzali k nám domů kluka, do kterého kopala partička nějakých debilů, byl celý zkrvavený, pak si pro něj přije táta, jeli na policii a mně přišlo předvolání na místní úřad k projednáví přestupku, zjistili, kdo to byl (mimochodem problémový Rom). Když jsem jim do telefonu řekla, že už nemám co dodat a nemám zájem o konfrontaci s útočníkem bydlícím v okolí, a kde je teda nějaká ochrana svědků, tak mi paní řekla - nebojte se, on stejně na to předvolání nepřijde, ale vás vyslechnout musíme... no kde to jsme ...

    superkarma: 0 02.10.2008, 13:05:23
  5. [26] mindulinka [*]

    Meander: to bych asi těm policajtům urazila hlavy, že mě práskli

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:55:46
  6. avatar
    [25] shb [*]

    gerda21: já teda když se něco takovýho děje tak okamžitě panikařím, tvrá mi třeba fakt minutu než vytočím číslo (ať už záchranky nebo beng) jsem rozklepaná a netrefím se na čísla a přes slzy nevidím, no klasická hysterka, ale když vidím na ulici jak upadne člověk nebo tak něco, tak okamžitě zasahuju (a to jsem většinou zdrženlivější než přítel, ten je bleskurychlý ) taky jsme jednou sbírali pána co si o něm asi lidi mysleli, že je opilej- přesně ignorace jak píšete, ale nebyl -selhaly mu záda nebo něco, potřeboval prášky, který naštěstí u sebe měl...

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:42:51
  7. avatar
    [24] Meander [*]

    mindulinka: Ale může, zeptá se

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:41:23
  8. [23] mindulinka [*]

    shb: to byla úplně jiná diskuze a jiné okolnosti

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:40:55
  9. avatar
    [22] shb [*]

    mindulinka20: aha promiň, chápala jsem to jako narážku na mně, jak jsem psala včera, že jsem je zavolala, sorry jsem paranoidní

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:38:18
  10. avatar
    [21] gerda [*]

    shb: není nutné dělat hrdinu, stačí pomoci.

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:33:36
  11. [20] mindulinka [*]

    shb: pokud voláš z bytu jako soused na souseda - a bydlí Vás tam víc rodin - tak se přeci nemůže nikdo dozvědet, kdo ze sousedů volal - to už se mi stalo. Sousedi se rvali v jednu v noci - tak jsme policajty volali.
    Jinak - pokud uvidím, že chlap mlátí ženskou na ulici a široko daleko nikdo nebude - tak zajdu za roh a tam zavolám pomoc - opravdu jí nechci chytit.

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:33:04
  12. avatar
    [19] gerda [*]

    Nerozumím tomu, proč svědkové, třeba zpoza rohu, nezavolají policii. Mobil má u sebe snad každý. Včerejší zpráva, kdy chlap s kočárkem ukopal tátu invalidního syna mi přijde jako z Marsu - všude plno lidí a on beztrestně uteče.

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:32:13
  13. [18] mindulinka [*]

    lea: jasně, pokud jsou nějaký čumilové poblíž nebo pokud jsi široko daleko sama - ono záleží na okolností - ale sama za sebe - pokud u toho budu sama - tak si přes držku dobrovolně dát nedám.

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:31:24
  14. [17] lea [*]

    ... i snaha pomoci se ceni, v dnesni silene spolecnosti, zcela jiste.
    Priste to mohu byt ja, kdo ji bude potrebovat...

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:29:00
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    Zavolat policii se tedy nestydím, ať je to městská nebo státní. problém je v tom, že si dávají načas a kolikrát přijedou až když je po všem.
    Do toho jsem se dozvěděla od známého, městského strážníka, že když je někdo zavolá na partu násilníků, tak pokud jich je víc než hlídky, tak nesmí zasahovat pokud hrozí, že ty násilníky nepřeperou a dali by jim na frak. Pak si někoho volejte....

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:25:39
  16. [15] lea [*]

    mindulinka: mit strach nekomu pomoci neznamena preci, ze nepomuzete. Divejte se na to i ocima tech chudaku, co jim ublizuji. Neni preci vzdy podminkou pomoci za vsech okolnosti sama, kolikrat staci se ozvat a ostatni "čumilove" se pridaji, dulezita je reakce.

    Kazdy normalni clovek ma pud sebezachovy, presto jsou i taci, kteri jdou do toho a snazi se pomoci, kdyz je potreba.

    superkarma: 0 02.10.2008, 12:21:06
  17. avatar
    [14] Meander [*]

    Hahahaha, když se rvali sousedi nade mnou a vypadalo to, že on ji zabije, samozřejmě, že jsem volala policii. Oni je do bytu nepustili - a bylo to. A já měla na památku hovno v poštovní schránce. Není to skvělé?

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:35:39
  18. avatar
    [13] shb [*]

    omlouvám se za překlepy

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:26:09
  19. avatar
    [12] shb [*]

    mindulinka9: ty jsi někdy tajně volala policajty aby tě nikdo neviděl jo? hmmm zajímavé.... nepřipadáš si trapně? já jsem je zavolala, ale ne tak aby mně neviděli, viděli mně, jen jsem se nevložila do jejich "rozhovoru" jednoduše jsem nechtěla tyky jednu chytil od špinavýho feťáka

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:25:35
  20. [11] mindulinka [*]

    lea: a nemluvila bych o "NESCHOPNOSTI POMOCI", ale o STRACHU Z TOHO NĚKOMU POMOCI.

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:12:00
  21. [10] mindulinka [*]

    lea: a pokud zaječím na někoho, že něco rozbíjí sousedovi - tak můžu maximálně počítat, že zítra budu mít ty okna rozbité já nebo otráveného psa apod. Protože policajti to budou řešit maximálně domluvou. Pokud útočník nedostane takový trest, aby ho od takového počínání příště odradil - budu se i já bát o svůj majetek nebo život.

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:10:46
  22. [9] mindulinka [*]

    lea: ono je něco jinýho okřiknout partu kluků, které tropí výtržnosti. O tom asi tohle nemá být. Ale když uvidím, že chlap na ulici mlátí ženskou - tak se budu maximálně tajně snažit zavolat policajty (aby mě neviděl), ale určitě nebudu zasahovat, aby mě taky zmlátil.

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:08:22
  23. [8] klarka66 [*]

    Efekt přihlížejícího je de facto o rozptýlené zodpovědnosti. Čím je přihlížejících víc, tím více každý jedinec čeká, co udělá ten druhý, resp. až to udělá ten druhý. Na film se ráda kouknu. Souhlasím s tím, že se těžko pomáhá tam, kde člověk riskuje pomstu nebo dokonce soudní postih za poskytnutí pomoci. Ale to už je o neutěšeném stavu naší justice...

    superkarma: 0 02.10.2008, 11:02:50
  24. avatar
    [7] Ťapina [*]

    MOHL BY to být zajímavý film, jenže já na tyhle filmy točené "jakoby" amatérskou kamerou nemůžu koukat, točí se mi u nich hlava. Takže bohužel

    superkarma: 0 02.10.2008, 10:47:16
  25. [6] lea [*]

    Musim reagovat - divate se na toto spatne a svou neschopnost pomoci, schovavate za "spatne soudnictvi, atd."
    Presne toto utocnik ceka, ze si jeho pocinani nikdo nebude vsimat (ikdyz je hmatatelne).
    Vzijte se do situace, ze Vas vytahnou z kupecka, dovlecou na WC a....... nikdo si toho nevsima, ikdyz Vy kricite o pomoc a tlucete na dvere, ktere zrovna mijite... hmmm, dost tezka volba? Pro me ne, dulezite je se zastat.
    Proto je tolik vykradenych bytu a znicenych veci kolem nas, co slouzi vsem. Kazdy si hledi sveho, problemy druhych nikoho nezajimaji...
    Ja nemam problem zajecet na smrady, kteri rozbijeji okna na obecnim majetku, skacou po strese a trhaji hromosvody. Zajecim na ty, co lezou vedle sousedum za plot a snazi se ukrast cokoli.
    Kdyby se tatko zachoval kazdy, zlodeji a nasilnici by meli mensi sanci nekoho okrast ci zmrzacit.
    Kazdy musi zacit u sebe a chtit pomoci (staci na utocnika zarvat, ze volam policii...).

    PS: nenechte se mast, i ja se casto bojim....

    superkarma: 0 02.10.2008, 10:35:44
  26. avatar
    [5] Šmudlík [*]

    Jasně, dotyčného pustí za 24 hodin a pak se vydá za náma! Až bude soudnictví "soudné" a zpřísní tresty, tak se člověk nemusí bát!

    superkarma: 0 02.10.2008, 09:17:52
  27. avatar
    [4] Valíčková [*]

    plně souhlasím s mindulinkou - pokud se u nás nezmění zákony a nebudou je dodržovat především vyšetřovatelé nebude to lepší. SPíš se každý bojí pomoci, protože se může dostat ihned do problému sám.

    superkarma: 0 02.10.2008, 08:34:10
  28. avatar
    [3] Milford [*]

    tyrkys: si spadla s višně?

    superkarma: 0 02.10.2008, 08:12:13
  29. [2] mindulinka [*]

    Ono je těžký se dneska někoho zastat, když se násilníkovi vůbec nic nestane a naopak se to může obrátit proti nám. Kauz je toho plno - dokud dítě rodiče neumučí,tak mu je sociálka bude dávat zpět a při kontrolách bude tvrdit: nikdo nebyl doma, nepustili nás dovnitř apod. Asi bych nejdříve začala u systému - tvrdé kontroly a postihy problémových rodin a násilníků. Pak se určitě lidé nebudou bát zastat se utlačovaného.

    superkarma: 0 02.10.2008, 07:53:43
  30. avatar
    [1] tyrkys [*]

    Slečna má umělý nos?

    superkarma: 0 02.10.2008, 00:08:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme