Láska a vztahy

„Naše dítě (15 let) čeká dítě, co s tím?“ zoufá si Petra

Pro své jediné dítě si představovali zářnou budoucnost, jenže člověk míní, život mění. Dcera Petry a Tomáše v 15 letech otěhotněla. To samozřejmě vzbudilo u rodičů značné rozčílení, zvláště tehdy, když jim jejich holčička oznámila, co zamýšlí.

„Vždy jsme se o dceru vzorně starali, chtěli jsme pro ni jen to nejlepší. Ano, možná ji i rozmazlovali, ale je jediným dítětem, které máme,“ začíná vyprávět Petra. Ta se po narození dcery dozvěděla, že už jiné dítě mít nemůže. Vkládala tedy všechny své sny a ambice právě do ní. Společně s manželem se snažili ze své holčičky vychovávat vzornou a poslušnou ženu. Jejich sny se ale nedávno rozplynuly. Dcera jim oznámila, že je v 15 letech těhotná.

pregnancy

Nenechte si ujít:

„Byl to ohromný šok. Nevěřila jsem tomu. Nikdy se o žádném klukovi nebavila, myslela jsem, že chlapci jdou zatím mimo ni. To jsem se očividně spletla. Naše reakce byla taková, že jsme rozhodli, že půjde na potrat. Přeci nenecháme své jediné dítě, aby si zničilo život. Ona nám ale oznámila své resumé, kterým nám vytřela zrak. Dítě si chce nechat.“

Rozhodnutí dcery se rodičům samozřejmě nelíbilo. Tlačili na ni, apelovali, promlouvali, ale výsledek je stále stejný. Ta i přes nátlak chce dítě donosit a nechat si ho. „Už nevíme, jak jí to vysvětlit. Nechceme, aby si to nechala, ani otec potomka si to prý nepřeje. Přestal se s naší dcerou úplně vídat. Ta holka si navíc ani neuvědomuje, jak moc stíží život i nám, sama to totiž nezvládne. Jsme z toho na dně.“

Co na to odborník?

„V případě, že je jeden z rodičů nezletilý, nedovršil zatím osmnáctého roku věku, náleží rodičovská odpovědnost plně pouze zletilému rodiči až do nabytí zletilosti i druhého rodiče. Pokud jsou však oba rodiče nezletilí, je jim výkon rodičovské odpovědnosti do doby nabytí plné svéprávnosti pozastaven. I nezletilý rodič se totiž může stát plně svéprávným, čímž nabyde rodičovskou odpovědnost, a to po šestnáctém roku věku uzavřením manželství nebo přiznáním plné svéprávnosti rozhodnutím soudu. Do té doby musí být narozenému dítěti soudem jmenován poručník dle výběru jeho rodičů či z řad osob příbuzných nebo blízkých dítěti či jeho rodině, který je zákonným zástupcem dítěte.

Abych to vztáhnul konkrétně k těhotné patnáctileté dívce. Pokud není ani otec dítěte zletilý, dítěti je třeba hned po jeho narození jmenovat soudem poručníka, kterým se může stát právě jeden z rodičů nezletilé dívky a výkon rodičovské odpovědnosti do doby nabytí plné svéprávnosti matky bude vykonávat právě on. Jakmile dívka dovrší osmnáctého roku věku či jí dle výše zmíněného bude plná svéprávnost přiznána jiným způsobem, nabyde plný rozsah rodičovské odpovědnosti a poručníku tak jeho funkce skončí,“ uvedl Robert Plicka, advokát a zakladatel Advokátní kanceláře Robert Plicka (www.ak-rp.cz).

Co byste v této situaci dělala vy?

Možnost%
Ze všech sil bych se snažila dceru dotlačit k potratu10,9
Nechala bych rozhodnutí na ní a podporovala ji74,8
Zkusila jí navrhnout možnost adopce5,4
Jiná odpověď (napište do diskuze)8,8

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také:

   
15.05.2017 - Láska a vztahy - autor: Markéta Škaldová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [30] Mickey Mouse [*]

    Dřív byly 15tileté maminky docela běžné a s pomocí okolí se o své děti dokázaly postarat i bez posledních vymožeností civilizace. Takže dnes s pomocí rodičů by to neměl být takový problém.

    Ano, rodiče budou muset dál živit a vychovávat dceru i vnouče. Ale dceru konečně mohou naučit samostatnosti a odpovědnosti.

    Hlavní je, že by rodiče měli dceři POMÁHAT. Zdá se mi, že zatím jí jen vnucují vlastní rozhodnutí a učí dceru nepřemýšlet. Rozhodně je jejich postoj velmi omezený - chovají se k 15tileté dívce jako k 5tiletému děcku, což při její pubertě nebude fungovat.

    1. na komentář reaguje MARIE MATEJKOVA — #39
    superkarma: 3 15.05.2017, 11:13:54
  2. avatar
    [29] OlgaMarie [*]

    Rikina — #25 Život se dá zpackat i jinak. Tohle ještě není to nejhorší. Za horší pokládám, když si dítě začne v 15 s drogami a jejich rodiče jsou bezmocní. V tomto případě mohou pomoc. Tady si myslím, že se rodiče spíš bojí mínění "ulice", která jim mimo pomluv nic nedá a ani nepomůže.

    superkarma: 7 15.05.2017, 11:00:57
  3. [28] ladka krausova [*]

    rozhodně ne potrat,příšerné to riziko,,neplodnosti",rodiče staří asi nebudou,já bych pomohla,jaště dítě chtěli tak mohou pomoci,třeba vychovávat sami,nemusí dávat k adopci

    superkarma: 0 15.05.2017, 10:45:41
  4. avatar
    [27] denkas [*]

    Dostudovat? Asi je ještě na základce. Třeba na školu nemá Sml80. No myslim,že to nebude jednoduché. Jestli bude chodit do školy a o děcko se bude starat máma, tak si ho máma přivlastní. Holka bude buď nesťastná, vzniknou tahanice, nebo jí to bude jedno, zvykne si , že dítě je spíš její sourozenec, vystuduje, nebo se vyučí a bude si žít svůj život.

    Za mě jsem 15ti letou neznala, ale v 17 bylo dost mamin. A v pohodě, kolikrát bez pomoci své děti vychovaly Sml80 Teda je pravda, že se vdaly a byli na to dva. Tady je velký problém, že je na to sama. Takže ty rodiče potřebuje, hlavně k vůli penězům a to je blbej začatek.

    superkarma: 3 15.05.2017, 10:42:37
  5. [26] bobani [*]

    není první ani poslední

    superkarma: 1 15.05.2017, 10:42:11
  6. [25] Rikina [*]

    No a pochopitelně důrazně žádat otce dítěte, aby i on nesl svůj díl odpovědnosti. Jaképak že si nepřeje. Tam není vůbec o čem mluvit. Zpackali si život dva, dva se musí starat, kudy z toho ven.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #29
    superkarma: 7 15.05.2017, 10:16:48
  7. [24] Rikina [*]

    Jinak první, co bych udělala, je popadnout slečnu za křídlo, a dotáhnout na gyndu, nechat vystavit těhotenský průkaz, oběhnout s ní všechna další potřebná vyšetření (sama jít nemůže, nedá se jí věřit, potřebuje dohled), a požádat všechny lékaře, aby jí oni srozumitelně vysvětlili všechna rizika a následky - jak těhotenství, tak případného přerušení. Pokud je na to ještě čas. Na nějaké akademické diskuze bude čas potom, až budou k dispozici konkrétní informace. Konečné rozhodnutí bude na slečně, ale musí vědět, do čeho se chce hrnout, co to znamená a jaké to bude mít následky, které ponese ona, ne někdo třetí.

    1. na komentář reaguje babinka — #43
    superkarma: 6 15.05.2017, 10:13:51
  8. [23] Rikina [*]

    Pokud se tou "poslušností" myslí sebekázeň a vnitřní disciplína, tak to jsou věci, bez kterých se člověk v civilizované společnosti neobejde. A slečna to zjevně postrádá, takže tam se to nepodařilo. Ono v článku se píše cosi o rozmazlování, tak to bude ten důvod. Sml80

    superkarma: 2 15.05.2017, 10:07:57
  9. avatar
    [22] kareta [*]

    Raději mít dítě v 15ti jak v 30 obíhat kliniky asistované reprodukceSml80.

    superkarma: 5 15.05.2017, 10:03:17
  10. [21] cilani [*]

    vychovat vzornou a poslušnou ženu? To si dělají srandu, ne? Copak výchovou k poslušnosti lze dítě připravit na život? Spíš mu ten život slušně ztížit.. Sml80

    superkarma: 1 15.05.2017, 10:00:05
  11. avatar
    [20] Anicka59 [*]

    Dceři bych doporučila porodit, o miminko bych se postarala já a určitě by si měla dodělat vzdělání. Potratem by si mohla uškodit, nemusela by pak vůbec být těhotná.

    superkarma: 3 15.05.2017, 09:43:00
  12. [19] 1alena [*]

    Boros — #5Stejně jak věta "dítě ti zničí život" .

    1. na komentář reaguje Boros — #58
    superkarma: 3 15.05.2017, 09:24:01
  13. [18] 1alena [*]

    Leni2 — #4Taky si myslím. Asi bych šla na mateřskou já, dcera ať dodělá vzdělání. Potratem nic nevyřeší, naopak můžou hodně ztratit.

    superkarma: 2 15.05.2017, 09:22:48
  14. avatar
    [17] gerda [*]

    OlgaMarie — #14Myslím, že ji vůbec nepřipravili na život, stačilo, když je "poslouchala" na slovo.

    superkarma: 3 15.05.2017, 09:18:06
  15. avatar
    [16] paníliška [*]

    Společně s manželem se snažili ze své holčičky vychovávat vzornou a poslušnou ženu - [/b]touto větou je, myslím, řečeno vše. A aby jejich dcera zůstala vzornou a poslušnou, nutí ji, aby si "to" nenechala bez ohledu na to, jaký dopad pro ni potrat může mít. Sml68

    superkarma: 2 15.05.2017, 08:32:20
  16. avatar
    [15] rusalka2008 [*]

    K potratu bych dceru nenutila a k adopci už vůbec ne! Spíš v klidu probrat všechna možná řešení a kontaktovat otce dítěte, příp. jeho rodiče...

    superkarma: 0 15.05.2017, 08:31:39
  17. avatar
    [14] OlgaMarie [*]

    Nějak se mi zdá, že se o dcerku moc nestarali, když ji nedokázali včas poučit. Potratem nebo adopcí by jí opravdu mohli velmi ublížit a dceru ztratit.

    Doporučuji přečíst od Elaine Kaganové Něčí dítě.

    1. na komentář reaguje gerda — #17
    superkarma: 0 15.05.2017, 08:21:50
  18. avatar
    [13] Ni-ka [*]

    zuzuko — #6souhlasím

    superkarma: 0 15.05.2017, 08:11:02
  19. [12] prababka [*]

    gerda — #7 Souhlasím .

    superkarma: 0 15.05.2017, 08:06:32
  20. [11] hapehape [*]

    Situace není ani tak těžká, více je o odpovědnosti do budoucnosti všech zúčastněných, materiálně se budou muset postarat rodiče o dceru i vnouče, alespoň do plnoletosti dcery určitě.

    superkarma: 0 15.05.2017, 08:02:47
  21. avatar
    [10] Pajinka [*]

    taky mě zaujala poslušná žena

    Chápu, že si slečnachce miminko nechat, ale zajímalo by mě, jakou má představu, jak to s ním bude zvládat a kdo bude náklady s ním spojené financovat? Jestlipak ona automaticky neočekává, že to budou její rodiče? Sml80

    superkarma: 5 15.05.2017, 07:44:10
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    gerda — #7l - blbne mi klávesnice.

    superkarma: 0 15.05.2017, 07:37:31
  23. [8] Darmovzalova [*]

    Je to 35 let co se mé ségře narodila dcera .Ségra končila 3 ročník ekonomické školy a do 4.ročníku nastoupila už jako maminka 3.měsíční holčičky .Pamatuji si ,že švagrovi rodiče chtěli aby šla na potrat ,že má ještě školu před sebou a že švagr je na vojně ,ale naši jim to rozmluvili a tak se vzali .O malou jsme se starali všichni ,kdo měl zrovna čas .Za rok ségra dodělala školu ,švagr se vrátil z vojny a pořád jsou spolu.Možná byla jiná doba ,ale nikdy by nás naši nenutili jí na potrat a ze vším by nám pomohl.

    superkarma: 4 15.05.2017, 07:35:48
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    Vzornou a poslušnou ženuSml28 - toto se odehrává v Evropě nebo někde v SýriiSml58. Já bych těm rodičům položila otázku: bylo by vám milejší, kdybyste o dceru přišli? Ano, situace je složitá, ale jestli je podle lékařů schopna dítě donosit, tak ať je má. A pak se rozhodnout, co dá. Jde o dva životy.

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    2. na komentář reaguje prababka — #12
    superkarma: 4 15.05.2017, 07:35:38
  25. [6] zuzuko [*]

    předpokládám, že rodiče jsou celkem mladí, druhé dítě mít nemohli, tak by se jim to teď tak trochu splnilo, vychovávali by ho společně se starší sestrou, byť jeho matkou. Takové věkové rozdíly u sourozenců nejsou vyjímkou. Sml80Sml80Sml80Sml80Sml80Sml80Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje Ni-ka — #13
    superkarma: 3 15.05.2017, 07:35:00
  26. [5] Boros [*]

    Nechceme, aby si to nechala,-tahle věta mne teda vytáčí i po 30 leté praxi) do nepříčetnosti. Ne to, ale dítě.

    1. na komentář reaguje 1alena — #19
    superkarma: 6 15.05.2017, 06:49:43
  27. [4] Leni2 [*]

    Není to konec světa.

    Začít přemýšlet , dceru podpořit a pomáhat.

    1. na komentář reaguje 1alena — #18
    superkarma: 5 15.05.2017, 06:26:50
  28. [3] bobubobulka [*]

    Snažila bych se ji pomoci s výchovou Dítěte.

    superkarma: 4 15.05.2017, 05:34:47
  29. [2] Rikina [*]

    Odpověď na anketní otázku - zavedla bych slečně vojnu jako řemen. Sml57 Nejméně na příští tři roky. Sml24

    superkarma: 6 15.05.2017, 03:45:53
  30. avatar
    [1] Altamora [*]

    Další dítě mít nemohli, tak budou mít vnouče. I když pro to dítě není takové terno mít prarodiče, jejichž představa přípravy na život je vychovat především poslušné dítě. Kdyby řekla slušné, to bych brala, ale k čemu je poslušnost dobrá, to nevím.

    superkarma: 6 15.05.2017, 00:06:51

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme