Vztahy

„Naše dítě (15 let) čeká dítě, co s tím?“ zoufá si Petra

Pro své jediné dítě si představovali zářnou budoucnost, jenže člověk míní, život mění. Dcera Petry a Tomáše v 15 letech otěhotněla. To samozřejmě vzbudilo u rodičů značné rozčílení, zvláště tehdy, když jim jejich holčička oznámila, co zamýšlí.

„Vždy jsme se o dceru vzorně starali, chtěli jsme pro ni jen to nejlepší. Ano, možná ji i rozmazlovali, ale je jediným dítětem, které máme,“ začíná vyprávět Petra. Ta se po narození dcery dozvěděla, že už jiné dítě mít nemůže. Vkládala tedy všechny své sny a ambice právě do ní. Společně s manželem se snažili ze své holčičky vychovávat vzornou a poslušnou ženu. Jejich sny se ale nedávno rozplynuly. Dcera jim oznámila, že je v 15 letech těhotná.

pregnancy

Nenechte si ujít:

„Byl to ohromný šok. Nevěřila jsem tomu. Nikdy se o žádném klukovi nebavila, myslela jsem, že chlapci jdou zatím mimo ni. To jsem se očividně spletla. Naše reakce byla taková, že jsme rozhodli, že půjde na potrat. Přeci nenecháme své jediné dítě, aby si zničilo život. Ona nám ale oznámila své resumé, kterým nám vytřela zrak. Dítě si chce nechat.“

Rozhodnutí dcery se rodičům samozřejmě nelíbilo. Tlačili na ni, apelovali, promlouvali, ale výsledek je stále stejný. Ta i přes nátlak chce dítě donosit a nechat si ho. „Už nevíme, jak jí to vysvětlit. Nechceme, aby si to nechala, ani otec potomka si to prý nepřeje. Přestal se s naší dcerou úplně vídat. Ta holka si navíc ani neuvědomuje, jak moc stíží život i nám, sama to totiž nezvládne. Jsme z toho na dně.“

Co na to odborník?

„V případě, že je jeden z rodičů nezletilý, nedovršil zatím osmnáctého roku věku, náleží rodičovská odpovědnost plně pouze zletilému rodiči až do nabytí zletilosti i druhého rodiče. Pokud jsou však oba rodiče nezletilí, je jim výkon rodičovské odpovědnosti do doby nabytí plné svéprávnosti pozastaven. I nezletilý rodič se totiž může stát plně svéprávným, čímž nabyde rodičovskou odpovědnost, a to po šestnáctém roku věku uzavřením manželství nebo přiznáním plné svéprávnosti rozhodnutím soudu. Do té doby musí být narozenému dítěti soudem jmenován poručník dle výběru jeho rodičů či z řad osob příbuzných nebo blízkých dítěti či jeho rodině, který je zákonným zástupcem dítěte.

Abych to vztáhnul konkrétně k těhotné patnáctileté dívce. Pokud není ani otec dítěte zletilý, dítěti je třeba hned po jeho narození jmenovat soudem poručníka, kterým se může stát právě jeden z rodičů nezletilé dívky a výkon rodičovské odpovědnosti do doby nabytí plné svéprávnosti matky bude vykonávat právě on. Jakmile dívka dovrší osmnáctého roku věku či jí dle výše zmíněného bude plná svéprávnost přiznána jiným způsobem, nabyde plný rozsah rodičovské odpovědnosti a poručníku tak jeho funkce skončí,“ uvedl Robert Plicka, advokát a zakladatel Advokátní kanceláře Robert Plicka (www.ak-rp.cz).

Co byste v této situaci dělala vy?

Možnost%
Ze všech sil bych se snažila dceru dotlačit k potratu10,9
Nechala bych rozhodnutí na ní a podporovala ji74,8
Zkusila jí navrhnout možnost adopce5,4
Jiná odpověď (napište do diskuze)8,8

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také:

   
15.05.2017 - Láska a vztahy - autor: Markéta Škaldová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [67] Gosi [*]

    Suzanne — #66Jaké jiné věci prosímtě? dcera má problém, tak jí pomůže. To nakolik je kdo pečovatelský typ je úplně jedno.

    superkarma: 1 17.05.2017, 10:38:54
  2. avatar
    [66] Suzanne [*]

    Gosi — #65 Aha. Tak z tvého minulého příspěvku jsem to fakt nepochopila Sml30 A tady z tohoto... já mluvila o jiné věci, s tímto nijak nepolemizuju.

    1. na komentář reaguje Gosi — #67
    superkarma: 0 17.05.2017, 08:26:02
  3. avatar
    [65] Gosi [*]

    Suzanne — #63ne, odpovídám tobě... né každá/ý se vyžívá v pečování o druhé, tomu rozumím... ale když osoba blízká potřebuje pomoct, tak snad není takovej problém se přemoct, tím spíš, když je to na pár let a má to vyhlídku na zlepšení situace(tzn holka v 19/20 s maturitou a školkovým dítětem už nebude pomoc rodičů zas tak zásadně potřebovat)... i když i ta pomoc prarodičů, to je něco, jakože otec pomáhá s vlastními dětmi...

    1. na komentář reaguje Suzanne — #66
    superkarma: 0 16.05.2017, 19:40:04
  4. avatar
    [64] Suzanne [*]

    OlgaMarie — #61 Přesně to jsem tím chtěla říct Sml22Sml67

    superkarma: 0 16.05.2017, 15:05:38
  5. avatar
    [63] Suzanne [*]

    Gosi — #62 Neodpovídáš někomu jinému?

    1. na komentář reaguje Gosi — #65
    superkarma: 0 16.05.2017, 15:03:51
  6. avatar
    [62] Gosi [*]

    Suzanne — #57to je jako když si někdo před vánoci pořídí štěně a po vánocích ho přiváže k popelnicím... nevidím důvod, pokud se někdo chová jako debil(a to se k ní chovaj podle vlastního popisu celý její dětství, tohle už je taková pěkná tečka), tak je asi normální, že mu okolí nebude tleskat... navíc dítě je na pár let, co kdyby se něco stalo jednomu z manželů? druhej rovnou podá žádost o rozvod, než by se obětoval(a v tomhle případě to je dlouhodobá a kolikrát bez nějáké vyhlídky na zlepšení) a aspoň zkoušel rehabky a podobně? jako je v pořádku bejt s lidma za dobře, jen když jsou zdraví a plní naše očekávání?

    1. na komentář reaguje Suzanne — #63
    superkarma: 0 16.05.2017, 13:48:14
  7. avatar
    [61] OlgaMarie [*]

    Suzanne — #57 Ono se to moralizuje, když v této situaci nejsme.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #64
    superkarma: 2 16.05.2017, 11:35:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] hyenka [*]

    Otec si dítě nepřeje, prarodiče si jej nepřejí, přeje si ho "pouze" matka, která je sama dítětem. Smutné, hlavně z pohledu onoho děcka. Být ním, ani nevím, jestli bych se vůbec chtěla narodit.

    superkarma: 1 16.05.2017, 09:14:43
  2. [59] cilani [*]

    lahanzala — #33stát se toto přítelově dceři, tak ji spíš podpoříme aby studovala.. Měla by to těžší, neb zkloubit dítě a školu by bylo náročné, ale s pomocí rodičů je to zvládnutelné Sml80 dadma — #38o tom nemá pořádnou představu ani řada dospělých prvorodiček, takže mi to nepřijde divné.. Sml80

    Suzanne — #45Nemyslím si, že by to kdokoliv bral s klidem, ale vyčítání taky nic nevrátí.. Jestliže však mám dítě a ono udělá chybu, tak mu prostě v rámci svých možností pomohu .. Sml80

    superkarma: 2 16.05.2017, 08:12:02
  3. [58] Boros [*]

    1alena — #19 Samozřejmě, spíš potrat na nátlak jí "zničí život", z toho se taky může psychicky nevyhrabat- postabortivní syndrom je mrcha

    superkarma: 1 16.05.2017, 05:23:37
  4. avatar
    [57] Suzanne [*]

    peetrax — #56 Rozumím. Ale cítím tu i jakýsi odsudek těch rodičů. Já je za ty úvahy i zoufalství odsuzovat nemůžu. Ono to tu bývá často, že se plénum staví do pozice morálního arbitra. Mě to prostě dráždí. A co se týče pečovatelského typu žen, myslela jsem to naprosto seriózně, spousta lidí pečuje s láskou a nadšením, pro jijé je to zátěž.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #61
    2. na komentář reaguje Gosi — #62
    superkarma: 1 15.05.2017, 22:56:15
  5. avatar
    [56] peetrax [*]

    Suzanne — #51 pochybuju, že je vytouženým snem kohokoliv starat se o vnouče od patnáctiletého děcka, nikdo po tom zřejmě nebaží a neprahne, málokdo je "ten typ" Sml34 Sml6, ale pokud už by se to stalo... asi tak to bylo od ostatních myšleno nebo teda já jsem to tak pochopila, že když už by to nastalo...

    1. na komentář reaguje Suzanne — #57
    superkarma: 4 15.05.2017, 21:30:17
  6. [55] Rikina [*]

    margot — #52 Pravděpodobně by byl nějaký zákonný zástupce určen jak pro tu 15letou matku, tak pro její budoucí dítě, soudem. A nejspíš by to byla nějaká "přívětivá" úřednice z OSPOD. O to bych tedy moc nestála. Nicméně dle toho, co je v článku psáno jako názor odborníka, tak to tuhle rodinu stejně nemine, myslím tedy soud a dohled sociálky.

    superkarma: 0 15.05.2017, 20:41:37
  7. avatar
    [54] Gosi [*]

    jo a mimochodem, život mi občas komplikuje moje dítě i v jejích dvou letech, kdybych chtěla klid, nemám dítě...

    superkarma: 2 15.05.2017, 19:40:25
  8. avatar
    [53] Gosi [*]

    nepřestává mě překvapovat, kolik lidí má děti jen proto, že se asi nechtěj vyčnívat z davu/aby si měli přes koho plnit svoje ambice, na které jim nedosahují schopnosti... ono u lidí už to mateřství nefunguje jen na poslouchání instiktů, ale snad máme i nějákou zodpovědnost a už snad trochu zvládáme sociální vztahy, takže pokud mladá za 13 let příjde s touhle radostnou novinou, tak na rok přeruší školu, nebo pokud pude individuál, já si snad budu moct zkrátit úvazek a první rok se bude starat a já jí pomáhat, možná o trochu víc, než bych pomáhala 25letý, nebo 35letý ... jsem líná to hledat, ale někde jsem zahlédla něco o domovech pro mladistvé matky, mladé bych doporučovala si o tom něco zjistit a budu plně chápat, když stejně jako holka před nějákou dobou už nebude chtít mít s rodiči nic společného... je to skoro zázrak, že i přes poděděné geny a jakože výchovu z ní vyrostla rozumná holka...

    superkarma: 2 15.05.2017, 19:36:38
  9. avatar
    [52] margot [*]

    no mě spíš zaráží ta automatika, kdy je bráno naprosto za samozřejmé, že postarat se mají "prarodiče" a nechat dceru studovat. jeden z nich by měl jít na mateřskou/rodičovskou a riskovat tím v tomto věku ztrátu místa a potom později práci i hůře hledat? s výpadkem 1 platu živit dceru i vnouče, podporovat studium.. že dříve paní už další dítě mít nemohla neznamená, že už si na tuto situaci nezvykla a že by ho teď chtěla.

    no tak ať si dcera dodělá aspoň základku a stará se, za podpory rodičů a hlavně s podporou zploditele, žádné, že se mu nechce. dostuduje, až bude chodit dítě do MŠ atd.

    obecně by mě zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby se rodiče stát poručníky nechtěli.

    1. na komentář reaguje Rikina — #55
    superkarma: 3 15.05.2017, 19:11:05
  10. avatar
    [51] Suzanne [*]

    IVECO — #50 No vidíš, a já zas měla pocit, že by to valná většina tady brala jako úplnou brnkačku, což mě osobně překvapilo. Zlo ve mně není, jen by mě to prostě zaskočilo. Jsem ráda, že je syn dospělý a nemusím se o nikoho starat, nejsem ten typ. Jsem ráda, že ho mám, miluju ho, ale nikdy jsem netoužila po dalším dítěti, takže péče o děcko pro mě není představa, která by mě nadchla. Světu pomáhám zase jinak.

    1. na komentář reaguje peetrax — #56
    superkarma: 0 15.05.2017, 18:40:50
  11. [50] IVECO [*]

    kamarádka měla první dítě v 16 a za ním hned druhé, zvládla všechno ...pak ještě další 2....nikdo by na ní nepoznal, že má 4 děti......snažila bych se pomoct, některé názory tady jsou děs běs, kolik je v lidech zla.....

    jsou i horší věci na světě...

    1. na komentář reaguje Suzanne — #51
    superkarma: 1 15.05.2017, 18:30:10
  12. avatar
    [49] gerda [*]

    A navíc - člověk nikdy neví, jak s ním život zatočí. Jestli třeba to nyní nechtěné dítě nebude v jeho dospělosti výraznou pomocí pro rodinu. Anebo...když budu idealistka - třeba i pro nějaký vědní obor.

    superkarma: 3 15.05.2017, 17:58:27
  13. avatar
    [48] peetrax [*]

    Eva_CZ — #47 já jo. Byla bych šťastná, kdybych měla dítě a nad to, kdybych se i dožila vnoučete, byť by se to stalo takhle "nešťastně".

    superkarma: 4 15.05.2017, 17:30:37
  14. avatar
    [47] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #45 Sml67 No ja bych byla stestim bez sebe, kdybych se mohla patnactiletemu decku starat o dite!Sml28

    1. na komentář reaguje peetrax — #48
    superkarma: 4 15.05.2017, 16:59:16
  15. avatar
    [46] Allma [*]

    Neteři od manžela bylo v lednu 14 , v dubnu porodila a v srpnu jí zemřela mamka ve 40letechSml15. Malý byl v kojeňáku, chodili za ním každou volnou chvilku, na víkendy si ho brali dom. Když jí bylo 17,5 tak se vzali a dali jim ho. Bylo to před 23 lety.

    superkarma: 0 15.05.2017, 16:43:00
  16. avatar
    [45] Suzanne [*]

    Potrat by asi nebyl ideální řešení, když se jedná o první dítě. Nicméně chápu zoufalství rodičů. Starosti totiž budou na nich, byli postaveni před hotovou věc. Obdivuji tu většinu žen níže, jak by to braly stoicky a v klidu se postaraly bez mrknutí oka. Já bych s tím teda asi měla problém. Druhá věc je, že možností není mnoho a budou se s tím muset prostě smířit.

    1. na komentář reaguje Eva_CZ — #47
    2. na komentář reaguje cilani — #59
    superkarma: 1 15.05.2017, 15:49:35
  17. [44] Lebur [*]

    Potrat NE !

    Raději se všichni těšit na zdravou holčičku nebo chlapce.

    Společně to zvládnou . . .

    superkarma: 4 15.05.2017, 15:08:33
  18. [43] babinka [*]

    Rikina — #24Naprosto souhlasím...Sml22

    superkarma: 2 15.05.2017, 14:56:15
  19. [42] Jiřah [*]

    Také myslím - dítě mít v 15 letech je lepší než později

    žádné.

    Je potřeba pomoci - i radou.

    superkarma: 5 15.05.2017, 14:56:10
  20. [41] Bafina [*]

    Pokud by dcera chtěla porodit dítě,určitě bych jí pomohla s péčí o dítě a to i protože by měla jít určitě dál studovat.

    superkarma: 3 15.05.2017, 14:54:54
  21. [40] simkru [*]

    Pomohla bych jí a dítě si prozatím převzala já

    superkarma: 1 15.05.2017, 14:47:03
  22. [39] MARIE MATEJKOVA [*]

    Mickey Mouse — #30 souhlasím ve všem.

    superkarma: 0 15.05.2017, 14:09:14
  23. [38] dadma [*]

    Byla bych také pro umělé přerušení,ale nutit někoho druhého je špatné a jednou by mě to dcera mohla vyčítat a nebo i já sama sobě? Je to těžké. Asi bych se připravila na roli babičky - maminky,protože evidentně dcerka si vůbec neumí představit co je příchod miminka.

    1. na komentář reaguje cilani — #59
    superkarma: 1 15.05.2017, 13:22:21
  24. avatar
    [37] vopis [*]

    sanvean — #32jsem stejného názoru jako ty! Přijde mi to hnusné, nutit dceru jít na potrat. Taky by se pak nemusela dočkat vnoučat vůbec, pokud by nastaly nějaké komplikace.

    superkarma: 0 15.05.2017, 12:58:42
  25. avatar
    [36] man-mimo [*]

    risina — #31 Sml30 Sml30 taky předpokládáš u místních spisovatelek ukončenou ZŠ? Sml80 Sml30

    superkarma: 2 15.05.2017, 12:53:41
  26. avatar
    [35] Pentlička [*]

    Asi bych byla v prvé řadě pro interrupci. V dnešní době už to tak rizikové není. Ale když dcera nechce, tak bych ji nenutila. Musela bych ale počítat s tím, že starost o dítě budu mít především já. Dcera by měla udělat aspoň střední školu, jinak by si opravdu zkazila život. Maminčina kolegyně z práce měla dítě ještě na základce, vystudovala průmyslovku a pak se i normálně vdala, měla normální život. Tak vím, že to lze s úspěchem přežít. Horší by bylo, kdyby sklouzla k drogám, jak tu někdo níže psal.

    superkarma: 5 15.05.2017, 12:00:58
  27. avatar
    [34] denkas [*]

    lahanzala — #33 tak to by bylo nejrozumnější řešení.

    superkarma: 0 15.05.2017, 11:55:34
  28. [33] lahanzala [*]

    Dcerunku bych si to nechala pěkně vychutnat. Finančně pomocí ano, ale jinak ať se stará. Od otce alimenty, třeba i soudně. A škola? Až půjde dítě do skolky

    1. na komentář reaguje denkas — #34
    2. na komentář reaguje cilani — #59
    superkarma: 3 15.05.2017, 11:48:29
  29. avatar
    [32] sanvean [*]

    Dovedu si představit, že je to pro rodiče rána, ale nutit vlastní dceru do potratu je opravdu eklhaft Sml68

    1. na komentář reaguje vopis — #37
    superkarma: 2 15.05.2017, 11:41:37
  30. avatar
    [31] risina [*]

    Svym rodicum zivot ztíží, nikoli stíží - a oni si na to pravem stěžují Sml58.

    1. na komentář reaguje man-mimo — #36
    superkarma: 7 15.05.2017, 11:35:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme