K ekologickému článku mě inspirovalo moje letní cestování a nenápadné pozorování nás, lidí. Čtěte a bděte! A hlavně konejte!

Příklad první. Krásná akce na zámku Žleby. Jarmark, oživená kuchyně, představení kejklířů, opečené klobásy, pivečka, kafíčka. Třídění odpadu na jedničku s hvězdičkou. Speciální koše s dobře viditelným označením „plast“. Tady se skutečně myslí nejen na zachování historických památek, ale také na přírodu. A co myslíte? Zvládá našinec tak jednoduchý úkon jako dojíst a roztřídit to, co po něm zbylo? Škoda mluvit. Mezi plasty leží umaštěné papírové tácky, a naopak ve směsném odpadu bezpočet plastových kelímků od piva. Proč?

Příklad druhý. Stánek s občerstvením na frekventované turistické trase. Provozovatel pokorně zakoupil EET kasu a ťuká do ní limonády, piva, vodu v plastových lahvích a kafe v papírovém kelímku. O nic dalšího při svém rychlém zastavení turisté ani moc nejeví zájem. Ačkoliv se zde přímo nabízí umístit prostě a jednoduše označené pytle a aspoň zkusit inteligenci cestovatelů, nic takového se nekoná. Vše padá do velkých černých pytlů, jež jako by symbolizovaly to, co naši planetu čeká. Nepřekvapuje mě (milovníci pěší turistiky jsou zkrátka jiný level, než návštěvníci zábavných akcí, bez urážky), že se lidé bezradně rozhlížejí a hledají místo, kam by řádně roztřídili použité nádobí. Nic takového tam ale není. Proč?

Příklad třetí. V nejmenovaném obchodním řetězci se rozhodli, že své zákazníky zkrátka budou rozmazlovat. Ovoce a zelenina nakrájená v pidiporcích a zabalená v plastových obalech leží až v hrůzostrašných zástupech v regálech. Kamarádka mi nedávno poslala dokonce fotku oloupaného banánu ve fólii! Kam dál to ještě půjde? A opravdu je to nutné? Proč?

Něco navíc: Facebook jako pomocník

Máte pocit, že firma, od které si kupujete výrobky, by mohla omezit používání plastů? Napadají vás dokonce jako spotřebitelku konkrétní návrhy na změny? Vadí vám, že ve vaší kavárně dávají automaticky vše do kelímků „s sebou“, i když byste si poseděla klidně pár klidných chvil nad normálním hrnkem? Postrádáte ve vašem okolí dostatek kontejnerů na plasty? Ozvěte se!

  • Ne nadarmo se říká, „jaké si to uděláš, takové to máš“. A „když nás bude víc, nebudeme se bát vlka nic“.

Váš hlas je důležitý! A ze všech možných komunikačních kanálů je asi nejrychlejší a hlavně nejúčinnější ten aktuálně nejvíce používaný: Facebook. Většina firem má svoje stránky, kde prezentuje svoje úspěchy. A ty větší (na kterých záleží z hlediska objemu nejvíce) pak zaměstnávají své správce Facebooku, kteří bdí nad tím, aby jejich stránky byly tou nejlepší vizitkou. Reagují na komentáře, odpovídají na zprávy a většinou se fakt činí. Dobré jméno koneckonců ztratíte jen jednou. Napište jim svůj názor. Nehudrujte jen mezi svými kamarády, jak ten či onen to dělá blbě.

Jak na to? Pište přes zprávy na Facebooku a ohlasy uživatelů. Pomocí hvězdiček a krátkého komentáře můžete jejich počínání také veřejně ohodnotit. I kdyby měla vaše snaha zůstat bez reakce (o čemž na základě svých zkušeností pochybuji), uděláte minimálně něco pro svůj dobrý pocit, že se nesedíte s rukama v klíně.

P.S. Nedávno koloval internetem příhodný obrázek. V popisu stálo: „Je to jen jedno brčko, řeklo sedm miliard lidí.“ Takže asi tak.  

Přečtěte si také: 

Reklama