Bezbřehá dětská fantazie v sobě může skrývat velký potenciál pro vědu. Toho si všimli holandští odborníci a spustili svůj projekt Kids and Science, který se právě letos dostává do Česka. Děti-vynálezci tak mají šanci, uplatnit své nápady...

věda

Když mu bylo 10 let, vybudoval ve sklepě domu, ve kterém bydlel malou chemickou laboratoř. Bohužel ale při svých chemických pokusech částečně ohluchl, což definitivně ovlivnilo celý jeho život. V 15 letech začal vydávat vlastní noviny. K prvním skutečným vynálezům, které se mu podařilo prodat, se ale propracoval až později. Když mu bylo 21 let (tedy ve věku některých dnešních maturantů), vynalezl sčítací stroj, o rok později tiskací telegraf... Za peníze z patentů postavil již skutečné laboratoře! Ne, nejde o fikci o mladém géniovi, ale o střípek z života slavného vynálezce Thomase Alvy Edisona. A jen pro pořádek, slavnou žárovku vynalezl ve svých 32 letech.

Možná to byl právě Edisonův životní příběh, který v roce 2004 inspiroval holandské vědce k založení nadace Kids and Science - tedy projektu, při kterém děti nabízejí své neotřelé vědecké myšlenky profesionálům.

Kids and Science u nás: Tržiště nápadů

20. června 2012 proběhlo Tržiště nápadů, kterého se účastnilo 110 žáků z pěti základních škol v Moravskoslezském kraji. Tento holandský model zaštítili zahraniční odborníci, agentura CzechInvest, kraj, vysoké školy a několik privátních firem, aby našli talentované vynálezce a nositele neotřelých nápadů.

trh

4 oceněné dětské práce...

  • Nejlepší nápad: Hlídač data spotřeby (Na každém potravinovém výrobku by byl umístěn proužek, který by se automaticky zabarvoval podle data spotřeby výrobku. Zelená barva proužku – čerstvý výrobek – až červená barva proužku – výrobek je po záruční době. Zabarvení proužku by vznikalo na základě zdraví nezávadných chemických látek obsažených ve výrobku, které by sledovaly množící se bakterie – podle nich by indikovaly čerstvost výrobku.)
  • Cena za nejlepší prezentaci: Elektronické paragony (Navrhnutý systém spočívá v tom, že už nebudete dostávat tištěné paragony, ve kterých máte nepořádek a v případě potřeby je nemůžete najít, ale na speciální internetový účet se vám budou nahrávat paragony elektronické – ty se budou automaticky mazat v případě vypršení záruční doby, apod.)
  • Cena za nejlepší prezentační poster: Magnetem poháněná vrtule (Nápad, že by se elektřina mohla vyrábět přímo k každé domácnosti, a to pomocí vrtule, která se točí pomocí soustavy magnetů.)
  • Cena publika: Cestovní zubní kartáček (Zubní kartáček, který má v sobě zabudovaný zásobník se zubní pastou. Hodí se zejména na cesty a na jednorázová použití. Po vybalení kartáčku zmáčknete píst a na kartáček se vytlačí pasta.)

trh

O děti se zajímaly i velké firmy v regionu

Jak jsme se dozvěděli, na akci dorazili zástupci několika velkých regionálních firem, aby si prohlédli nápady malých vynálezců a posoudili je. „Dlouhodobě podporujeme technické  vzdělávání a rádi prezentujeme techniku jako atraktivní a zábavný obor, takže jsme v porotě Tržiště nápadů zasedli s velkým potěšením. Kreativitou a nápady školáků jsme byli doslova nadšeni. Z mnoha vynálezů, které studenti prezentovali, rozhodně stojí za zmínku zubní kartáček s „vestavěným“ dávkovačem pasty a kabelka měnící barvu podle oblečení či momentální nálady. Tyto věci by jistě ocenili všichni, kdo jsou často na cestách a potřebují ušetřit místo v zavazadle. Z dalších nápadů nás zaujaly  třeba proužky, které ukazují čerstvost potravin, nebo kapky, které by uměly zjistit, jestli je se znamínkem na těle třeba běžet okamžitě k doktorovi, nebo se jedná o neškodnou pihu,“ řekla nám o akci Barbora Černá Dvořáková, tisková mluvčí ocelářské firmy ArcelorMittal Ostrava.

trh

Další podpora malých vynálezců: Inovace a Třída vynálezců

Podporu malým vynálezcům poskytuje také CzechInvest, který je zařadil do svého velkého tématu - inovace - a podílí se na marketingové komunikaci projektu i nápadů. „Podívat se na běžné věci novým pohledem, to je přesně to, co je základem všech inovací. A kdo jiný než děti ke všemu přistupuje nezatíženě, s potřebnou radostí a přirozenou touhou objevovat? Tržiště nápadů podporuje kreativitu a učí děti přemýšlet v souvislostech. Mohou pracovat v týmech, ale i samostatně prezentovat a prosazovat svoje nápady. A to přímo před těmi, kteří je mohou využít - firmami,“ říká generální ředitel CzechInvestu Miroslav Křížek.

Se školami spolupracujeme často a dobře. Teď v rámci projektu připravíme i Třídu vynálezců ve školách v kraji. Je fascinující sledovat, s jakým nadšením dětí tvoří, jak jim pomáhají pedagogové, jak vzniká něco nového,“ říká rektor Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák a vysvětluje, že se třídy vynálezců budou prozatím konat v celém kraji do konce roku 2014. Jejich cílem bude vzbuzovat zájem o vědu a techniku a sebedůvěru dětí i v ostatních školách v kraji.

Nedílnou součástí Třídy vynálezců je i ochrana duševního vlastnictví. „Jsme velmi rádi, že můžeme pomoci nenásilnou formou děti učit, jak chránit svoje nápady. Nezapomínáme jim vhodnou formou komunikovat, že řada vynikajících technických řešení již byla vynalezena, a je nadmíru důležité je umět najít a poučit se z nich. Právě proto moji kolegové připravili rešerše na všechny nápady dětí, které postoupily do krajského kola Tržiště nápadů,“ uvádí předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Kratochvíl.

Projekt Třídy vynálezců se setkal s obrovským zájmem a podporou na školách a bude pokračovat až do roku 2014. „Počítáme s tím, že se do něj zapojí děti celkem z 54 škol v Moravskoslezském kraji,“ upřesňuje Klára Janoušková, koordinátorka projektů popularizace vědy na Vysoké škole báňské -Technické univerzitě Ostrava.

Čtěte také...

Reklama