Rodina

Nákupní košík: Může být měřítkem chudoby?

Vyznačuje se nedostatkem potravin, nezávadné pitné vody, ošacení, nepřístupností zdravotní péče, vzdělání, špatnou bytovou situací. Jejím důsledkem bývá chronický hlad, podvýživa, nedostatečná imunita, nevzdělanost, náchylnost k nemocem a smrt.  Chudoba je stav, kdy jsou životní podmínky člověka v rozporu se základními právy.

Dnešní den, 17. října, si připomínáme jako Mezinárodní den za odstranění chudoby. V Česku je chudobou ohroženo přes 1,5 milionu obyvatel. Dle průzkumu Českého statistického úřadu více než 140 tis. z nich nemá ani dostateční příjem, ani materiální vybavení, a ani práci.

košíkChudobu je možné rozdělit do dvou skupin - na absolutní a relativní, dále pak na objektivní (kterou určuje stát) a subjektivní, která může být s tou objektivní v rozporu. Ten nejmarkantnější rozdíl je možné spatřit v přeplněných nákupních košících, kde ti, kteří se do nich zapírají, budou přesto tvrdit, že jsou chudí.

Je otázkou, zda častá snaha chudobu měřit či určovat, má nějaký význam. Jinak ji vidí senior, maminka samoživitelka nebo třeba Mirjam, která je v invalidním důchodu: „Chudoba je pro mě stav, kdy se člověk nesmíří s tím, že nemá na vše, nač si pomyslí. Jsou lidé, kteří musí myslet sice na každou korunu při nákupu, ale nemají nároky a hodnotový systém je u nich jinde. Takoví lidé chudí nejsou. Zato člověk s vyšším příjmem třeba si může připadat chudý, když nemá na poslední model mobilu či na upgrade posledního Windowsu.“

Zeptala jsem se svých známých, kde je podle nich ta pomyslná hranice mezi chudobou a důstojným životem.

Kamila: „Chudoba je opravdu stav mysli. Je to subjektivní pocit. Mám známého, který má poměrně slušnou finanční rezervu (několik set tisíc) a neustále ji přikrmuje, pak má ještě jednu finanční rezervu doma, co kdyby přišel nečekaný výdaj. Dále musí mít v peněžence denně min. nějakou svou stanovenou částku, co kdyby náhodou... A tenhle člověk byl schopný mnohokrát říct, že je chudý, a neustále nadává na boháče.

Pak mám kamarádku, která žije sama s dospívajícími dětmi. S placením všeho potřebného je neustále na pomyslné hraně a opravdu vím, že to nemá lehké, ale nikdy jsem ji neslyšela říct, že je chudá. Slyšela jsem ji naopak říkat, že ještě není tak bohatá, jako někteří, ale hlavně to neříká trpce. Je to člověk pokorný a vděčný a věřím, že jednou materiálně bohatá bude. Protože duševně je bohatá velmi.“

Karolína: „Když se řekne chudoba, napadne mě hlad. Jistě u nás není tolik lidí, kteří trpí hladem, jako v jiných zemích, ale jsou. Ne všichni mají narvané košíky. Tady všichni tak krásně filosofují, že zřejmě nikdy hlad nezažili... Prostě je to jasné - mít co jíst a mít kde bydlet. A že není život ohrožující? Myslíte si, že nikdo nespáchal sebevraždu, když se musel vystěhovat z bytu?“

Jaroslav: „Já rozlišuji mezi chudobou hmotnou a duchovní, a ta druhá mi připadá ne horší, ale nebezpečnější.“

Markéta: „Za mě: Nemít na auto nebo na dovolenou není chudoba. Nemít na jídlo nebo na jogurty pro děti, ale mít na cigára není chudoba. Nemít na novej dotykáč není chudoba. Nadělat si dluhy za kravinky a pak nemít na nájem kvůli splátkám není chudoba.
Chudoba je, když člověk pracuje od nevidim do nevidim (nebo nemůže o práci zavadit i přesto, že se snaží), a přesto škudlí na nájem a počítá, jestli dětem koupí jablko dneska nebo až v pondělí, a když se mu rozbijou zimní boty v lednu, odchodí zbytek zimy v žabkách, protože nemá ani na boty ze sekáče. Víceméně si myslím, že jsme si zvykli považovat nadstandard za standard. Ve všem.“

To ostatně i vyplývá z průzkumů provedených v západní Evropě - chudoba v dospělosti má často své kořeny v dětství a rodině. Rodiče často neinvestují prostředky do vzdělání dětí, a ty se pak v životě tím hůře uplatňují. Raději na dítě inkasují sociální dávky. Sociologové z britské nadace Joseph Rowntree Foundation mají na „evropskou chudobu“ svou radu: Nezvyšujte sociální dávky. Poskytněte spíš odrazový můstek do normálního života!

A znamená-li normální život zákonitě i napěchovaný nákupní košík? To už si každý musí určit sám, podle svých vlastních kritérií. Třeba Pavlína to vidí následovně: „Nepamatuji si, že bych v Čechách potkala mnoho opravdu chudých lidí jako jinde ve světě. Dle statistik i ten nejchudší český důchodce má vyšší příjmy než 90 až 95 procent světové populace. Problém je v něčem jiném, my se stále srovnáváme s těmi, co jsou na tom oproti nám lépe, místo toho, abychom se podívali na těch 95 procent, co jsou na tom hůř. Chybí nám pokora a vděk za to, co máme.“

Bohatý jsem tehdy, když si nepřipouštím, že jsem chudý. (z internetové diskuze)

17. říjen si připomínáme jako Mezinárodní den za odstranění chudoby. Tento významný den byl vzhledem ke stále se prohlubujícím problémům vyhlášen rezolucí Valného shromáždění OSN 22. prosince 1992. Důvod, proč byl vybrán právě tento den, je následující: dne 17. října 1987 se sto tisíc obhájců lidských práv sešlo na náměstí svobody a lidských práv na Trocadéru v Paříži - tedy na místě, kde byla v roce 1948 podepsána Všeobecná deklarace lidských práv, aby vzdali čest obětem hladu, ignorace a násilí. Zde také potvrdili své přesvědčení, že lidská chudoba není nevyhnutelná.

Akce pořádané v tento den v České republice chtějí mimo jiné upozornit na fakt, že chudoba je téma aktuální i pro vyspělé evropské země. Jen v Česku se s ní v současnosti bezprostředně potýká téměř milión obyvatel. Nejhorší situace je však v rozvojových zemích Afriky, jako jsou Kongo, Zimbabwe, Somálsko a další.

   
17.10.2014 - Finance a práce - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [117] Karfigolka [*]

    Tak dnes se opravdu může stát, že lidi schudnou ani nevědí jak. Je to dáno celkovými poměry. Já si na nové zateplení také musela ušetřit.

    superkarma: 0 20.11.2014, 11:05:11
  2. avatar
    [116] paníliška [*]

    free — #114 Klobouk dolů. Sml67

    superkarma: 0 22.10.2014, 10:38:19
  3. avatar
    [115] Eva_CZ [*]

    free — #114Sml29Sml16Sml67 - za syna

    superkarma: 0 21.10.2014, 22:42:56
  4. [114] free [*]

    Karo Líná — #102Pomáhala jsem manželovi. Před čtyřmi lety onemocněl, třemi umřel. Ta ten rok nemoci jsme se vydali ze všech financí. Od té doby práci nemám. Do ledna jsme s dcerou měli důchody, studovala. Cválabohu ona už práci má a taky přispívá.

    U nás je to fakt hodně těžký, občas brigáda. Mám zahradu... kde ni tak zatékalo do budky na nářadí, že zplesnivělo.

    Léthé — #111 Děkuju. Syn, teď velice dospěl a cítím v něm oporu. Když jsem měla pochybnosti, řekl mi, že jsme fungující rodina a nestane se, aby mě nechali na holičkách.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #115
    2. na komentář reaguje paníliška — #116
    superkarma: 0 21.10.2014, 22:23:23
  5. avatar
    [113] wich [*]

    Léthé — #112 Sml22Sml67 Jeden cas tu byvaly medailonky s rozhovory s ctenarkami. Akorat to nejak skoncilo. Bylo fajn si zhmotnit nektere prezdivky.

    superkarma: 1 19.10.2014, 14:13:55
  6. avatar
    [112] Léthé [*]

    Rikina — #109jsi zvláštní žena...tebe bych docela ráda poznala "naživo" Sml22 A ten citát je suprSml67

    1. na komentář reaguje wich — #113
    superkarma: 0 19.10.2014, 10:06:17
  7. avatar
    [111] Léthé [*]

    free — #100tak klobouk dolů před tvými dětmi. Opravdu nevím, jak by se zachovaly moje dětiSml80. To se takto nedá říct. Momentálně bych od nich pomoc nemohla chtít, ale třeba by překvapily. Svět není tak zlý, jak se tvrdí. Mám kamarádku, má tři děti, ocitla se ve velké finanční tísni jako ty a dvě z nich jí pomáhají jak můžou. Dvě děti ano, jedno(to "nebohatší") neSml15. Stejná výchova, různá povaha.

    Hodně štěstí i toběSml72 a všem, které jakkoliv strádáte.

    1. na komentář reaguje free — #114
    superkarma: 0 19.10.2014, 10:02:36
  8. avatar
    [110] Léthé [*]

    Karo Líná — #102Asi si dovedu představit jak jsi na tom bylaSml79. Ono ta cesta pod ten“most“ je někdy tak rychlá, že než se probereš z šoku, tak nemáš jinou volbu. Fakt je ten, že pokud se člověk současně nezhroutí a vše nevzdá, nezůstane po tím mostem. ALESml80. Někdo na to nemá aby se zvedl a je fuk z jakého důvodu, jen on sám to ví. Proto já od jisté doby, když už vím jak snadno se tam člověk může ocitnout, přispívám tu a tam s nějakou „pajskou“ spíš tomu bezdomovci než nějakým těm nadacím, kde bůhví kam ty peníze jdou. Raději podpořím naše smradlavé bezdomáče, než černé děti v Africe. Jsou mi totiž blíž.

    superkarma: 5 19.10.2014, 09:53:31
  9. [109] Rikina [*]

    Mno, když tak nad tím uvažuju, tak jsem se léty úspěšně propracovala ke stavu, kdy nevlastním téměř nic. Což je skoro ideální stav - blaze tomu, kdo nic nemá, nestará se, kam to schová. Směle lehne, směle vstane, žádnej mu nic neukradne. Sml57 Konec citátu. Dobře si pamatuju, jak jsem si zoufala, když jsem ještě vlastnila chalupu. Ta zodpovědnost! Ten děs, že nemám na opravy a údržbu a spadne mi to na hlavu. Ta vostuda, když přišel starosta obce, jestli bych nemohla něco udělat aspoň s tou fasádou směrem na náves, páč to dělá ve vesnici špatný dojem na turisty a že mi přispěje tisícovkou z obecní kasy, abych to aspoň nabílila! Sml52 Evidentně nepatřím k lidem, kterým je dáno majetky zmnožovati a opečovávati, aby je mohli jednou hrdě předat potomstvu. Dneska mám akorát tak dluhy. Ale v žádném případě nejsem chudá a nikdy jsem nebyla, díky nebesům. To by mě musela hanba fackovat, něco takovýho tvrdit.

    1. na komentář reaguje Léthé — #112
    superkarma: 3 19.10.2014, 09:26:00
  10. avatar
    [108] paníliška [*]

    gerda — #106 Jo jo, kvůli klidu se necháme klidně odrbat a ten, kdo nás tyranizoval, je vysmátý. No jo, život není jednoduchý. Ale vždy je naděje, že bude líp.

    superkarma: 0 19.10.2014, 09:12:09
  11. avatar
    [107] gerda [*]

    Karo Líná — #103máš pravdu, to mi nenapadlo, brala jsem to jenom akademickySml30

    superkarma: 0 19.10.2014, 06:26:04
  12. avatar
    [106] gerda [*]

    paníliška — #98já jsem kvůli klidu oželela dost. A začínala od píky. Po prodeji domu mi zůstalo na vybydlený jednopokojový byt a 40 tisíc na jeho renovaciSml30. Naštěstí jsem měla práci i dostatek elánu, a žádné splátky. Začínala jsem od píky a spala na darované rozkládací pohovce.

    1. na komentář reaguje paníliška — #108
    superkarma: 0 19.10.2014, 06:24:30
  13. avatar
    [105] Eva_CZ [*]

    Karo Líná — #102 ja jsem po rozvodu jednou prisla do totalne vymeteho bytu, kde na zemi sedeli moji 2 kluci. Delili jsme se o jednu starou valendu - teda oni se delili, ja jsem spala na zemi, ani koberec mi nezustal, ani lustry, proste zhola nic. Sml23 Tenkrat byl muj sen kuchynsky stul se zidlema. Sml22 Pak mi nekdo daroval stary sici stroj - a hle, meli jsme razem na cem jist!Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 1 19.10.2014, 00:43:54
  14. avatar
    [104] Eva_CZ [*]

    Holky, nektere prispevky jsou smutne a mne je moc lito, ze nastanou v zivote situace, ktere nam nedovoli dustojne zit. I ja mam tohle vsechno za sebou, nebyl na vine jen alkohol, zazivala jsem fakt krusne chvile, nasi nepomohli nikdy ( a ja se za to nezlobim, to byl MUJ zivot a moje volby ). Vzdycky je ale vychodisko a vzdycky je z toho cesta ven, pokud je clovek jakz tak zdravy. Nekdy to trva, ale jednou bude lip! Free - jsi hodne stastna mama. Sml22Sml72

    Ne vsechny deti se zachovaji, jako ty tve - a nektere deti proste ani nemuzou. Stejne nejkrasnejsi chvile meho zivota jsem prozila v dome u me babinky, penize tam nebyly, maso snad 1x tydne, namazanaj krajic chleba ke snidani i veceri, k tomu hrnek mlika, brambory na loupacku - a jak tam bylo uzasne!

    A jak nam bylo uzasne, kdyz jsme tady zacinali a nebylo casto ani na ten chleba, ale byli jsme SPOLU a drzeli jeden druheho, hrali jsme hry ( na kabel jsme nemeli $ ), nasmali se jako blazni. Sml26

    superkarma: 1 19.10.2014, 00:41:14
  15. [103] Karo Líná [*]

    gerda — #17 K tomu postesku, že je hrůza, že McD najdeš kdekoliv na zeměkouli...... Věř mi, že přesně naopak - je to skvělé, že je najdeš všude. Jsou na celém světě stejní (stejná kvalita, stejné suroviny....) a nedovedeš si představit, jakou radost ti udělá existence takového MacDonalda třeba v zemi, kde ti vůbec nedělá dobře jejich tradiční strava, je ti po ní špatně nebo ti strašlivě nechutná nebo obojí dohromady. Jednu dobu jsem v rámci práce musela hodně cestovat. Ocitla jsem se tak v místech, kde jsem po jejich jídle trávila nedobrovolně půl dne z každého dne na záchodě nebo se mi zvedal žaludek jen jsem to jejich menu viděla. McDonald byl vysvobození, konečně jsem mohla něco sníst bez následků, byly to takové moje oázy úlevy a radosti Sml30

    1. na komentář reaguje gerda — #107
    superkarma: 0 18.10.2014, 23:28:49
  16. [102] Karo Líná [*]

    free — #100 Sml15 Jak dlouho už hledáš? Někdy je to opravdu strašné, dlouho se nedaří....

    Opravdovou chudobu jsem naštěstí nezažila, ale bylo období, kdy jsem byla docela blízko. Po rozvodu jsem se ocitla v situaci, kdy jsem za pronajatý byt platila 3/4 svého tehdejšího nevysokého výdělku a vyžít z toho zbytku byl opravdu těžký boj Sml15 S exmanželem nebyla možná dohoda, i když jsem se dohodli, co všechno mi nechá, realita byla jiná. Živila jsem se tehdy suchými rohlíky, polívkami z pytlíku a modlila se, abych nepřišla o práci, protože bych musela pod most. Bohužel takové rodiče jako je Léthé nemám.

    To období je už pryč, mám lépe placenou práci a výhodnější bydlení, ale moc dobře si uvědomuju, že stačí o práci přijít a může být ještě hůř než tehdy, těch kroků od chudoby není zas tak moc a není vůbec těžké do ní spadnout Sml22

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #105
    2. na komentář reaguje Léthé — #110
    3. na komentář reaguje free — #114
    superkarma: 1 18.10.2014, 23:13:16
  17. avatar
    [101] paníliška [*]

    Léthé — #99 To je smutné. Hodně štěstí i Vám. Sml72

    superkarma: 0 18.10.2014, 21:16:18
  18. [100] free [*]

    Rozhodně jsou země, kde je skutečná krutá chudoba. Kdybych měla práci, byla bych šťastná a bohatá. Moje jediné štěstí jsou moje děti, které mi platí nájem a inkaso. Věřím, že práce bude a bude líp.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #102
    2. na komentář reaguje Léthé — #111
    superkarma: 0 18.10.2014, 20:49:48
  19. avatar
    [99] Léthé [*]

    paníliška — #98 Určitě....určitě stojí za to se uskromnit a mít hlavně ten klid. Jenže syn ten klid nemá a nemáme ho nikdo...ale to již není na veřejné svěřování.

    Hodě štěstíSml72

    1. na komentář reaguje paníliška — #101
    superkarma: 0 18.10.2014, 20:42:32
  20. avatar
    [98] paníliška [*]

    Léthé — #97 Tak my jsme ušetřili za ty advokáty, povedlo se nám domluvit na rozvodu dohodou, i když exmanžel vyhrožoval problémy.

    Auto mi zůstalo taky, taky ho potřebuji ke své práci a taky mě jeho údržba stojí. A na syna, krom alimentů nemám nic a i ty jsou pod hranicí toho, co bych dostávat měla, uznala to i soudkyně, ale taky podotkla, že můj příjem je dostatečný. Hypotéku sice nemám, ale nějaké splátky díky manželovi mi zůstaly taky. No co, hlavně, že jsme zdraví a máme klid. To za to stojí.

    1. na komentář reaguje Léthé — #99
    2. na komentář reaguje gerda — #106
    superkarma: 0 18.10.2014, 20:32:06
  21. avatar
    [97] Léthé [*]

    paníliška — #87 vím že to nemyslíš ve zlém. Ale pokud bychom mu finančně nepomohli alespoň ze začátku, kauce na podnájem, peníze advokátům, tak opravdu by doslova živořil a určitě by neměl na to, aby vysoudit syna, dostal ho své péče a dopřát mu vše, na co byl zvyklí před rozvodem. Slušné bydlení, kroužky a sportovní aktivity stojí dnes plno peněz, plus alimenty na to menší u matky, plus hypotéka na chatu, kterou se jim stále nevede prodat, plus když se mu vysype auto a nemá na opravu, auto potřebuje k živobytí, dojíždí za prací 120 km. Kolikrát jsem si již říkala, že je toho fakt dost, jenže vidět syna a hlavně vnoučka jakkoliv strádat mě bolí a doslova nedá ani spát. To raději já sama oželím svoje plány cestovat v důchodu po světěSml15.

    Já vím že tohle nemá s článkem nic společného, bez nás by si jistě musel najít nějaký levný byt, těžko by mohl mít u sebe syna, hlady by neumřel a je jasné že by k těm úplně chudým nepatřil. "Jenže"...

    1. na komentář reaguje paníliška — #98
    superkarma: 0 18.10.2014, 20:12:27
  22. avatar
    [96] diblice [*]

    gerda — #93tak maso nekupuju, mám vlastní, zeleninu taky málo a drogerii si nechávám vozit domů, takže prostě běžný potraviny jsou tam pro mně drahý, ale neříkám, že až to otevřou, tak že tam nevlezu, letáky dostávám, tak v klidu nastuduju a půjdu jen po akcích

    superkarma: 0 18.10.2014, 19:11:55
  23. avatar
    [95] wich [*]

    gerda — #94 Ja mam Tesco zafixovano jako roztahany obchod, kde zestarnu o tri roky, nez neco najdu, nechutne spinave kosiky a narvane regaly vsim moznym, ale vlastne nic poradneho ke koupi. V Ostrave mam nejradeji Billu na Masarykaci, Lidl - male obchody, kde nakoupim raz dva a Rynek, kde je vse od nasich farmaru. V NL chodime vsichni do Albert Hein a skvely je Bazaar.

    superkarma: 0 18.10.2014, 16:06:13
  24. avatar
    [94] gerda [*]

    wich — #91nikde není takový binec, jak v Tescu.

    1. na komentář reaguje wich — #95
    superkarma: 0 18.10.2014, 15:37:44
  25. avatar
    [93] gerda [*]

    diblice — #92kaufland není drahý v žádném případě, hlídej si akční slevy. Tam, když je "akce", tak je sleva kolikrát 50 procent! Zelenina je vážně bezkonkurenční. Maso odtamtud neberu, to je fakt, ale třeba prací prášky, aviváže, Cif 750 ml začíná trojkou...Sml58

    1. na komentář reaguje diblice — #96
    superkarma: 0 18.10.2014, 15:37:17
  26. avatar
    [92] diblice [*]

    tak koukám, že každý to má nastavený dle svých potřeb, já nakupuji v Lidlu a Penny a bohatě mi to vyhovuje, teď nám tu staví Kaufland, ale ten se mi zdá drahý, jinak pracuji na 3 hodiny denně a jsem vděčná za tuto práci a doufám, že bude šéf držet podnik ještě pár let i když je už důchodce a podotýkám, že práce je to špinavá, pracuji jako ošetřovatelka prasat

    1. na komentář reaguje gerda — #93
    superkarma: 0 18.10.2014, 15:16:22
  27. avatar
    [91] wich [*]

    gerda — #90 Ja jsem byla rada, kdyz tu Carefour otevreli, tehdejsi tchyne v nem rada nakupovala pri vyletech do FR a ja jsem si ho taky oblibila. Ale kdyz jsem sla najisto na nakup a misto nej Tesco, to jsem nadavala jak spacek Sml30

    1. na komentář reaguje gerda — #94
    superkarma: 0 18.10.2014, 14:12:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [90] gerda [*]

    wich — #85a to jsme nadávaliSml30

    1. na komentář reaguje wich — #91
    superkarma: 0 18.10.2014, 13:57:15
  2. avatar
    [89] gerda [*]

    Rikina — #83tak kolegyně s VŠ vzděláním, 3 roky před důchodem pracuje za cca 17 btto.Sml80 Celý život v tomhle oboru. Takhle to holt u nás je, jak nejsi u soukromníka, máš sice jakés takés zajištěné jistoty, ale taky pendrek peníze. U soukromníka zas nevíš, jestli ty peníze vůbec uvidíšSml30

    superkarma: 0 18.10.2014, 13:56:40
  3. avatar
    [88] paníliška [*]

    Rikina — #82 Sml67Sml67

    superkarma: 0 18.10.2014, 12:57:34
  4. avatar
    [87] paníliška [*]

    Léthé — #78 No to víš, my matky holt býváme takové ty kvočny a máme sklony o ty naše dětičky pořád pečovat. Sml16 Jen mi přišlo divné, že by dospělý chlap (podle toho, co píšeš, asi i s velmi slušným příjmem) najednou po rozvodu živořil tak, že mu musí pomáhat rodiče. Nic ve zlém. Sml33

    1. na komentář reaguje Léthé — #97
    superkarma: 0 18.10.2014, 12:56:12
  5. avatar
    [86] wich [*]

    Léthé — #79 muzes byt pysna na to, ze jste rodina, kde kdyz je zle, lidi se podrzi! Sml59To dnes neni vsude Sml22

    superkarma: 1 18.10.2014, 12:40:01
  6. avatar
    [85] wich [*]

    gerda — #76 souhlas, Carrefour byl paradni Sml67

    1. na komentář reaguje gerda — #90
    superkarma: 0 18.10.2014, 12:36:46
  7. avatar
    [84] luneta [*]

    gerda — #80já nakupuju taky jenom z letáku.Kauf ho má dostatečně velkej,abych nemusela shánět něco jinde.Z Lidlu jsem dřív brala pouze rýži a rybyčky.Teď už v ten obchod nemám důvěru a mají tam malý výběr věcí.Spíš tam beru doplňkový prodej.Jediný co tam ještě beru,tak kilový švestkový knedlíky.Ty jsou skvělý.Za chvíli jdu do Albertu-mají tam slevněný plechovkový piva,tak je koupím manželovi k MikulášoviSml16

    superkarma: 0 18.10.2014, 12:35:21
  8. [83] Rikina [*]

    gerda — #75 Sml30 No, tak to mně by 15 hrubého za moji práci taky přišlo málo. Sml57 Jsem se asi zmlsala. Ovšem to nejde říct takhle obecně, záleží na tom, o jakou jde práci. Za některou je 15 málo, za jinou akorát, a může nastat i případ, že by to bylo moc. I v Praze jsou lidi, že pracujou za minimální mzdu. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #89
    superkarma: 0 18.10.2014, 11:13:18
  9. [82] Rikina [*]

    Léthé — #79 Tak já bych taky synka nevyhodila, kdyby přišel, že je v průšvihu. Taky bych se mu snažila pomoct. Ale jen jako okamžité nouzové řešení, očekávala bych, že se vyhrabe z nejhoršího a pak už si poradí. A tím směrem bych ho případně i malinko postrkovala, ať se to snaží řešit. Aby mi nezůstal na krku Sml57 Pochopitelně je řeč o zdravém potomku s jasnou hlavou, kdyby se přihodila nějaká nemoc či úraz, je to jiná situace, to pak člověk někdy fakt sám nemůže a jeho šance jsou výrazně menší.

    1. na komentář reaguje paníliška — #88
    superkarma: 1 18.10.2014, 11:06:00
  10. avatar
    [81] gerda [*]

    Léthé — #79každá máma je ráda, když se dětem daří dobře a sama se radši uskrovní, jen aby mohla přilepšit jim. To je normální.

    superkarma: 2 18.10.2014, 11:02:12
  11. avatar
    [80] gerda [*]

    luneta — #77Jo, do Kaufu jezdívám pravidelně, už se polepšili a takovou nabídku ovoce a zeleniny nemá žádný super ani hypermarket. Do Alberta jen v krajní nouzi, opravdu je tam draho. Ale třeba tento týden je máslo za 22 korun. Já nakupuju podle letáků, vybírám si. Třeba Silan a Persil nenakupuju za plnou cenu nikdy. Ještě je fajn Lidl, chodím na těstoviny, sůl a rajský protlak. A když je nějaké akční zboží - technika, prací prostředky s marseillským mýdlem, taky tam jedu.

    1. na komentář reaguje luneta — #84
    superkarma: 0 18.10.2014, 11:00:33
  12. avatar
    [79] Léthé [*]

    Rikina — #73...jak již jsem psala níže....asi děláme něco blbě my rodiče. Fakt že syn díky nám nemusel pod most, když odešel z bytu, ale i to by se nejspíš vyřešilo, kdyby nás neměl. Jenže nás máSml80. Pokud by neměl, nejspíš by finanční problémy řešil jinak. Jenže jako matka je mi ho líto. Vím že to není dobře, budu to muset již fakt přehodnotit.Sml15

    Ale tohle je téma na jinou diskuziSml15

    1. na komentář reaguje gerda — #81
    2. na komentář reaguje Rikina — #82
    3. na komentář reaguje wich — #86
    superkarma: 0 18.10.2014, 10:17:48
  13. avatar
    [78] Léthé [*]

    paníliška — #56včera jsem se nad tvou odpovědí dost zamyslela a přicházím na to, že něco dělám špatně jáSml15

    1. na komentář reaguje paníliška — #87
    superkarma: 0 18.10.2014, 10:11:51
  14. avatar
    [77] luneta [*]

    gerda — #76Globus tady nemáme.Mě vyhovují výrobky z Alberta,ale je moc drahý,takže jezdíme jednou za 14 dní do kauflandu

    1. na komentář reaguje gerda — #80
    superkarma: 0 18.10.2014, 10:03:57
  15. avatar
    [76] gerda [*]

    luneta — #74Tesco je mi protivné od začátku. Ještě tak, když tam byl Carrefour, tam byl trochu lepší pořádek. Ale na to, jak je tam draho, je zboží strašné. Mně nejlíp vyhovuje Globus, ale mám ho trochu z ruky.

    1. na komentář reaguje luneta — #77
    2. na komentář reaguje wich — #85
    superkarma: 1 18.10.2014, 09:48:27
  16. avatar
    [75] gerda [*]

    Rikina — #71prosím tě, a co v Praze znamená malá výplata? Tady se dělá za 15 hrubého na plný úvazek, a ještě jsou lidi rádi.Sml15

    1. na komentář reaguje Rikina — #83
    superkarma: 0 18.10.2014, 09:45:59
  17. avatar
    [74] luneta [*]

    gerda — #70malý podnikatelé možná,ale ona mluvila o našich snědých občanech.Já kvůli tomu do našeho Tesca nechodím.Bych se bála chytnout i na rohlík

    1. na komentář reaguje gerda — #76
    superkarma: 0 18.10.2014, 09:41:35
  18. [73] Rikina [*]

    No a ohledně samotných pánů s dětma i bez dětí si taky nemyslím, že nějak výrazně trpí, a že by z nich byli po rozvodu bezdomovci. Sml80 Ti, které jsem potkala, na tom byli vesměs lépe než já. Sml57 Sama se protloukám již 18 let, a že by se o mě stát postaral, když jsem před lety zůstala sama se dvěma školníma dětma a dvěma psy střední velikosti, to jsem teda nepozorovala. Rodiče mi taky nepomáhali, naopak dle možností pomáhám já jim, posledních 10 let. Co jsem si tak všimla, je to celkem běžná situace, člověk se prostě musí především postarat sám, stát tady přece není od toho, aby řešil, jestli někomu po rozvodu klesla životní úroveň. Sml80

    1. na komentář reaguje Léthé — #79
    superkarma: 2 18.10.2014, 08:50:02
  19. [72] Rikina [*]

    Suzanne — #63 jé, to jsem ráda, že nejsem sama vyvrhel Sml57 bramborové placičky z mekáče a kuřecí stripsy od KFC, to jsou mé oblíbené pochoutky Sml52

    superkarma: 0 18.10.2014, 08:37:14
  20. [71] Rikina [*]

    Dudlajlama — #55 můžu ti to říct, je to v Praze a je to kancelářská práce, nijak zvlášť odborná. Stačí umět pracovat na PC, telefonovat, psát maily, a založit papír do šanonu. Do inzerátu píšu, že vezmeme buď jednoho člověka na plný úvazek, nebo dva na částečný, a je mi to fuk, jestli to bude studentka, matka po mateřské, nebo důchodkyně, které by chtěly přivýdělek, nebo někdo, kdo chce na stálo na plný úvazek. Hlavně aby už tam kurňa někdo nastoupil. A furt nic. Přijdou, rozhlídnou se, popovídají, a zas jdou. Jedna slíbila, že na tuty nastoupí, a pak se ani neobtěžovala zavolat, proč nepřišla. Sml80 Skutečně si myslím, že kdyby lidi měli vysoko do žlabu, vezmou cokoli, jen aby si něco vydělali. Evidentně to tak není, jenom se o tom píše na internetových diskuzích.

    1. na komentář reaguje gerda — #75
    superkarma: 0 18.10.2014, 08:35:40
  21. avatar
    [70] gerda [*]

    linde — #66ono to s těmi narvanými vozíky bývá i jinak. Takhle nakupují malí podnikatelé. Co je ve slevě, nakoupí ve velkém a pak to ve svém krámku s malým ziskem prodávají. Nemusí to být všechno jenom pro ně.Sml58

    1. na komentář reaguje luneta — #74
    superkarma: 0 18.10.2014, 06:54:48
  22. avatar
    [69] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #63Sml80 ty jsi vubec divna. Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52 A jeste mi rekni, ze ti chutna i ten hnusnej zelnej salat s majonezou! Jestli jo, tak uz se nedivim, ze ti chutnalo to moje vanocni cukrovi!Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30 Sml48

    superkarma: 0 18.10.2014, 03:22:50
  23. avatar
    [68] wich [*]

    linde — #67 na cestach ale nic moc jineho nenakoupis. U kazde benzinky je vetsinou jen restaurant s nekterou ze siti rychleho obcerstveni. Ja se bezne ve fast foodech nestravuju, ale pri cestovani to obcas jinak nejde. Cheesburger me vyjde tusim na 20 Kc, to si myslim, ze je levnejsi, nez bageta za 60. A takhle i zacala tahle debata.

    superkarma: 2 17.10.2014, 23:05:35
  24. avatar
    [67] Linde [*]

    wich — #5ano, já vnímám za přepych jít do Mc Donalds. Je sice pro mne cenově únosný, nezrujnuje mě tak, že bych neměla na jídlo na další týden, ale když tam mám za pár kousnutí do pečiva a trochu masa bez kečupu dát tolik peněz, raději si koupím tři rohlíky, kus sýra, k tomu dvoulitrovou limonádu a pořád mi ještě zbyde dost peněz na stejný nákup pro děti v autě, tzn. tři se najíme dosyta, než si dopřát jednu porci u Mekáče. A o kávě platí totéž - možná je skvělá, ale stojí kolik? Čtyřicet? To se odbydu ledovou kávou v tetrapacku v Kauflandu za 13 a koupím litr džusu k tomu...takže nechci říct, že jsem chudá, ale kupuji úsporně a Mekáč je pro mne nadstandart, který si nedopřávám ani jednou ročně

    1. na komentář reaguje wich — #68
    superkarma: 5 17.10.2014, 21:38:18
  25. avatar
    [66] Linde [*]

    k článku - může být nákupní košík měřítkem chudoby?

    Rozhodně ne. Přijeďte do Přerova do Tesca. Doma se držíme zkrátka, oba pracujeme (já na půl úvazku-plný není). Nakoupím v akci karton mléka, obyčejný šunkový salám na čtyři chleby na svačky dětem, 20 dkg nějakého salátu či pomazánky, chléb, rohlíky, nějakou mandarinku, hrozny v akci a pokud je slevněné kuře, co by prošlo, tak ho beru. V košíku stěží pokryté dno. Přede mnou se valí koše plné hovězího, narvané celými uzenými kýtami, kartony Coca coly, nanuky Magnum, plné koše sladkostí, cigaret. Jedna rodina, pět či šest členů a vezou čtyři přetékající koše delikatesami...přijede pro ně taxík, zatímco já trčím s taškami na zastávce, nebo v lepším případě jsem zrovna svým autem. Taxík jede jednu či dvě ulice Sml3. Kod Přerov zná, ví, která "chudá" menšina jezdí taxíkem na nákup a dává na odiv svou chudobu. A vypasení jsou všichni do jednoho, že si nikdo z nich nevidí na špičky botSml3. Podle úřadů jsou to chudí lidé, na okraji společnosti Sml15

    1. na komentář reaguje gerda — #70
    superkarma: 5 17.10.2014, 21:24:07
  26. avatar
    [65] kareta [*]

    Vlastně neznám chudé lidi...i ti co si stěžují mají na cigára. A nepracují. Ta sociální síť u nás je velmi hustáá a jako pracujícího mne sere, že se prakticky mají všichni podobně bez ohledu na úsilí. Jasně, můžeme mít lepší auto, lepší bará a jeho vybavení, ale ve finále je to stále jen přibližovadlo a střech anad hlavou. Ti, co padnou do insolvencí a exekucí jsou většinou pomýlení nenažranci, co chtěli vše jako ostatní bez ohledu na to, jestli na to mají.Sml80 Pokud to nejsou teda ručitelé..těch mi je lítoSml22.

    superkarma: 5 17.10.2014, 19:40:36
  27. avatar
    [64] paníliška [*]

    Eva_Fl — #57 Suzanne — #58 Holky, dík. Nejsem žádná superžena, ale holt se snažím. Taky mi nic jiného nezbývá. Sml48

    superkarma: 0 17.10.2014, 19:23:00
  28. avatar
    [63] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #60 No vidíš, tak se budu muset opálit, já KFC miluju a po bramborový placičce mi nikdy špatně nebylo Sml30Sml8

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #69
    2. na komentář reaguje Rikina — #72
    superkarma: 0 17.10.2014, 18:55:12
  29. avatar
    [62] wich [*]

    Rikina — #53 V ruznych poradech v tv slysim rvani po tech zkracenych uvazcich, ale v realu jsem zatim (krome duchodcu) nepoznala nikoho, kdo by to trvaleji chtel delat - na uziveni to neni. Pokud to nekdo nechce jen na privydelek, hleda dal neco na hlavni prac. pomer, takze myslim, ze to opravdu neni tim, ze by lidi nechteli delat, oni se musi uzivit Sml80

    superkarma: 3 17.10.2014, 18:53:51
  30. avatar
    [61] Eva_CZ [*]

    Omluva za preklepy, letim si lehnout, nez poletim do prace....... vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr - kosteeeeeeeeee na start!

    superkarma: 1 17.10.2014, 18:51:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme