Rodina

Náhradní mateřství: Nová naděje, nebo etický problém?

adopce

Ještě před několika lety by byly ženy, které chtějí založit rodinu, ale nedaří se jim počít nebo jejich zdravotní stav nedovoluje podstoupit těhotenství, odkázány pouze na adopci. Dnes je ale v mnoha státech možné, aby dítě donosila tzv. „náhradní matka“. V České republice dosud neexistuje právní regulace náhradního mateřství, přesto se už u nás několik žen díky náhradním matkám raduje z vlastního potomka. Je to pokrok, nová naděje, nebo morální problém? A jak to vidí čeští odborníci?

Lékaři náhradní mateřství podporují

Lékaři v centrech asistované reprodukce, psychologové a v neposlední řadě také právníci se tématem náhradního mateřství v poslední době čím dál tím častěji zabývají. Nadějné vyhlídky přinesla konference „Náhradní mateřství“, která se konala 5. června 2009 na Konopišti a jejíž závěry vyzněly jednoznačně pro legalizaci náhradního mateřství tehdy, nemůže-li žena ze zdravotních důvodů svůj plod donosit sama.

Kvůli nedostatečné nebo spíše žádné právní úpravě se čeští lékaři zdráhají uvádět náhradní mateřství do své praxe nebo o tom alespoň otevřeně mluvit. Existují však i výjimky. K případům náhradního mateřství se otevřeně hlásí lékaři Kliniky reprodukční medicíny a gynekologie (CRM) ve Zlíně. Ředitel kliniky MUDr. David Rumpík popsal hned několik případů ze svého pracoviště, kde se od roku 2004 touto metodou snažili nebo snaží pomoci k vytouženému potomkovi celkem jedenácti párům. Ve všech těchto případech jsou jejich pacientkami ženy, pro které je náhradní mateřství jedinou možností, jak vychovat vlastní dítě. „Pacientek není moc, jsou to ojedinělé případy. Ale i tak bychom chtěli, aby ta technika byla legální a aby se o ní otevřeně mluvilo,“ vysvětlil lékař.

Etické otazníky kolem náhradního mateřství

adopce

Reprodukční medicína prošla za posledních několik let bouřlivým vývojem. Náhradní mateřství je poměrně nová metoda (první případ byl zaznamenán v r. 1985) a stejně jako např. asistovaná reprodukce nebo antikoncepce v minulosti může být tato metoda nebo některé její aspekty veřejností vnímány jako kontroverzní. Někomu se náhradní mateřství může jevit jako morální problém. Co když ho budou žádat i ženy, kterým se do těhotenství prostě jen nechce? A co když budou chtít náhradní matky finanční odměnu?

Náhradní mateřství může být odmítáno z důvodů náboženských (římsko-katolická církev ho zakazuje), z obav z případné komercionalizace, k níž může dojít u náhradních matek ze sociálně slabších skupin, ze strachu z nepřijetí dítěte biologickými rodiči v případě vrozené nemoci novorozence, nebo naopak neochoty náhradní matky vzdát se dítěte, které porodila. Právě kvůli posledně jmenovanému důvodu se většina českých odborníků přiklání k tomu, aby nebylo povoleno částečné náhradní mateřství, tedy případ, kdy náhradní matka dítě nejen donosí, ale také daruje vajíčka.

Odborníci se jednoznačně shodují, že tato metoda by měla být vyhrazena jen pro medicínské indikace (kupříkladu vrozené nebo získané poškození dělohy, srdeční vada, kvůli níž by těhotenství ohrozilo zdraví rodičky nebo plodu apod.), ale ne pro ženy, které by se pro náhradní mateřství rozhodly ze sociálních důvodů (neochota přerušit kariéru, strach z porodu apod.). Stejně tak se postavili proti komercionalizaci náhradního mateřství. Motivace náhradní matky by tedy podle lékařů i právníků rozhodně neměla být finanční. V každém případě je nutné respektovat rozhodnutí náhradní matky o jejím těhotenství, a to i v případě, že by bylo v rozporu se zájmem pověřujícího páru.

Náhradní mateřství a zákon

Podle současných právních norem je za matku dítěte automaticky považována žena, která dítě porodila. Náhradní mateřství není výslovně zakázáno ani výslovně povoleno. V současnosti se tedy v praxi řeší náhradní mateřství cestou uznávání otcovství a osvojením dítěte.

Milana Hrušáková z Právnické fakulty UP v Olomouci ale upozorňuje na to, že osvojení je u žen v příbuzenském vztahu při současných právních normách vyloučeno. „Pokud by byla společenská shoda na potřebě právní regulace náhradního mateřství, pak by bylo nutné doplnit v tomto směru ustanovení zákona o rodině, upravit náležitosti smlouvy mezi náhradní matkou a dárkyní a novelizovat zákon o matrikách,“ vysvětluje profesorka Hrušáková.

Advokát Lukáš Prudil zdůrazňuje nutnost zabývat se právní problematikou náhradního mateřství, ale tzv. „smluvní“ rodičovství nedoporučuje. Jako možné řešení se mu jeví legislativní zakotvení otázky náhradního mateřství do existujících právních norem týkajících se asistované reprodukce. 

Češi dávají náhradnímu mateřství zelenou

Se současným trendem odkládání mateřství roste počet žen, které ze zdravotních důvodů (získané choroby) nemohou donosit dítě, a tím stoupá i poptávka a význam náhradního mateřství. Jako hlavní překážka pro využití této metody v praxi se jeví právě chybějící právní úprava, která by v ČR náhradní mateřství legalizovala a stanovila jasná pravidla. Česká veřejnost náhradní mateřství podporuje.

Co si o náhradním mateřství myslíte? Je to pokrokový nápad, nebo morální problém?

   
17.07.2009 - Těhotenství a porod - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [48] Eva K. [*]

    Dobrý den,chtěli bychom s manželem vám pomoct,kteří nemůžete mít své dětičky a rozhodla jsem se stát náhradní maminkou vašeho dětátka.Je mi 25 let,máme 4.5 letého chlkapečka,jsme oba zdraví,chodím darvota vajíčka,takže jsem zcela zdravá...takže kdo byste měl zájem tak se můžeme dohodnout ozvěte se na mail Nokia.73@seznam.cz děkuji s pozdravem Eva K.

    superkarma: 0 14.03.2012, 23:01:05
  2. [47] hledasematka [*]

    Je mi 29 let a nedostala jsem šanci stát se maminkou. Kvůli rakovině mi odoperovali dělohu. Přes všechna rizika, že se rakovina může vrátit, jsem si nechala vaječníky s nadějí na vlastní děťátko. Najdeme náhradní maminku, která nám odnosí naše vlastní miminko? hledasematka@centrum.cz

    superkarma: 0 21.06.2011, 11:17:13
  3. [46] Diane [*]

    I když je příspěvek už poměrně starý, narazila jsem na něj až dnes. Jsem právě bohužel ta, které se to zrovna týká. Na každém názoru je něco pravda, ale souhlasím s tím, že pro ženy, pro které není problém mít vlastní děti nebo je už mají, že tuto metodu spíše zavrhují nebo by do ní nikdy nešly. Každý jsme jiný a každý to vnímá jinak. Jako možnost pro ženy, které nemají dělohu a nebo jim byla odstraněna je to však nová naděje. S etickými problémy se musí vypořádat především ony samy nebo jejich bezprostřední okolí. Souhlasím s tím, aby o tom byla vedena ve vládě otevřená diskuse, ale myslím si, že to bude běh na dlouhou trať nebo se toho ženy u nás nedočkají vůbec. Nesouhlasím s tím, že by si měly celebrity nechávat rodit děti, protože už jim to nejde nebo si nechtějí kazit postavu. Zkrátka, není to lehká situace a páry, které mají takovéto problémy dost chápu. S adopcí to také není nejjednodušší i když momentálně je to jednodušší než tento způsob. Je to přece přirozené, že člověk chce své vlastní potomky a tak názor, který tu v příspěvcích zazněl, že když žena nemůže mít své děti, nemá dál šířit své geny, mě trochu roztrpčil. Vždyť kdyby nebylo umělého oplodňování, žádné děti by od takovýchto žen nebyly .... a to se dostávám k tomu samému - těm kdo mohou se to mluví .... všem přeju, ať se jim splní jejich sen mít miminko a to jakýmkoli způsobem Sml16 

    superkarma: 0 11.12.2009, 21:47:08
  4. avatar
    [45] Solei [*]

    Bébina — #20 Kdysi jsem koukala na dokument o tom jak si rusky přivydělávaji jako náhradní matky - je databáze tam holky vypisují svoji anamnézu, vzdělání, vzhled a podobně.... A právě tam takový případ kdy se narodilo dítě s Downovým syndromem ukazovali - chlapeček skončil  v děcáku, protože o něj nestál nikdo, ani rodiče ani rodička.

    superkarma: 0 24.07.2009, 10:34:01
  5. avatar
    [44] Solei [*]

    Ani jedno.

    Jsou lidé, kteří z nějakého důvodu nemohou mít děti, příroda prostě nechce aby se jejich genetická informace dále šířila. Špatně se tato skutečnost přijímá ale je to tak. Už Jindřich osmý se snažil ošulit osud a stůj co stůj si zařídit potomka a jak to dopadlo.

    Uznávám, Jindra je trochu blbý příklad, ale prostě pokud nemohu mít děti, je k tomu nějaký důvod.

    superkarma: 0 24.07.2009, 10:25:08
  6. avatar
    [43] lenagirl [*]

    nedovedu si představit že by moje dítě nosila jiná žena a pak by mě ho dala Sml23

    superkarma: 0 23.07.2009, 09:16:13
  7. [42] Bobina007 [*]

    V podstatě vše je jen etický problém....Sml22.Když se nad tímto tématem člověk zamyslí... není jednoduchá odpověd,je to jen určité řešení těžkého životního údělu-nemít možnost donosit a porodit vlastními silami dítě...využít k tomuto účelu jinou ženu...Je to dilema,ale také určité východisko....

    superkarma: 0 19.07.2009, 23:59:23
  8. avatar
    [41] Veronka22 [*]

    Tak když to jinak nejde...

    superkarma: 0 19.07.2009, 13:25:40
  9. avatar
    [40] marti1 [*]

    Pročetla jsem všechny příspěvky a mile mě překvapilo, že je i dost z vás, které jsou pro náhradní mateřství. Hodně se mě toto téma týká a zatím jsem se setkala spíš s negativními názory v diskuzích. Ono je to asi těžké, kdo to nepotřebuje, má své biologicky vlastní děti, je to pro něj zvláštní a možná nepřijatelné. Před pár lety bych to tak možná viděla taky ... . S adopcí se náhradní mateřství myslím nedá srovnávat.

    superkarma: 0 18.07.2009, 22:00:08
  10. avatar
    [39] fialinka [*]

    chápu to a schvaluju, pokud už jiné řešené není...

    superkarma: 0 18.07.2009, 21:24:29
  11. [38] slonik2 [*]

    ja by som  asi nemohla byť náhradná matka, ale sú páry, ktoré nemajú iné východisko, ako nájsť náhradnú matku, žena ktorá ňou dokáže byť by si zaslúžila veľké poďakovanieSml79

    superkarma: 0 18.07.2009, 20:33:37
  12. [37] Kameika [*]

    Tohle jde mimo mě, já bych nemohla nosit dítě 9 měsíců a pak ho někomu dát. Neumím si ani představit, že by mi někdo takhle "odnosil" dítě.

    superkarma: 0 18.07.2009, 17:59:42
  13. avatar
    [36] Ni-ka [*]

    Jinak bych ale  náhradní matka být nemohla,nikomu bych své miminko nedala.Znám ale dvě sestry,jedna z nich mít mimčo nemohla a sestra jí dala své vlastní dítě.Za další dva roky ta která nemohla,tak se jí narodil klučík,teď má 4 děti i s tím sestřiným:)))Jsou spokojení všichni.

    superkarma: 0 18.07.2009, 15:33:13
  14. [35] kamilka86 [*]

    má to své pro a proti

    superkarma: 0 18.07.2009, 15:31:26
  15. avatar
    [34] Ni-ka [*]

    Já jsem jednoznačně pro, ale myslím, že by měla náhradní matka donosit dítě jen té matce,která opravdu nemůže mít své vlastní dítě a ne nějaké celebritě,které se prostě nechce rodit a nebo nemá čas roditSml24

    superkarma: 0 18.07.2009, 15:31:11
  16. [33] VLADUSKA [*]

    Ten kdo vlastní mít ze zdravotních problémů nemůže,ten zastává určitě nápad za pokrokový, ale náhradní matka - pokud je to MATKA,to určitě vnímá jinak.

    superkarma: 0 18.07.2009, 13:56:36
  17. avatar
    [32] kuzle [*]

    nosit toho mrnouska 9 mesicu v sobe, citit jak kope, hybe se a reaguje na moje hlazeni briska a tak a potom ho nekomu dat? ani nahodou Sml23 i kdyz jsem si myslela, ze bych to mozna dokazala u jednech nasich znamych o kterych vim, ze by se u nich melo me ditko dobre ... nastesti pote co rozjeli adopcni proces se zadarilo i tam a v zari se jim vykuli urcite krasna slecna Sml22 

    superkarma: 0 18.07.2009, 13:34:28
  18. avatar
    [31] čiperka [*]

    Jsem pro.Nosičce plodu by měly být vytvořeny slušné podmínky, finanční i další,  a ona naopak by byla podrobena důsledné kontrole před a během těhotenství...

    superkarma: 0 18.07.2009, 13:15:54

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] madam [*]

    Náhradní mateřství - proč ne. Pokud se maminy dohodnou.Já osobně bych nemohla své dítě po porodu dát někomu,byť je mně žen,které nemohou mít děti moc líto.Sml79

    superkarma: 0 18.07.2009, 11:43:05
  2. [29] FAXÍK [*]

    jsem pro náhradní mateřství, je to pokrokový nápad a musím s tím souhlasit obě matky Sml22

    superkarma: 0 18.07.2009, 08:07:10
  3. [28] paja2876 [*]

    velice ráda, bych někomu, kdo mít dítko nemůže....dítko donosila, ale podle toho jak vím, že jsem teď čerstvou maminkou, tak by to bylo asi velice citově náročné...

    superkarma: 0 17.07.2009, 21:10:40
  4. [27] curdibilka [*]

    Nedovedu si to představit, že nosím dítě 9 měsíců a pak ho jednoduše někomu odevzdám. Za žádné peníze byc do toho nešla.

    superkarma: 0 17.07.2009, 16:38:46
  5. [26] doginka [*]

    Náhradní mateřství schvaluji. A s právní úpravou by se rozhodně nemělo otálet, aby měli obě strany jistotu, protože za současného stavu si všichni zúčastnění musí hlavně věřit a nejde to právně ošetřit. Pro mnoho žen je toto jediná možnost ,jak mít vlastní biologický dítě.

    superkarma: 0 17.07.2009, 15:58:08
  6. [25] Rikina [*]

    No, bude-li to mít nějaký právní rámec, aby byly jasné podmínky pro obě strany, a případné sankce za jejich nedodržování, tak jako jedna z možností ano. Pro ty, co jsou na to ochotni přistoupit. Sml80 Osobně bych nikdy a za žádné peníze nesloužila jako živý inkubátor, na to se mám moc ráda. Sml57 

    superkarma: 0 17.07.2009, 14:25:37
  7. [24] karym [*]

    Kdybych rodinu, co nemůže mít děti znala, klidně bych jim dítě odnosila. Vajíčko bych nikdy nedarovala. Mohlo by sloužit k hrůzným účelům.

    superkarma: 0 17.07.2009, 13:19:59
  8. [23] karym [*]

    Ve většině adoptovaných cikánků s v pubertě ozve hlas krve a odtáhnou za svými, i když byli vychovaní v perfektním, láskyplném prostředí.

    superkarma: 0 17.07.2009, 13:18:23
  9. avatar
    [22] Janulina [*]

    Připadá mi to trochu divné Sml80. Ale když se najdou obě strany, které s tím souhlasí, proč ne Sml58. Je dobré mít tu možnost, když to existuje. Ale sama si to nedovedu představit Sml79

    superkarma: 0 17.07.2009, 12:52:50
  10. [21] mamina73 [*]

    Bébina — #20 bohužel toto jsou úskalí toho, že celá záležitost není vyřešena právně, legálně, nemůže existovat žádná smlouva, pouze domluva mezi párem který má zájem o náhradní matku a mezi náhradní matkou. Považuji za samozřejmé veškeré kontroly u lékaře .... spousta vad se podle mého odhalí v době, kdy je ještě čas na ukončení těhotenství. A pokud se taková vada v těhotenství neprojeví a přesto jí dítě má, případně vznikne třeba během porodu, tak si myslím že stejně si dítě pár který toto podstupuje nechá. Protože ani do budoucna nemůžete vědět, co se může všechno stát - různé nehody a podobně a člověk z naprosto zdravého může být postižený ani si nestihne všimnout.

    K tomu vyprávění dětem jak přišli na svět - stejně jako to jde vysvětlit dětem adoptovaným, myslím že není problém toto po zvážení a adekvátně věku vysvětlit i dětem narozeným náhradní matce. A pokud se rodiče rozhodnou mu to neříct vůbec, taky je to řešení. Vysvětlovala jsem to svému synovi z druhé strany, že bych nosila něčí dítě v jeho cca 7 letech a problém s tím naprosto žádný neměl.

    superkarma: 0 17.07.2009, 12:26:48
  11. [20] Bébina [*]

    Lyoness — #19 Jo a ironie osudu je takova, ze matka fetacka ve vysledku porodi zdravejsi dite, nez ta, co na sebe v tehotenstvi davala pozor.

    Moc by me zajimalo, co by bylo s ditetem, kdyby se nahradni matce narodilo nemocne nebo s nejakou vadou. To by ho pak asi biologicti rodice nechteli, co?

    Me proste nahradni materstvi nejak nesedi. To pak budeme vypravet malym detem, ze prisli na svet tak, ze jsme si je koupili v obchode a hle, ona to bude skoro pravda.

    1. na komentář reaguje mamina73 — #21
    2. na komentář reaguje Solei — #45
    superkarma: 0 17.07.2009, 12:17:59
  12. [19] Lyoness [*]

    Bébina — #17 jasne, nevis...

    Ale vis, co jsi delala jako tehotna, ze jsi nechlastala a nefetovala, otce znas [vetsinou], rodinna anamneza...

    Delas vse pro to, aby se narodilo zdrave s co nejlepsim startem do budoucna.

    1. na komentář reaguje Bébina — #20
    superkarma: 0 17.07.2009, 12:09:05
  13. [18] Lyoness [*]

    Jsem take pro. Chapu par, ktery nechce adoptovat dite, o jehoz puvodu nic nevi. Myslim, ze zrovna tady byl nedavno clanek o tom, ze adopce je vlastne takove sebeobetovani - at se snazis sebevic, nevis, v jakem prostredi se dite vyvijelo, jaka byla prenatalni pece, vi se vubec, kdo je otec?

    Nahradni materstvi by asi nemelo byt na kseft nebo pro zeny, ktere si nechteji zkazit postavu...Mozna by to mohlo byt nejakym zpusobem zastitovano obdobne jako umele oplodneni - to ti udelaji jen na specializovanem miste. Nahradni matka bude "na predpis" Sml16 Smluvne osetreno, pod dozorem lekare,pristna kriteria pro vyber, vsichni se budou schazet.. Ne kazda by to mohla delat.

    Zena, ktera je nahradni matkou, by urcite penize dostat mela... Potrebuje vitaminy, tehotenske obleceni, boty, no co ja vim co vsechno. Vemte si treba jen situaci, kdy je tehotenstvi rizikove a ona musi zustat doma. Takovy par, ktery nemuze donosti dite by ji i rad zaplatil neco navic...

    Je to otazka na dlouhou diskuzi, ale ano, jsem pro.

    superkarma: 0 17.07.2009, 12:06:33
  14. [17] Bébina [*]

    Josephine — #14 Ale to nevis ani u vlastniho, chteneho a s laskou vychovaneho ditete. Nebo si myslis, ze vsichni vrazi, fetaci, zlodeji, prostitutky, jehovisti a ja nevim co jeste jsou adoptovani?

    1. na komentář reaguje Lyoness — #19
    superkarma: 0 17.07.2009, 11:58:08
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    Jsem jednoznačně pro. A etiku si musí vyřešit především ti, jichž se to týká

    superkarma: 0 17.07.2009, 11:25:06
  16. [15] mamina73 [*]

    Bezplatně? No to do toho asi nikdo nepůjde, to si fakt neumím představit.

    S dětmi problém nevidím, určitě záleží na tom, jak jim to srozumitelně vzhledem k věku vysvětlit. Třeba se svými dětmi jsem o tom mluvila, ze začátku s každým extra, protože přeci jenom je mám v dost rozdílným věku (9,10,17 let), mluvili jsme o tom cca 2 roky. Teď když se občas na toto téma stočí řeč, už se o tom bavíme normálně. Ví, že bych nosila miminko pro někoho jiného, kdo ho mít nemůže, ale jinak je zdravý a dítě bude mít moc rád. Třeba nejstarší dcera k tomu už měla spoustu otázek, ptala se na to jak ti lidé bydlí, co o nich vím a tak. Mám známou, která má schválenou hostitelskou péči (myslím že se to tak jmenuje) a tam si zase bere občas děti z dětského domova spolu ke svým různě na prázdniny, na výlety a tak. A taky to její děti berou naprosto v pohodě, prostě chvíli s nimi to dítě je, pak zase není. Některé děti si bere pravidelně, jiné jen vyjímečně.

    superkarma: 0 17.07.2009, 10:30:00
  17. [14] Josephine [*]

    Bébina — #13 Třeba takový, že nikdy nevíš, co z toho dítěte vyroste - z adopce a to je pro někoho dost závažné. Prostě když to řeknu hodně s nadsázkou, tak stejně jako se snažíme si hledat partnera k sobě, tak ne každá chce dítě od někoho, kdo třeba nedochodil ani střední školu, ale to je extrém.

    1. na komentář reaguje Bébina — #17
    superkarma: 0 17.07.2009, 10:27:34
  18. [13] Bébina [*]

    mamina73 — #11 Zeny, co nemohou mit deti, mohou deti adoptovat. Ale tady jde o to, ze ty zeny nechteji dite, ony chteji VLASTNI dite, byt by jim ho porodila jina. A v tom ja vidim eticky problem. Narozene dite radsi necham zit v detskem domove a budu se snazit mit za kazdou cenu vlastni. Jaky je rozdil v tom, jestli adoptuju novorozence, ktery nenese moje geny a tim, ze adoptuju novorozence, ktery moje geny nese?

    1. na komentář reaguje Josephine — #14
    superkarma: 1 17.07.2009, 10:24:34
  19. [12] Josephine [*]

    mamina73 — #10 To s dluhy mě mrzí, jsi šikovná, že to zvládáš. Právě, mě nejde o to, aby žena nedostala peníze. Spíš mě zaráželo, že tohle by chtěli udělat bezplatně, aby se na tom nevydělávalo. Tak či tak, žena za to musí mít nějaké peníze - už jen na to jídlo...

    Těžko říci, třeba to za pár let tady bude automaticky, ale rozhodně bych byla proti, aby to dovolily kde komu... Ad dosud nerodící mladice apod. Těžko též říci, jak to pak vystvětlit svým dětem, že nosím dítě pro někoho jiného... Má to tolik úskalí, že mi prostě přijde schůdnější propracovat a více zpřístupnit adopce např. nejen z ČR.

    superkarma: 1 17.07.2009, 10:16:39
  20. [11] mamina73 [*]

    Bébina — #9 Bébino, nevím jestli by jsi takhle mluvila i v situaci, kdy by jsi třeba z nějakých zdravotních důvodů to dítě nemohla donosit. Jsou ženy, které o dělohu přijdou například při nehodě, nemají ji vyvinutou nebo tak. Věřím že ty ženy vyzkouší všechno možné, jen aby mohli mít vlastní dítě, protože když dají své vajíčka, manžela spermie, náhradní matka je vlastně jen takový inkubátor, kde to miminko vyroste.

    Jiná situace je, jak už je psáno v článku, když některé ženy nechtějí dítě donosit právě z důvodů, že si zkazí postavu, že nechtějí rodit .... I takových se mi ozvalo několik, když jsem se o to zajímala, ale u těch to zase odmítám já.

    1. na komentář reaguje Bébina — #13
    superkarma: 0 17.07.2009, 09:52:43
  21. [10] mamina73 [*]

    Josephine — #7  Nevím jak funguje organizace v US. Trošku nechápu, jak může organizace schválit ženu, která ještě nemá vlastní dítě, není po porodu.

    Peníze v tom určitě svou roli také hrají, ale na druhou stranu - kde ne. Chodím jako dárce krve - dostanu za to adekvátní odměnu (i když jako dárce jsem bezplatný, mám odečet na daních za každý odběr), byla jsem jako dárce oocytů, opět jsem dostala určitou odměnu od CAR (i když to pak zpětně určitě zaplatila ta rodina, která oocyty obdržela). Já osobně jsem sama se 3 dětmi a i když pracuji, tak mi chybí taková ta domácí jistina určitých peněz, které by měl člověk k dispozici pro případ, že se něco stane - dlouhodobá nemoc, nenadálé vydání, .... To jsou částky, které prostě navíc dohromady nedám a protože už nemám rodiče, tak si je ani nemám kde případně vypůjčit. A protože mi po rozvodu zbyli dost velké dluhy, které jsem několik let splácela (naštěstí už je mám zaplacené) tak jsem značně proti půjčkám. Manžel žil na dluh rok a vím co to obnáší. Já jsem si nikdy nepůjčovala a po zkušenosti se svým manželstvím k tomu vedu i děti, že prostě dluhy by si člověk měl značně rozmyslet.

    Za náhradní mateřství jsou určité částky, na kterých se vždy domluví rodina s ženou, která toto podstupuje. V částce jsou zahrnuty i právě peníze na "lepší" jídlo - nemusím jíst zrovna denně lososa a ubytovat se v nejdražším hotelu v Praze, abych z rodiny vytáhla co nejvíc peněz, ale samozřejmě v těhotenství se člověk snaží stravovat více zdravěji než jinak.

    1. na komentář reaguje Josephine — #12
    superkarma: 0 17.07.2009, 09:47:21
  22. [9] Bébina [*]

    Fuj, tak z toho se mi dela spatne. Do toho bych nikdy nesla, ani jako "matka" a uz vubec ne jako "deloha". Kdyz nemuzu mit deti, tak si adoptuju cikane, tech je dost. Ale pozadovat po nekom, aby nasadil svoje zdravi, dite mi donosil a ja si ho pak vzala, na to bych nemela zaludek.

    1. na komentář reaguje mamina73 — #11
    superkarma: 1 17.07.2009, 09:39:13
  23. avatar
    [8] Myškomedvídek [*]

    jsem proSml22Sml79

    superkarma: 0 17.07.2009, 09:37:44
  24. [7] Josephine [*]

    mamina73 — #6 To je blbý, když vodí za nos někoho, kdo o to usiluje. Jj. Každopádně organizace je důležitá, ale asi by měla být víc přísná než ta v US. A nenechat projít každou dvacetiletou, či osmnáctiletou a pak bych omezila to, aby některá z žen nosila náhradní děti jak na běžícím pásu, vždyť do budoucna bude zdravotně totálně hotová...

    Ale stejně do toho vstupují ty peníze, ne? Vždyť ta rodina by náhradní matce měla zaplatit něco na stravu, péči v těhotenství apod.

    1. na komentář reaguje mamina73 — #10
    superkarma: 0 17.07.2009, 09:32:12
  25. [6] mamina73 [*]

    Já jsem určitě pro legalizaci této metody. V současné době je náhradní mateřství též možné, a i uplatňované. Bohužel právě proto, že neexistují nějaké organizace, které by možné zájemkyně (oboustranně) prověřili a zkontaktovali, dost často se stává, že člověk naletí těm, kteří o rozhovor s ním mají zájem jen pro to, aby zjistili další informace, napsali článek, udělali si čárku ve splnění průzkumu trhu. Mluvím za sebe, hovořila jsem s několika páry, kteří tvrdili, že mají o náhradní mateřství zájem (shánějí ženu, která jim donosí dítě), ale nakonec z toho sešlo, protože se přestali ozývat, někteří na rovinu přiznali že o to nikdy zájem neměli ale jsou to novináři, studenti VŠ ...

    1. na komentář reaguje Josephine — #7
    superkarma: 0 17.07.2009, 09:26:27
  26. avatar
    [5] Alisa [*]

    Ano, jsem pro!Sml59

    superkarma: 0 17.07.2009, 09:08:13
  27. [4] Josephine [*]

    Šeri — #2 A chtěla bys být náhradní dělohou nebo příjemkyní toho dítěte?

    Prostě dobrovolně si opotřebovat tělo pro někoho cizího, to raději daruji vajíčko... Já to nějak nechápu. Myslím, že tohle nemůže být anonymní metoda a kde pak máte záruku, že ta matka se zpětně nebude dožadovat dítěte anebo mu prostě až moc zasahovat do života...

    No myslím, že tohle v ČR ještě dlouho nebude možné...

    superkarma: 0 17.07.2009, 08:47:59
  28. [3] Josephine [*]

    Asi je to zajímavá možnost, ale nikdy bych do toho nešla. Taky jsem kdysi viděla dokument z US a ač byl na jednu stranu velmi zajímavý, tak na druhou byl děsivý, neboť jedna matka s dosti nízkými soc. příjmy si takto přivydělávala a prý ráda pomáhala druhým. Pomoci jednou, ok, ale ona byla těhotná furt... Prostě kdykoliv mohla, prošla pohovorem přes tu organizaci, která dělala různé testy a zajišťovala věci okolo a už byla zas těhotná. Druhá, dosti mladinká, že chce pomoci a otěhotnět pro někoho... Zarazilo mě, že ji to schválila ta organ., vždyť po pár letech jí to dojde a může mít problémy...

    Prostě mi přijde, že je to dost tenký led. Navíc 9 měs. není týden a skutečně nevím, zda bych chtěla i někomu z rodiny 9 měs. nosit jejich dítě. Navíc když je to někomu cizímu, měla bych strach, že ta těhotná o sebe nedbá a pak vám předá postižené dítě... Je toho více.

    A v neposlední řadě, někde proběhlo, že nějaká celebrita chtěla náhradní mateřství, aby jí někdo donosil dítě a myslím, že to motivovala penězi. To už je pak o tom, že bohatý pár si může koupit vše i to dítě od méně bohaté.

    Přece ta náhradní matka taky musí dostávat peníze... minimálně na to, aby třeba jedla zdravě apod., když třeba sama na to nemá.

    Jsem spíše proto, aby se zlepšil adopční, pěstounský systém, možnosti IVF ale ne náhr. mateřství.

    superkarma: 0 17.07.2009, 08:44:21
  29. avatar
    [2] Šeri [*]

    Já jsem pro.Hlavně ať to našim zákonodárcům dlouho netrváSml22

    1. na komentář reaguje Josephine — #4
    superkarma: 0 17.07.2009, 08:39:01
  30. avatar
    [1] dazou [*]

    myslim ,ze nahradni materstvi je jedno z reseni ,ktere by melo byt pristupne.

    Pred nekolika lety jsem videla o tom dokument, bylo fantasticke, zeny, co nemohou donosit dite ho meli diky pomoci jinych zen, ktere se oznacovali jako pekarny.

    Jasne, vzdy je tu riziko, ze zena dite nebude chtit dat nebo nebude dodrzovat zdravotni pravidla, ale stejne myslim, ze na vyber by to byt melo.

    superkarma: 0 17.07.2009, 08:05:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme