.

„Nadšení vystřídalo zklamání. Pravou moravskou veselku jsme protrpěli,“ vypráví Karolína

Vztahy

„Nadšení vystřídalo zklamání. Pravou moravskou veselku jsme protrpěli,“ vypráví Karolína

Pozvánka na „pravou moravskou“ svatbu jednoznačně potěší. Zvláště pokud pocházíte z velkoměsta, kde se na tradice a zvyky příliš nehraje. I Karolína (28) se radovala, když ji obdržela. To ještě netušila, že na takovou veselku dlouho nezapomene. A ne v dobrém slova smyslu.

„Na svatbu nás pozvala manželova kolegyně z práce a já byla nadšená. Mám takové akce totiž moc ráda, obzvláště tyhle vesnické, na kterých bývají fajn lidi a skvělá zábava většinou až do rána. Hned jsem zamluvila ubytování nedaleko a těšila se, jak si to užijeme,“ vypráví Karolína.

Když nejste rodina...

svatba„Svatební obřad měli naštěstí až před polednem, takže jsme nemuseli vyjíždět z domova nějak extrémně brzy. Ale zato už nám kručelo pořádně v žaludku. Přečkali jsme klasické zdlouhavé fotografování v okolí kostela a těšili se na oběd. Jenže jaké bylo ale naše zklamání, když novomanželé zaveleli, že na hostinu do nedaleké restaurace jdou pouze rodinní příslušníci! Přede dveřmi jsme tak zůstali jen dva páry a přemýšleli, kde se najíme. Ani oni nepočítali s variantou, že s sebou mají mít vydatnou svačinu. Široko daleko nebyl žádný obchod, jen benzínka s omezeným sortimentem. Nechtěli jsme si kazit atmosféru, i když nás to poněkud nemile překvapilo. Zaplácli jsme si žaludky sušenkami a čekali, až svatebčané dojedí svíčkovou se šesti,“ vzpomíná na neslavný začátek. Ale oslava byla teprve na začátku.

Čekání nebralo konce

„Když nás konečně pustili dovnitř, rozčarování pokračovalo. Pro naši čtveřici u stolu nebylo volné místo, a tak nás zatím „usadili“ na terasu. Nebylo už nejtepleji a já si blahořečila, že jsem si do balerínek prozíravě oblékla ponožky. Po hodině si k nám konečně našla cestu nevěsta, tedy manželova kolegyně. Pozdravila nás a jen mezi řečí prohodila, že se to s místy u stolu nějak zkomplikovalo. Prý počítali s tím, že se „starší osazenstvo“ odebere domů mnohem dřív. Jim se tam ale, na rozdíl od nás, líbilo moc,“ líčí hostinu Karolína, která si řekla, že počká alespoň na raut. Představa, že objíždí okolní vísky, aby našli restauraci, je totiž nelákala. Jenže to trvalo pořádně dlouho, než svatebčanům po obědě vyhládlo.

Jak si vysloužit výslužku

„Ten druhý pár, který tu neměl v plánu přespat, čekání vzdal a odjel domů. Nikoho jiného jsme tu neznali. Nebyl problém seznámit se, jen nám přišlo poněkud zvláštní, že se toho neujali novomanželé. Jediný, koho nastalá situace mrzela, byl ženichův svědek. Ten čas od času přišel a pořád dokola se omlouval. Snad aby nám zvedl náladu, kladl nám na srdce, abychom jej při odchodu vyhledali. Prý nás čeká výslužka. Proč ne? K snídani se bude hodit, shodli jsme se, a slovo dodrželi,“ říká s tím, že svědek s radostí, že pro ně bude moci alespoň něco udělat, odběhl. Netrvalo dlouho a vrátil se. Tentokrát už ale spíše s provinilým výrazem.

„Bylo vidět, že je mu to hodně trapné, ale sdělil nám, že pro nás výslužky bohužel nejsou. Nevěděli jsme s manželem, jestli začít brečet, nebo se smát. Udělali jsme to druhé a rozloučili se. Jen nám z hlavy nešlo jediné - proč nás vůbec zvali? Můžu říct, že mě tahle veselka na dlouho vyléčila z touhy po podobných radovánkách. Jedno se jí ale musí nechat. Byla skutečně nezapomenutelná!“ směje se už dnes Karolína.

Čtěte také:

   
04.02.2016 - Příběhy - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [59] lalica [*]

    Podobná situace může nastat i jindy. Nás kdysi před léty pozval dobrý známý na svou zahradu. Prý si něco ugrilujeme, dáme kafčo a sklenku vína, pokecáme. Vzali jsme nemladší dítě a naštěstí do tašky párek na opékání a limonádu pro syna.

    My na té návštěvě nedostali vůbec nic.Přitom na zahradě seděla i jeho manželka.Ještěže si mohl synek alespoň ten párek opéct na ohništi. Po necelé hodince jsme prchali pryč a nikdy více jsme jej nenavštívili...Sml68

    superkarma: 0 11.04.2016, 17:53:35
  2. avatar
    [58] jiti [*]

    co na to říct? Snad jen že si někdo z města představoval "venkovskou svatbu" jako megaveselici které se účastní celá vesnice. Asi bych nikdy takto nešla na svatbu někomu, koho dobře neznám. Tak maximálně na obřad - tak chodím méně významným kamarádkám a potom domů. Už tak to měli vzdát hned po tom obřadu.

    superkarma: 0 12.02.2016, 13:05:14
  3. avatar
    [57] vequi [*]

    No, ehm, co na to říci?Sml80. Snad je, špatná organizace. Na pravé moravské svatbě jsem nikdy nebyla, ale byla jsem v Čechách na jedné vesnické a byla jsem za svědkyni nevěstě. Doteď nevím, proč i zvolila mě. Pro nás s manželem to bylo jedno velký peklo. Byli jsme tam úplně pro všechny neznámí a cítili jsme se dost trapně, organizace taky hrůza. Jako svědkyně jsem se dovídala věci téměř za pochodu a jen pár minut před uskutečněním. Teď už se tomu směju, ale tehdy mi bylo do breku a manžel mi řekl, že na žádnou jinou svatbu než naši už nejde. Takže díky článku se mi vrátily vzpomínky :-D

    superkarma: 1 04.02.2016, 23:39:00
  4. avatar
    [56] kobližka [*]

    Nu,pokud někoho pozvu na svatbu,nesmím opomenout,že je zván i ke slavnostnímu stolu.Těžko někdo dostane pozvání na svatbu a pak ho nechají stát přede dvěřmi restaurace,kde se pořádá hostina.A ten,kdo se jde jen tak podívat kolegovi,či známému na svatbu,ten ani nepočítá s tm,že bude zvaný ke stolu,takže chyba se zřejmě stala na straně rodiny pořádající svatbu.

    superkarma: 2 04.02.2016, 21:26:30
  5. avatar
    [55] Francaise [*]

    Vůbec si nedovedu představit, že by se něco takového v našem okolí mohlo stát! Jestliže někoho na svatbu pozvu, pak s ním také počítám.

    Já bych spíš tipovala, že se hosté "pozvali" sami, případně byli pozváni jen na obřad. To se u nás dělá, že kolegové přijdou pouze poblahopřát k úřadu nebo ke kostelu. Zkouknou, jak to novomanželům sluší, udělají pár fotek a jdou domů. Na hostinu pak jdou pouze ti, kteří jsou pozváni osobně a obě strany s tím výslovně počítají.

    No, a tady se někdo asi tak tlačil na hostinu, že situaci nepochopil. Tuším, že svatebčané si povídali něco o nevychovaných vlezlých čecháčcích. Sml30

    superkarma: 3 04.02.2016, 19:38:36
  6. [54] Karo Líná [*]

    Chyba v organizaci. Každému měli dát předem jasně najevo, kam je zvaný a kam ne. Ať už ústně nebo písemně. Jak píše Rikina, nějaké čekání před hospodou by mě ani nenapadlo. Odjela bych hned.

    A Morava s tím pochopitelně nemá nic do činění. Mně se stala podobná věc v Krušných horách, abych vyrovnala nespravedlivé nadávání na Moraváky Sml57 Kolegyně mě a další dvě spolukolegyně z kanceláře pozvala na svou svatbu konanou právě tam. Že nejsme zvány na rodinný oběd, nám sdělila dopředu, takže to bylo v pořádku. Dokonce pro nás nezvané měla plán - dostali jsme mapku s polohou její chalupy, kam jsme se měli každý dopravit po skončení obřadu svým autem a vyčkat jejich příjezdu z oběda. Měl tam být předchystaný raut, abychom si ukrátili čekání. Chalupa byla dost hluboko v horách, autem nedostupná - auta jsme tedy nechali tam, kde se dalo, a zbytek došli pěšky (cca půlhodina chůze lesem). Sešlo se nás tam asi 20. Místo rautu nás tam bohužel čekala cedulka, že ho nestihli nachystat, a že ho přivezou s sebou z oběda Sml30 K naší smůle nestihli nachystat ani alkohol - v chalupě se zkrátka nenacházelo vůbec nic. Byla tam zima, byli jsme hladoví, ale stále optimističtí. Nebudu to prodlužovat - svatebčani z oběda nedorazili ani do 7 hodin večer (oběd začínal v 1). V těch 7 to naše parta kolegyň vzdala a vydaly jsme se lesem (už za úplné tmy, byl podzim) zpět k autu. Šly jsme to hodinu, několikrát jsme každá sklouzla v bahně... a následující 3 hodiny jsme jely zpět domů. Totálně naštvané a rozčarované.

    V práci se nám pak kolegyně omluvila, že se s rodinou na obědě krapet zakecali a přiopili a přestali vnímat čas Sml32 Ale že jsme prý měly vyčkat, protože krátce po nás dorazili. Co na to říct, že Sml80

    superkarma: 1 04.02.2016, 19:27:45
  7. avatar
    [53] pajda [*]

    Dřív se kamarádi zvali před svatbou na rozlúčku a kolegové zrovna tak. A pokud se chtěli přijet podívat na obřad, tak jenom podívat. Ona totiž nám vyšla jenom "úzká rodina" cca 40 lidí...ale pokud už se někdo pozve, měl by vědět předem, co se dá čekat, popřípadě se na to zeptat. Přece nepozval každý jeden pár kolegů, aby jim ukázal dveře? Spíš odhaduju, že si ženich pozval na zapřenou kolegy s tím, že se přece nějak vejdou - a podle toho to taky dopadlo. Ale tomu, že by se do hospody nedalo donést pár židlí navíc, těžko kdo uvěří. A ženich s nimi nemluvil proč? Pozval je vůbec? Nebo se zmínil, že se žení a oni to pochopili jako možnost se někde nakrmit?

    superkarma: 0 04.02.2016, 15:39:30
  8. avatar
    [52] SNÍŽEK [*]

    denkas — #51 i takoví se najdou,jako všude jinde.Já mám zase zkušenosti s vychcanýma Čecháčkama,a mezi nimi znám naopak bezvadné lidi Sml80

    superkarma: 0 04.02.2016, 15:18:49
  9. avatar
    [51] denkas [*]

    SNÍŽEK — #50 No nevim,u nás dělali moraváci ,manželé a hlavně ona teda fakt přející nebyla.Vždy vyžrala tu nejlepší práci na úkor dalších. Nojo až moc kamarádila s mistremSml80

    1. na komentář reaguje SNÍŽEK — #52
    superkarma: 0 04.02.2016, 15:01:30
  10. avatar
    [50] SNÍŽEK [*]

    ovladač — #47 ono to bude o lidech,ne o tom kdo je odkud,není všechno černé nebo bílé.Sml80 Lakomí a vychcaní lidé jsou všude.Ale v tom článku se píše o Moravě a tam většinou bývají přející lidé Sml22

    1. na komentář reaguje denkas — #51
    superkarma: 1 04.02.2016, 14:54:04
  11. [49] mamkaJa [*]

    proč by se MUSELA dostávat výslužka? viz.komenty níž Sml80

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:53:05
  12. [48] mamkaJa [*]

    nejlepší je žádná svatba, nebo jen v úzkém rodinném kruhu, zbytek stejně nebude nikdy spokojený a ještě vás pomluví

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:52:06
  13. avatar
    [47] ovladač [*]

    Co to je? česká svatba,moravská svatbaSml57Nějak se to tu zvrtlo.Češi proti Morvákům. My byli jen na "českých",vždy sme se dobře najedli i pobavili.Nesnáším toto rozlišování lidí, Moraváci sou nejlepší,tchýně sou zmyje,snachy sou mrchy,černý sou zlý,bílý sou nejlepší,... Vždyť to není pravda. Všude sou lidi takový i makový. Škatulkování je zavádějící. Že sou moraváci nejlepší slyším ze všech stran. A vzhledem k tomu,že ani žádný neznám,tak mám chuť o tom pochybovatSml80

    1. na komentář reaguje SNÍŽEK — #50
    superkarma: 3 04.02.2016, 14:23:08
  14. [46] cilani [*]

    Very.N — #6jj, přijde mi normální že kdo nedostal pozvánku ke stolu, tak na oběd nejde.. Sml80 U všech svatebních povzánek byla buď i pozvánka ke svatební tabuli, která se vrací a tím s potvrzuje účast

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:17:20
  15. avatar
    [45] chanahd [*]

    v.poho — #41 My jsme přímo s pozvánkou měli i kartičku s pozváním ke stolu na hostinu. Stejně tak všichni přítomní.

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:14:02
  16. avatar
    [44] chanahd [*]

    v.poho — #41 No, dar jsme slušný dávali také a ještě nevěsta vybírala po tisícikoruně, jakože na domácí spotřebiče, myčku, pračku... A protože jsme byli tedy dva, tak 2 tis., plus dárek... My tedy byli naštěstí autem, horší to měli ti, kterým až při obědě s úsměvem řekli, že se jim nepodařilo sehnat ubytování pro tolik lidí. Kdoví, co se pak ještě dělo, když my jsme už zmizeli.

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:10:42
  17. avatar
    [43] catcat [*]

    Teda, taky mi přijde, že se paní šla na svadbu jen najíst a napít. A možná, že kolegyni překvapili tím, že se vetřeli i dál, než jen na obřad. Bůh ví, jak to pozvání zněloSml24

    superkarma: 0 04.02.2016, 14:08:09
  18. avatar
    [42] theodorka1 [*]

    Sml30Sml30Sml30Koukám že se to zvrhává v diskuzi ....kdo dostal a nedostal "nažrat" v Čechách a na Moravě.Sml30Sml30Sml30 Jen tak mimochodem, lakota se najde tam i tam.....Sml30Sml30

    superkarma: 7 04.02.2016, 14:05:15
  19. avatar
    [41] v.poho [*]

    SNÍŽEK — #38Tak myslím, že to není o tom, jestli je to česká nebo moravská svatba. Já byla jen na českých a s výjimkou jedné to byly lukulské hody, vždy zajištěn odvoz nebo provizorní nocleh. hyenka — #35 Ale souhlasím s Hyenkou. Nemusím zvát vůbec nikoho, na tom není nic špatného. Pokud už ho ale pozvu, hanba by mě fackovala nechat ho někde stát jako žebráka.

    No a ta jediná svatba, kde to teda bylo poněkud zvláštní, tak tam jsme byli pozvaní (vč. hostiny) a můj chlap šel dokonce za svědka. No a po hostině nám bylo řečeno, že oni jdou s rodiči na oběd a my se máme dostavit asi o 4 hodiny později na oslavu. Podotýkám, že jsme jeli přes půl republiky, takže jsme byli hladoví jako šakali. Naštěstí jsme spali u tchyně, která, když jsme se jí objevili na prahu, vytřeštila oči....

    Upřímně, tento postup nechápu. Když někoho nechci pozvat na jídlo, tak mu to aspoń sdělím dopředu, a´t se nají nebo si vezme sváču. Dali jsme velmi slušný svatební dar, stálo nás to celkem dost za cestu, to bych se na to radši vykašlala a došla si do restaurace v klidu doma.

    1. na komentář reaguje chanahd — #44
    2. na komentář reaguje chanahd — #45
    superkarma: 1 04.02.2016, 14:04:53
  20. avatar
    [40] chanahd [*]

    SandraAbigail — #32 Oni na tu svatbu ale byli pozvaní. Když je tam nechtěli, neměli je zvát.

    superkarma: 2 04.02.2016, 14:00:53
  21. avatar
    [39] chanahd [*]

    No, zažila jsem také dost děsnou svatbu a na Moravě to nebylo. A též to bylo naprosto nezvládnuté. A dodnes nechápu, proč zvali tolik lidí.

    Svatba se konala v nějakém patře nad hospodou, ale vše si dovezli vlastní, platili jen ten pronájem. Na pití bylo nealko jen pro děti, my ostatní jsme si mohli vybrat mezi lahváčem a vodou z kohoutku z umyvadla, které vypadalo hůř než na wc.

    Takže jsem si skočila dolů ho hospody pro nějakou vodu.

    Pak nastal oběd. Dotáhli doma dělanou čínu a začali jídlo ohřívat. První lidé už byli najedení, půlce sálu stále kručelo v žaludku. To víte, ohřev v mikrovlnce po jednom talíři. Každý dostal vyloženě dietní porci. Asi dvě lžíce rýže, na to lžíci číny.

    Odpoledne byla nějaká masová roláda s chlebem, ale vyšlo jen na půlku lidí. Dort byl malý, nakrojili z toho 10 krajíčků, tak měla nevěsta s ženichem a děti.

    Byla i roláda. Jedna. Na asi 50 lidí.

    Nakonec jsme se raději rozloučili a skákli si ho té hospody dolů na oběd. Naštětí měli ještě guláš.

    Výslužka samozřejmě nebyla.

    A to byla pro změnu pravá středočeská svatba:-)

    superkarma: 1 04.02.2016, 13:59:43
  22. avatar
    [38] SNÍŽEK [*]

    nikdy to tak na moravské svatbě nechodí,kdo je pozvaný,nají se a napije co se do něho vejde a místo u stolu je samozdřejmostí.Ale v Čechách jsme na svatbě měli hlad,všechno bylo přesně napočítané že ani dětem nepřidali.Bylo jen jedno jídlo a mini pár suchých zákusků,zábava žádná,oni se neumí bavit,jen se vychloubali kdo má lepší a dražší auto a kam jeli na dovolenou.Hlavně se tam přišli ožrat.Výslužku jsme žádnou nedostali.Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #41
    superkarma: 1 04.02.2016, 13:50:42
  23. avatar
    [37] Babca.p [*]

    No zažila jsem něco podobného. Nicméně to nemusí být jen moravská svatba.

    superkarma: 0 04.02.2016, 12:51:20
  24. [36] free [*]

    Přijde mi to nějaké přiškrcené.

    superkarma: 0 04.02.2016, 12:29:15
  25. avatar
    [35] hyenka [*]

    SandraAbigail — #33 Ne, promiň, takhle to na Moravě opravdu nechodí. Není ostuda, pozvat třeba i jen nejbližší rodinu, ale jídla a pití musí být spousta, ostuda je pozvat 100 lidí, které nemám kam usadit a čím nakrmit. A to jsem tedy z Brna, ne z vesnice.

    1. na komentář reaguje v.poho — #41
    superkarma: 6 04.02.2016, 12:15:43
  26. avatar
    [34] gerda [*]

    SandraAbigail — #33to se pleteš, asi jsi z Prahy a nemáš představu....

    superkarma: 2 04.02.2016, 11:55:58
  27. avatar
    [33] SandraAbigail [*]

    Jak to tak čtu, tak většina chce mít na svatbě co nejvíc lidí, že by proto, aby to bylo jako u moravských příbuzných "já mám větší barák", "ale já mám bazén" atd? Není to takhle náhodou jen póza? "Měla jsem na svatbě 100 hostů". "Jenom? To já jich měla 150, heč" :-D

    1. na komentář reaguje gerda — #34
    2. na komentář reaguje hyenka — #35
    superkarma: 1 04.02.2016, 11:51:14
  28. avatar
    [32] SandraAbigail [*]

    No jo, vyžírky se jedou na svatbu najíst :-) Osobně bych na svou svatbu ani cizí lidi nepozvala. Předpokládat ale, že se zadarmo nažerou a ještě si dovolit kritizovat focení, to je trochu silná káva.

    1. na komentář reaguje chanahd — #40
    superkarma: 1 04.02.2016, 11:40:16
  29. [31] bobani [*]

    ať už nás Moravany chtěla naštvat paní Hájková nebo nějaká Karolína , tak má smůlu . takto svatby na Moravě neprobíhají , to ví každý - viz články níže .

    superkarma: 2 04.02.2016, 11:37:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Rikina [*]

    To byla prostě nezvládnutá organizace, a je jedno, jestli moravská nebo jiná. Sml80 Taky bych se ptala, proč vůbec zvali někoho, s kým se pak nepočítalo, a vypadla bych hned poté, co bych zjistila, že tedy nejsem vítána. Nějaké čekání za dveřma a pak na terase, to by si mohli dát za klobouček. Sml24

    superkarma: 4 04.02.2016, 11:14:49
  2. avatar
    [29] Kahomar [*]

    Nemyslím si, že by v tomto případě hrálo roli, zda se jedná o svatbu českou či moravskou. Když se před 3,5 lety vdávala naše dcera, tak svatbu měli opravdu velikou. Venku, v areálu větrného mlýnu. Vše vč. obřadu se dělo na místě, oběd nebyl klasický, ale veškeré jídlo bylo formou rautu. Na obřad se nás sešlo k 80ti, během dne se tam pak otočilo jistě ke 30 přátelům, kteří z časových důvodů nemohli být na obřadu. Když se zpětně poohlédnu, tak jídla i pití byla opravdu kvanta. V celé široké rodině jsme se domluvili a každý udělal něco. Já jako matka nevěsty jsem napekla koláčky, kremrole, ovocné košíčky a linecké cukroví + k tomu jsem dělala asi z 8kg masa malé kuřecí řízečky. Otec nevěsty (jsme rozvedeni) se postaral o výtečný zabíjačkový guláš. To samé ze strany zetě + i babičky a tety se podílely. Prostě kdo přišel, ten měl možnost se najíst a napít, co zvládl a ještě, pokud neodešel bez povšimnutí, si odnesl v krabici i výslužku. A to jsme tedy ze severu Čech.

    superkarma: 4 04.02.2016, 11:00:54
  3. [28] Ferdicek [*]

    Tak to je šílené,ani výslužka.

    superkarma: 2 04.02.2016, 11:00:21
  4. avatar
    [27] Motty [*]

    Ať už na Moravě, v Čechách nebo na Slovensku, neumím si představit, že bych zabouchla dveře před nosem 4 lidem, zatímco bysme šli obědvat. Něco jinýho by bylo, kdyby třeba přijela nečekaná skupina kamarádů jako překvapení, tak tam už by to mohl být problém, ale tihle čtyři snad byli pozvaní. Ale na co vlastně? Jen aby se zúčastnili obřadu, že pak už pro ně nebyl oběd, místo uvnitř ani výslužka? Udělala bych to, co už psali někteří přede mnou - po prvním zavření dveří bych prostě odjela na oběd někam jinam a určitě bych se už na svatbu nevracela.

    superkarma: 3 04.02.2016, 10:57:27
  5. avatar
    [26] rusalka2008 [*]

    To asi fakt nebyli ti praví Moravané, ale nějaká ta náplava... Já jsem z Moravy a žiju tu celý život a ikdyž jsme měli menší svatbu, stoly byly plné dobrot, pití a každý dostal při odchodu krabici s výslužkou, ti, co u nás spali, ještě i snídani, oběd a kafe s dortem i koláčky další den!

    superkarma: 1 04.02.2016, 10:43:27
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    murat — #19I kdyby....ono se u toho pěkně povzpomíná, jak to kdo měl a zažil - to je přece fajn, když se lidi sejdou a spojují je společné zážitky, ne?Sml58

    superkarma: 0 04.02.2016, 10:19:55
  7. avatar
    [24] denkas [*]

    Tak to bylo trapný nechat dva páry před hospodou. Tak jim ta kolegině měla rovnou říct,přijdte se podívat na obřad. Né je zvat na svatbu. Já bych odjela.Sml22 Cestou bych si došla na dobrý oběd a nějaká výslužka by mě byla ukradená.

    superkarma: 4 04.02.2016, 10:16:33
  8. [23] Maryene [*]

    Ano, vím, že dnes už se dělají svatby, kdy se jde společně jenom na obřad a na hostinu jenom rodina. Mně se to nelíbí. Před dvěma lety jsme měli dvě svtaby, přestože nyní bydlíme v Čechách, jsme Moraváci, svatba tedy byla na Moravě. Ne sice ta pravá Moravská, ale na každé z nich bylo kolem 100 hostů, míst jsme připravili o několik více i pro případ, že by se objevil někdo navíc a ubytování bylo zajištěno v místním penzionu. Vše jsme měli připraveno předem včetně místenek u stolu pro všechny hosty. Výslužky v popsaných krabicích (ne krabičkách). Takže na nikoho se nemohlo zapomenout včetně dětí, místo u stolu měl i fotograf. Myslím si, že i tohle je důležité, protože syn je svatební fotograf a na svatbách zažil už ledacos. Takže pro všechen případ si s sebou vozí vodu i svačinu Sml16

    superkarma: 1 04.02.2016, 10:10:28
  9. [22] mařinka [*]

    Taky jsem z Moravy, ale z města. A dosud jsem měla za to, že na oběd se nezvou všichni. Dosud to bylo vždy tak, že na obřad se pozval kdekdo, i vzdálení známí, po obřadu, byl-li v kostele, se rozdávalo drobné cukroví (svatební koláčky a podobně), pak šla rodina na oběd a odpoledne začala oslava pro rodinu a zvané nejbližší přátele, počet lidí dle finančních možností novomanželů. Však ani na pozvánce na svatbu nebývá/nebylo uvedeno, kde a v kolik začíná hostina, jen kdy a kde je obřad, tak proč se cpát někam, kam nejsem zvaná. Svatba je dost nákladná záležitost. Ale možná to bude i tím, že většina svateb v mém okolí se týkala mladých lidí, většinou jeden nebo oba ještě studovali, takže peněz nebylo mnoho. A odpolední oslavy s kamarády byly v mnoha případech dělány tak, že nejbližší přátelé se snoubencům sami nabídli s tím, že ten napeče to a ten udělá ono, aby bylo jídla víc a novomanželé ušetřili.

    superkarma: 3 04.02.2016, 09:56:42
  10. avatar
    [21] ohnivazenaMagdalena [*]

    datura — #18Ano, ono se zve třeba jen na svatební obřad, nebo ke svatebnímu stolu. Dost podstatný rozdíl. A když si host pod pojmem svatební obřad představí komplet veselici-je na průšvih zaděláno.

    superkarma: 4 04.02.2016, 09:51:43
  11. [20] zzandaa [*]

    Ony existují takové kartičky - pozvání ke stolu a pozvání na raut. Ke stolu dostávala rodina, na raut na určitou hodinu kamarádi. Z toho každý pochopí, kam je zvaný. Ty místa jsou taky zvláštní. Vždycky někdo venku kouří, nebo tančí a míst je dost. A že by v restauraci neměli čtyři židle navíc, které by mohli donést? Jinak novomanželé mají plno jiných starostí, než všechny okolo seznamovat. Na segřiné svatbě jsme taky sedli k jedněm jejich kamarádům a seznámili se sami. Máme pusu. Ok, výslužky jsou faux pas.

    superkarma: 3 04.02.2016, 09:46:20
  12. [19] murat [*]

    Já se nestačím divit jak tyhle článečky začínáte brát vážně Sml30Sml52Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #25
    superkarma: 5 04.02.2016, 09:33:50
  13. avatar
    [18] datura [*]

    My, když jsme zvali na svatbu, tak jsme s oznámením přidávali i kartičku s pozváním ke svatebnímu stolu. Kolegyně z práce se na mě přišly jen podívat, jak mi to sluší a popřály, do rodinného kruhu bych je nezvala. Bylo nás na svatbě 13 a byli to jen ti nejmileší. Nemám ráda, když se zve kde kdo a pak se to o půlnoci porve, v lepším případě pohádá.

    1. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #21
    superkarma: 6 04.02.2016, 09:31:30
  14. avatar
    [17] Milala [*]

    Taky mě to naštvalo, jsem z Moravy a když se loni ženil syn a přijelo několik lidí jenom na obřad, tak už neodjeli, byli s námi až do rána. Při 150 hostech se už těch 10 navíc ztratiloSml30

    superkarma: 0 04.02.2016, 08:57:44
  15. avatar
    [16] hyenka [*]

    Teda, já nedostat oběd, dělám otočku, i kdybych jela 300 km. Pokud šlo jen o ty dva páry, které nebyly z rodiny, tak probůh 4 porce navíc snad nikoho na buben nepřivedou.

    Jsem hrdá Moravanka, a tohle s Moravou nemá nic společného. Proč mám pocit, že ať čtu co čtu, jsou Moravané vždycky za blbečky?Sml15

    superkarma: 3 04.02.2016, 08:56:02
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    Páni, když já si vzpomenu na svatbu mého bratrance....100 lidí v hospodě, tancovalo se, jídlo samozřejmě v obrovském množství a pro každého, museli jsme se poprocházet venku, abychom zvládli všecko co tam bylo. Pak nás ještě zdržovali přes noc ( i noclehy byly zajištěné) - večer se vařil kotel srnčího guláše...nechápu, jak někdo může zvrznout vlastní svatbu. Tak buď chci šetřit a udělám to jen se dvěma svědky, anebo si to sakra předem naplánuju, jak to chci: jestli hóch nóbl v hvězdičkovém restoránu či v plenéru pod baldachýny - to mají na starost catheringové firmy - a když jsou peníze, nejsou starosti - anebo se domluví rodina na dědině, rozdělí se úkoly, objedná hospoda a nic není problém. Domácí cukrářky nadělají dorty, koláčky, pití se doveze....mít na svatbě hladového hosta, do smrti by byla ostuda. Čím víc na východ, tím je srdečnější atmosféra.

    superkarma: 2 04.02.2016, 08:51:03
  17. [14] sonizna [*]

    Já nechápu proč autorka článku tuto oslavu nazvala "pravou moravskou veselkou". Tohle rozhodně pravá moravská veselka není a fakt mě to jako Moravačku naštvalo. S Moravou tento příběh nemá nic společného. Myslím, že to je jenom o nevychovanosti hostitelů - nevěsty a ženicha, že před nimi zavřela dveře, myslím, že čtyři porce navíc by se určitě našli.

    superkarma: 5 04.02.2016, 08:37:41
  18. avatar
    [13] Mickey Mouse [*]

    Co na té svatbě bylo tradičního a moravského. K obědu svíčkovou v hospodě? Žádný tanec, muzika, koláče? To si asi městský pár jen zajel na Moravu!

    superkarma: 1 04.02.2016, 08:35:46
  19. [12] V19 [*]

    gerda — #9 Sml22 ešte by som dodala, že aj "nepozvaní hostia" resp. kolegyne z práce keď prídu zablahoželať novomanželom pri kostole či úrade sú pozvaní k svadobnému stolu.

    AmeA — #8 aj u nás je taká tradíciaSml22

    superkarma: 0 04.02.2016, 08:33:40
  20. [11] Nikar [*]

    Very.N — #6no, tak nevím o tom, že by na oběd chodila jen rodina, spíš naopak, pokud to neřeknou, tak chodí všichni ne, a hlavně, vědí, že pozvaní jsou z daleka, ne? To si měli vzít s sebou do alobalu řízky s chlebem a vytáhnout to někde na chodníku? Já tedy nevím, jsem jen městská holka, ale když se svatebčané začali scházet u paneláku (pak je odvezl všechny objednaný historický autobus), tak i tam bylo pro ně připravné pohoštění (pár lidí je roznášelo, nebpť do 2+1 se opravdu vešla jen rodina) a na oběd šli VŠICHNI a všichni měli kde sedět....ale je pravda, že je organizací. Mám podobou zkušenost dokonce v rodině, byli jsme pozvaní na svatbu a protože jsme měli čerstvé mimi, tak ženich s nevěstou pozvali i druhou babičku, aby hlídala, prý bude mít kde sedět. dopadlo to tak, že seděla na terase, místo pro ní nebylo. Pak na ni zapomněli s obědem, prostě hnusárna. Oběd jí přinesli až poté, co jsem jí sama šla něco objednat. Novomanželé se sice omluvili, ale toto se fakt nedělá. Takže chápu, jak se Karolína mohla cítit.

    superkarma: 4 04.02.2016, 08:29:03
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    AmeA — #8 Sml22Sml67 -tahle to je. Od rána. Před odjezdem na úřad nebo do kostela se podává v domě nevěsty malé pohoštění (štamprle + něco malého) a po obřadu se hoduje. Napečeno je předem, cukroví v krabicích nachystané - taky to nedělá všecko jedna osoba.

    superkarma: 2 04.02.2016, 08:19:31
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    Very.N — #6to slyším prvně, že svatebčanům někde nedají najíst. KAŽDÝ, kdo je zván, sedí u stolu.Sml58

    1. na komentář reaguje V19 — #12
    superkarma: 3 04.02.2016, 08:17:45
  23. avatar
    [8] AmeA [*]

    Moravská svatba pravá Moravská svatba nenasere ani největšího remcala....Sml52Sml52 od rána je k dispozici jídlo v domě ženicha bo nevěsty, záleží na domluvě dotyčného páru....výslužka se roznášela v koši co chodíte na houby a né ty prťavé papírové košíčky co jsem zažila zde na severu čech!!!! A hlad to jsem na svadbě nezažila, spíše naopak....proto se divím z tak nechutného zážitku Karolíny. Pravděpodobně to nebyli MORAVANÉ !! Sml52Sml52Sml23Sml23Sml23

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    2. na komentář reaguje V19 — #12
    superkarma: 2 04.02.2016, 08:03:11
  24. [7] Darmovzalova [*]

    Taky jsem z Moravy a ještě jsem něco takového neslyšela ani neviděla .Zajímalo by mě jestli svatebčané bydlí na Moravě nebo jestli odtud pochází,protože kdyby tam dosud bydlely tak by věděly jak to na Moravě chodí.

    superkarma: 0 04.02.2016, 07:08:21
  25. [6] Very.N [*]

    Na jednu stranu děsná svatba, ale na druhou stranu mi připadá, že se tam pisatelka přijela jenom nažrat Sml16 To je snad normální, že na oběd chodí jenom rodina, pokud svatebčané neřeknou jinak.

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    2. na komentář reaguje Nikar — #11
    3. na komentář reaguje cilani — #46
    superkarma: 4 04.02.2016, 07:02:38
  26. [5] Maria28 [*]

    Tak přesně to samé se stalo mé kamarádce, akorát že ta svatba byla někde u Vlašimi. A to kamarádka předala ještě nákladný svatební dar!!

    superkarma: 4 04.02.2016, 06:54:47
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    Tohle čtení mě jakožto pravou ženu z Moravy nachvěloSml31. Ti lidi si na moravsku svatbu akorát hráli, protože na té pravé svatbě moraváků by se toto stát nemohlo. Kde jsou proboha tak neschopní svatebčané, že nedokážou spočítat hosty a nechají je trapně venku?? A že si nedovedou dopředu nachystat krabice s výslužkou + navíc pro strýčka Příhodu?? Bože, takoví ňoumové....jestli to jejich manželství bude vypadat jako svatba, už spolu nejsou.

    superkarma: 9 04.02.2016, 06:48:25
  28. avatar
    [3] Davidek [*]

    .. mě to připadalo že to píše Šimek s Grosmanem Sml52

    já nedostat oběd tak se otočím a frčím pryč ..

    superkarma: 4 04.02.2016, 00:39:06
  29. [2] Keltka [*]

    peetrax — #1 Souhlas, je to spíše o organizátorech-manželích samotných, pokud někoho nepozvou na jídlo, což samozřejmě nemusí (i jen z finančních a prostorových důvodů), tak by to měli sdělit předem a najít případné adekvátní místo s jídlem, případně pomoct s rezervací stolu, atd.. S Moravou to asi nemá nic společného, spíše se chudáci museli trmácet tak daleko Sml30 A udivilo mě, že o rautu pak nepsali-tak byl nebo nebyl?

    A výslužka-no někdy se holt stane, že nezbyde no. S tím ale už po takové akci mohli skoro počítat Sml30

    superkarma: 3 04.02.2016, 00:33:36
  30. avatar
    [1] peetrax [*]

    Nemá to nic společného s Moravou a ani s vesnicí. Je to špatná organizace, nic víc, nic míň. Sml80 Hlavně, že je tam obrázek s motivy, ještě chybí vidle a sláma z botů... Sml52 Sml52 Tohle se může stát přece i ve velkoměstě. Sml24 Kdyžtak to mně, vesničanovi, vyvraťte.

    1. na komentář reaguje Keltka — #2
    superkarma: 8 04.02.2016, 00:06:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme