Novinky

Nadměrné obaly klamou zákazníka a zatěžují životní prostředí

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení. Přitom zákon říká, že hmotnost a objem obalu výrobku mají být co nejmenší. Bezdůvodně velké obaly jsou často marketingovým trikem, klamou nakupující a zbytečně zatěžují životní prostředí.

Z pohledu výrobců a distributorů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu pro produkty, které mohou mít různý objem, například u potravinových doplňků.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon o obalech. Ten mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Kromě klamání zákazníků totiž nadměrné obaly představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

krabice

V některých případech je větší velikost obalu dána povahou výrobku a je nezbytná pro jeho ochranu – typickým příkladem může být nafouknutý obal chránící smažené brambůrky (chipsy) před rozdrcením. Častěji se však jedná jen o marketingový trik.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět. Spustili jsme proto kampaň Neprodávejte vzduch, jejímž cílem je informovat o problému spotřebitele a přimět k odpovědnému přístupu výrobce, distributory i orgány státního dozoru. Chceme, aby v konkrétních případech byly udělovány sankce, což se dosud neděje. V případě potřeby budeme požadovat i zpřesnění právní úpravy,“ říká Lukáš Zelený.

Na webové stránce kampaně Neprodávejte vzduch na adrese www.dtest.cz/vzduch lze najít i příklady „vzdušných“ obalů, které spotřebitelé vkládají do databáze nadměrných obalů na webových stránkách dTestu. Smyslem databáze je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Najdete ji na adrese www.dtest.cz/nadmerne-obaly.

zdroj: tisková zpráva Dtest

   
26.05.2015 - Redakční novinky - autor: Kristina Vodičková

Komentáře:

  1. [7] cilani [*]

    tak nevím, ale když něco otevřu a je to poloprázdné a zklame mě množství obsahu, tak mě výrobce akorát přesvědčí o tom, že si to víckrát nekoupím a porozhlédnu se po něčem, co mi bude vyhovovat. Sml80

    superkarma: 1 27.05.2015, 08:50:31
  2. [6] mamaoma [*]

    Pozor! Zpráva o závadné vodě v Praze-Dejvicích se už dokonale roznesla. A nyní určitě nastoupí do "akce" firmy, nabízející různé f i l t r y - které toho sice moc neumí, zato jsou drahé. Kdo zase naletí ???

    superkarma: 0 26.05.2015, 16:20:01
  3. [5] Rikina [*]

    Tak ale zase kdyby se měl vyrábět obal na každou blbinu zvlášť na míru, tak je to taky zátěž pro životní prostřední a hlavně drahý luxus. Výrobní linky prostě sekají několikero standardních rozměrů krabiček, lékovek, lahviček atd. a holt je každý výrobek jiný a nějaký to zaplní víc a jiný méně. Sml80 Navíc teda já mám radši věci pořádně zabalené, než když to prakticky žádný obal nemá a je to třeba jenom v tenké vrstvičce nějaké fólie, která se zaručeně protrhne 3 vteřiny poté, co dám tu věc do nákupního košíku a obsah se vysype či vyleje. Sml80 Pokud je obal recyklovatelný, což většina je, tak s nimi nemám problém.

    superkarma: 0 26.05.2015, 16:17:38
  4. [4] mamaoma [*]

    Velké krabice vyžadují větší tašky = víc je vidět, jak dobře se v česku máme ! Ale jaké "hrůzy" se často - i menších obalech skrývají, to už vidět není ("milí broučci", plísně atd.) se umí šikovně ukrýt, že si je - jako "přívažek" přineseme až domů!Sml15Sml22

    superkarma: 0 26.05.2015, 16:16:54
  5. [3] mamaoma [*]

    Právní poradnu dTest chválím - často se obracím nejen se svými problémy, kontakt poskytuji všem, kteří nějaký spotřebitelský problém mají. Spotřebitelem se stává človíček hned jak přijde na svět - jenže v dětství to za něho řeší "dospěláci" - občas, aby měli na problémy hlavu "jak sud"!Sml15

    superkarma: 0 26.05.2015, 16:10:54
  6. avatar
    [2] vladka321 [*]

    kobližka — #1Ano, ano, gramáže se snižují, ceny zvyšují a obaly se plní vzduchem Sml15

    superkarma: 0 26.05.2015, 15:39:24
  7. avatar
    [1] kobližka [*]

    Tak s tím souhlasím - člověk si koupí krabičku sušenek v domnění,co jich tam bude a po otevření kouká jako puk na hrstičku ustrašených esíček Sml57 ....a tak je to se vším.

    1. na komentář reaguje vladka321 — #2
    superkarma: 0 26.05.2015, 14:05:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme