Bulvár

Naděžda Kramářová, první „česká“ paní premiérová

Kramářova vila. Bezesporu zajímavá stavba, která slouží jako rezidence českých premiérů. Hlavní slovo při jejím budování měla ruská manželka prvního československého předsedy vlády Naděžda Nikolajevna Kramářová.

Kdy a kde se ti dva potkali? Stalo se tak během Kramářovy několikaměsíční studijní cesty po Rusku v dubnu 1890. Mladý začínající rakousko-uherský politik byl často zván do moskevských salonů a v jednom z nich potkal svou osudovou lásku. Lásku na první pohled. Jemu bylo 29 a byl svobodný, ona měla skoro o dva roky méně, byla vdaná a měla čtyři děti. Setkání bylo začátkem velkého, vášnivého a zpočátku přísně tajného vztahu. Změnilo nejen životy těch dvou, ale také Naděždiny dosavadní rodiny.N. Kramářová

Naděžda pocházela z podnikatelské rodiny a podle dobových obrázků to byla opravdu krásná žena. Neměla žádné sourozence, byla tedy bohatou dědičkou. Jako mladinká byla provdána za Alexeje Abrikosova. Byl jen o šest let starší, pohledný, kultivovaný, vzdělaný. I on byl bohatý. Brzy se dostal do čela rodinného impéria na výrobu cukrovinek. Další kapitál rodině plynul z provozování prvních ruských konzerváren ovoce a zeleniny. Obě rodiny patřily mezi skutečnou ruskou smetánku a obě vydávaly nemalé prostředky na charitativní činnost.

Manželství bylo považováno za velmi šťastné a snad takové i bylo. Alexej nesmírně miloval svou ženu i děti. Tedy šťastné do momentu, než do moskevského salonu Abrikosových vstoupil onen vysoký mladý muž. Karel Kramář. Pohledný, charismatický, vzdělaný. Studoval na pěti univerzitách. Plynně hovořil francouzsky, rusky, německy a anglicky. Dokázal udělat ten nejlepší dojem, zejména na dámy. Jiskra přeskočila okamžitě. Zdálo se však, že zamilovaní nemají šanci na společnou budoucnost. A trvalo dlouhých deset let, než si ji vybojovali…

Zpočátku neměl nikdo o jejich citech ani tušení. Dokonce ani Naděždin manžel, když všichni tři společně cestovali či když je Kramář navštěvoval v jejich sídle na Krymu. Konverzace byla zpočátku ve francouzštině, stejně jako čilá pozdější korespondence. Na společnou budoucnost ale mysleli! Naděžda se začala intenzivně učit česky, sama pak psala dopisy rusky, zatímco Karel Kramář jí odpovídal česky. Při jedné z cest ji dokonce začal učit říkat „ř“.

Pak začala mít Naděžda Abrikosová zdravotní problémy a Karel Kramář, který měl konexe ve Vídni, ji i jejího manžela přemluvil, aby nešla na operaci v Moskvě, ale k jeho známému lékaři na věhlasnou vídeňskou kliniku. To bylo v únoru 1891. Po operaci ještě Naděžda odjela i s manželem zotavit se do jižní Evropy, ale tam mu sdělila, že miluje Kramáře, který se k nim mezitím připojil, a že se s manželem do Ruska nevrátí.

Naděžda se usadila ve Vídni, ale nebylo to společné bydlení. Karel Kramář si dlouhodobě plánoval politickou kariéru, ale teprve v prosinci 1890 dosáhl povinné hranice třiceti let ke zvolení poslancem do rakousko-uherského parlamentu. Na začátku března 1891 pak jako nejmladší poslanec skutečně zvolen byl. Láska mu však snadno mohla slibnou kariéru překazit. Naděžda byla přece vdaná a ještě k tomu cizinka! To bylo pro začínajícího poslance společensky nepřijatelné! Scházeli se tedy tajně v Kramářově bytě, ale jinak žila se svou společnicí v hotelu.

Bylo to pro ni docela ponižující, neboť byla zvyklá na svůj moskevský salon, kde se scházeli intelektuálové a umělci a kde hrála prim. I Karel Kramář to nesl velice těžce a dlouho to tajil i před svými stranickými kolegy či přáteli. Ke vztahu se negativně stavěli i rodiče Karla Kramáře, zejména jeho matka. Pro svého jediného syna – další čtyři Karlovi sourozenci zemřeli v dětském věku, takže byl v podstatě také jedináček - si představovala někoho úplně jiného a dávala to Naděždě neomaleně najevo.

Teprve v roce 1900, po deseti letech – a to Karel Kramář nasadil všechny diplomatické páky a asi i finanční prostředky – se tedy složitě podařilo rozvod prosadit. Vztah okamžitě legalizovali svatbou. Karel Kramář doufal, že bude mít s Naděždou syna – slovanské dítě. Snažili se marně.

Náhrdelník

Tento náhrdelník Naděždy Kramářové jsme loni viděli na výstavě Monarchie. Hodnota šperku je vyčíslena na 10 milionů Kč. Inspirací pro hvězdu náhrdelníku se údajně stal šperk rakouské císařovny Alžběty nebo diadém britské královny Viktorie

Paní Kramářová si jako náhradu našla zajímavou zálibu – budování honosných vil. Tu první si postavili brzy po svatbě v Barbo na Krymu. Projektoval ji Kramářův přítel, český architekt Jan Kotěra. Měla soukromou pláž, bazén, tenisový kurt … Byla vybavena veškerým tehdejším komfortem, měla třináct místností a k tomu sedm pokojů pro služebnictvo. Stavbu financovala paní Naděžda a také do všeho mluvila. Kramářovi tam byli opravdu šťastní, navštěvovaly je nejen Naděždiny děti z prvního manželství, ale též přátelé z Čech, intelektuálové a umělci. O tento – jak později říkali „ztracený ráj“ – je připravili bolševici. Vila pak v době SSSR sloužila k rekreaci soudruhů.

Nejznámější vilu si manželé Kramářovi postavili v Praze – onu slavnou Kramářovu vilu. Jen za pozemek dal Karel Kramář balík peněz. Ostatně stejně jako manželka ani on nebyl žádný chudák. Jako jeden z mála politiků nebyl závislý na poslaneckém platu, jeho továrny opravdu prosperovaly.

Kramářova vila

Kramářova vila

Vilu však opět financovala paní Kramářová. Jednání s architektem Kotěrou, na kterého se opět obrátili, byla neúspěšná. Není divu! Vyhovět totiž paní Naděždě nebylo vůbec snadné a Kotěrovi jednání s „milostivou“ na Krymu úplně stačilo… Nakonec si Kramářovi zvolili vídeňského architekta Friedricha Ohmana. To se stalo okamžitě terčem kritiky.

Kramář – národovec a nezvolí si českého architekta! Ohman ale nebyl žádný nýmand! Přesně před sto lety v roce 1914 dokončil třeba přestavbu hlavního lázeňského domu v Meranu, jednu z nejkrásnějších secesních staveb alpské oblasti. Navrhl také novostavbu vídeňského Hofburgu nebo Zámeckou kolonádu v Karlových Varech.

A co víc! Ohman byl ochoten naslouchat přání paní domu. Byl diplomat, i když i on si nejspíš užil své. Plán domu prý dokonce nakreslila paní Kramářová a architekt musel z něj vycházet! Vila postavená v historizujícím slohu s novobarokními a secesními prvky směla být vzhledem k blízkosti Pražského hradu pouze jednopatrová. Přesto má 56 místností. Na hrubé stavbě, s níž se začalo v roce 1912, tehdy pracovalo padesát až sedmdesát dělníků denně…

Ve vile byly opět nadstandardní novinky – tenisový kurt, skleníky, garáže s vlastním skladištěm benzínu, dům pro zahradníka či šoféra, v domě pak třeba odsavač prachu, žehlírna, kulečník či domácí výtah…

Jenže to už v roce 1914 začala válka. Vila ještě nebyla úplně dokončená, když se do ní manželé 15. května 1915 nastěhovali. Ne nadlouho! Za pár dní byl Karel Kramář zatčen a jako vůdčí postava domácího odboje obviněn z vlastizrady a očekával nejhorší.

.Pohled na Hrad

Pohled z vily na Hrad

Paní Kramářová šílela. Pokoušela se udělat možné i nemožné, jen aby měla svého Kárlička opět doma. Marně. Vyzývala ho, ať podepíše cokoli, co by mu mohlo zachránit život. Jenže Karel Kramář to jako opravdový vlastenec odmítl. V listopadu 1916 měl být popraven. Vše už bylo rozhodnuto a připraveno. Chyběl jen podpis Františka Josefa I. Ten však právě 21. listopadu zemřel a nový císař Karel I. si odmítl na počátku vlády potřísnit ruce krví. Karlu Kramářovi (a s ním třeba i pozdějšímu ministru financí Aloisi Rašínovi) rozsudek zmírnil na 15 let vězení. Ve vězení si pak Kramář pobyl až do poloviny roku 1917, kdy byl jako národní mučedník propuštěn.

Jako vůdce národa byl v roce 1918 zvolen prvním předsedou vlády. Tím se splnil sen nejen jemu, ale především jeho ambiciózní ženě. Netušili ovšem, jak krátký tento sen bude… Karel Kramář byl premiérem jen do prvních voleb v létě 1919. Jeho národní demokracie skončila ve volbách v poli poražených. Byl sice i nadále poslancem, ale na domácí politiku už neměl zásadní vliv.

Ústup ze slávy nesla Kramářova manželka velmi těžce, zatrpkla zejména vůči prezidentu Masarykovi i jeho pozdějšímu nástupci Edvardu Benešovi. Ty vinila z politického pádu svého manžela.

Upnula se k charitativní činnosti. V Kramářově vile byly dveře otevřené především ruským emigrantům. Svým krajanům, kteří prchali před bolševiky, pomáhala opravdu obětavě. O to víc ji bolelo, že její vlastní děti v Rusku živořily. Dostat je do tehdejšího Československa se jí nepodařilo. Už se s nimi nikdy neshledala. Stejně těžce nesla ztrátu vily na Krymu, kde strávili nejkrásnější chvíle…

Karel Kramář byl milující manžel, a tak se rozhodl, že ztracenou vilu na Krymu nahradí své ženě novým letním sídlem ve svém rodišti ve Vysokém nad Jizerou. Při stavbě „chaloupky“ dostala paní Kramářová opět volnou ruku. Vybrala si tentokrát ruského architekta Vladimíra Brandta, který byl ochoten akceptovat její vrtochy. Aby bylo vše opravdu podle jejího přání, najala si ve Vysokém byt a denně stavbu „dozorovala“. V letech 1927–30 tak vznikla rezidence, která se dá architektonicky těžko zařadit. Paní domu byla neustále s něčím nespokojená, a tak se často bouralo a přestavovalo. U příležitosti 30. výročí sňatku Kramářových 30. září 1930 se konala velkolepá inaugurační párty s ohňostrojem. 78 místností – pro dva bezdětné, téměř sedmdesátileté manžele! Osud však manželům přichystal těžkou ránu. Třináct dnů po slavnosti paní Kramářovou postihla mrtvice s trvalými následky, částečně ochrnula.

Tentokrát už stavbu financoval sám Karel Kramář, jeho žena o všechen svůj majetek v Rusku přišla. A pořádně se zadlužil! Byla hospodářská krize a Karel Kramář jen tak tak přežíval díky přátelství s ředitelem Živnobanky Jaroslavem Preissem. Zlobil se na sebe, že ho napadlo něco takového postavit. Kromě nemalých investic ho také překvapilo zjištění, že provoz letního sídla daleko převyšoval jeho finanční možnosti. No ale… co už?

Krásný a láskyplný vztah bezdětných manželů Kramářových skončil smrtí paní Naděždy v prosinci 1936. Její manžel ji následoval o půl roku později.

Kramářova vila bývá občas otevřena veřejnosti. V nejbližší době to bude 28. října. Nebo se vám ji podařilo už navštívit?

V seriálu o zajímavých ženách jste si mohli přečíst:

   
04.09.2014 - Historie - autor: Jana Ládyová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [56] gerda [*]

    peetrax — #55Tož normální život, né??Sml24 Důležité je, že čas od času víme, že je i něco "nad" a nikdo nás neoblbne. Jsou chvilky, kdy má člověk poetickou náladu, jsou jiné, kdy si potřebuje od plic zanadávat. Sml58 Pořád jsme to my a aspoň nejsme pořád stejní.

    superkarma: 0 06.09.2014, 18:12:26
  2. avatar
    [55] peetrax [*]

    gerda — #54 jo, tak tu vášeň pro knihy máme, jak se dívám, společnou. Sml30 U nás v obci jsem i osm let dělala knihovnici. Ta naše konverzace mi připomíná, že si zas musím prolistovat Slavné brněnské vily, abych se trochu povznesla. Poslední dobou nemám na nic "uměleckého" čas, to je tak vždycky. Nejdřív člověk nemá do čeho píchnout a pak si najde job, kde je tak vytížený, že nemá čas ani náladu skoro na nic dalšího. Sml39 Ale nestěžuju si.

    1. na komentář reaguje gerda — #56
    superkarma: 0 06.09.2014, 17:25:37
  3. avatar
    [54] gerda [*]

    peetrax — #53jéžiš, ještě abys měla komplexy...my máme strašně moc knih. Já i manžel jsme s knihami pracovali vlastně celý život. Ale nemůžeš si představovat, že víme všecko, co v nich jeSml30 Kdepak! Třeba tu Zatloukalovu knihu manžel donesl domů i s podpisem, s autorem se zná. Nadšeně jsme ji prohlíželi, připomněli si zajímavé stavby, kolem kterých chodíme normálně jakoby nic...a skoro všecko kolem nich jsem zas zapomněla. Ale zas je fajn, že když budu chtít, knížku si vezmu a začtu se. Jsem naprosto obyčejná ženská v domácnosti, co ráda vaří, češe kočky a třeba dneska jsem celý den prala, sušila a žehlila a libovala si, že je konečně na to počasí. Vedu v podstatě přízemní životSml39

    1. na komentář reaguje peetrax — #55
    superkarma: 0 06.09.2014, 16:50:53
  4. avatar
    [53] peetrax [*]

    Jana Ládyová — #50 gerda — #51 začínám si připadat zahanbeně, že vůbec nevím, co se děje za hranicemi Brna. Sml26 Sml39

    1. na komentář reaguje gerda — #54
    superkarma: 0 06.09.2014, 11:44:42
  5. avatar
    [52] Suzanne [*]

    Jana Ládyová — #48 Sml22

    superkarma: 0 06.09.2014, 10:35:04
  6. avatar
    [51] gerda [*]

    Jana Ládyová — #50Pan Zatloukal už předal žezlo, pro Olomouc udělal mnoho užitečného. Máme od něho i jeho krásnou knihu o olomouckých vilách. Je záslužné, když někdo dokáže mluvit o tom, kolem čeho se kolikrát ve spěchu jenom proletí. Stejně tak olomoucký pan Tichák, ten se věnuje pamětihodnostem a historii města taky moc zajímavě.

    1. na komentář reaguje peetrax — #53
    superkarma: 0 06.09.2014, 06:04:36
  7. [50] Jana Ládyová [*]

    peetrax — #45 Vilu Primavesi jsme objevili díky Klimtovi, kterého máme v oblibě, a taky díky panu profesoru Zatloukalovi, řediteli Muzea umění v Olomouci, kam jsme občas jezdívali na zajímavé výstavy. Jeho televizní pořady o architektuře a vůbec umění jsou skvělé.

    1. na komentář reaguje gerda — #51
    2. na komentář reaguje peetrax — #53
    superkarma: 0 05.09.2014, 22:47:16
  8. avatar
    [49] peetrax [*]

    Suzanne — #47 dík! Sml16

    superkarma: 0 05.09.2014, 22:32:34
  9. [48] Jana Ládyová [*]

    Suzanne — #46 Na Bílkovu vilu jsem úplně zapomněla! Ta je parádní!

    Tak jsme byli asi před třemi lety a moc se nám tam líbilo.

    Připadali jsme si tam jak v Rodinově muzeu (teda trochu menším).

    Co se týká paní Kramářové, ono se dřív jen suše konstatovalo, že byla Ruska (mnohdy uváděli, že byla šlechtična) a dr. Kramář rusofil. Teprve v posledních letech se hodně odkrývá soukromí manželů Kramářových. Neodsuzuji ji, ale přesto s tím úplně nesouhlasím. Myslím, že to cítíte podobně. Takže ty různé názory celkem chápu.

    Akorát nestihli mít toho syna, po němž Kramář tolik toužil.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #52
    superkarma: 0 05.09.2014, 21:54:44
  10. avatar
    [47] Suzanne [*]

    peetrax — #45 Držím palce, ať to skvěle dopadne. A dopadne Sml22Sml67

    1. na komentář reaguje peetrax — #49
    superkarma: 0 05.09.2014, 20:31:18
  11. avatar
    [46] Suzanne [*]

    Jana Ládyová — #42 V Trmalově vile jsem se ocitla dvakrát pracovně, je moc zajímavá. Ale z čeho jsem byla okouzlená, to je Bílkova vila. Úžasná Sml22

    Přečetla jsem si článek ještě jednou v klidu. No ono je těžké hodnotit, protože cizí život se hodnotit nedá. Resp. dá, ale je to zbytečné, do cizí kůže člověk nevleze. Taky mohla paní Kramářová zůstat u prvního manžela a ve stáří si trhat vlasy se slovy "kdybych já tenkrát měla víc odvahy" Sml22Sml16

    1. na komentář reaguje Jana Ládyová — #48
    superkarma: 0 05.09.2014, 20:30:29
  12. avatar
    [45] peetrax [*]

    gerda — #43 má být krásně, jsem zvědavá na výhled na Brno. Sml16 Primavesi - znám jen ten název, teď už teda vím, kde je. Člověk se aspoň dovzdělá, a to dokonce tady, na ženě-in. Což už bych ani nečekala. Sml32

    Jana Ládyová — #42 to by bylo Sml67.

    gerda — #44 to sice jo, ale nedovedu si to představit, na nic nesáhnout, to musela být nuda. Sml30

    1. na komentář reaguje Suzanne — #47
    2. na komentář reaguje Jana Ládyová — #50
    superkarma: 0 05.09.2014, 19:27:10
  13. avatar
    [44] gerda [*]

    peetrax — #35 kobližka — #36Holky, máte zbytečné starosti - kdybyste měly na to bydlit v takové vile, tak byste na nic sáhnout nemusely a všecko by obstaralo početné služebnictvo!!Sml58Sml30

    1. na komentář reaguje peetrax — #45
    superkarma: 0 05.09.2014, 15:19:05
  14. avatar
    [43] gerda [*]

    peetrax — #32Tak to máš před sebou nádherné zážitky, myslím bez nadsázky, že na celý život. Já jsem zas při obou těhotenstvích chodila na kontroly na gyndu, která tehdy byla u nás ve vile Primavesi. Kde by mě tenkrát napadlo, v jakém sedím skvostu, když jsem nadávala, že tam už dvě hodiny tvrdnu a doktor asi usnulSml30 A jak jsem funěla do kopečka z náměstí!! Ono je to totiž, jak jistě víte, "na hradě".

    1. na komentář reaguje peetrax — #45
    superkarma: 0 05.09.2014, 15:17:36
  15. [42] Jana Ládyová [*]

    peetrax — #41 To znám, taky mi to vadí. V Jurkovičově vile se ale myslím vždy nějaké místečko najde i mimo systém (1-2 lidi). Je to tak už asi 3 roky, možná i víc, co jsme tam byli - hned nějak po rekonstrukci. Byla tam skvělá průvodkyně, moc příjemná paní - mohlo se vše fotit a být tam dost dlouho.

    V Müllerově vile byli dost komisní, ani nevím, jakým zázrakem se mi podařila rezervace na dobu, kdy jsme zrovna jeli do Prahy. Bylo to ale v zimě, tak možná se proto nějaké místo našlo. A mám dokonce pocit, že se to přímo přes internet platilo, ale úplně si jistá nejsem.

    Trmalova vila ale byla bez rezervace.

    Nejvíc by mě ale zajímala vila bratří Čapků. Četla jsem, že snad byla jedna polovina (ta Karlova) prodána a že má být zpřístupněna.

    1. na komentář reaguje peetrax — #45
    2. na komentář reaguje Suzanne — #46
    superkarma: 0 04.09.2014, 23:36:59
  16. avatar
    [41] peetrax [*]

    kobližka — #36 díky. Jsem moc zvědavá, jak se tam budu cítit, když nás bude v tom prostoru kolem osmdesáti. Vše bude v angličtině, mají být i prohlídky vily - jen nevím, jestli se prohlídky z časových důvodů budu moci zúčastnit.

    Jana Ládyová — #38 Sml67

    Jana Ládyová — #37 a vidíte, Jurkovičovu znám taky jen zvenku, to bych měla napravit, když ji mám po ruce v Brně. U těchto památek typu Müllerova vila mě odrazuje, stejně jako u Vily Tugendhat, rezervační systém, který je navíc dlouho dopředu zaplněný a mně se těžko plánuje něco v předstihu x měsíců. Sml15 Ale chápu, že to jinak nejde. Sml22

    1. na komentář reaguje Jana Ládyová — #42
    superkarma: 0 04.09.2014, 23:18:04
  17. [40] Jana Ládyová [*]

    kobližka — #39 A já jsem zase moc ráda, když diskutujete...

    Takže všem děkuji za komentářeSml16!

    superkarma: 0 04.09.2014, 22:31:45
  18. avatar
    [39] kobližka [*]

    Jana Ládyová — #37 Mě vždycky potěší,když vidím reakci redaktorky na naše komenty,ba co víc - já si toho vážím,díky.

    1. na komentář reaguje Jana Ládyová — #40
    superkarma: 0 04.09.2014, 22:23:56
  19. [38] Jana Ládyová [*]

    kobližka — #36 peetrax — #35 Než jsem si sesumírovala odpověď, tak vy jste už diskusi posunuly.

    V druhém odstavci mi vypadlo sloveso snažila.

    Peti, určitě to bude obrovský zážitekSml16 - i když pracovní!

    1. na komentář reaguje peetrax — #41
    superkarma: 0 04.09.2014, 22:16:29
  20. [37] Jana Ládyová [*]

    gerda — #3 Děti si sem paní Kramářová nepřivezla. Nejspíš by jí to manžel ani nedovolil. Miloval je. Otázkou taky je, jestli by chtěl pan Kramář. Toužil po svém vlastním dítěti - synovi.

    Ovšem po Říjnové revoluci se paní Kramářova své děti, které už byly dospělé, do ČSR opravdu dostat. Bezúspěšně.

    Miluju silné milostné příběhy, nejlépe s happy endem. Vlastně jsou to má nejoblíbenější témata - zpracovávám je spolu s Habsburky nejraději. A jsem moc ráda, že paní Kramářová vzbudila kladné i záporné reakce. Na jednu stranu to byla nádherná láska, na druhé straně ovšem opustila manžela a děti... Snažím se nehodnotit.

    Jinak jako budovatelka vil byla asi trochu problematický zákazník - nejen pro architekty, ale také pro stavitele. Ač nebyla aristokratka, aristokratické způsoby měla. A Karel Kramář byl pod pantoflem, dokonce se prý vyjádřil, že rád!

    Díky řince za odkaz na vilu Barbo - ten článek samozřejmě taky znám, ale ty fotky jsem já do textu dát nemohla.

    A co se týká vily Tugendhat: byla jsem tam dvakrát - její historie i historie celé rodiny je rovněž zajímavá. Za pozornost ale stojí i brněnská Jurkovičova vila, ta se nám taky moc líbila. Budu o obojím uvažovat...

    A jestli mohu doporučit Pražákům - navštivte Müllerovu či Trmalovu vilu.

    1. na komentář reaguje kobližka — #39
    2. na komentář reaguje peetrax — #41
    superkarma: 0 04.09.2014, 22:03:55
  21. avatar
    [36] kobližka [*]

    peetrax — #35 Ano,to je škoda,nevím,jak bych se s takovou nádherou loučila já...ale když jde člověku o život,jde všechno stranou.

    A tobě držím palce,abys to zvládla na 1*

    1. na komentář reaguje Jana Ládyová — #38
    2. na komentář reaguje peetrax — #41
    3. na komentář reaguje gerda — #44
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:29:01
  22. avatar
    [35] peetrax [*]

    kobližka — #34 je vidět, že se o to zajímáš, když víš o tom linoleu, mě třeba to vůbec nenapadlo. Sml58 A přitom je to logické. Škoda, že si to tam původní majitelé pořádně nestačili užít. Sml15

    1. na komentář reaguje kobližka — #36
    2. na komentář reaguje Jana Ládyová — #38
    3. na komentář reaguje gerda — #44
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:25:25
  23. avatar
    [34] kobližka [*]

    peetrax — #32 Ano,v podpatcích se tam nesmí kvůli linoleu.Mě zase dostaly ty materiály,všechno prvotřídní.Mě se styl téhle vily líbí,i když funkcionalismus někdy bývá až strohý.A bydlet tam? Proč ne,kdybych měla finanční prostředky na provoz takového domu Sml58 tak klidně.

    1. na komentář reaguje peetrax — #35
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:14:09
  24. avatar
    [33] peetrax [*]

    kareta — #31 mě fascinuje ta architektura, zasouvací obří okna a výhled na Brno. Ale bydlet tam, to asi ne.

    superkarma: 0 04.09.2014, 21:05:37
  25. avatar
    [32] peetrax [*]

    kobližka — #30 hlavně budu mít, coby organizátorka, celkem nervy, které mám už několik týdnů. Prý se tam nesmí v podpatcích, ženský se musejí zouvat Sml30, tak uvidíme. Třeba paní Ládyová Vilu zpracuje, bylo by to hezké.

    1. na komentář reaguje kobližka — #34
    2. na komentář reaguje gerda — #43
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:04:46
  26. avatar
    [31] kareta [*]

    peetrax — #29není to pro každého. Mi se třeba ten barák líbí, ale bydlela bych spíš v té kramářově vile s bazénemSml30. Strohé moderní funkční interiéry se asi lépe uklízí. V té kramářovic haluzně by moje děti udělaly čurbes během týdne, v tugenhatu za denSml15

    1. na komentář reaguje peetrax — #33
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:04:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] kobližka [*]

    peetrax — #29 Já vím,že se dá najít spousta informací,ale když J.Ládyová tomu dodá takové "to okolo" a to třeba nenajdeš všude.

    Já jsem jednou viděla nějaký pořad o té vile (už je to delší čas) a mě to naprosto nadchlo.Takže ti skoro závidím Sml16

    1. na komentář reaguje peetrax — #32
    superkarma: 0 04.09.2014, 21:03:31
  2. avatar
    [29] peetrax [*]

    kobližka — #28 oficiální stránky a Skleněný pokoj od Simona Mawera to jistí. Sml39 Já tam jdu za necelý týden poprvé v životě, pořádáme čtyřdenní mezinárodní konferenci a máme tam večer oficiální zahájení. Jsem zvědavá, jestli tam bude cítit nějaký genius loci, nebo to bude prostě jen barák.

    1. na komentář reaguje kobližka — #30
    2. na komentář reaguje kareta — #31
    superkarma: 0 04.09.2014, 20:57:59
  3. avatar
    [28] kobližka [*]

    Když už jsme dneska u vily,mě by hrozně moc zajímala historie brněnské vily Tugendhat.Nevím,jak pro ostatní čtenářky,ale pro mě by to bylo zajímavé čtení.

    1. na komentář reaguje peetrax — #29
    superkarma: 0 04.09.2014, 20:19:24
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    Moc pěkné čtení.Nějak si říkám,že ta doba velkých citů a vášní je asi pryč a možná je to i škoda.

    Díky za článek.

    superkarma: 0 04.09.2014, 20:11:40
  5. avatar
    [26] peetrax [*]

    Hezky zpracovaný příběh! Přečetla jsem na jaře na jeden zátah knížku o manželkách premiérů, příběh Kramářových mi utkvěl. A náhrdelník jsem loni taky viděla. Snažila jsem se jej vyfotit, ale strašně se mi z té nádhery třásly ruce. Už se těším na další článek! Sml67

    superkarma: 0 04.09.2014, 19:33:51
  6. [25] lenka11 [*]

    řinka — #24 Řeší se zřejmě to jedno slovíčko, které jsem si dovolila napsat a asi i to, že jsem se nerozplývala nad úžasným love story jako ostatní. Sml80

    Jinak znovu opakuji, krásně napsané, paní/slečnu Ládyovou čtu moc ráda.

    superkarma: 1 04.09.2014, 14:14:51
  7. avatar
    [24] řinka [*]

    Já nevím co se zde řešíSml30dneska se tyhle věci dějí také.

    Někdo by pro vocas udělal cokoliSml57viz článek Už budu! aneb Lež má krátké nohy, ale vysoké podpatky a je jedno jestli je z vyšších kruhů nebo z bulvární spodinySml54

    1. na komentář reaguje lenka11 — #25
    superkarma: 0 04.09.2014, 14:03:30
  8. [23] lenka11 [*]

    kareta — #22 Přesně tak. Sml57 Sml30 Sml30 Sml30

    Ještě štěstí, že aspoň ten Kramář byl svobodný. Sml30

    superkarma: 2 04.09.2014, 13:54:02
  9. avatar
    [22] kareta [*]

    lenka11 — #15svině jedna zazobaná, nemravná a chlípnáSml52Sml52.

    1. na komentář reaguje lenka11 — #23
    superkarma: 2 04.09.2014, 13:30:24
  10. [21] lenka11 [*]

    gerda — #20 JJ, to máš pravdu. Měj se hezky, krásný den.

    superkarma: 0 04.09.2014, 13:22:22
  11. avatar
    [20] gerda [*]

    lenka11 — #15víš, v těch vyšších kruzích, navíc na přelomu století, se přece jenom žilo jinak.Sml58

    1. na komentář reaguje lenka11 — #21
    superkarma: 0 04.09.2014, 13:17:50
  12. [19] lenka11 [*]

    Gloria — #17Když utekla od manžela a dětí, válela se v hotelu a pelešila se Sml80. Tak asi tak. Sml68

    superkarma: 1 04.09.2014, 13:16:00
  13. [18] magic11 [*]

    to bylo zase počteníčkoSml67Sml67Sml59Sml59

    superkarma: 0 04.09.2014, 12:23:06
  14. avatar
    [17] Gloria [*]

    lenka11 — #15 Zrejme jsi nikdy nepoznala nikdy "lasku" a nevis co to je, napsat o nekom "coura" je hodne silne slovoSml68

    1. na komentář reaguje lenka11 — #19
    superkarma: 0 04.09.2014, 12:14:13
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    Tomu říkám lovestory.

    superkarma: 0 04.09.2014, 10:04:39
  16. [15] lenka11 [*]

    Myslím si, že by to bylo společensky nepřijatelné i v dnešní době. Vykřičníky jsou v článku namístě, perfektně napsané, chválím. Takovéhle ženy jsou mi velmi nesympatické- kvůli cizímu chlapovi opustí 4 děti a milujícího manžela, coura.

    1. na komentář reaguje Gloria — #17
    2. na komentář reaguje gerda — #20
    3. na komentář reaguje kareta — #22
    superkarma: 1 04.09.2014, 09:51:55
  17. avatar
    [14] řinka [*]

    Draco — #12http://muzeum3000.nm.cz/zajimavosti/fotogalerie-vilu-na-krymu-manzele-kramarovi-milovali

    superkarma: 1 04.09.2014, 09:51:25
  18. avatar
    [13] kareta [*]

    Líbí se mi, jak Naděžda kontrolovala stavby domů a hlídala architektySml30Sml67. Zjevně byly už tenkrát stejné problémy se stavaři jako dnesSml57. jak jim nestojíte za prdelí, tak riskujete.Sml22. Ale muselo to být krásné manželství a ona nesmírně zajímavá žena.

    superkarma: 1 04.09.2014, 09:43:47
  19. [12] Draco [*]

    Super čtení Sml59 jen by mě ještě moc zajímala fotka té opěvované vily na Krymu.

    1. na komentář reaguje řinka — #14
    superkarma: 0 04.09.2014, 09:37:05
  20. avatar
    [11] dasena [*]

    Pěkný článek a poučný, v Kramávě vile jsem nikdy nebyla, stálo by to zato se tam 28. října podívatSml22

    superkarma: 0 04.09.2014, 09:28:47
  21. avatar
    [10] Suzanne [*]

    To je krásný článek! Večer si ho přečtu ještě jednou beze spěchu. Byla jsem se podívat v Kramářově vile, je to neuvěřitelný dům, překrásný, na tu dobu velice moderní. A ten výhled! Tohle "polidštění" příběhů z historie je moc fajn Sml67

    superkarma: 2 04.09.2014, 09:13:20
  22. avatar
    [9] marianaant [*]

    Moc zajímavý článek . Nikdy jsem o majitelých Kramářové vily nepřemýšlela a tyto informace jsou novinka.

    superkarma: 0 04.09.2014, 08:45:29
  23. avatar
    [8] fialinka [*]

    Článek hezký, zajímavé téma. Akorát mám pocit, že by to chtělo míň vykřičníků v textu, nemusí to působit tak bulvárně, není důvod...

    superkarma: 0 04.09.2014, 08:24:03
  24. avatar
    [7] enka1 [*]

    Sml67 Tak jsem znala jen vilu a jméno Kramář. Díky za rozšiřování mých obzorů

    superkarma: 1 04.09.2014, 08:20:59
  25. avatar
    [6] blanca [*]

    Super článek Sml59, zrovna včera jsem o Kramářových četla v novém čísle časopisu History, ale z dnešního článku jsem se toho dozvěděla mnohem víc Sml67Sml67

    superkarma: 1 04.09.2014, 07:36:41
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    Vynikající přiblížení života manželů Kramářových! Sml59

    superkarma: 1 04.09.2014, 07:12:06
  27. [4] telelot [*]

    skvělý článek, to je něco jiného než potom přes den v "novinkách"....Sml30Sml30

    superkarma: 0 04.09.2014, 06:45:09
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    Nikdy jsem nepřemýšlela o historii Kramářovy vily, ba ani o osobě pana Kramáře. Vlastně mi nenapadlo, že mohl vést intenzivní milostný život s takovými překážkami. Musel být velice zamilovaný - a ona taky -, jestliže přiměl matku čtyř dětí opustit je a ona na to kývla. Tehdy se ale děti ve vznešených kruzích přivedly na svět a předaly chůvámSml80 Kdo ví, jaký k nim měla vztahSml80Sml80 Nepřehlédla jsem snad ve článku, že s nimi přijela sem? Nevím, jaký měla paní charakter, ale vliv určitě velký.

    1. na komentář reaguje Jana Ládyová — #37
    superkarma: 0 04.09.2014, 06:16:45
  29. avatar
    [2] Jindriska8 [*]

    Jani,díky za pěkný článek doplněný fotografiemi!Sml67

    superkarma: 0 04.09.2014, 00:40:33
  30. avatar
    [1] vladka321 [*]

    Tyto články jsou opravdu krásné a hlavně zajímavé Sml67.

    superkarma: 1 04.09.2014, 00:28:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme