Bulvár

Na žádost prezidenta

29. září 1938 ustoupilo Československo mnichovskému diktátu a vydalo Sudety. Období, které následovalo, bývá nazýváno druhá republika. Na území Československa v okleštěných hranicích žilo kolem 6,5 milionu lidí. Mnichov byl pro Hitlera ovšem jen prvním krokem…

 

Propaganda

V Německu se po Mnichovu pustila do práce nacistická propaganda a obyvatelstvo bylo neustále bombardováno správami a nespravedlnostech, které jsou páchány na Němcích žijících dosud na území Československa. Pražský rozhlas se pokoušel marně kontrovat vysíláním v němčině – Goebbelsova propaganda byla mnohem účinnější. Němci se v Čechách dopouštěli cílených provokací a ne vždy marně – sice zdaleka netekly proudy německé krve, jak tvrdil Goebbels, ale ke konfliktům docházelo.

 

Slovenský stát

V poledne 14. března 1939 odhlasoval slovenský sněm v Bratislavě vytvoření samostatného slovenského státu a téhož dne zaslalo Maďarsko do Prahy žádost o vyklizení Podkarpatské Rusi. Prezident Hácha dostal a přijal pozvání do Berlína na schůzku s Hitlerem. Část českých Židů uprchla ze země – někteří si naneštěstí za své nové útočiště zvolili Polsko. A německá vojska se dala do pohybu.

 

 

Osudný podpis?

Ne všichni Češi se vzdali bez boje – k ostrým střetům došlo například v Místku. Přesto bylo již ráno 15. března prakticky celé území Čech ovládáno Němci. Fyzicky vyčerpaný, nemocný a zlomený Hácha podlehl v Berlíně nátlaku a výhrůžkám bombardováním Prahy a podepsal dokument, v němž požádal Říši o vojenskou ochranu Čech a Moravy. Okupaci už zabránit nemohl, dodal jí tak však z hlediska mezinárodního práva zdání legitimity.

 

Trestuhodná nepřipravenost
15. března 1939 se po třetí hodině ranní sešla vláda. Ministerský předseda Rudolf Beran a ministr obrany generál Syrový se předtím telefonicky spojili s Háchou, a ten je informoval o Hitlerově úmyslu. Vzácnou prozíravost projevil ministr školství a národní osvěty Jan Kapras, který okamžitě nařídil svým podřízeným likvidaci citlivých materiálů. V ostatních resortech se však nic takového nekonalo – nic nebylo připraveno, přes zjevné ohrožení se nikdo rizikem okupace nezabýval. Němcům tak padla do rukou většina tajné dokumentace, kódů, seznamů, depeší… A nejednoho člověka to stálo život.

 

Spolupracujte

Po páté hodině ranní bylo v rozhlase hlášeno, že německá vojska vstupují do Čech na žádost prezidenta Háchy. České armádě bylo ministerstvem obrany přikázáno, aby spolupracovala. A ti, kteří v předchozích letech a měsících prosazovali nacistické postoje, ale i ti, kteří si prostě chtěli přihřát svou polívčičku, se pustili do rabování, násilí a vražd. Nejen na židovském obyvatelstvu. První úmrtí byla ještě označována za sebevraždy…

 

Dně 16. března 1939 byl oficiálně vyhlášen vznik Protektorátu Čechy a Morava. Začalo šest let násilí, útisku, hrdinství i kolaborace, šest let, v nichž byl v koncentračních táborech málem vyhlazen jeden národ – roky, o kterých se říká, že v nich druhý národ – Češi – definitivně zaprodal svou hrdost…

 

Věděla jste, kdy došlo ke vzniku Protektorátu? Co si myslíte o Háchovi? Měl tenkrát odmítnout podepsat? Měli se Češi bránit? Zlomila okupace skutečně jejich národní hrdost? Nebo nikdy žádnou neměli?

   
15.03.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [29] Dášule [*]

    kareta: Tím zajisté myslíš partyzánské oddíly vzniklé 9. května. Celou válku se krčili ve sklepě a když byli rusové na začátku vesnice a Němci na konci nebo raději ještě dál, natáhli si rudé pásky a šli rabovat do německých bytů. Souhlasím s odsunem Němců, ale kdyby všechno, co tady Němci museli nechat, bylo sepsáno a ti, kteří se stěhovali do pohraničí si mohli při útěku odvézt jen to, co si přivezli, tak by bylo dost peněz na obnovu poválečné Českoslovenksa a stačilo by to i jako náhrada těm, kteří museli opustit Sudety v roce 1938.

    superkarma: 0 16.03.2007, 10:12:45
  2. avatar
    [28] kareta [*]

    kareta: naěe rodina pochází ze sudet, mám předky polsko ukrajinsko bělorusko německo české, rodina byla za války dost rozdělená (měli jsme tam NSDAP i KSČ), po válce někteří odsunutí, za války někteří vyslýchaní gestapem, někteří skončili v koncentráku. Prababička dokonce jela uplácet do Ostravy na gestapo, aby pradědu pustili (i Němci byli zkorumpovatelní), druhý praděda se z koncentráku nevrátil. Takže já mám informace z první ruky. Ti, co tím prošli, nebyli tak zatrpklí. Spíš bych řekla, že to byla póza těch, co potřebovali dát činy a ne skutky najevo, že bojovali.

    superkarma: 0 16.03.2007, 07:12:33
  3. avatar
    [27] Dášule [*]

    Velkým problémem byla hospodářská krize. Němci, obývající pohraničí pracovali většinou ve spotřebním průmyslu /např. severní Čechy sklo/. Při nedostatku peněz v rodinách se jako první zastaví nákupy spotřebního zboží. Němci v pohraničí se měli hůř než Češi ve vnitrozemí a české úřady na to kašlaly. Němci doufali že se s Hitlerem budou mít lépe. Mnozí svůj omyl pochopili, když jejich děti musely do války.
    Podíváme-li se na hranice protektorátu, je jasné, že bránit se nebylo jak. Například jen vlak z Olomouce do České Třebové projížděl opakovaně územím Sudet, tedy územím, považovaným za německé.
    Beneš pustil Hitlera do Sudet a nikdo mu to nevyčítal, dokonce se stal po válce prezidentem. Hácha, který měl minimální možnost se bránit, měl jen možnost nechat tvrdohlavě rozbombardovat Prahu, byl odsouzen. Před nějakou dobou dávala televize hru o oné osudné noci. Háchu hrál /jak jinak než neuvěřitelně věrohodně/ pan Rudolf Hrušínký. Byla to jedna z jeho posledních televizních rolí. A člověk si uvědomil, jakému tlaku byl Hácha vystaven.
    Pokud se týče hrdinů a tech, kteří se báli, myslím, že my,je nemůžeme posuzhovat. Nežili jsme v té době a nikdo nevíme, jak bychom se zachovali. Nemluvím samozřejmě o lidech jako Gerik a Čurda.

    superkarma: 0 15.03.2007, 18:35:07
  4. avatar
    [26] Z cluster [*]

    Janetina: vidíš to moc černo-bíle. Také nechápu odkud jsi vzala to tvrzení ze jsme "po staletí válčili s Němci" . Nedívej se na české dějiny perspektivou navrženou soudruhem Nejedlým a Jiráskem a najdi si nějaký serioznější zdroj.

    superkarma: 0 15.03.2007, 17:43:33
  5. avatar
    [25] Meander [*]

    Janetina: V jakém ústavu se vyučuje tento dějepis?

    superkarma: 0 15.03.2007, 16:47:25
  6. avatar
    [20] kareta [*]

    Janetina: to spíš svědčí o tom, že Němci nabídli chudým lidem lepší možnost obživy. Uvědom si, že Nemci s námi žili po staletí a byli nám blízcí- a v sudetech snad nebyla jediná "čistá" rodina. Nebyli to naši "přirození nepřátelé". Tady totiž válka nebyla- ne v tom smyslu jak ve zbytku Evropy. Babička, když utíkali z Grodna, se dostala ven na dědovu protektorátní "propustku" . Čechy brali jako Němce . Takže by se vlastně dalo říct, že jsme to přečkali s minimálními oběťmi v jakémsi závětří. Hácha byl vlastně hrdina, na rozdíl od zbabělého slabošského Edy B.

    superkarma: 0 15.03.2007, 14:54:05
  7. avatar
    [19] Z cluster [*]

    Janetina: gestapo taky nasazovalo spoustu speciálně vycvičených agentů-provokatérů, kteří se tvářili jako partyzáni a odbojáři. Lidi holt nikomu nevěřili

    superkarma: 0 15.03.2007, 14:52:43
  8. avatar
    [17] Amálie [*]

    Janetina: Lidé na vsích a menších městech byli více uzavření, s těsnějšími vztahy, měli samozřejmě strach a těžko mezi sebe někoho pouštěli, nikomu nevěřili. Po vyprávění babči z těsného sousedství okupovaného území se ani nedivím. Což vysvětluje tvá slova a popírá, že by má byla nesmyslem.

    superkarma: 0 15.03.2007, 14:38:45
  9. avatar
    [14] kareta [*]

    Manželova babička zas nevzpomíná v dobrém na tatíčka Masaryka, ale na Hitlera- prý byla práce a co jíst . Moje jediná žijící babička pochází z Grodna, narozena ve Vilně, tak ta když povídá o tom, jak rodinu rozfofroval napřed Stalin a pak Hitler, jde mráz po zádech. Toho jsme zde byli ušetřeni. Já jsem ráda, že se pestává adorovat Eda Beneš.

    superkarma: 0 15.03.2007, 13:46:00
  10. avatar
    [13] Amálie [*]

    Právě přišla babička a tak jsem se jí zeptala. Pochází s místa 15km vzdáleného od okupovaného území a ze selského stavu. Lidé (sedláci i služebnictvo) se dle jejího názoru díky okupaci semkli, stmelili. Nikdo neudával a pokud se opravdu výjimečně takový "hajzl" našel, lid si ho podal po svém a držel při sobě. Prý by neřekla, že by okupace podkopala či zlomila národní hrdost. Zároveň dodává, že tenkrát lidé neměli příliš možností se podívat se dál po republice, ani informací z medií tenkrát moc nebylo, takže nemůže říct, ja to vmínali lidé třeba v Praze.

    superkarma: 0 15.03.2007, 13:14:58
  11. avatar
    [12] Amálie [*]

    * Od mala jsem o tomto období zpravována prarodiči.
    * Myslím, že znal všechna pro a proti, včetně okolností, a dle toho se rozhodl.
    * Otázkou je, co by tím získal pro národ. Navíc už bylo dost pozdě cokoli bojkotovat.
    * Měli, ale podstatně dříve.
    * To si netroufám říci.
    * Myslím, že je dost šikovných a právem hrdých Čechů, nejen tady, ale i ve světě. Ale procento zmrdismu (lenosti, závisti, nepřejícnosti, atd) je v populaci velmi vysoké a jejich meta je -jak velmi výstižně píše Kareta- lemtat pivo a prožívat falešnou hrdost u sportovních přenosů.

    superkarma: 0 15.03.2007, 13:05:33
  12. [11] tornado-lou [*]

    myslim, ze 15.3 uz bylo na boj pozde a uz se nedalo moc delat. jestli jsme se meli branit, tak jsme meli hned po mnichovu. cili za to, ze jsme se nebranili muze benes a nikoliv hacha. ten uz s tim asi moc delat nemohl.

    superkarma: 0 15.03.2007, 12:16:49
  13. avatar
    [9] kareta [*]

    ivana.kuglerova: normálně by choulostivá data předali s předstihem uchvatiteli za menší obolos. Jsou prostě takoví a nemohou si pomoct.

    superkarma: 0 15.03.2007, 09:53:46
  14. avatar
    [8] Z cluster [*]

    Majucha: tak jsme "popravili" pana Háchu no a co ?

    superkarma: 0 15.03.2007, 09:52:15
  15. avatar
    [6] ivana.kuglerova [*]

    Popravě já se Háchovi taky moc nedivím, spíš mě fascinuje, že jediné ministerstvo, které reagovalo pohotově, bylo ministerstvo školství... Zajímalo by mě, jak by to dopadlo teď se současnejma ministrama...

    superkarma: 0 15.03.2007, 09:26:21
  16. avatar
    [5] Rybulka [*]

    kareta: Máš pravdu. "Vlastenectví" od piva a sportovního přenosu je mi rkajně prpoti srsti.
    Osobně se považuju za vlastence a národní hrdost mám.

    superkarma: 0 15.03.2007, 09:17:19
  17. avatar
    [4] Z cluster [*]

    kareta: souhlas. Jinak o "české národní hrdosti" v (individuálním smyslu) skvěle vypovídá kniha "Hyeny" od historika J.Pospíšila. Jsou zde uvedeny otřesné případy kolaborace konkrétních lidí o nichž se tu bohužel moc neví. To si raději zdejší lidé odplivnou nad osudem nemocného člověka, který zachrańoval co se dalo ...

    superkarma: 0 15.03.2007, 08:42:21
  18. avatar
    [3] kareta [*]

    rafinovaně jsme se vzdali. ono moc možností nebylo- s tou úžasnou vládou Beneš a spol, co se vypařili a spojenci, kteří nepomohli.
    Hácha moc dobře věděl, do čeho jde, co se od něj čeká a důsledky. Byl to nemocný člověk, který se obětoval.
    Národní hrdost ..a co jako. Kdyby média byly co k čemu, neposilovaly by chlapům sebevědomí pofiderními prvenstvími v pití piva a sportovci (hokejisti a spol.). Národ je nemístně hrdý na své sportovce, které sleduje v televizi, místo aby šel plavat, jezdit na kole, ...

    Mechurova: zas je o to snazší se ve stádu ovcí prosadit

    superkarma: 0 15.03.2007, 07:31:04
  19. [2] Mechurova [*]

    V té době jsem ještě nežila, ale myslím, že se Češi měli bránit, už proto, že chtěli. A taky myslím, že taková politika přetrvává dodnes. Neumíme se moc prosadit a všichni si myslí, že nám můžou přikazovat, co máme dělat.

    superkarma: 0 15.03.2007, 06:15:48
  20. avatar
    [1] sweety77 [*]

    Musela to být hrozná doba

    superkarma: 0 15.03.2007, 00:35:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme