Domácnost

Na výchovu je každý odborníkem

Na výchovu psů, stejně jako na výchovu dětí, je odborníkem každý druhý. Alespoň si to jedinci, kteří přečetli Dášenku a možná ještě tak Bílého tesáka obvykle myslí. Ale pravdou zůstává, že ani ti skuteční „profíci“ se často neshodnou v tom, jak psy (a děti ostatně také) správně vychovávat. Velmi obecně by se daly výchovné postupy rozdělit do tří kategorií.

Parfosní výcvik
Takzvaný parfosní výcvik, jak lze z názvu soudit, se užívá především v myslivosti, ale hojně také ve služební kynologii. Je to v podstatě metoda založená na poznatcích I. P. Pavlova - operuje s opakováním až drilem a je založena na takzvaném „pozitivním posilování“ žádoucích a trestání nežádoucích reakcí. Jeden příklad za všechny - řekneme psovi sedni, a tahem vodítka a tlakem ruky ho uvedeme do žádané pozice. Pak ho pochválíme. To opakujeme tak dlouho, dokud zvíře nepochopí, co od něj chceme.

Mezi výhody této metody patří dosažení přesné a spolehlivé poslušnosti - psi cvičení touto metodou obvykle „šlapou jako hodinky“, protože se jim jednotlivé povely takříkajíc „dostanou pod kůži“. Nevýhodou je především to, že tuto metodu by neměli používat začátečníci - rozhodně ne bez odborného vedení - řada používaných donucovacích prostředků může, je-li zvolena špatně a necitlivě a není-li dostatečně podpořena odměnou, vyvolat u psa odpor k výcviku, ba dokonce i k majiteli.

Škola hrou
Poslední dobou k nám především z USA proudí řada publikací o výchově hrou. Jedná se o metodu, při níž využíváme prakticky pouze pozitivního posilování - pokud vůbec trestáme, tak tím, že si se psem odmítneme hrát, maximálně ho na chvíli umístíme „na samotku“ - do přepravky, kotce a pod. Škola hrou se používá především při běžné výchově psa a pro různé formy sportovní kynologie, v USA i pro služební kynologii.

Touto metodou nacvičíme povel „sedni“ tak, že psovi ukážeme oblíbenou hračku v pozici, která ho pokud možno donutí si sednout. Opakujeme povel, a jakmile pes usedne, hračku mu vydáme (hodíme, potaháme se o ni...). Jednoznačnou výhodou této metody je to, že rozvíjí vztah mezi majitelem a psem, zvíře výcvik bere jako hru a miluje ho, nedochází ke konfliktním situacím, proto je tato metoda vhodná i pro méně sebevědomé majitele. Nevýhodou je ne vždy stoprocentní poslušnost a především u tvrdohlavějších a dominantnějších psů zkrátka nemusí tato metoda „zabrat“.

Etologická metoda
Etologická metoda se v podstatě používá jako nadstavba k oběma výše uvedeným. Jde o to, že se se psem snažíme komunikovat jeho řečí - používáme takové tresty a odměny, kterým pes na základě svých instinktů a rané socializace u matky přirozeně rozumí, a co nejvíc operujeme s přirozeným chováním zvířete. V případe povelu „sedni“ například slůvko opakujeme vždy, když si pes sedne - odměnou může být intonace hlasu i nějaká ta „kořist“, kterou zvířeti vydáme.

Výhodou této metody je její přirozenost - obzvláště takzvaná „primitivní“ plemena na ni reagují velmi dobře a dají se tak převychovat i psi jinak takzvaně „zkažení“ - nereagující v důsledku negativních zkušeností na jiné postupy. Nevýhodou je, že tato metoda vyžaduje poměrně dobrou znalost etologie - psího chování, pravidel smečky apod. V praxi jsou tak z ní používány obvykle jen určité „triky“ (viz tento článek).

Další poněkud absurdní nevýhodou je nepochopení ze strany veřejnosti. Skutečnost, že se na vás dívají jako na blázna, když na svého psa vrčíte a kňučíte, ještě není ničím proti tomu, když se na vás nějaký „znalec Dášenky“ oboří, jak můžete zacházet s tím pejskem tak „surově“ ve chvíli, kdy se svému svěřenci zakousnete do krku, popadnete ho „za flígr“ a zatřepete s ním, nebo si ho „naválcujete“ pod sebe, zakleknete ho a zle na něj vrčíte... Že při tom zvíře fyzicky nijak netrpí (to totiž vůbec není účelem) a že součástí „mezipsí“ komunikace je mimo jiné i zastrašování, takže při potrestání svého svěřence musíte vypadat co „nejhrozivěji“, si obvykle tito samozvaní ochránci zvířat neuvědomují.

Často pak dochází ke komickým situacím, kdy na vás nějaký takový „specialista na výchovu srolovanými novinami" nepříčetně ječí, zatímco vy se pokoušíte svým psům naznačit, že v „lidské" smečce není úplně rozumné ho za to pokousat a že jako vůdce smečky budete konfliktní situaci řešit sami a nepotřebujete k tomu jejich pomoc. Protože plně v souladu s teritoriálním chováním smečky vaši psi čekají jen na to, až „vystartujete" vy, aby se přidali a agresivního vetřelce „ztrestali".

Zdroje: Mikulica, V. - Poznej svého psa, www.psycholog-psu.com, www.nationalgeographic.com

Jaká metoda výchovy psa nejvíc vyhovuje Vám? Máte nějaké zkušenosti z „cvičáků“? Vrčíte na svého miláčka? Štěkáte na něj? Kousla jste ho už někdy? Máte nějaké negativní zkušenosti s reakcemi „veřejnosti“?

   
20.02.2007 - Dům a byt - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [41] Trinii [*]

    našeho jsem všema možnýma způsobama naučila všechno co potřebuje umět a dobře vím, že to umí a teď pomocí třetí metody se ho ještě snažím naučit, že to dělat musí. Tvrdohlavý je moc, no trošku rozmazlený asi taky

    superkarma: 0 20.02.2007, 13:30:36
  2. avatar
    [40] Amálie [*]

    ivana.kuglerova: ten muj ... oprava

    superkarma: 0 20.02.2007, 13:12:52
  3. avatar
    [39] Amálie [*]

    Ťapina: Já mu řeknu stuj a on udělá štronzo, tak jak stojí, s tim, co má v tlamě. Proto jsem se mu vždycky dostala s pastou k hubě. Ale měla jsem co dělat, abych se nezačala smát, jak tam tak vždycky stál, hlavu skloněnou, oko na mě upíral a vyhledanej "pamlsek" ani nepřežvykoval. Tak přijdu blíž a řeknu fuj, on ho něžně upustí z huby, smutně na něm naposledy ulpí pohledem a odkráčí pokorně u mé nohy. No komediant!!! Vždycky se ho ptám, kde se tenhle cajdák naučil, jak dlouho to nacvičoval a jedno oko v okolí nezůstává suché.


    ivana.kuglerova: Ten mu taky sedá na špičky nohou, aby mu neujížděl podvozek.



    pajda: To je přesný!

    superkarma: 0 20.02.2007, 13:11:59
  4. avatar
    [38] Žábina [*]

    man-mimo:

    superkarma: 0 20.02.2007, 13:08:37
  5. avatar
    [37] Meander [*]

    A kočičáři jsou prej cvoci...

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:56:36
  6. avatar
    [36] man-mimo [*]

    Žábina: používámE?

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:38:56
  7. avatar
    [35] man-mimo [*]

    Deja: to by se snad mělo léčit

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:37:37

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] Deja [*]

    Jinak nevím, jak se nazývá výchovná metoda, kterou používám, ale Barušku mám celkem vychovanou a poslušnou a Nelinku mám celkem nevychovanou a celkem neposlušnou. Zatímco Baruška se dostaví na první zavolání k noze, tak Nelinka se vynoří až po několikanásobném zavolání a ještě dává najevo, že má "hodně práce" - začne usilovně očichávat vše kolem, různě poskakovat apod., já zavolám o něco výhružněji a to si Nelinka sedne, dá hlavičku na stranu s výrazem "nerozumí tčeski". Po opakované výzvě se zvedne a pomalým plíživým krokem se obezřetně přibližuje....... mám co dělat, abych výchovně vydržela a nepřetáhla ji přes zadek

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:35:45
  2. avatar
    [33] ivana.kuglerova [*]

    Deja:

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:34:33
  3. avatar
    [32] Deja [*]

    Naše Nelinka by zase naopak mohla sepsat příručku pro své psí kolegy a kolegyně "Kterak vychovat páníčka, aby nosil pamlsky a vybraná sousta svému pejskovi až do pelíšku". Stačí slabý kník a upřený pohled do očí, když snídám, a už se ženu se soustem vlastími zuby předžvejknutým za Nelinkou na její vypolštářované křeslo, aby se nemusela namáhat seskokem a potupným louděním u stolu.

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:31:45
  4. avatar
    [31] pajda [*]

    Ťapina: jako bych viděla Buffa...jednou jedinkrát jsem ho přetáhla, když zdrhal pryč...příště to byl ošklivý pohled typu"Tys mě praštila, jo? Tak se dívej, jak to zvládnu zas!!!" a jen jsem koukala zdálky, jak ve vratech mizí Buffí ocásek...

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:19:54
  5. avatar
    [30] Žábina [*]

    máme rotvajlerku a používáme etologickou metodu a je to fakt sranda
    ale funguje to

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:18:32
  6. avatar
    [29] Ťapina [*]

    Amálie: To s tou pastou bych tomu našemu udělala jednou a pak bych ho po sežrání něčeho tři hodiny nedostala blíž než na dva metry. To už znám, teď jsem ráda, že přijde a odezvdá i přes to, že se na něj při tom ošklivě dívám

    superkarma: 0 20.02.2007, 12:11:15
  7. avatar
    [28] Luciš [*]

    Skákání na zídku naši psinu naučil přítel. Jdu, jdu a pes najednou hop, lidi čučí na povel přiběhne radostně (pokud zrovna někde něco nežere ), dřív dostála po přiběhnutí škvarky, teď hladíme a chválíme

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:54:07
  8. avatar
    [27] ivana.kuglerova [*]

    pajda: Mě pudlice sedá na špičky bot . Přivolání je pro ni odměna a znak toho, že už se nezlobím, takže jak něco provede, už se ke mně řítí a doslova si to přivolání vyžebrá, potvora jedna . Ale aspoň ji narozdíl od spousty "páníčků" nikdy nemusím honit po sídlišti .

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:46:14
  9. avatar
    [26] pajda [*]

    Amálie: přesně...jo, ještě si sedne těsně přede mě a začne mě hladit packou, aby si to vyžehlil. Zvlášť když mám čisté rifle, tak je to bezva nápad

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:34:32
  10. avatar
    [25] Amálie [*]

    pajda: A taky si z toho tvůj pes prdlačku dělá a přestože na něj ječíš, radostně se k tobě řítí? V takové chvíli mu vždycky vyhrožuju, že mu z té p*dele už fakt jednou nadělam karbanátky!

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:30:14
  11. avatar
    [24] Amálie [*]

    Fazol: Můj pes je zvyklý vyskakovat na zídky (vášeň pro lávky z agility cvičáku). Když na ní vyskočí, vrtí svým ušmiknutým ocáskem a ze předu to vypadá, že se třese. A tuhle jedna baba na mě začala řvát, že ho týrám, že se celej klepe a že na mě zavolá spolek zvířat.

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:28:00
  12. avatar
    [23] pajda [*]

    Amálie: to ječení znám...

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:24:32
  13. avatar
    [22] Fazol [*]

    Mám dva pudly,používám kombinaci první a třetí metody.Učím/i v dospělosti/parforsní,hry a tresty etologickou.Psi chodí volně a nechají se odvolat i od hárající feny.Velmi potupný trest je vytahání za kůži,velký prohřešek-vytahání a zvednutí do vzduchu.Psi jsou klidní a vyrovnaní-a to jsou pudlíci hezké hysterky.Reakce okolí mě nezajímají,neb většinou poučuji ti,kteří se neumí se svým pejskem domluvit.

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:19:37
  14. avatar
    [21] Amálie [*]

    Dělala jsem figurantku na cvičáku, takže současného kokra jsem si vychovala sama. Provozuju pozitivní motivaci, ignoraci špatného chování, důslednost, divadlo "radostného" a "hlubokého-vrčícího" hlasu, netahám za kůži (aby mu nevisela pod krkem) a když povel zvládl, šlape jak hodinky. Vodítko můj pes nepotřebuje, s kočkama kamarádí a pokud se mu něco nechce udělat na poprvé, snížím hlas nebo zavrčim do ucha, pokud je blízko.


    ....a občas je mě i slyšet, jak na něho ječim na celé město "ty dobytku, ty si mě nežádej, spratku jeden, prase nechutný..."....to když dělá popelnici a žere odpadky. Na radu veterinářky jsem začala nosit pálivou pastu v kapse a když něco pozřel, vymáčkla jsem mu kus do huby. Zabralo to na 80%.

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:19:21
  15. avatar
    [20] Fairy [*]

    Ťapina: a nápodobně, stačí jim do ouška procedit, že tohle teda ne, oni už dobře vědí

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:17:59
  16. avatar
    [19] Fairy [*]

    pajda: Tak o tomto "druhu" parforsu, ze kterého bych měla "blbeho" psa já teda nemluvím. Své psy mám především ráda a vždycky říkám: všeho s mírou..i při výchově psů. Vychovala jsem jen dva a z toho fousek je ještě dovybarvuje, je mu 2,5, tak třeba ještě překvapí . Takže nemůžu vést žádný moudra, neprošlo mi rukama 10 psů.
    Ale já mám psy lovecké, pracovní, kteří se mnou ale taky cestují metrem, vlakem atp. a na povely prostě musí umět reagovat. Takže sedni, lehni, chůzi u vodítka jsem cvičila tolik neoblíbeným parforsem, ale nijak bestiálně, prostě normál . Naopak odvolání v lese od vybíhající zvěře, tady podle mýho parfors mnoho nefunguje, pokud se nebudu chtít snížit k tomu hnusnému co praktikují někteří myslivci. Tady zafunguje jen silný jedinec, zkrátka vůdce smečky Nebo mám spíš štěstí na psy. Ale jezevčounek měl vybíhací tendence, naštěstí jsme se brzy sladili. Tak v lese můžeme chodit pouze na volno.
    Vychovaný pes=svobodný pes.

    superkarma: 0 20.02.2007, 11:17:05
  17. avatar
    [18] Luciš [*]

    Já sem tam tahala kokřinu jako štěně za krk nevědomky, prostě sem ji potřebovala dostat z bodu A do B stejně tak soused v ulici setra za "řidítkou" (ucho)
    Kokřina má takovou vytahanější kůži, že by tam i vlezl druhej pes, sem jednu dobu myslela, že je to z toho, ač jsem to moc často nepraktikovala

    superkarma: 0 20.02.2007, 10:41:14
  18. avatar
    [17] Ťapina [*]

    Já taky používám asi kombinaci první a třetí. Parfosní když učíme něco nového (to už teď teda moc neučíme) a etologickou když chci připomenout, že tohle opravdu bude tak a tak, protože jsem to řekla. Ono není potřeba dělat cirkus pro lidi, kteří tomu nerozumí, já psa přímo nezalehávám a nevrčím, ale stačí, když si ho chytnu tak, aby se nemohl vysmeknout a nakloním se nad něj, při tom vedu proslov ceděný mezi zuby, který zní trošku jako vrčení, a pes pochopí

    No a na lidi, kteří mají potřebu vás na ulici o něčem poučovat, ať už je to cokoliv, jsem nedávno vypracovala dobrou strategii. S pozvednutým obočím se na toho otravu podívat, velice distingvovaným tónem pronést "Promiňte, ale nevzpommínám si, že bychom si byli představeni." A odkráčet. V situaci, kdy bych vteřinu před tím vrčela na psa, by to asi bylo obzvláště pikantní

    superkarma: 0 20.02.2007, 10:38:24
  19. avatar
    [16] pajda [*]

    Fairy: mám irského setra a většího křížence. Uvedené metody fungují na oba - právě použití parfosu na lovecké psy bývá nejčastejší příčinou toho, že se pes úplně zkazí a buď je tzv. "blbej" - tedy pasivní a nepoužitelný a nebo naopak neposlučný...jinak souhlas s Ivanou - psa to nebolí, ovšem musím tahat za kůži nad lopatkami tak, jak ho nosili jako štěně.

    superkarma: 0 20.02.2007, 10:18:11
  20. avatar
    [15] Fairy [*]

    ivana.kuglerova: No právě proto jsem se ptala, jestli máte štěňata nebo dospělé psy. Protože dospělý pes tohle už přece nebere jako trest.
    Teda můj fousek by se nevzpouzel, on je takova vyrovnaná spíš klidnější povaha, nevedlo by to k ničemu, ale přežil by to. Jezevčoun by to bral teda jako projev agrese, nikoliv spravedlivý trest. I když není taky žádnej spratek, ale na tresty je sakra citlivý.
    Já jen, aby teď někdo nezačal psa nosit a vycukávat za kůži za krkem...svého času takto bylo populární, po shlédnuté pořadu v TV, zakusování se do psů a povalení na záda za každou blbost.

    superkarma: 0 20.02.2007, 10:14:56
  21. avatar
    [14] ivana.kuglerova [*]

    Fairy: Pes není, z etologického hlediska, vlastně nikdy dospělý (snad kromě ČV, ale to je ze čtvrtky vlk )- na většinu dospělých psů tak bez problémů fungují metody, které by ve vlčí smečce používala matka na vlčata - chytání za tlamu, poponesení za flígr - samozřejmě že ne každého psa takhle lze zvednout, aniž by ho to bolelo - já třeba takhle můžu nést pudlici - ta se mi v ruce uvolní a visí jako ten králík , velkého za kůži na krku jenom chytnu a třepnu s ním - zaprvé by mě bolela ruka a za druhé by to bolelo jeho a o to nejde - je to gesto dominance, nemá to bolet.

    superkarma: 0 20.02.2007, 09:55:54
  22. avatar
    [13] Fairy [*]

    Z_U_Z_U: jj, souhlasím. Universální návod neexistuje, co pes to povaha.

    superkarma: 0 20.02.2007, 09:20:32
  23. [12] Rikina [*]

    Na ovčouny platila ta první metoda. Ale ti jsou rádi, že můžou poslouchat. Na ostatní psy kombinace všeho dle potřeby, ale nikdy jsem na psa neštěkala a nevrčela. To bych si připadala jako idiot. Ono stačí, že vás mají za blbce ti druzí, a to se mi stávalo často, když jsem měla afghány. Mám podezření, že afgháni jsou chlupatí lidi, a jakékoli metody výcviku jsou neúčinné, neboť tito psi projevují příliš mnoho individuality a vlastních názorů. Lze s nimi diskutovat, ale na to není vždycky dost času.

    superkarma: 0 20.02.2007, 09:20:02
  24. avatar
    [11] Fairy [*]

    pajda: ivana.kuglerova: a to máte dospělé psy? U dospěláka totiž to nošení nebo tahání za flígr moc nechápu.
    Já sama mám 2 psy-lovecká plemena-českého fouska a jezevčíka. Parforsu se úplně nevyhnu, ale oba etologie mi je bližší a fungujeme s ní dobře.

    superkarma: 0 20.02.2007, 09:18:36
  25. avatar
    [10] Z_U_Z_U [*]

    pajda: já našeho bordíky taky nosím za flígr, chudinka vždycky vypadá jako králík Ale jinak jsem vždycky u svých psů kombinovala všechny tři metody, dobrmana jsem vycvičila pomocí parfosní a etologické, na bordíky zas neplatí dril nebo výhrůžky,u té je to těžká psychologie každej pes je osobnost a universální pravidlo dle mého neexistuje

    superkarma: 0 20.02.2007, 08:57:20
  26. avatar
    [9] ivana.kuglerova [*]

    pajda: Jo, tak to taky praktikuju, až na to, že menší za ten flígr nosím . Občas i v zubech . Ale ty ksichty a kecy, které předvádí někteří jedinci, kteří svého psa ani nemůžou pustit z vodítka, neb by ho už nikdy nechytli, to fakt občas stojí za to...

    superkarma: 0 20.02.2007, 08:35:53
  27. avatar
    [8] pajda [*]

    Zajímalo by mě, proč s metodou "škola hrou" začínají v Americe u psů - u dětí ji totiž už dávno opustili. I když se to asi některým tady nebude líbit, tak benevolence ve školách jim přerostla přes hlavu a zavádějí stejné výukové metody jako "zaostalá" Evropa.

    Jinak psa cvičím kobminací parfosní a etologické metody...a můžu říct, že okolí dost čučí, protože když pes zdrhne bez vodítka, dovedu ho domů klidně za ucho nebo za kůži na hřbetě - to si u nás na vesnici ke svému psovi nikdo nedovolí...přitom oba psi jsou celkem ostří hoši, pokud jde o cizí lidi.

    superkarma: 0 20.02.2007, 08:29:30
  28. avatar
    [5] Sirikit [*]

    Parfosní metoda - ....auf! nieder! auf! nieder! - tak to ne, ani náhodou. trochu citu a srdíčka a pes poslouchá. Cvičit tak, jak to komu vyhovuje a podle povahy psa. Jiný výcik potřebuje yorkšír nebo pudl a jiný výcvik třeba fila. To se nedá určit všeobecně.

    superkarma: 0 20.02.2007, 08:14:48
  29. avatar
    [4] Liina [*]

    Parfosně... zásadně parfosně... už 25 let jedině parfosně... psi, chlapi, děti.... a funguje to:)))

    superkarma: 0 20.02.2007, 08:03:08
  30. avatar
    [1] Luciš [*]

    Snažili jsme se výchovou číslo jedna, ale kokr je kokr v posledním záchvatu šílenství, když po mně při večeři pomalu lezla a škrábala packou alá prosím, prosím (blbej nápad mýho otce), sem na ni zavrčela a byl klid

    superkarma: 0 20.02.2007, 07:00:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme