Vztahy

Na své děti neplatí jen asociál

Jsem nenormální, když chci po otci svých dětí, aby se podílel na financování jejich studia? Nemusí se mnou po rozvodu zrovna kamarádit, ale proč si svůj mindrák řeší přes ně, to mi hlava nebere.

penízeMám(e) dvě dcery. Dvojčata. Obě už jsou plnoleté. Obě začaly studovat na gymnáziu, když za námi po prvním roce přišla jedna z dcer, že se na studium necítí a ráda by změnila školu. Její otec byl tvrdě proti, ale já jsem se snažila vžít do její situace. Má prolézat s odřenýma ušima, nebo si vybrat školu, která by mohla být alespoň základem pro další uplatnění? Druhá možnost mi přišla rozumnější. Našla si odbornou školu, která měla jednu „malou“ nevýhodu. Byla soukromá a celé školné vycházelo zhruba na 100 tisíc. Otec si rval vlasy, že nedá ani korunu.

Rozhodla jsem se tedy svobodně, že si utrhnu od úst a budu školu financovat sama. Naivně jsem si představovala, že se tatínek časem chytí za nos a něco přece jenom přispěje. Nechytil ani nepřispěl. Budiž, měla jsem alespoň dobrý pocit, že jsem holku nenechala na holičkách.

Obě úspěšně odmaturovaly s tím, že dcera s odbornou školou půjde pracovat a dcera s gymplem dál studovat. Žel zkoušky na Karlovu univerzitu nevyšly, a tak se přihlásila do nultého ročníku „ekonomky“.

To už jsme byli rozvedení a přišla na přetřes otázka alimentů. Ačkoliv se v rozvodové smlouvě zavázal, že se (kromě placení výživného) bude spolupodílet na financování studií, dal si práci s tím, aby platit nemusel. Vyšlo mu to. Nultý ročník není považován za řádné studium, nýbrž za jakýsi přípravný kurz, na který se nevztahují výhody studenta. Tedy ani platba výživného.

Nedalo se nic dělat. Zaplatila jsem kurzovné, sociální a zdravotní pojištění a otec si mnul ruce, že se konečně zbavil jha v podobě alimentů a školného. Ulehčila mu situaci tím, že odjela na půl roku do Anglie. Ale studium na vysoké škole nechtěla vzdát. Proč taky, je to chytrá holka a gympl by jí byl k ničemu.

Zavrhly jsme různé obory typu filozofie, divadelní a jiné vědy a našly jsme dobrou obchodní akademii. Soukromou. Se školným 45 tisíc za rok. Studium ji baví a zvládá ho víc než dobře, takže peněz nelituji. Zaplatila jsem bez jeho pomoci všechny semestry. Ale před tím posledním jsem mu ještě chtěla dát šanci, aby projevil snahu či dobrou vůli. Aby si také jednou mohl říct: „Jsem pyšný na svou dceru a jsem rád, že jsem jí mohl pomoct.“

Ani sama nevím, kde se ve mně bere ta naivita. Po těch letech, co ho znám.  

Čtěte také

   
24.01.2013 - Láska a vztahy - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. avatar
    [22] Eva_CZ [*]

    denkas — #21 Sml22 rovnou grazla odprasknout. Sml45

    superkarma: 0 24.01.2013, 21:12:51
  2. avatar
    [21] denkas [*]

    Tak já to schrnu,prostě je nejlepší být vdova!Sml80Člověk se už nemusí s nikým dohadovat,nikoho doprošovat,... Takže radím,žádný rozvod.......Sml30

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #22
    superkarma: 0 24.01.2013, 20:14:20
  3. avatar
    [20] ekleinovka [*]

    Dana Haklová — #8 Souhlasím s Tebou, my to měli ještě horší - sice jsem utekla dříve,ale vůči dětem to bylo na poslední chvíli, byl agresivní na ně a jednal s nimi jako s nejhorším povlem. Teď by se divil, jaké jsou

    superkarma: 0 24.01.2013, 17:20:09
  4. avatar
    [19] ekleinovka [*]

    Také znám jrdnoho, bývalého muže, tuhle mu kluci napočítali tak vysokou částku, že by seděl pár let....ale nic nrémá....chudák

    superkarma: 0 24.01.2013, 17:16:48
  5. avatar
    [18] Pentlička [*]

    Dana Haklová — #11 Věak já nepíšu, že je to tak u všech.

    superkarma: 0 24.01.2013, 16:19:05
  6. avatar
    [17] peetrax [*]

    A nebyla jiná volba než soukromá škola? Sml80

    superkarma: 0 24.01.2013, 16:04:04
  7. avatar
    [16] margot [*]

    Dana Haklová — #5 neříkám, že výběr soukromé školy je odsouzeníhodný. jen myslím, že jsou jiné možnosti, než si vybrat školu placenou, pokud sama říkáte, že "jen blbostí" to nebylo. že se jeden z manželů rozhodne cokoli financovat "ze svého", když partner s tímto nesouhlasí (což, pokud jste žili spolu a neměli právní úpravu majetku, stejně to v tu dobu šlo ze SJM), je to jen jeho svobodné rozhodnutí - neříkám, kdyby nebyla jiná volba. jistě by můj postoj byl jiný, kdyby se jednalo o závažnou životní otázku, například zdraví dcery, ale tady jistě byly i neplacené alternativy.

    dále mi například není vůbec jasné, proč jste zbytečně za dceru platila sociální a zdravotní pojištění - pokud mi něco neuniklo, stačilo ji přihlásit na ÚP a vše by za ni platil stát. "asociálem" jak je uvedeno v titulku, by Váš manžel mohl být, pokud na dcery neplatil ani ty alimenty, což z článku není zřetelné. VŠ jste mohly pokrýt více přihláškami, na některé chtějí jen výsledky OSP (a tam je na zkoušky pokusů mrak a bere se nejlepší výsledek).

    neberte to prosím osobně, ale že jste si zvolily nadstandard, byla svobodná volba, postoj ex jste znala dopředu. lidsky Vás sice chápu, ale Vaše řešení bych nevolila.

    superkarma: 4 24.01.2013, 13:17:00
  8. [15] zorro4 [*]

    Překvapuje mě, že píšete takto otevřeně o svém životě, z toho ale vyplývá možná dost subjektivní vnímání a reakce na kritiku (a to nemyslím nijak zle).

    Jinak v podstatě souhlasím s margot, i když v ne tak drsném vyznění. Volba soukromé školy s takto náročným školným značí nějaký hendikep. Nemyslím si, že je Vaše dcera blbá, ale jak říkáte, je trémistka - prostě z nějakého důvodu na státní školu "nemá". Zvolily jste řešení na soukromé škole, ok, ale opravdu nevidím v chlapovi takového zloducha jen proto, že s touhle drahou volbou nesouhlasí...

    A pokud jde o obhajování škol se školným, bohužel, je faktem, že většina placených škol je zkrátka snažších a volí je ti, kteří se nedostali jinam... To, že to v budoucnu bude možná jinak, je věc jiná.

    superkarma: 7 24.01.2013, 12:58:46
  9. [14] Rikina [*]

    Dana Haklová — #12 to nepopírám. V roce 2010 jsem reagovala jistě i na fůru jiných článků, ale skutečně nemohu říci, že bych si je všechny pamatovala a též všechny své reakce na ně. Sml80 

    superkarma: 2 24.01.2013, 11:52:51
  10. [13] cilani [*]

    Dana Haklová — #12 však to je 3 roky starý článek, fakt jsou tu všichni přesvědčení, že právě ten jeho článek si každý pamatuje na věky?  

    superkarma: 4 24.01.2013, 11:49:36
  11. [12] Dana Haklová [*]

    Rikina — #9 Ale znáte. Sama jste (opět svým stylem) reagavala pod mým článkem

    1. na komentář reaguje cilani — #13
    2. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 0 24.01.2013, 11:22:26
  12. [11] Dana Haklová [*]

    Pentlička — #10 Znám spoustu rozvedených párů, ale ani jeden otec se ke svým dětem nechová tak "macešsky".

    1. na komentář reaguje Pentlička — #18
    superkarma: 0 24.01.2013, 11:09:46
  13. avatar
    [10] Pentlička [*]

    Zjistila jsem, že hodně mužů to má tak, že jakmile zavrhnou svoji ženu, zavrhnou i děti, které s touto ženou mají. Pokud si najdou jinou ženu a milují ji, mají rádi i její děti. Prostě spojují lásku k ženě s láskou k dětem. Nevím, proč to tak je, ale někdy to tak opravdu platí.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #11
    superkarma: 0 24.01.2013, 10:56:59
  14. [9] Rikina [*]

    Dana Haklová — #8 Nemám křišťálovou kouli a historii vašeho manželství neznám. Sml80 Právě proto jsem psala obecně, nikoli konkrétně.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #12
    superkarma: 1 24.01.2013, 10:56:41
  15. [8] Dana Haklová [*]

    Rikina — #6 Pokud je pro vás fyzické násilí prkotina, tak je to smutné. Když jsme se brali, neměl na čele napsáno, že se z něj vyklube uzurpátor.

    Přesto naše manželství trvalo dvacet let. Myslím, že jsem se za jeho zachování "zasloužila" dost. Z pohledu jiných jsem byla pitomá, že jsem neutekla po první facce.

    O mě už nejde, teď jsem konečně štastná, ale dluží to svým dětem, které se ničím neprovinily.

    Tím spíš, že jim nedopřál nic ani za trvání manželství. Pokud jsem jim chtěla dopřát dovolenou u moře, musela jsem si na to ušetřit sama.

    Setkávání s otcem jim v žádném případě neupírám, naopak, ale on sám o to moc nestojí. Vidí je tak jednou za půl roku, i když bydlí všichni v Praze.

    1. na komentář reaguje Rikina — #9
    2. na komentář reaguje ekleinovka — #20
    superkarma: 0 24.01.2013, 10:37:25
  16. [7] Ivushka12 [*]

    Takhle naivní jsem byla také hodně dlouho Sml15. Vždy jsem se kvůli synovi ponížila a poprosila ho o pomoc. Vždy naivně doufala, že se v něm něco hne. Nakonec syn začal studovat VŠ, ale já to nemohla utáhnout. Pomáhala mi maminka a syn chodil na brigády. Když jsem přišla o práci, byl konec :-(. A on? Jen řekl, že není povinný. Dopadlo vše hodně špatně :( 

    superkarma: 0 24.01.2013, 10:17:19
  17. [6] Rikina [*]

    Sml80 Tyhle stesky rozvedených žen... nejméně z 50% si takovou situaci zaviní samy. Nikdo je přece nenutil mít děti s "asociálem". Za druhé - lidi se rozvedou kvůli kdejaké prkotině, místo aby vyzkoušeli všechna možná jiná řešení a rozvod brali až jako poslední možnost. Za třetí - mnoho žen po rozvodu degraduje otce svých dětí na chodící peněženku. Velmi přesně vědí, jaké by měl plnit povinnosti a co všechno by měl dětem platit, ale rodičovská práva a podíl na výchově mu upírají. Kolik otců nemá šanci svoje dítě aspoň občas vidět, protože matka si našla jiného muže a chce, aby byl za tatínka on, skutečný otec má právě jenom platit. To pak těžko může být hrdý na úspěchy svých dětí, když o nich pořádně ani neví, jak žijí a co dělají. Plně chápu, že pak se těm otcům moc do placení nechce. Sml80 

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #8
    superkarma: 5 24.01.2013, 10:00:59
  18. [5] Dana Haklová [*]

    margot — #2 Prostě je trémista a neměla štěstí při zkouškách. Na gymplu maturovala s vyznamenáním, takže asi nebude neschopná. Ale to neznamená, že by výběr soukromé školy byl odsouzeníhodný. Nebude dlouho trvat a za všechny školy se bude platit. Tato škola je sice placená, ale má kvalitní pedagogy a dost přísný režim, takže není pravda, že ji vystuduje každý neschopa, který má peníze. Dcera po celou dobu vysoké školy pracuje na brigádách aby mi ulehčila. ( vydělává si na bydlení a na živobytí). Sama mi i nabízela, že na školné přispěje, ale proč, když má milujícího otce, který podniká, vozí si zadek ve Volvu a jezdí na dovolené k moři.

    1. na komentář reaguje margot — #16
    superkarma: 0 24.01.2013, 09:53:38
  19. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    Kdyby dceři tu školu z poloviny platil, stejně by ve Vás, Dano, nezanechal pocit, že je na svou dceru hrdý a že se k vám hlásí jako otec, který i přes zkrachovalý vztah hrdě drží pozici a ochrannou ruku nad svými "holčičkami". Tenhle pocit se přece bere z uplně ale uplně jiných pohnutek a činů. Jako matka jste holkám dala ze sebe maximum. Jenomže mateřství jsou pochyby a nejistota od první minuty v porodnici, kdy nám oznámí pohlaví, váhu a centimetry. Tak sladce zní, když nám někdo řekne, že to děláme dobře, i když za minutu si zase myslím, že jsme to nejhorší, co mohlo naše miminko potkat. manžel asi bude muset nějakou cestu ujít, aby našel to, co ztratil. Možná to nenajde nikdy. Ale vám přeji, abyste to, co hledáte, našla u dcery, pro kterou jste se rozhodla i rozkrájet. Sml16 Sml67

    superkarma: 0 24.01.2013, 09:25:04
  20. avatar
    [3] femme [*]

    jj, soukromou školu udělá každý Sml24 Sml58 jinak souhlas s "margot" Sml67

    superkarma: 1 24.01.2013, 09:17:14
  21. avatar
    [2] margot [*]

    s prominutím, že nejste s dcerou schopny najít ekvivalent školy, která je slušná a za levnější peníze nebo dokonce zadarmo, je váš problém. není vůbec povinností bývalého manžela pokrýt vaše studijní nároky a možná dceřinu neschopnost studovat jinde, než na placených školách. také se nic nedovídáme o finančních možnostech vašeho bývalého. třeba dělá někde u pásu. dcera je dospělá, proč nepřivydělá, když jde o její studium? pokud není studentem, nevím, proč se pohoršujete nad tím, že alimentační povinnost skončila. závěrem snad - proč jste rovnou nevybraly Kellnerovu školu nebo něco podobného? myslím, že každý by si měl "vyskakovat"  úměrně životnímu styluSml80

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #5
    superkarma: 6 24.01.2013, 08:04:55
  22. avatar
    [1] lenig [*]

    no to je hezký postoj obou rodičů!!!!!!

    Váš samozřejmě úctyhodný a jste skvělá, že jste ta studia byla schopná platitSml59Sml59Sml59

    o jeho postoji bych musela napsat něco neslušného a to nemohuSml23, protože jsem slušně vychovaná Sml22

    superkarma: 0 24.01.2013, 07:27:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme