Rodina

„Na prázdniny k příbuzným dceru už nepošleme!“ rozčiluje se Miriam

Když Miriam (36) posílala svou šestiletou dceru na prázdniny k příbuzným, netušila, na jaký problém si tím zadělává. Od té doby s ní totiž její potomek nemluví a jen pláče.

„Máme příbuzné na vesnici a naše Anetka k nim moc ráda jezdí. Když tedy souhlasili, že si ji k sobě vezmou na celý týden na konci prázdnin, odpadlo mi hodně starostí s hlídáním. Nakonec to ale taková výhra nebyla,“ vypráví mladá maminka, která při vyzvedávání dcery dočkala nemilého překvapení.

dítě

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

„Anetka už měla sbaleno a na vodítku si vedla malé štěňátko. Zatrnulo mi v předtuše toho nejhoršího, a taky že ano! Měla v plánu odvézt si jej s sebou domů. Když jsme jí ale s manželem začali vysvětlovat, že si ho nemůže odvézt, protože by psí mamince bylo smutno a také že jí nepatří, příbuzenstvo mě uzemnilo. Prý si nemám dělat starosti, protože ho naší dceři už slíbili. Došla mi slova, ale jen na chvíli. Vzala jsem si strýce stranou a pohádala se s ním. Jak může něco takového za mými zády udělat? Stejně nepochopil, proč si to zvíře nemůžeme odvézt do města. A chápat to dodnes nechce ani Anetka,“ rozčiluje se Miriam s tím, že s nimi jejich dcera od té doby skoro nekomunikuje a jen pláče, protože se jí po psím kamarádovi stýská.

„Vůbec teď nevíme, co máme dělat. Trvat si na svém zákazu, protože v bytě psa ani kočku skutečně nechceme? Nebo vyjít vstříc naší dceři? Těžko říct, co je lepší varianta,“ neví si rady Miriam.

Co na to odborník?

Jak by se teď měla Miriam zachovat? Na názor jsme se zeptali psycholožky Jitky Jeklové z brněnské psychologické poradny.

„V tomto případě asi neexistuje „lepší“ varianta. Ale držela bych se rodičovského už jednou vyřčeného ne. V tomto případě musejí být rodiče ti, kteří situaci zhodnotí a rozhodnou. Skutečně není možné, aby rozhodlo samo dítě. Tak malé dítě nedokáže odhadnout, co všechno znamená péče o psa, jaké jsou to starosti a třeba i náklady (krmení, veterinární péče apod.). Navíc většina zodpovědnosti (vlastně všechna zodpovědnost) by padla na bedra rodičů.

S holčičkou lze domluvit nějaký kompromis, např. že za psem na venkov bude jezdit častěji, než jen o letních prázdninách. Pak záleží na rodičích, zda by byli ochotni tolerovat v bytě jiné, menší zvíře. Záleží ale pouze na nich.

A historka odposlechnutá od přátel pro zasmání na konec. Dítko si také velmi přálo pejska do bytu. Otec rodiny rozhodl, že proběhne měsíční pokus. Dítě mělo každý den ráno a večer vyrazit s plyšovým psem na obchůzku domu - „venčit“. Pokud to vydrží měsíc, dostane živého psa. Co myslíte, jak to dopadlo?“

jeklovaPsycholožka a psychoterapeutka Jitka Jeklová studovala psychologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a psychologické poradenské práci se věnuje už téměř 20 let. Více než 17 let působí v pedagogicko-psychologické poradně, kde se věnuje diagnostice, ale i terapeutickému vedení dětí a dospívajících. Více informací naleznete ZDE.

Čtěte také:

   
02.09.2016 - Děti - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [38] manki [*]

    Moje dcera když byla malá, si také nejdřív přála pejska, pak jakékoliv zvířátko. Když jí byly asi tři roky jsme byly na dovolené u příbuzných na východním Slovensku. Tam měla těch zvířátek kolem sebe plno, psy, kočky kačeny, králíky slepice, krávy, kozy. Zvlášť si oblíbila jednu žíhanou černobílou slípku a když jsme odjížděli, tak prosila tetu, jestli by si ji nemohla vzít domů. Teta by ji dala hned, my jí ale vysvětlovali jak jsme mohli, že to prostě nejde, že v paneláku slepice nemůžeme mít, ale ona pořád prosila a když viděla, že neustoupíme, tak se zamyslela a najednou řekla, že by chtěla aspoň půlku té slepičky Sml30Sml30Sml30 Na to vzpomínáme dodneška. Pak jsme jí koupili džungarského křečka a nakonec jsme měli i pejska, moc hodný pudlík, fenečka, která už ale umřela na rakovinu plic. od té doby jsem už nechtěla žádného psa.

    superkarma: 0 05.09.2016, 01:05:08
  2. [37] cilani [*]

    hyenka — #26 jenže to není jen o venčení, to je to nejmenší, ale zároveň na to musíš mít čas.. Psa musíš vychovat (to dítě vážně samo nezvládne), venčit psa kolem baráku je totální kravina, potřebuje unavit jak hlavu, tak tělo. TAky jsou tam náklady a není to jen krmení - i to leze do peněz, pokud nechceš psa krmit sajratem typu Chappi a Pedigree a podobnýma hnusama z marketu, kde máš veterinu, poplatky městu a další nečekané i plánované výdaje? Pes není hračka, která se vyvenčí a odloží do rohu. Svůj čas musí rodina plánovat a přizpůsobovat tomu, že má psa. Nemůžeš jet na dovolenou kamokliv, leckde tě se psem neubytují.. Podle mě by měl mít psa jen ten, kdo má na to podmínky, chce ho a ví, že ho to bude v určitých věcech "omezovat" dobrých 10-18 let..

    superkarma: 1 04.09.2016, 21:10:08
  3. [36] cilani [*]

    Rikina — #33já ale souhlasím s tím, že pes v rodině být nemá, když o něj rodiče nestojí. Jde o to, že všechny děti nejsou podle jednoho mustru a doopravdy to kažedé dítě nepochopí, že to není dobrý nápad (jako já.. mně to došlo pořádně až v dospělosti, až jsem si vyzkoušela, jaká je to zodpovědnost mít psa..)

    superkarma: 0 04.09.2016, 21:02:09
  4. avatar
    [35] chanahd [*]

    hyenka — #26 Tak pokud mají jen byt a nejsou celý den doma, tak to problém je. Sami musí vědět, zda to zvládnou či ne. Útulky jsou plné zvířat, které pak lidi odložili.

    superkarma: 1 03.09.2016, 20:24:12
  5. avatar
    [34] gerda [*]

    kobližka — #29Nééé, to bych si určitě netrouflaSml30

    superkarma: 0 03.09.2016, 08:38:04
  6. [33] Rikina [*]

    cilani — #24 To se přece nevylučuje - dítě může pochopit, že teď prostě psa mít nemůže, ale to přání psa mít mu klidně může vydržet do dospělosti, a pak si to třeba splní. Nebo taky ne, protože mezitím přijdou ještě jiná přání a touhy. Na tom snad nic špatného není. Sml80 Je lepší psa nemít, nejsou-li na to podmínky, a to dítě nedokáže objektivně posoudit, to je na rodičích. Bohužel to často nedokážou odhadnout ani rodiče, případně se dají dítkem ukecat, a pak je všude "přepsíno". I když v poslední době mám pocit, že ta vlna poněkud opadává. Plno majitelů bytů obnovilo domovní řády, takže už není možné mít smečku psů, kde to koho napadne, totéž s prostory vyhrazenými na venčení, a snad i dost lidí naznalo, že pes potřebuje jejich čas i určitou námahu, nehledě k financím. Rodiče z článku jsou celkem rozumní, radši by naléhání dítka nepodlehli, tak snad jim to i vydrží. Sml80

    1. na komentář reaguje cilani — #36
    superkarma: 0 03.09.2016, 08:08:20
  7. avatar
    [32] peetrax [*]

    hyenka — #26 ano, je to problém, pokud na to ta rodina není připravená a domluvená! Sml31

    superkarma: 3 03.09.2016, 00:28:08
  8. avatar
    [31] janinkab [*]

    Mojí holčičce je taky 6 a hodně by chtěla pejska. Vysvětlila jsem jí, že by mu doma bylo smutno, protože nikdo není doma. Pochopila a je klid. Vidí u babičky, že mají dokonce 2, ale chápe, že babi nechodí do práce a má na ně času dost.....

    superkarma: 0 02.09.2016, 20:43:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] cherinka [*]

    hyenka — #26Je, já bych třeba psa nechtěla, přiznám se, že se mi nechce vstávat dřív (do práce chodím na 6, vstávám o půl 5), představa, že je venku hnusně a já musím jít třeba ve 4 ráno nebo v 10 večer ven... fakt nic pro mě.

    superkarma: 0 02.09.2016, 20:25:50
  2. avatar
    [29] kobližka [*]

    gerda — #28 Tím chceš říct,že tě moje komenty nebaví ??? Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje gerda — #34
    superkarma: 1 02.09.2016, 18:30:56
  3. avatar
    [28] gerda [*]

    kobližka — #27Aha, tak to já si jdu přečíst. Doznávám, že jsem to nečetla celé.

    1. na komentář reaguje kobližka — #29
    superkarma: 0 02.09.2016, 17:33:26
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    hyenka — #26 Ale mít psa,to přece není jen venčení Sml80 já pejska mám,takže vím o čem mluvím.Jsem v důchodu,či-li času dost,přesto je pes určitým omezením.Musíš myslet na jeho stravu (to jsou finance),musíš chodit na veterinu (to jsou finance),musíš mu přizpůsobit život.Nikdy nevíš,jaký ten pes bude,jestli třeba nebude snášet jízdu autem (jako ta naše fenka) tudíž výlety s ní nepřipadají v úvahu a pořád musí někdo hlídat.A je toho víc.Ne,nelituju,že jí máme,ale říci,že mít psa není žádná starost,je blbost.

    gerda — #25 Myslím,že jsem četla pořádně a v mém příspěvku je i o té "tvé tašce" zmínka.Zaskoč si k očaři Sml34

    1. na komentář reaguje gerda — #28
    superkarma: 1 02.09.2016, 15:26:53
  5. avatar
    [26] hyenka [*]

    Ach jo, to je fakt takový problém, dopřát děcku psího kamaráda? Nojo, vstávat o něco dřív kvůli venčení, to je holt děsná oběť.

    1. na komentář reaguje kobližka — #27
    2. na komentář reaguje cherinka — #30
    3. na komentář reaguje peetrax — #32
    4. na komentář reaguje chanahd — #35
    5. na komentář reaguje cilani — #37
    superkarma: 1 02.09.2016, 14:39:11
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    kobližka — #16Sakra, čti pořádně, už jsem jednou napsala že to plyšové zvíře může klidně nosit schované v tašce a víckrát to opakovat nebudu!!!Sml52

    1. na komentář reaguje kobližka — #27
    superkarma: 0 02.09.2016, 14:36:31
  7. [24] cilani [*]

    Rikina — #23hmm, tak já byla blbá cca do 16? byla jsem schopná před školou krmit psa, aby na mě počkal, že když s ním přijdu domů, tak ho přece naši už na ulici nevyhodí, když je opuštěný.. prostě jsem po něm toužila a naši mi to nedokázali vysvětlit, že to nejde..

    1. na komentář reaguje Rikina — #33
    superkarma: 0 02.09.2016, 14:33:40
  8. [23] Rikina [*]

    Kadla — #19 Ale to by přece ta matka mohla rovnou chodit venčit psa sama, ne? Sml58 Tady se přece popisuje situace, kdy ti rodiče psa doma nechtějí. Vůbec. Tak proč by si komplikovali život takovými praštěnými testy? Sml80 Oni mají nějaké důvody, proč psa ne. Tečka. Tak k čemu vymýšlet fíkoviny. Přece šestileté dítě snad není úplně hloupé, aby nepochopilo, že teda pes nebude, i bez toho, aby muselo měsíc obíhat kolem domu. Sml80

    1. na komentář reaguje cilani — #24
    superkarma: 2 02.09.2016, 14:24:57
  9. [22] cilani [*]

    Kadla — #21 jasně, to máš pravdu, ale vím jak to bylo, když jsem chodívala venčit jednoho nádherného ovčáka.. Vydrželo mi to snad 1/2 roku, možná déle (ale pravda - byl to pes na zahradě a já za ním chodila několikrát do týdne) a pak jsem měla problém to nějak zkloubit s novou zálibou. Navíc byl problém, že ho na procházce se mnou pokousal nějaký bulík a kluk co s ním byl se ztratil, než jsem se rozkoukala.. Majitel mě, naštěstí, nevinil.

    Pak se bohužel oběsil na obojku, když v noci skákal na strom (asi kočka nebo co ho zaujalo) a zachytil se o větev.. Sml15

    superkarma: 0 02.09.2016, 14:04:55
  10. avatar
    [21] Kadla [*]

    cilani — #20To záleží na situaci.. V létě možná jo. Ale v zimě, když je ráno ještě tma a může být plískanice, je to až až Sml30

    1. na komentář reaguje cilani — #22
    superkarma: 0 02.09.2016, 13:55:09
  11. [20] cilani [*]

    Kadla — #18 Měsíc je krátká doba, myslím si..

    1. na komentář reaguje Kadla — #21
    superkarma: 0 02.09.2016, 13:54:18
  12. avatar
    [19] Kadla [*]

    kobližka — #16Ale vždyť ta máma přece může chodit s ní... Já bych to teda udělala.

    1. na komentář reaguje Rikina — #23
    superkarma: 1 02.09.2016, 13:36:16
  13. avatar
    [18] Kadla [*]

    Rikina — #13No, pokud by to to dítě ten měsíc dalo, tak bych mu toho psa pořídila... Těm rodičům beztak nejde o nic jiného, než aby péče o zvíře padla na ně...

    1. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 0 02.09.2016, 13:34:54
  14. avatar
    [17] OlgaMarie [*]

    Rikina — #14 Ale může chodit venčit tatínka nebo maminku.Sml52

    superkarma: 1 02.09.2016, 13:00:29
  15. avatar
    [16] kobližka [*]

    gerda — #4 gerda — #1 To jako myslíš fakt vážně s tím pokusem? Mě to přijde jako naprostá konina,promiň,ale už vidím,jak šestiletá holčička denně třeba v 6 hodin ráno vleče na provázku plyšáka Sml28... tak za týden budou lidi volat Chocholouška,nebo sociálku.A že by ho schovávala v nějaké tašce? To je stejně uhozené jako bez tašky.Navíc,takovou holčičku by si klidně mohl vyhlídnout nějaký úchyl,uvidí jí samotnou chodit ráno pravidelně kolem bloku domů a je na průšvih zaděláno.Mnohem větší,než nedovolit malé slečně pejska domů,však trauma z toho mít nebude.Nevěřím,že po týdnu,který strávila se štěnětem,k němu přilnula natolik,že teď bez něj nemůže existovat nebo že zanevře na rodiče.A šestileté dítě fakt není schopné takovéhle povinnosti dostát,to má starosti samo se sebou.

    1. na komentář reaguje Kadla — #19
    2. na komentář reaguje gerda — #25
    superkarma: 2 02.09.2016, 12:36:07
  16. avatar
    [15] Janki [*]

    Čekala jsem nějaké drama… Hned jsem si vzpomněla na prázdniny, kdy mi bylo asi dvanáct. Byla jsem čtrnáct dní na chalupě u „tety“, co vlastně nebyla teta, ale já jí tak říkala, protože to byla mámina kamarádka. Byl to pro mě očistec, musela jsem uklízet, nakupovat, mýt nádobí, dělat na zahradě, prostě služka. Jako nejstarší z dětí, navíc jediná holka, jsem byla zvyklá z domova mamce hodně pomáhat, jinak to ani nešlo, ale tohle byly doslova galeje. Navíc, když se mi něco nepovedlo, byla jsem častována urážkami, přišly zákazy. Zatímco si paní Irenka užívala s mladým milencem, byla mi jedinou oporou její osmdesátiletá babička, které chalupa patřila. Ovšem její vnučka se k ní chovala podobně jako ke mně…, hezké slovo pro ni neměla, jen ji tam trpěla… Tuhle babičku jsem si bez ohledu na to, že to vlastně byla cizí paní, zamilovala, ale pak už jsem jí bohužel nikdy neviděla. Nějakou dobu jsme si psaly, ale ona pár měsíců po prázdninách zemřela… Dlouho jsem pro ni brečela… Vzpomínám dodnes, ačkoliv je to víc jak třicet let…

    superkarma: 3 02.09.2016, 11:52:56
  17. [14] Rikina [*]

    Proto v situaci, kdy vím zcela určitě a na 100%, že doma psa nechci, bych si s takovými testy nezahrávala. Sml57 Ono to ostatně ani není moc fér vůči tomu dítěti. Taková malá lest. Sml80

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #17
    superkarma: 0 02.09.2016, 11:26:30
  18. [13] Rikina [*]

    Kadla — #12 Jenže jako "výchovná lekce" to je ošidné - pošleš potomka měsíc obíhat panelák, v domnění, že nevydrží, ono se robátko zabejčí a na just rodičům to dokáže, protože má tu motivaci, a co potom? Budeš muset dodržet slovo a pořídit psa. Sml57

    1. na komentář reaguje Kadla — #18
    superkarma: 0 02.09.2016, 11:24:23
  19. avatar
    [12] Kadla [*]

    Rikina — #9Ale šestiletému dítěti těžko vysvětlíš, proč psa mít nemůže, a rodič bude natrvalo za toho zlého, kdo dítěti psa nedovolil. Ten test mi připadá super - dítě si samo uvědomí, že ho nebaví vstávat brzy ráno, chodit ven i v dešti, večer místo hraní na tabletu jít taky na hodinu ven... Názorný příklad je v tomto případě podle mne fakt velmi užitečný.

    1. na komentář reaguje Rikina — #13
    superkarma: 3 02.09.2016, 11:20:23
  20. [11] Andreadornova [*]

    Dobrá zkouška Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 02.09.2016, 11:16:41
  21. [10] Rikina [*]

    Jinak souhlasím s tím, trvat na původním rozhodnutí - psa rodiče doma nechtějí, tak tam nebude. Dcera může chodit venčit psy z útulku, nebo do kroužku chovatelů, nebo je potřeba ji zabavit jinak. Sml80 Příbuzní to sice zvorali, ale že by to byl důvod, aby k nim to dítě už nikdy nejelo na prázdniny, to je taky hloupost. Dospělí si to snad můžou vyříkat, co jo a co už ne, proč by na to mělo doplácet dítě tím, že přijde o možnost být někde na venkově.

    superkarma: 2 02.09.2016, 10:54:21
  22. [9] Rikina [*]

    gerda — #4 To je nesmysl, to nemůžeš od šestiletého dítěte požadovat. Tak malé dítě ještě nezvládne povinnosti kolem psa samo. Pes by nikdy neměl být pořízen pouze kvůli dítěti, jako hračka, vždycky s tím musí být rodiče srozuměni, že to budou oni, kdo z valné části tu péči o psa zajistí. Dítě zvládne psa až tak ve věku 12 let, a některé ani tehdy ne. Sml80

    1. na komentář reaguje Kadla — #12
    superkarma: 2 02.09.2016, 10:48:46
  23. avatar
    [8] Kuře [*]

    Kadla — #6 Ono by stačilo, kdyby dítě mělo ráno a večer obejít určitý okruh bez ohledu na počasí...

    U nás se pejsek ocitl v okamžiku, kdy obě děti byly dost staré na samostatné venčení. A paradoxně psa venčí syn, který o pejska až tak moc nestál a dcera, která po něm toužila několik let chodí jenom když je brácha nemocný. Syn kupodivu chodí dobrovolně, sám i čistí misky, vyměňuje vodu atp. Celé okolí ho už nezná jinak, než se psem u nohy.

    superkarma: 1 02.09.2016, 10:45:51
  24. [7] bobani [*]

    ty příbuzné bych nakopala ...

    superkarma: 0 02.09.2016, 10:21:17
  25. avatar
    [6] Kadla [*]

    gerda — #4Souhlasím. Taky si myslím, že to vůbec není špatný test.

    1. na komentář reaguje Kuře — #8
    superkarma: 1 02.09.2016, 09:12:55
  26. avatar
    [5] marianaant [*]

    Zažila jsem toto s dcerami,když měly kolem 10-12 let. Nevydrželi jsme jejich tlak a pejska jsme koupili , byl to čistokrevný pudlík , krásný, hodný, ale nakonec skončil u mého tatínka, který si ho zamiloval, tam byla vzájemná láska a mé slečny byly moc rády, že se nemusí o něj starat.Sml15

    superkarma: 2 02.09.2016, 09:02:42
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    pajda — #2Ten plyšák přece může být schovaný v kabelce.Sml58 Jde o to, aby dítě vylezlo z postele brzo ráno, obléklo se a za každého počasí obcházelo barák. Pravidelně a každý den.

    1. na komentář reaguje Kadla — #6
    2. na komentář reaguje Rikina — #9
    3. na komentář reaguje kobližka — #16
    superkarma: 7 02.09.2016, 08:48:28
  28. [3] cilani [*]

    Rozhodně trvat na tom, že to zvíře mít nebudete. Zvíře doma musí chtít zejména rodiče, protože ti budu zodpovídat za to,že ten tvor dostane vše co potřebuje.. Rodinu bych pěkně seřvala, jsou to hlupáci.

    pajda — #2 Mně mohli zaměstnat jak jsem chtěla a stejně jsem celé dětství toužila po tom mít pejska. Splnila jsem si to ale až jsem se od rodičů odstěhovala. Jako malá jsem dokonce měla vymyšleného pejska, kterého jsem venčila a naši mi to tolerovali.. chovala jsem se, jako by byl s námi..Sml80

    superkarma: 0 02.09.2016, 08:14:15
  29. avatar
    [2] pajda [*]

    Jak asi paní Jeklová čeká, že dopadne pokus, kdy má ze sebe dítě měsíc veřejně dělat debila a chodit někde s plyšákem? Přinejlepším si přestane naprosto vážit rodičů, ale po psovi bude toužit dál, protože s živým psem to přece bude něco jiného - už jen proto, že dítěti nebudou všichni smát.

    A pokud jde o to, že příbuzní slíbili psa bez domluvy...no...pro starší lidi, kteří mají dvůr, není pes žádná velká zátěž a podle toho zřejmě uvažovali. V bytě je to ovšem něco jiného.

    Rodičům bych doporučila sice trvat na svém, ale důkladně se zamyslet nad přístupem k dítěti. Přece nemůže být takový problém mu zajistit dost aktivit, aby na psa zapomnělo? Nebo ho přihlásit do nejbližších "malých chovatelů", aby mělo jiná zvířátka?

    1. na komentář reaguje cilani — #3
    2. na komentář reaguje gerda — #4
    superkarma: 4 02.09.2016, 06:45:04
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    To jsem čekala horší drama. Tohle přece vyřešit lze. Jenom se divím, jakéže to mají příbuzenské vztahy, když ta rodina dopředu rodičům holčičky nesdělila, co se na ni chystá? Je přece normální před takovým zásahem do chodu domácnosti to napřed prokonzultovat mezi dospělými. Že malá pláče, je pochopitelné. Musí jí rvát srdce nemít zvířátko, ke kterému už přilnula. Rodiče to budou muset rozhodnout sami. Moc se mi líbí pokus s tím plyšákem, to bych holčičce navrhla taky.

    1. na komentář reaguje kobližka — #16
    superkarma: 4 02.09.2016, 06:20:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme