Reklama

Naše tělo potřebuje přibližně šest až osm hodin spánku, přičemž mezi 6. a 22. hodinou je vydatnější než mezi půlnocí a osmou hodinou ranní. Spánek je jediná doba, kdy si může mozek odpočinout. Spací teritorium bychom proto měli ctít jako nedotknutelné místo odpočinku.

Že máte v tomto směru čisté svědomí? Tak si zkuste odpovědět na následující otázky:

Chodíte večer cvičit?

Máte rádi před spaním napínavé filmy?

Kouříte, jíte, telefonujete, pracujete nebo se díváte na televizi v ložnici poblíž postele nebo (nedejbože) přímo v ní?

Dáte si rádi večer čaj, kávu, sklenku něčeho ostřejšího?

Zvykly jste si „vypomáhat“ občas přirozenému spánku prášky na spaní?

 

Pokud jste na některou z otázek odpověděli kladně, tak si to své svědomí ještě jednou důkladně prohlédněte a dejte na následující rady.

 

· Nedělejte z ložnice skladiště odložených krámů. Do ložnice nepatří televize ani počítač, ani haldy papírů určených k vyřízení.

 

· Po půl deváté omezte všechny psychicky i fyzicky náročné činnosti, nerozčilujte se.

 

· Chvilku před spaním si něco čtěte. Ne nic napínavého, stresujícího.

 

· Z postele se nikdy nedívejte na televizi, ani se nevěnujte žádné jiné činnosti, která v ní nemá co dělat. Tj. nejezte, netelefonujte ani nepracujte.

 

· „Psychostimulační nápoje, jako jsou káva, kola, zelený a černý čaj, si dopřejte nejpozději čtyři hodiny před obvyklou dobou, kdy chodíte spát,“ radí MUDr. Zuzana Červenková. Možná si myslíte, že na vás tyto drogy nepůsobí: vaše nervová soustava je ale jiného názoru.

 

· Kouření krátce před odchodem do postele ruší spánek, stejně jako opulentní večeře.

 

· Nepřetápějte. Ideální teplota na spaní je 18–20 stupňů Celsia.

 

· Pozor na světlo. „Náš denní a noční rytmus řídí šišinka mozková, nepatrný orgán, jen o něco větší než špendlíková hlavička. Činí tak prostřednictvím hormonu melatoninu, který dokáže „odstartovat“ spánkový mechanismus. Denní světlo pomáhá šišince melatonin vyrobit, zatímco tma je impulsem pro jeho vylučování. Právě proto se nám tak špatně usíná v osvětlené místnosti,“ vysvětluje doktorka Červenková.

Takže máte-li budík se svítícím ciferníkem, odstraňte ho na noc ze svého zorného pole. Na okna si pořiďte husté závěsy.

 

Tip Ženy-in: Pokud musíte v noci na toaletu, nerozsvěcujte velké světlo – vaše šišinka mozková se lekne, přestane vyrábět melatonin a bude se vám špatně znovu usínat.

 

· Buďte obezřetní vůči práškům na spaní. „Hypnotika III. Generace (Stilnox, Hypnogen), která nahrazují populární Rohypnol, jsou sice vůči organizmu šetrná a nenávyková. Potlačují ale spánek REM, ve kterém probíhá obnova mozkových sil,“ varuje doktorka Zuzana Červenková.

 

Tip Ženy-in: Na nespavost zkuste teplé mléko s medem, kakao, horkou čokoládu, meduňkový čaj nebo koupel s levandulí.