Ať je ráno nebo večer, všední den nebo víkend, dveře paláce konzumu jsou pro vás otevřené a regály přecpané vystaveným zbožím.

Jen si vyberte, co hrdlo ráčí, máme pro vás zajímavé akce a slevy.

Ale pozor, velká nákupní centra se dají snadno připodobnit k velkým pavučinám a zákazníci, respektive jejich peněženky, k nebohým obětem nenažraného arachnida.


Předimenzovaným prostorem se nese ohraný šlágr a vemlouvavý hlas z reproduktoru, mele stále dokolečka o výhodném utrácení za to či ono.


Hypermarket

Odněkud se line příjemná vůně a vy si uvědomujete, že máte pořádný hlad.

Tak rychle pro košík a vzhůru k nákupu oněch doma sepsaných nezbytností.

 

„Je myslím už všeobecně známé, že výhodný nákup v hypermarketu je v podstatě nesmysl. Podle statistických průzkumů v takovém obchodě nakoupí zákazník 80-90 procent zboží, které původně nechtěl," říká Miloš Kratochvíl z reklamní agentury Bolid a dodává: „Hypermarkety mají jasnou strategii rozmísťování zboží, a než koupíte to, co opravdu potřebujete, pěkně se nachodíte.“

Hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny sdružené do obchodních řetězců jsou neustále kritizovány za nekalé obchodní praktiky, dumpingové ceny, nízkou kvalitu zboží i kulturu jeho prodeje. Přesto v nich ale nakupuje čím dál víc lidí. Podívejte na tržby těch nejúspěšnějších v roce 2007, jak to uvedla INCOMA.

1. Schwarz ČR: Kaufland, Lidl – 51,1 mld. Kč

2.-3. Ahold Czech Republic: Hypernova, Albert – 42,0 mld. Kč
2.-3. Tesco Stores ČR:
Tesco – 42,0 mld. Kč
4. Makro Cash&Carry ČR:
Makro – 39,3 mld. Kč

5. REWE ČR: Billa, Delvita, Penny Market  - 31,6 mld. Kč

6. Globus ČR: Globus – 23,0 mld. Kč

7. Tengelmann ČR: Plus Discount, OBI – 20,5 mld. Kč

8. SPAR ČR: Interspar – 14,0 mld. Kč

 

A o to právě jde. Totiž o to, abyste v prostoru obchodu strávili co nejvíce času. Během své „pouti“ mezi regály uvidíte obrovská kvanta zboží, zjistíte, co všechno je v akci, a začnete přemýšlet o koupi výrobku, kterou jste vůbec neplánovali. A marketingová strategie nákupního molochu boduje.

 

Miloš Kratochvíl pokračuje ve výčtu chytáků hypermarketu. „Už při vstupu do prostor se zbožím si každý u vchodu všimne množství „výhodných“ nabídek na pestré množství nabízených produktů. Ano, vypadá to dobře, ale na druhé straně hypermarketu, v oddělení, kam výrobek ve skutečnosti náleží, najdete srovnatelné zboží o 30 % levnější. Může vás třeba nalákat reklamní leták na zajímavé ceny, ale uvědomte si, že co takzvaně ušetříte na jednom, zaplatíte navíc u dalšího zboží.“

 

Také se vyplácí pozorně prohlédnout sortiment v oddělení, kde zrovna nakupujete. Bývá pravidlem, že zboží ve výšce očí je to dražší a o nejvyšší kvalitě se také nedá mluvit. Někde ve spodním regálu můžete najít kvalitnější a levnější zboží od dodavatele, který zkrátka hypermarketu nezaplatil za lukrativnější umístění produktu.

Celá anabáze pochodu mega skladištěm lákadel je také postavená na záměrně volené velké vzdálenosti mezi jednotlivými sekcemi se základními potravinami. Prostě vy musíte projít i tam, kde nechcete. Nebojte se, není to tak „blbě“ uspořádané. Aby zboží bylo rozmístěné právě tak, až vás to naštve, na tom pracují celé týmy odborníků.

 

„Situace je taková, že díky časové náročnosti nákupů v hypermarketech se do obchodního centra vydává celá rodina jako na výlet. Pak je třeba počítat s dalšími nástrahami pro rodiče s dětmi. Každý rád ustoupí naléhání dítěte a rád koupí vhodně vystavený pytlík předražených bonbonů, než aby riskoval scénu na veřejnosti,“ směje se Kratochvíl.

 

A na závěr ještě jedna dobrá rada. Než jedete do hypermarketu, raději se pořádně najezte. Je nasnadě, že s prázdným žaludkem toho nakoupíte mnohem víc. Hlad má velké oči a nakonec by se vám všechny ty dobroty mohly zkazit v lednici dřív, než je stačíte sníst.

Máte pocit, že při nákupu v hypermarketu si domů přivezete víc, než plánujete? Kolik času v hypermarketu strávíte? Nakupujete zboží v „akci“? Nakupujete v hypermarketech? Jak na váš konečný nákup působí prodejní strategie obchodu? Kdy a s kým do hypermarketu nejčastěji jezdíte a jak často?

Reklama