Zdraví

Na která vyšetření se nejčastěji bojíme chodit? Vedou mamograf i zubař

Včasné odhalení nemoci je jedním z důležitých předpokladů její úspěšné léčby. Řada z nás však váhá a snaží se okamžik, kdy vezme za kliku lékařské ordinace, co nejdéle odkládat. Jakých vyšetření se bojíme nejčastěji a proč?

Odpověď je jednoduchá – zpravidla nás nejvíce děsí taková, u nichž se buďto bojíme případné bolesti, která je s vyšetřením spojena, nebo tam, kde bychom měli s lékařem řešit nějaký citlivý intimní problém. Velké obavy budí i taková vyšetření, kde se podvědomě obáváme možných špatných zpráv, které se ale nakonec vůbec nemusejí naplnit. Vyplývá to alespoň ze zjištění TH kliniky v Praze, která si udělala průzkum mezi svými pacienty, a zde je přehled nejčastějších “strašáků” českých pacientů.

doktor

Zubař

Je to v jistém smyslu klasika, a proto jistě nikoho nepřekvapí, že v žebříčku lékařských vyšetření, na která se nejčastěji bojíme chodit, stojí nejvýše zubař. Představa posezení v lékařském křesle, neřku-li intenzivní zvuk zubařské vrtačky, dokáže vyděsit stejně spolehlivě dítko školou povinné, jako drsně vypadajícího muže. Přitom péče, kterou Češi věnují péči o svůj chrup, rok od roku roste a zvyšuje se také počet lidí, kteří pravidelně navštěvují dentální hygienu. Každý z nás navíc může pravidelnou péčí přispět k tomu, aby se půlroční prohlídky u svého zubního lékaře nemusel vůbec obávat.

Mamograf

Od 45. roku by se ženy měly pravidelně dostavovat na preventivní screeningové vyšetření prsu na mamografu. Na toto důležité vyšetření, které dokáže zachytit zhoubné útvary v prsu už o velikosti několika milimetrů, však chodí přibližně jen 50 % žen. Přitom rozhodně nejde o to, že by mamografický screening byl bolestivý nebo nepříjemný. Co ženy od tohoto vyšetření odrazuje, není ani tak bolestivost nebo nepříjemnost vyšetření, jako spíše obava z výsledku, především z možných špatných zpráv.  Přitom ale včasné odhalení nádoru je zásadní pro šanci na úplné vyléčení. Prevenci by však ženy rozhodně neměly podceňovat, protože rakovina prsu patří již po několik let k nejčastějším nádorovým onemocněním v České republice.

Vyšetření na předčasnou ejakulaci či spermiogram

I muži mají vyšetření, která jim dokážou nahnat hrůzu, protože se velmi dotýkají té části těla, kterou považují za svou největší chloubu. Jedním z nich je třeba vyšetření spermiogramu, ke kterému se pánové většinou uchylují ve chvíli, kdy se jim s partnerkou opakovaně nedaří počít vytouženého potomka. Toto vyšetření není bolestivé, spíše ho provázejí nepříjemné pocity ostychu, kombinované s obavou ze špatného výsledku a snížení  mužského sebevědomí. Dalším vyšetřením, které může některé pány neoprávněně děsit, je to při diagnostice předčasné ejakulace, ačkoli ani zde se muži vůbec nemají čeho obávat. „Obvykle kolují hrůzostrašné historky o tom, co všechno muže čeká v urologické ordinaci a nejen při vyšetření na předčasnou ejakulaci. Mohu všechny uklidnit, že tomu tak opravdu není. Pokud muž s předčasnou ejakulací navštíví lékaře, projde běžným fyzikálním vyšetření, které nebolí. Maximálně ho čeká třeba odběr krve, při podezření na zánět v oblasti močopohlavní pak ultrazvukové vyšetření, které rovněž nebolí,“ uvádí urolog, MUDr. Libor Zámečník z TH kliniky. Více se o předčasné ejakulaci můžete dozvědět na stránkách www.nejennachvili.cz.

Endoskopické  metody

Existují však vyšetření, která mohou být doprovázena určitým nepohodlím či nepříjemnými pocity. Mezi takové patří endoskopické metody (např. gastroskopie, koloskopie, bronchoskopie). I při endoskopických vyšetřeních by však pacienti neměli v žádném případě pociťovat bolest, a proto jsou tato vyšetření velmi často prováděna v místním znecitlivění či dokonce krátkodobé, lehké celkové anestézii. Vzhledem k tomu, že se opět jedná  o vyšetření, která mohou odhalit i závažnou chorobu ve velmi časném, a tedy vyléčitelném stádiu, neměli by se jim pacienti rozhodně vyhýbat z důvodu neopodstatněného strachu.

Zdroj: tisková zpráva

   
20.02.2014 - Zdraví - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [37] kajinek [*]

    u mě vede zubař

    superkarma: 0 04.03.2014, 11:19:42
  2. [36] Danulka K. [*]

    Onkologie je pro mě vždy hodně stresující!!

    superkarma: 0 04.03.2014, 08:38:11
  3. avatar
    [35] Mopsička [*]

    Na endoskopii jsem byla a jsem asi výjimka, dle tohoto článku, protože vyšetření bylo hooodně nepříjemné a nohy mě vystřelovali až ke stropu

    superkarma: 0 03.03.2014, 14:58:54
  4. avatar
    [34] kareta [*]

    Chudím k zubaři, praktikovi a občas se objevím na gyndě a očním. preventivní vyšetření vnitřností a vnad si odpustím, připomíná mi to anál a bsdm praktikySml54

    superkarma: 0 25.02.2014, 20:40:29
  5. [33] Karo Líná [*]

    wich — #32 To sis mě asi s někým spletla, já nikde nepíšu, že jsem k doktorům nikdy nemusela. Naopak píšu, že na prevence chodím. Bylo by to krásné, kdybych k doktorům nemusela, leč opak je pravdou. Kromě těch prevencí jsem u nich častěji než je mi milo, protože zdraví se kamsi odporoučelo Sml68

    superkarma: 0 25.02.2014, 19:02:36
  6. avatar
    [32] wich [*]

    Karolina: tak to jsi stastna zena, ze ti jeste nic nebylo, zes k doktorum nemusela. A stejne jako Rikina mas pravdu - do nemocnic skutecne chodi lide z duvodu, ze je trapi zdravi.

    JustitiaJ: To mas docela stesti na zubniho, u nas vesmes vsichni lekari pacienty, co nebyli rok na prevenci vyrazuji z kartoteky. Zubnich je malo a lidi, co k nim nechodi, zabiraji misto lidem, co smatlaji a nemuzou doktora sehnat.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #33
    superkarma: 0 21.02.2014, 22:59:58
  7. [31] JustitiaJ [*]

    Já chodím k zubaři 1x za dva roky, pečuju o zuby dobře, pokud je problém, tak dřív. Léčím se na endokrinologii, takže k praktické lékařce nechodím, krev mi dělají pokaždé. Nemám ráda prevenci na gyndě. A vůbec, nemam ráda doktory, před kterýma se musím svlíkat nebo na mě šahaj. Vím, že za to nemůžou a že jsou zvyklý, ale já nejsem zvyklá:-)))Sml79

    superkarma: 1 21.02.2014, 09:57:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Karo Líná [*]

    Strašně mě baví tyhle agitační kecy: "I při endoskopických vyšetřeních by však pacienti neměli v žádném

    případě pociťovat bolest, a proto jsou tato vyšetření velmi často

    prováděna v místním znecitlivění či dokonce krátkododobé, lehké celkové

    anestézii." To se vždycky nemůžu přestat smát, protože si stačí poslechnout prakticky kohokoliv, kdo to absolvoval. Koneckonců stačí přečíst si tuhle diskuzi Sml30 Když je to taková pohoda, proč mi říkaly rovnou dvě kamarádky, že kolonoskopie pro ně byla horší a bolestivější zážitek než porody? Že by páni doktoři někde udělali chybu? Sml58

    superkarma: 0 20.02.2014, 20:07:19
  2. [29] Karo Líná [*]

    Na prevence chodím, ale na hadici kamkoliv bych nešla. Ani za nic. Prevence odsud až pocud Sml57 Doktoři jsou sadisti, je jim šumák, že pacient trpí, proto to tady dělají všechno zaživa. Na to já jim nejsem zvědavá, omdlívám i při odběru krve, takže.... vlastně by mi to dělali v bezvědomí, protože bych sebou okamžitě řízla. Stačilo by vidět tu ordinaci. Bez přehánění. Nejsem žádná žena údernice, nejsem statečná a neumím snášet bolest. Někdo na sobě nechá u doktorů dříví štípat a ani nemukne, ale to není můj případ.

    A nechápu, proč jste se tady tak obuly do Rikiny. Tohle je každého osobní věc. Rikina má pravdu v tom, že nemocnice jsou plné lidí, kteří po těch doktorech právě pořád běhají Sml57 Jak člověk někam vleze, vždycky mu něco najdou. Minimálně najdou nějaký důvod, proč ho poslat k dalším a dalším specialistům a vyšetřením. A zuby? Je plno lidí, co mají kliku a zuby mají tak dobré, že zubaře fakt nepotřebují. Znám takové z okolí tři. A nemají ani zubní kámen. Můj exmanžel se vypravil k zubaři po 12 letech absence. Nenašli mu nic Sml32 A taky znám lidi, co jsou u zubaře několikrát do roka, mají za sebou desítky zákroků, moře bolesti..... a v puse jim zbývají 3 vlastní zuby Sml30

    superkarma: 2 20.02.2014, 20:02:20
  3. avatar
    [28] wich [*]

    Macamala: správně jsi podotkla, že různé chuťovky v puse probíhají skrytě, nehledě na ten smrad, který se musí šířit z úst člověka, co na to dlabe...

    superkarma: 0 20.02.2014, 19:31:45
  4. [27] macamala [*]

    wich — #22 neni marne si nechat udelat zakladni krevni vysetreni. I to muze zachytit chorobu v zacatku,kdy je mozne jeste neco delat. No a tolik diskutovany zubar? Skryte zanety zubu,dasni udelaji s telem sve.

    superkarma: 0 20.02.2014, 17:48:18
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    Rikina — #20 no...kdyby šla mama na tu kolonoskopii dřív, nemusela teď mít metastázy v játrech. A to nezalajdala, měla bohužel falešně negativní hemocult test.Sml80 Taky necítila nutnost se sobě víc věnovat.

    superkarma: 0 20.02.2014, 17:29:43
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    macamala — #18 wich — #17 mě říkala internistka, že ženy mívají všelijaké srůsty po gynekologických zánětech, možná je to tím. No, každopádně mám nárok na preventivní kolonoskopii až za 8 let, tak jsem v klidu. Navíc mám prvních 30 cm OK a tam to prý bývá nejčastěji. Aspoň něco.Sml16

    superkarma: 1 20.02.2014, 17:27:54
  7. avatar
    [24] wich [*]

    janinkab — #23 Je to dosti  nepříjemné vyšetření, dost to podráždí krk Sml22

    superkarma: 0 20.02.2014, 16:39:49
  8. avatar
    [23] janinkab [*]

    wich — #21 No já si fakt nepamatuju, jak se to jmenovalo- možná máš pravdu. Bylo to hrozný, nemohla jsem dýchat a myslela jsem, že je to můj konec....Sml30

    1. na komentář reaguje wich — #24
    superkarma: 0 20.02.2014, 16:27:37
  9. avatar
    [22] wich [*]

    Rikina — #20 Že nechodíš k praktikovi, to celkem chápu, jestli mám v pohodě tlak a stejnou váhu x let pozná sama, ale absence u zubaře 10 let? Sml80

    1. na komentář reaguje macamala — #27
    superkarma: 0 20.02.2014, 16:05:37
  10. avatar
    [21] wich [*]

    janinkab — #19 Gastroskopie?

    1. na komentář reaguje janinkab — #23
    superkarma: 0 20.02.2014, 16:03:07
  11. [20] Rikina [*]

    kobližka — #13 hmm, spíš mám dojem, že častěji a déle v těch nemocnicích lehávají právě ti, co tráví po doktorech hodně času. Sml80 Ale samozřejmě nikomu neříkám, aby snad si bral příklad z mého nezodpovědného přístupu. Sml57 Naopak, všichni pěkně choďte, přece ti doktoři musejí být z něčeho živi.

    1. na komentář reaguje wich — #22
    2. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 2 20.02.2014, 15:30:01
  12. avatar
    [19] janinkab [*]

    Zubaře se nebojím- když jsem čekala syna, zubař přišel o život a já nemohla 3roky najít jiného- nikdo nové pacienty nebral. Stálo mě to zub a několik týdnů léčení zánětu. Teď jsem ráda, že zubaře mám a chodím strašně ráda. Nevadí mi ani gynda, na mamografu jsem ještě nebyla, čeká mě až letos. Ale je jedno vyšetření, které bych si nerada zopakovala- nevím, jak se to jmenuje, ale strká se trubička do krku a dál....málem jsem to nepřežila.....

    1. na komentář reaguje wich — #21
    superkarma: 0 20.02.2014, 15:04:08
  13. [18] macamala [*]

    wich — #17 Můj tatí nedodržel dietní opatření při testování okultního krvácení, tak musel na kolonoskopii. Vše bylo v pořádku a nelíčil to jako něco strašného - oblbovací injekci si nenechal dát.

    1. na komentář reaguje gerda — #25
    superkarma: 0 20.02.2014, 14:42:59
  14. avatar
    [17] wich [*]

    Pentlička — #9 gerda — #5 Kočky, já mám takový pocit, že ona kolonoskopie není až tak bolestivá, pokud má pacient střeva OK. Pokud tam něco je, je to jedna z nejhorších bolestí.

    1. na komentář reaguje macamala — #18
    2. na komentář reaguje gerda — #25
    superkarma: 0 20.02.2014, 14:39:55
  15. [16] macamala [*]

    Nechodit na prevenci rozhodně není hrdinství. Hlídám si své termíny i termíny muže, ten by na ně kašlal. Momentálně zažívám kolečka po doktorech, ale aspoň bude klid.

    superkarma: 1 20.02.2014, 14:39:23
  16. [15] pinokio [*]

    Mám crohna,na kolonoskopii jsem jako doma.Poprvé to byla nefalšovaná hrůza.V menším městě,kde bydlím se na mě dívali hodně blbě,když jsem chtěla něco proti bolesti.Teď chodím do poradny ve větším městě a vyboxovala jsem si dvakrát narkózu a dvakrát vyšetření,kdy vám zasunou hadičku do nosu nebo do úst a dá se z toho taky hodně poznat.Nesmíme se dát a pokud má váš otec cokoliv na střevech,měl by mít na narkózu nárok.

    superkarma: 1 20.02.2014, 14:37:36
  17. avatar
    [14] wich [*]

    kobližka — #13 Sml67 Do teď si vyčítám, že když jsem si objevila podezřelý štípanec, nešla jsem hned. Z praktika bych vydolovala ATB na 1-2 měsíce. Teď budu končit léčbu po více než roce a už to stálo jako malé auto.

    U zubaře nevím, čeho bych se bála. Otevřu pusu, doktor zkontroluje, že mám vše ok, když se udělá kaz, podchytí se, když je ještě malinký, odšprtne zubní kámen, když se domluvíme, zuby vybělí, takže no problem. A teď už chápu ty baby s černě orámovanými zuby, do teď jsem nechápala, jak může nějaký zubař nechat takhle kynout zubní kámen. A ono to není v zubařích Sml57

    superkarma: 0 20.02.2014, 14:18:22
  18. avatar
    [13] kobližka [*]

    Žádnou zdravotnín prohlídku bych nenazvala ztrátou času,pokud mě na mém zdraví záleží. Ztráta času bude,kdybych musela díky svojí neochotě ležet potom (a někdy zbytečně) v nemocnici.

    1. na komentář reaguje wich — #14
    2. na komentář reaguje Rikina — #20
    superkarma: 1 20.02.2014, 13:52:01
  19. [12] Rikina [*]

    gerda — #8 Sml80 Mě to obtěžuje, a pokládám to za ztrátu času. O penězích nemluvě. V práci bych si musela vzít volno, o víkendu doktoři nefungují, a když nebudu v práci v pracovní době, tak právě o víkendu místo volného času budu dohánět resty. A kvůli čemu? Aby se na mě někdo jedním očkem kouknul, zeptal se, kolik měřím a vážím, zapsal si to, optal se "máte nějaké potíže?", já, než bych to vyjmenovala, tak radši řeknu, že nemám, tak nazdar, a vypadnu. A jela bych 60 km, do města, kde už sice nebydlím, ale doktorku tam mám furt, protože jsem to byla líná řešit. Sml57 Až budu v důchodu, tak možná na to budu mít čas, obíhat doktory, ale dneska mám fakt jiný starosti.

    superkarma: 0 20.02.2014, 12:54:47
  20. avatar
    [11] luneta [*]

    wich — #7 taky jsem šla k zubaři po deseti letech a jen dva kazy.Radši dva za deset let,než se bát 2xdo roka

    superkarma: 1 20.02.2014, 12:43:14
  21. avatar
    [10] Pentlička [*]

    Rikina — #6 Myslím, že si zahráváš. Moje teta taky odmítala chodit na gyndu a už je v nebíčku - rakovina dělohy ve 4. stádiu. Kdyby na to přišli dřív, mohla tady ještě být. Zemřela v 55 letech.

    superkarma: 1 20.02.2014, 12:05:36
  22. avatar
    [9] Pentlička [*]

    gerda — #1 Já na kolonoskopii byla taky a při samotném vyšetření mě fakt nic nebolelo. Nepříjemné bylo, že jsem musela předtím držet půst a vypít 4 litry nějakého odporně chutnajícího roztoku a pak mě strašlivě bolelo nafouknuté břicho. To bylo dost příšerné. Ale samotné vyšetření mě opravdu vůbec nebolelo.

    1. na komentář reaguje wich — #17
    superkarma: 1 20.02.2014, 12:04:13
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Rikina — #6 tož taková hrdinka teda nejsem. Preventivka být musí.

    1. na komentář reaguje Rikina — #12
    superkarma: 0 20.02.2014, 11:28:15
  24. avatar
    [7] wich [*]

    Rikina — #6 10 let jsi nebyla ani u zubaře? No ty bláho...

    1. na komentář reaguje luneta — #11
    superkarma: 0 20.02.2014, 11:12:05
  25. [6] Rikina [*]

    Sml80 Nemám ráda žádná vyšetření, takže už jsem dobře 10 let nenavštívila lékaře. Žádného. A dokud z nějakého důvodu nebudu muset, nebo mě tam neodvezou, tak nejdu, ještě by našel nějakou nemoc a muselo by se to léčit. Nic tak. Sml57

    1. na komentář reaguje wich — #7
    2. na komentář reaguje gerda — #8
    3. na komentář reaguje Pentlička — #10
    superkarma: 2 20.02.2014, 10:13:40
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    wich — #2 je to blbé vyšetření, i když si předtím prostuduješ kdeco včetna osvětového videa s Urbanem. Já se poctivě připravovala, šla jsem prvně. Dostala jsem injekci údajně na zklidnění a tak, jenomže právě ta mě jaksi nabudila. Cítila jsem každý mm a po 30 cm toho nechali pro bolest. Možná mám srůsty, nevímSml80 Příště jedině v narkoze, ale ani to prý není záruka. Od známé dcerka na tom takhle byla a i přes narkozu se její tělo natolik bránilo, že od ní museli upustit. Jsou i jiné metody...

    1. na komentář reaguje wich — #17
    superkarma: 0 20.02.2014, 07:34:40
  27. [4] anina4 [*]

    zubaře se bojím jak čerta, 2x za rok jdu na preventivku,ale ty nervy před tím,,,,

    superkarma: 0 20.02.2014, 07:30:12
  28. avatar
    [3] wich [*]

    K zubaři se vždycky těším, neb chodím k takovému mladému ruskému klučíkovi Sml32

    superkarma: 0 20.02.2014, 07:18:23
  29. avatar
    [2] wich [*]

    gerda — #1 To vždycky nadávám, jak deset Sml57Sml57Sml57, protože vždycky taťku pošlou na kolono v atace choroby, takže trpí jak zvěř. Přitom v civilizaci už dávno dělají kolono pod narkózou. Jak pro pohodlí pacienta, tak pro lepší možnost vyšetření lékařem.

    1. na komentář reaguje gerda — #5
    superkarma: 0 20.02.2014, 07:17:41
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    tak jestli je to s těmi ostatními vyšetřeními stejná pravda jako ta o kolonoskopii, pak je čeho se bátSml57 Bolelo to jak deset čertů a pro bolest nemohla být dokončena.

    1. na komentář reaguje wich — #2
    2. na komentář reaguje Pentlička — #9
    superkarma: 0 20.02.2014, 06:11:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme