.

Na kole v zimě: Jde to, ale…

Cestování

Na kole v zimě: Jde to, ale…

Jezdíte-li ráda na kole, jistě řešíte, co dělat, když mrzne a sněží. Bojíte se (zcela přirozeně) vyrazit kvůli možnému nachlazení či přílišnému „sajrajtu“ na cestách. Jak by měl být vybaven cyklista do zimy, to jsme zjišťovali v Českém svazu cyklistiky.

kolo

Jste vášnivá cyklistka? Anebo si prostě jen tak občas ráda zajezdíte na kole, ale v zimě se vyrazit bojíte? Pokud ano, jistě oceníte několik rad a tipů, které mi doporučila Jaroslava Mixová, trenérka mládeže z Českého svazu cyklistiky. Položil jsem jí následující otázky…

Co dělat proti rychle vdechovanému chladnému vzduchu, abychom při jízdě na kole v zimě nenastydli?
Je to stejné jako na běžkách. Před ústa se dává kousek látky z funkčního prádla, dříve se používal šátek, dnes jsou už speciální roušky.

Jak si na zimu seřídit kolo, je potřeba něco speciálního?
Dříve se hodně používal tak zvaný zimák, což je docela jiné kolo než kolo na léto. Je podstatně těžší, má širší pláště, blatníky se zástěrkami – aby na cyklisty nestříkalo bahno, všemožné blikačky kvůli zhoršené viditelnosti. Ale dnes už se to moc nenosí, závoďáci dál jezdí na letních.

Jaké je vhodné oblečení a obuv na kolo v zimě? Sněhule asi těžko...
Používá se funkční prádlo a na něj kalhoty-čapáky – dlouhé elastické s chloupkem uvnitř. Bunda by měla být určená do mrazu a zároveň umožňovat pohodlný pohyb. Kvalitní oblečení je chráněné více zepředu a na kolenou. Dříve se používaly jako tepelné vycpávky na těchto partiích noviny, které moderní materiály plně nahradí.
Na nohou se nosí tretry a přes ně se dávají speciální teplé návleky. Mezi tretrou a návlekem se udělá vzduchová kapsa, která se zahřeje a izoluje.
Takto odění můžete jezdit i ve velkém mrazu.

Co brýle, když venku sněží a fouká vítr zároveň? Stačí obyčejné sluneční?
Úplně obyčejné sluneční nestačí ani v létě. Ale celý rok se používají běžné sportovní brýle na kolo, žádné speciální na zimu nejsou.

A rukavice? Neprokluzují v nich řidítka?
Cyklistické rukavičky mají speciální protiskluzovou úpravu na prstech a dlaních. Na zimu jsou zase z o trochu teplejšího a lepšího materiálu. Vypadají podobně jako běžkařské, ale jsou teplejší, protože při jízdě na kole není pohyb rukou tak výrazný jako při běžkování, a ruku je tedy potřeba více chránit.

Nesmíme zapomenout na hlavu – stačí normální přilba?
Přilba je stále stejná, pod ní se v zimě dává šátek či čepička z funkčního prádla a přes uši je ideální čelenka s vytvarovanými kapsičkami na uši.

Kdyby vás zajímalo, na kolik taková zimní výbava cyklistu přijde, zjistíte, že se pohybujete (jen na oblečení) v levnější cenové hladině okolo 10.000 korun. Ale na teple se v zimě šetřit nevyplácí, nechcete si přece uhnat nějakou nepříjemnou chorobu!

   
14.12.2010 - Tipy - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [38] Kaylie [*]

    Asi bych se někde zabila...

    superkarma: 0 17.12.2010, 11:01:46
  2. [37] ula [*]

    V zimě bych na kole nevyjela, je to o přes drž..., ale taky každého věc.

    superkarma: 0 16.12.2010, 13:52:47
  3. [36] Kato_otak [*]

    Zrovna se dívám na "ilustrační foto". Té děvence bych dal přes pr... -bez přilby a s batohem na zádech. Asi neví, že fyziku neoblafne! Pro jednu takovou jsem volal sanitku. Když ji pustili z nemocnice uzdravenou, přišla s flaškou a poděkováním a prý, že si přilbu koupí...

    superkarma: 0 14.12.2010, 17:22:36
  4. [35] Kato_otak [*]

    Veronika81 — #1 Oni to pánové pojali pro silničáře a ještě závodní... Mám už dlouho čapáky- kalhoty z Lidlu za 300,- a super. Bundu, tak tam je nutno kvalitu mít. Funkční prádlo, ten kdo sportuje má, takže nekupuje nic. Šátek z funkční látky je móda, většinou stačí funět nosem...a když nemůžete, tak průdušky tu chvilku vydrží. U treter zase povídali o mrazu, ne o sněhu - tam jsou potřeba kvalitní zimní tretry (lze koupit od 2500,-), návleky jsou pro silničáře, který do sněhu nešlápne. Už návleky nenosím, dělaly se v nich pod botama krásné vnitřní sněhové bakule ;-(. Takže pro toho, kdo jezdí ve sněhu v lese a ne na sjezdovce stačí i klasické horské kolo, dneska s obvyklými diskovými brzdami (zmrzlé V-brzdy se sněhem nebrzdí). Dobrá přilba a světla jsou zcela bez diskuze i v létě...

    superkarma: 0 14.12.2010, 17:15:22
  5. avatar
    [34] babicka11 [*]

    Určitě si nechci uhnat žádnou chorobu, to v tom nejlepším případě, ani v tom horším případě nějaký úraz..to by mě museli zvedat aspoň dva lidi..Sml22 , takže : žádné kolo...Sml79

    superkarma: 0 14.12.2010, 16:39:56
  6. [33] lidicka [*]

    na kole jezdím jedině na jaře a v létě. V zimě ho nechávám odpočívatSml22

    superkarma: 1 14.12.2010, 16:15:26
  7. [32] ova9 [*]

    .........na kole jezdim rada, ale ted pres zimni obdobi ....vypoustim a jezdim jen na rotopedu....pri otevrenem okne.....taky priiiiiiiiima

    superkarma: 0 14.12.2010, 15:53:27
  8. avatar
    [31] SNÍŽEK [*]

    Jezdím na kole i v zimě a obejdu se bez drahých doplňků.Sml68

    superkarma: 1 14.12.2010, 14:59:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] kačinka [*]

    Cyklosezóna mi končí 31.12. a nová začíná 1.1., ale letos je toho sněhu přece jen dost. Když už vyjedu, motám se lesníma cestama a silnicím se vyhýbám jak čert kříži. Ale občas je nutné po silnici kousek jet a když mě míjí zrcátko auta o 5 cm i když jedu po krajnici, není to moc příjemné. Takže jak už tu bylo řečeno, vejít by se na silnici měli všichni.

    superkarma: 0 14.12.2010, 13:49:13
  2. [29] ivetinkav [*]

    já nejezdím na kole ani v létěSml80

    superkarma: -1 14.12.2010, 13:40:00
  3. avatar
    [28] Milala [*]

    Jakmi-le napadne první sníh,tak své kolo zazimuju a chodím raději pěšky. A jako řidič nesnáším ty kolaře.kteří byť mají vedle silnice svou stezku,tak jedou po silniciSml68

    superkarma: 1 14.12.2010, 13:18:30
  4. avatar
    [27] Lukáš Čejka [*]

    Blby je , kdyz chytne ridic auta cyklistu v nejakem pekne prudkem kopci. Jak se cyklista zvedne ze sedla, tak je mi jasne, ze bude pro sebe potrebovat celou vozovku.Sml54

    superkarma: 2 14.12.2010, 12:40:45
  5. avatar
    [26] Tulinka [*]

    Radek Kříž — #25 V Holandsku mají super cyklostezky Sml67

    superkarma: 0 14.12.2010, 12:31:05
  6. avatar
    [25] Radek Kříž [*]

    OlgaMarie — #24 Vše je v lidech.

    Věřím, že se to tady taky jednou změní k lepšímu. Že řidič auta si nebude připadat jako pán silnice a nebude brát pěší a cyklisty za obtížný hmyz, který mu brání v plynulé, rychlé jízdě.

    1. na komentář reaguje Jitulinka — #26
    superkarma: 0 14.12.2010, 12:06:09
  7. avatar
    [24] OlgaMarie [*]

    Radek Kříž — #15 Znám to moc dobře na kole ve Francii. Tam tedy vzájemně předpisy cyklisté versus motoristé nemají chybu! A běda tomu, kdo je poruší. Plazíš se rychlostí 8km/hod. a stejně auto čeká, protože máš přednost. Auta musí kola předjíždět 1,2 m od cyklisty atd. Jezdila jsem tam s vyklápěcím odrazovým sklíčkem ze Švédska, kde patří k povinnému vybavení kol dětí a kdekdo na mě dělal Sml67. Cyklisté i motoristé.

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #25
    superkarma: 0 14.12.2010, 11:54:20
  8. avatar
    [23] OlgaMarie [*]

    Radek Kříž — #15 Znám to moc dobře na kole ve Francii. Tam tedy vzájemně předpisy cyklisté versus motoristé nemají chybu! A běda tomu, kdo je poruší. Plazíš se rychlostí 8km/hod. a stejně auto čeká, protože máš přednost. Auta musí kola předjíždět 1,2 m od cyklisty atd. Jezdila jsem tam s vyklápěcím odrazovým sklíčkem ze Švédska, kde patří k povinnému vybavení kol dětí a kdekdo na mě dělal Sml67. Cyklisté i motoristé.

    superkarma: 0 14.12.2010, 11:54:14
  9. [22] Rikina [*]

    Speciální výbava za drahé peníze zas tak úplně nezbytná není, většina věcí, které člověk oblékne na běžky, se dá použít i na kolo. Sml80 Jasně že ten pohyb je trošku jinej, ale rukavice a návleky na nohy obvykle stačí. Ohledně sporu cyklista - řidič naprosto souhlasím s Radkem Křížem. A dodávám, že jako cyklista bych taky byla radši, kdyby bylo víc možností, jak se pohybovat na kole mimo silnice. Jenže když chce člověk někam dojet, nemůže furt jen lesníma pěšinkama, někdy holt na tu silnici musí. A to, že si plno lidí myslí, že když jsou "v plechové konzervě", mají na silnici nějaká větší práva než ostatní, ať už je to chodec, cyklista, nebo motorkář, to je bohužel smutný fakt a realita českých silnic. V Rakousku jsem se s tím nesetkala. Sml80 

    superkarma: 1 14.12.2010, 11:47:52
  10. [21] jastura [*]

    Radek Kříž — #20 Je mi jasné, že nejde všechny házet do jednoho pytle. Přesto si myslím, že auto je pohybu na silnicích v tomto počasí lépe uzpůsobeno. Už jen zimními gumami, které na silnici budou lépe držet, než tenké gumy na kolech. Riziko je pro řidiče také mnohem menší, než pro cyklistu. Přece jen plechy auta dnes člověka ochrání více, než kvalitní oblečení.

    Musím přiznat, že až tím, že jsem začala řídit auto, uvědomila jsem si chyby, které jsem jako cyklista (nebo koleběžkář) dělala. Byť mě rodiče naučili, jak se na silnici chovat a dlouhou dobu pro mě bylo kolo hlavním dopravním prostředkem a spojením s okolními městečky.

    superkarma: 0 14.12.2010, 10:53:09
  11. avatar
    [20] Radek Kříž [*]

    jastura — #18 Souhlasím s tím, že by cyklisté měli dodržovat předpisy a já osobně se jimi řídím a znám je!

    Jak jsem psal níže hovada jsou jak mezi cyklisty tak mezi řidiči.

    Když vyjedu v takovémto marastu co je teď - dávám si velkého bacha - vyhýbám se hlavním kde to jen jde...

    Stejně jako vy nechápu ty, co se chovají neopatrně - jsou to dobrovolní dárci orgánů.

    Ale nesdílím názor, že bych na kole neměl vyjíždět. V tom případě by neměl vyjíždět ani člověk v autě. taky mu to klouže, taky má zvýššené riziko nehody atd...

    Prostě i v zimě na silnici mohou koexistovat cyklisté i řidiči. Jen musí být oboustraně opatrnější a ohleduplnější než za dobrého počasí...

    1. na komentář reaguje jastura — #21
    superkarma: 0 14.12.2010, 10:40:56
  12. avatar
    [19] nadenica [*]

    dělám ve výrobě a montáži kol, ale samotné mi stačí na kole vyjet jen při hezkém počasí a ne moc daleko (nejlépe k nejbližší pivní zahrádceSml16) nebo ještě pracovně s letáčkama po naší obci. V zimě mám kolo zazimováno, vlastně i já se zazimujuSml30

    superkarma: 0 14.12.2010, 10:26:19
  13. [18] jastura [*]

    Radek Kříž — #15 Cyklisté by měli absolvovat také nějakou tu školu pravidel. Jen letos jsem měla možnost pozorovat dostatečné množství magorů na kolech, co si myslí, že nám auto v 50km/h zabrzdí na 10cm. Zejména důchodci jsou na kolech často bezohlední. Že si děda kličkuje na vedlejší, méně používané cestě, se dá ještě přežít, ale když vám takový magor najednou od kraje vjede do cesty a bez jakéhokoliv varování se rozhodne zahnout na protější chodník, už je na přeražení hnát. Mému dědovi jsme kolo rozmluvili a babička ho pro jistotu vyhodila. Děda by patřil přesně do této sorty cyklistů - nebezpečných.

    Netvrdím tedy, že cyklisté nemají na cestě co dělat, ale nezlobte se na mě, v takovémhle marasu, kdy je na cestách led a rozježděný sníh by mohli mít trochu rozumu a raději si vzít na ten nákup sáňky. Když ťukne plech o plech jde o ho*no, ale taková cyklistova hlava o plech není žádná sranda a málokdo se znovu postaví, jak ten vůl, co jsem ho před nějakou dobou viděla na kole vjet paní přímo do cesty. Chuděra z toho měla šok a ten vůl se ještě divil, že na cestě jezdí auta a proč by se on měl rozhlížet. Volové jsou na obou stranách, ale hádejte kdo to víc odnese?

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #20
    superkarma: 0 14.12.2010, 10:24:11
  14. avatar
    [17] Odemětobě [*]

    Radek Kříž — #15 jojo, co město,to síť cyklostezek,s cyklisty se počítá,i na kruháči mají svůj pruh,mají své semafory, spoustu stojanů na kola, půjčony a nekrade se.

    Tady na jižní Moravě je spousta městeček a měst,kde se s cyklisty počítá-Vracov,Bzenec, Veselí, Uherské Hradiště... jen u nás v kyjově máme 800 metrů cyklostezky,která končí uprostřed křižovatky a kolisti se motají na namrzlých kostkách mezi auty. Jednoduše se jich bojím.

    superkarma: 0 14.12.2010, 10:13:02
  15. avatar
    [16] evusche [*]

    evusche — #14 jestli to nebude přísnějšími pravidly a pokutami Sml22

    Ano, mezi řidiči jsou taky pěkný Sml21 souhlasím, viz. včerejší téma dne na Impulsu Sml68

    superkarma: 0 14.12.2010, 10:03:07
  16. avatar
    [15] Radek Kříž [*]

    evusche — #14 Jako jsou idioti někteří řidiči, jsou idioti i někteří cyklisté.

    To nic nemění na tom, že když se budou jak cyklisté tak řidiči chovat podle předpisů a ohleduplně ubude nerovozity a bude na silnicích bezpečněji.

    Je zajímavé, že s cyklisty mají češi takové problémy. V Rakousku, v Německu, nebo v Holandsku s tím problémy nejsou...

    1. na komentář reaguje Odemětobě — #17
    2. na komentář reaguje jastura — #18
    3. na komentář reaguje OlgaMarie — #23
    4. na komentář reaguje OlgaMarie — #24
    superkarma: 1 14.12.2010, 10:01:07
  17. avatar
    [14] evusche [*]

    Radek Kříž — #8 silnice není jen pro auta - jj, hlavně když mají cyklisti svůj pruh a stejně jedou v půli silnice.....

    já dodržuji předpisy, ale sorry - když potkám cyklisty, co jedou v půli nebo dokonce dva, tři vedle sebe, mám sto chutí zastavit a každému dát políček Sml68

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #15
    2. na komentář reaguje evusche — #16
    superkarma: 2 14.12.2010, 09:55:44
  18. avatar
    [13] evusche [*]

    OlgaMarie — #4 protože na to hledím z pozice řidiče....když to klouže a do toho se ti motá chodec nebo cyklista, je to o hubu...Nejenže zraníš někoho, koho jsi nechtěla, ale ještě máš výčitky na celý život a to nemluvím o tom, jak si tě pak podá rodina toho, koho jsi smetla ze silnice Sml80 tak PROTO Sml22

    superkarma: 1 14.12.2010, 09:52:17
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    Odemětobě — #9 Sml52Sml52Sml52"...tetka na kole, na každém držadle tašku s nákupem a plný nosič." Že ty jí závidíš fyzičku, odvahu, vitalitu. A určitě nemá oblečení za 10000,-Kč! Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 14.12.2010, 09:38:13
  20. avatar
    [11] marry.lu [*]

    Radek Kříž — #10 Tomu říkám názor Sml59 Ještě by to bylo potřeba nalejt do hlav všem řidičům

    superkarma: 0 14.12.2010, 09:05:35
  21. avatar
    [10] Radek Kříž [*]

    Odemětobě — #9 Já nejsem ortodoxní cyklista. Řídím auto a často. Častěji než jezdím na kole.

    Je to o přístupu. Cyklista je rovnoprávný uživatel silnice jako řidič auta.

    Když sedám na kolo, sedám na něj s vědomím, že jsem méně chráněný než v autě. A jdu do toho rizika z vlastního rozhodnutí. Odpovědnost si nesu sám.

    Jako řidič, když vidím cyklistu vždy počítám s tím, že se mi skulí pod kola a podle toho se chovám. Stejně tak jako měním styl jízdy, když přede mnou jede autoškola, nebo vozidl označené jako začátečník.

    A já když vidím cyklistu v zimě na kole tak vždy zdravím z obdivu.

    Lidem co si jen nevozí prdele v autech prostě fandím.

    Zimním cyklistům 3x hurá. nevrlým řidičům co neberou ohledy fuj Sml24

    1. na komentář reaguje marry.lu — #11
    superkarma: 0 14.12.2010, 08:51:47
  22. avatar
    [9] Odemětobě [*]

    Radek Kříž — #8 samozřejmě,že každý si budeme hájit svoje.Ale zatímco řidič auta je obalený plechovou krabicí, vy ničím. Když je suchá uklizená silnice,tak je mi to jedno,ale já mám spíš dojem,že čím větší marast na silnici,tím víc cyklistů se vyrojí. Žulové kostky,na nich sněhová břečka, klouže to,auta jedou krokem a mezi nimi se snaží udržet balanc tetka na kole,na každém držadle tašku s nákupem a plný nosič. To mi teda vůbec normální nepřijde. Zavrávorá,spadne a já budu do konce života žít s tím,že jsem přejela člověka? Kdekdo nadává na motorkáře,ale jezí snad nějací v chumelenici?

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #10
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 1 14.12.2010, 08:39:43
  23. avatar
    [8] Radek Kříž [*]

    Pentlička — #6 Každoročně týden před Vánoci děláme cyklistickou rozlučku s rokem a  na 1. ledna se snažíme vyjet jako otevření sezóny. Silnicím se vyhýbáme pokud to jde - ale někdy to nejde ...

    Nejde o výbavu - nemusí být za 10 000,- jen je potřeba myslet na to, že na kole se v podstatě prohřívají jen nohy od kolen nahoru. takže dole nohy obalit jako bambule a nahoru teplý věci jako na lyžování na sjezdovce . teplé rukavice a čepici. Brýle a hurá...

    A vy, kteří jezdíte jen auty a nemáte ke kolům vztah.: Silnice NENÍ jen pro AUTA!!! a když někam přijedete o minutu dýl  - protože jste museli kousek jet pomaleji za cyklistou - NIC SE VÁM NESTALO!!!

    Kolům ZDAR

    1. na komentář reaguje Odemětobě — #9
    2. na komentář reaguje evusche — #14
    superkarma: 2 14.12.2010, 08:20:49
  24. [7] jastura [*]

    OlgaMarie — #4 zejména proto, že jsou sami sobě nebezpeční. Sotva se na tom kole udrží (myslím ty cyklisty ve městě), neudrží směr... Kolikrát mají co dělat, aby se udrželi na kole, natož aby ještě ukazovali, kam že to vlastně chtějí zahnout. Takový kličkující cyklista na rozježděné silnici je prostě bomba Sml80

    superkarma: 0 14.12.2010, 08:16:54
  25. avatar
    [6] Pentlička [*]

    No, pokud si chci zajezdit ve sněhu, rozhodně vytáhnu radši běžky než kolo.

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #8
    superkarma: 0 14.12.2010, 07:57:54
  26. avatar
    [5] ahoi [*]

    Minulou středu tady u nás chumelenice jak sviňa, a lidi zachumlaný v kabátech co se snažili projít uzoučkou vyšlapanou cestičkou museli uskakovat do závějí cyklistovi, co si to po ní šinul... v tomhle počasí kdo sedne na kolo je pro mně magor. O ranní jízdě na silnici v černých hadrech nemluvě.Sml68

    superkarma: 0 14.12.2010, 07:33:35
  27. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    evusche — #2 Cyklista i motorista jsou oba účastníci silničního provozu. Musí se tam srovnat, žádný se nemá upřednostňovat. Někdo se rád vozí v autě, jiný jezdí rád na kole, tak proč Sml31Sml31Sml31?

    1. na komentář reaguje jastura — #7
    2. na komentář reaguje evusche — #13
    superkarma: 1 14.12.2010, 07:33:20
  28. avatar
    [3] ifulinkaa [*]

    evusche — #2  to jsem měla taky na "klávesnici" . Oni jsou sice dokonale vybaveni za hříšné peníze,ale neuvědomují si,jak jsou zranitelní. Ale tito,o nichž je článek nejezdí po cestách většinout. Tam se objevují báby se dvěma taškama z marketu, dědouši,co při nejlepším vezou přes řídítka rybářské vybavení.... Grrrr!

    superkarma: 0 14.12.2010, 07:32:28
  29. avatar
    [2] evusche [*]

    a takový jsou na silnici nejhoršíSml68 Klouže to, řidiči mají co dělat, aby to neroztancovali a v tom potkají cyklistu Sml31Sml68

    1. na komentář reaguje ifulinkaa — #3
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #4
    superkarma: 0 14.12.2010, 06:49:23
  30. avatar
    [1] Introvertka [*]

    10000,-Kč jen na oblečení - to je tedy mastný Sml22. To bych radši dala za plesové šaty...

    1. na komentář reaguje Kato_otak — #35
    superkarma: 0 14.12.2010, 00:57:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme