Každý se cítí občas unavený. Zvláště s příchodem jara. Za všechno může nedostatek spánku, přepracovanost a imunitní systém, který vinou nekonečně dlouhých chladných dní a malého množství slunečního svitu není schopen řádně plnit svou funkci.

spánek

Někteří oborníci tvrdí, že jarní únavu způsobují reakce lidského těla na stoupající teplotu ovzduší. Jiní zase soudí, že na jaře se mění zimní rytmus dlouhého spánku a kratšího bdění na rytmus letní – dlouhé bdění a kratší spánek. Jenže životní a pracovní cyklus většiny z nás se ročními obdobími řídit neumí. Výsledkem je narušení přirozeného rytmu spánku a bdění.

doktorV tomto období býváme většinou unavení a malátní. Vymlouváme se na jarní únavu, lze říci, že jsme nemocní? A co to vůbec ta jarní únava, kterou podle odhadů trpí každoročně až tři čtvrtiny české populace, je? Na to se zeptáme MUDr. Mileny Dědičové z Lázní Velké Losiny.

„Jarní únava objektivně vůbec neexistuje. Medicína tento pojem oficiálně nezná, v odborné literatuře se o ní nemluví, nefiguruje jako diagnóza v mezinárodní klasifikaci chorob a nelze na ni dostat neschopenku. Zjednodušeně můžeme říct, že jarní únava není nic jiného než důsledek zimy. Na lidi působí nedostatek slunečního světla a také jim docházejí vnitřní zásoby vitaminů nasbírané v letních měsících.

Jak proti jarní únavě bojovat? Jak se vzpružit?
Především přiměřenou dávkou relaxace a pohybu. Najít si motivaci k cvičení při jarní únavě je však opravdu těžké. Pro obnovu energie je důležitá vyvážená strava s vysokým obsahem vitaminů, minerálů a bílkovin. Více než lékař a různé tablety nám pomůže také na pár dní vypnout a užít si relaxace. Udělat si takovou předčasnou, třeba jen víkendovou dovolenou, do které zahrneme například i nutriční poradenství, odpočinek a zejména spánek, kdykoliv se nám zachce.

Zvýšení imunity dosáhneme i tím, že se denně ráno otužujeme, eventuálně chodíme jednou týdně do sauny, chodíme včas spát, důležitá je i domácí pohoda a co nejméně stresu.

Závěrem

Únava, ať už je jarní, nebo jiná, je příznakem některých zdravotních poruch. Nechť už se jedná o poruchy fyzické nebo psychické, délka těchto stavů by neměla přesáhnout šest měsíců. V případě, že tomu tak je, lze mluvit o únavovém syndromu. V takovém případě bychom měli co nejdříve vyhledat pomoc lékaře nebo homeopata.

Proti jarní únavě pomáhá také užívání právě rostoucích kopřiv, podbělu či listů pampelišky. Takže zde ještě recept na zaručeně povzbuzující kopřivový elixír. :)

Elixír z kopřiv

  1. Natrháte si mladé kopřivy, asi tak mikrotenovou tašku nebo středně velký košíček.
  2. Kopřivy trhejte daleko od průmyslových zón a prašných míst.
  3. Pečlivě je propláchněte studenou vodou.
  4. Nakrájejte na menší části a rozmixujte v mixéru.
  5. Snáze se mixují, když k nim přilijete trochu převařené a vychladlé vody.
  6. Šťávu, která je temně zelená a poměrně hustá, můžete trochu naředit, potom ji sceďte, nalijte do čisté lahve a uložte do lednice.
  7. Každý den si na lačno dejte polévkovou lžíci a užívejte asi měsíc.
  8. Časem šťáva začne hnědnout, ale toho se nelekejte, na kvalitu to vliv nemá.

kkpriva

Čtěte také:

Reklama