Chcete aby vaše školou povinné dítě mělo správné stravovací návyky? Záleží to na vás, rodičích, protože právě vy se staráte o jejich jídelníček a měli byste jim být tím správným příkladem.

Z čeho by se měla skládat strava děti?
Mléčné výrobky
 by měly být obsaženy v každém jídle, které vaše dítě přes den sní. Jsou totiž zdrojem vápníku (jehož spotřeba je hlavně u dětí poměrně vysoká) a lehce stravitelných bílkovin. Vápník je důležitý pro tvorbu kostní hmoty, pro zdravé zuby, podporuje funkci svalů a přenos nervových impulzů.
Je třeba si ale všímat i tučnosti mléčných výrobků, která by neměla přesahovat 3%. Mléko například volíme polotučné.
Odmítají-li děti pít mléko, pokusíme se jim ho nabídnout ochucené kakaem nebo ovocem (ovocné koktejly). Dětem vaříme domácí pudinky, mléčnou rýži, kupujeme sýry (tavené i tvrdé), tvaroh, jogurty (pribináky, pacholíky).

Dítě by mělo denně sníst asi pět dávek ovoce nebo zeleniny. Pochopitelně dáváme přednost čerstvým plodům.
S ovocem u dětí nebývají problémy, protože je sladké a většině dětí chutná. Mezi nejoblíbenější ovoce patří jablka, mandarinky a banány. Na svačinku můžete dětem připravit více druhů sezónního ovoce, které nakrájíme na kousky a děti si je napichují vidličkou nebo napichovátkem na jednohubky.
Zeleninu můžeme dětem nakrájet na větší nudličky nebo na plátky a přiložit ke každému jídlu, včetně školních svačinek. Samozřejmě můžeme zeleninu dát mezi chleba či rohlík (tady volíme tvrdší zeleninu, která nám nerozmáčí pečivo. Máte-li rádi rozmáčené pečivo, zvolte zeleninu měkkou, jako je třeba rajče.).     

Pečivo volíme pro děti (a vlastně i pro sebe) raději celozrnné. Je v něm mnohem více výživných látek než v pečivu bílém.
Pečeme domácí buchty, koláče.

Z uzenin dáváme přednost šunce, zřídka zařadíme do jídelníčku salám (který vždycky doplníme sýrem a zeleninou), vyjímečně paštiky, šunkové pěny.

Maso, rybu nebo vejce by děti měly mít na talíři alespoň jednou denně.  Stejně tak by minimálně jedno denní jídlo mělo obsahovat přílohu jako jsou brambory, rýže, těstoviny, pečivo nebo vařená zelenina.

Co dětem připravit k ...

SNÍDANI
- houska namazaná medem je zdrojem velkého množství energie
- ovoce přidané do müsli nebo do cornflakes
- neměla by chybět sklenice mléka nebo čerstvé ovocné šťávy
- jogurt nebo ochucený tvaroh
- celozrnné pečivo se sýrem, máslem, marmeládou
- domácí pudink

SVAČINĚ
- celozrnné pečivo s šunkou, sýrem, doplněné čerstvou zeleninou
- ovoce
- sendviče nebo toasty se šunkou, sýrem nebo třeba se zbytky pečeného kuřete, doplněné zeleninou
- párek v rohlíku
- müsli tyčinky, sušenky
- celozrnné pečivo s nejrůznějšími domácími pomazánkami (fantazii se meze nekladou)
- zeleninové saláty se sýrem, pečeným kuřetem nebo šunkou
- při školních svačinkách se řídíme chutí dítěte, nechceme, aby svačina skončila v koši!!!

OBĚDU
- těstoviny se zeleninou, masem, omáčkami
- pizza obložená zeleninou, sýrem
- zeleninu se snažíme "vpašovat" do polévek, karbanátků, třeba i do bramborové kaše
- každý oběd by měl obsahovat velkou zeleninovu přílohu

VEČEŘI
- lehká jídla jakou jsou zeleninové nebo těstovinové saláty
- celozrnné pečivo doplněné podle chuti dítěte
- ovoce

Po celý den dbáme na pitný režim dítěte. Už u snídaně by mělo vypít sklenici mléka, džusu nebo čaj. Do školy dětem přibalíme ovocný čaj, ředěný džus nebo minerálku. Vyhýbáme se přeslazeným limonádám, colám, tonikům. Dětem určitě zachutnají i nejrůznější ovocné koktejly z mléka nebo podmáslí.

Děkuji za praktické informace dietní sestře Ladě Kovářové.       

 

             
Reklama