O problematice hubnutí, nadváhy a správném způsobu stravování bylo napsáno již mnoho, ale ne vždy pochází rady a tipy od odborníků na tuto problematiku, a vzniká tak řada pověr a mýtů, které jsou často mylně považovány za kvalifikovaná doporučení. Podívejme se na pět nejčastějších mýtů a pokusme se je uvést na pravou míru. Mýty odborně okomentovali odborníci spolupracující se stránkami www.zijzdrave.cz

 

v      Po 17. hodině se již nesmí jist

Komentuje Mgr. Hlavatá: Pravdou je, že večer má tělo větší tendenci ukládat přijatou energii do tuků, protože potřeba energie je již menší. Večeře by měla být lehká a obsahovat spíše bílkoviny než sacharidy. Běžně stačí nejíst asi dvě až tři hodiny před spaním. Kdo však chodí pozdě spát nebo mívá velké pocity hladu, může si dokonce dopřát i druhou večeři. Ideální je malá porce zeleninového salátu, sklenička mléka nebo malý bílý jogurt. Úplné vynechání večeře se nedoporučuje, protože organizmus na nedostatečný příjem energie reaguje zpomalením metabolismu.

 

v      Stačí jíst pouze ovoce a zeleninu

Komentuje Mgr. Hlavatá: Ovoce obsahuje zejména vodu a jednoduché cukry - fruktózu. Jeho výhodou oproti cukrovinkám je skutečnost, že neobsahuje tuky, a naopak je v něm vláknina, vitamíny a stopové prvky. Zelenina obsahuje výrazně menší množství cukru než ovoce a je výborným zdrojem vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Pouze tyto látky však nejsou dostačující a při dlouhodobější dietě budou vašemu tělu chybět zejména bílkoviny a další důležité látky.

 

v      Hodinu po sportování by se nemělo jíst

Komentuje Mgr. Hlavatá: Při sportování dochází přibližně během 45 minut k vyčerpání zásob glykogenu ve svalech a poté sahá tělo ke svým tukovým zásobám, z nichž čerpá energii až do dalšího jídla. Má to však svá ale. Svaly zásoby glykogenu doplňují nejrychleji hodinu po cvičení. Když se tedy nenajíte, nedochází po cvičení k nárůstu svalové hmoty. Platí, že čím více máte svalové hmoty, tím lépe a rychleji se tuky spalují.

 

v      Hubnout se dá, i když nesportuji

Komentuje MUDr. Matoulek: Skutečně je to možné, ale k hubnutí dochází velmi pomalu a nerovnoměrně. Byť i mírný nárůst svalové hmoty způsobený fyzickou aktivitou zvyšuje tzv. bazální metabolismus neboli klidový energetický výdej, a to znamená, že začnete rychleji a efektivněji využívat energii přijatou ze stravy. Pravidelnou fyzickou aktivitou si získanou nižší váhu snáze udržíte.

 

Ten, kdo má tzv. spořivý metabolismus, se nemá omezovat v jídle, ale měl by se zaměřit především na zvyšování energetického výdeje. Tedy na správnou pohybovou aktivitu respektující individuální rozdíly v hmotnosti a přítomnost přidružených onemocnění.

 

v      Kdo hubne, musí hladovět

Komentuje Mgr. Hlavatá: Jedná se o jeden z největších omylů. Je dokázáno, že byste měli jíst pět menších porcí jídla denně. Nedáte-li svému tělu pravidelné porce jídla, začne si ukládat tuky na horší časy. Navíc hladovění tělo oslabuje a můžete si způsobit vážné zdravotní potíže.

 

Samozřejmě je třeba nad správným jídelníčkem přemýšlet – někomu může vyhovovat i méně časté jídlo, ale je třeba si hlídat vyváženost jídelníčku!

 

lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

 

 

Další zajímavé informace najdete na www.zijzdrave.cz

Reklama