Zdraví

Mýty a pověry o mléčném tuku a cholesterolu

Možná jste se v poslední době setkali s názory typu „rostlinné tuky jsou lepší než živočišné“, „máslo je přežitek“, „mléčné výrobky jsou příliš tučné“, „mléko a mléčné výrobky k životu nepotřebujeme“. Teď si tyto mýty uvedeme na pravou míru.

milk

V mléce a mléčných výrobcích je obsažen mléčný tuk. Ten slouží jako zdroj energie a poskytuje v tuku rozpustné vitamíny (A,D,E,K). Vyznačuje se velmi dobrou stravitelností a obsahuje mastné kyseliny (MK) s krátkým a středně dlouhým řetězcem, které se dobře vstřebávají.
„Převahu mastných kyselin (MK) v mléčném tuku tvoří nasycené MK - 53-72 % - máselná, kapronová, kaprylová, kaprinová, laurová, myristová, palmitová, stearová,“
vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá. „V menší míře jsou v mléčném tuku zastoupeny mononenasycené MK - 26-42 % - kys. olejová - a polynenasycené MK - 2-6 % - linolová, linolenová, arachidonová,“ dodává dietoložka.

Mastné kyseliny a jejich vliv na zdraví

milkNadměrná konzumace těchto kyselin (zejména kyseliny palmitové a myristové) vede ke zvýšení hladiny celkového a LDL (“špatného“) cholesterolu. Mírné zvýšení může být i ve frakci HDL (“dobrého“) cholesterolu.
„Příjem kyseliny stearové na rozdíl od ostatních zmíněných MK nevede k vzestupu hladiny triacylglycerolů (TG), celkového cholesterolu a LDL (“špatného“) cholesterolu v séru,“
upřesňuje Hlavatá. „Ve studiích byl prokázán efekt MK (mastných kyselin) se středním řetězcem na zvýšení energetického výdeje - na hubnutí. Zároveň ale může jejich vyšší příjem během redukčního režimu poklesu energetického výdeje zabránit.“

Výsledky klinických studií

Rozsáhlé klinické studie jednoznačně potvrzují pozitivní účinky mléka a mléčných výrobků. „Jestliže nahradíte nasycené tuky z vysokotučných mléčných výrobků za méně tučné, může mít hypocholesterolemický efekt. Zároveň se nízkotučné mléčné výrobky uplatňují v prevenci vzniku diabetu 2. typu,“ zmiňuje paní doktorka. „V mléce a mléčných výrobcích je řada dalších bioaktivních komponent (vápník, syrovátka), které pomáhají snižovat krevní tlak a mají také pozitivní vliv na tělesnou hmotnost,“ objasňuje přednosti mléka a mléčných výrobků specialistka.

Máslo? Zdravější než některé rostlinné tuky

Pokud se snažíte jíst zdravě, nemáte důvod vynechávat z vašeho jídelníčku máslo - ba právě naopak. „Jestliže si dáte k snídani chleba s máslem, je to rozhodně zdravější, než abyste se „cpali“ některými rostlinnými tuky. Tím, že si dáte chleba a máslo, tělo zásobíte přibližně 5 - 10 mg cholesterolu z doporučené denní dávky 300 mg. To opravdu není moc,“ konkretizuje odbornice. „Naopak byste se měli vyhnout některým rostlinným tukům, které se používají jako náhražka mléčného tuku v potravinách. Jedná se třeba o palmový olej a kokosový tuk, jež se často v potravinářství využívají díky svým vlastnostem a ceně. Obsahují ale víc cholesterolu než mléčný tuk. Pokud byste chtěli snížit příjem cholesterolu i jiným způsobem, vyhněte se i paštikám a uzeninám,“ doplňuje PhDr. Hlavatá.

milk

Nezapomínejte - cholesterol není jen škodlivý

Ač to může někomu připadat zvláštní, je cholesterol pro lidské tělo nepostradatelný. Je totiž důležitou složkou buněčných membrán.

Vznikají z něj:

  • Steroidní hormony (př. kortikosteroidy, pohlavní hormony)
  • Vitamín D (nutný pro správné vstřebávání a využití vápníku a fosforu)
  • Žlučové kyseliny (pro trávení tuků)

„Cholesterol je obzvlášť důležitý v dětském věku, a to především pro správný vývoj organismu. Není tedy žádoucí jej ve výživě dětí omezovat,“ objasňuje odbornice. „Přesto, vzhledem k vzestupu počtu obézních dětí, je vhodné sledovat celkový příjem tuků.“

Více najdete na www.bileplus.cz

   
11.10.2011 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [3] Jarkkka [*]

    Se vším je třeba opatrně. Platí to o chlesterolu i se vším jiným.

    superkarma: 0 05.03.2013, 19:45:52
  2. [2] Ei.lin [*]

    A vida, tady je zas máslo lepší a cholesterol zejména v dětském věku obzvlášť důležitýSml67

    superkarma: 0 14.10.2011, 13:07:00
  3. [1] zázvor [*]

    Pokud se to smí vložit. Doslovná citace z D-testu 7/11' ""Některé rostlinné tuky zvyšují hladinu cholesterolu v těle,ačkoli ho samy vůbec neobsahují.To je případ palmového a také kokosového oleje.""...""Na vině jsou nasycené mastné kyseliny.Těch oba zmíněné rostlinné tuky obsahují ještě více než vepřové sádlo.Konkrétně kokosový olej má ve srovnání se sádlem dvakrát více nasycených mastných kyselin"" . Citace je z testu šlehaček a "šlehaček"

    "Tajapáá to vlastně je ?"  Asi že všeho s mírouSml16

    superkarma: 0 11.10.2011, 10:24:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme