Reklama

 

Výživové „pravdy“ na nás číhají na každém kroku. Díky tomu, že více než 50 % Čechů má nadváhu či obezitu, každý druhý zvýšenou hladinu cholesterolu, diabetiků je již v tuto chvíli tři čtvrtě milionu, budou informace o výživě neustále v centru dění. Na druhou stranu, stále více lidí se o výživu začíná zajímat proto, že si uvědomují, jak je vhodná výživa důležitá.

 

Lidem zdravým i nemocným je již dlouhá léta k dispozici nutriční on-line poradna na www.fzv.cz. Také jejím prostřednictvím se dovídáme řadu mýtů, které jsou v lidech zakořeněny, i když je dávno jejich „pravda“ odborníky vyvrácena.

 

Při jídle se nesmí pít, protože tekutiny zředí trávicí šťávy a jídlo se pak tak dobře netráví.

V tomto případě se jedná o nesmyslné tvrzení. V žaludku se vylučuje velmi agresivní kyselina chlorovodíková, která je součástí žaludeční šťávy. Kdybychom chtěli zředit její koncentraci tak, abychom zaznamenali možnou změnu projevující se na štěpení živin, museli bychom vypít alespoň několik litrů tekutin.

 

Když vypiji denně dost čaje a 100 % ovocných džusů, nemohu mít nedostatek tekutin.

Černý čaj stejně jako zelený a káva obsahuje kofein, který je močopudný (a organizmus odvodňuje), takže nelze mluvit o vyjmenovaných nápojích jako příspěvku do celodenního příjmu tekutin.

100 % džusy obsahují vlákninu, která na sebe v trávicím traktu váže tekutiny, proto ani 100 % džusy nelze započítávat do celodenního příjmu tekutin, jestliže je neředíme nebo nedoplníme např. vodou.

 

Mléko zahleňuje.

Často se vyskytující argument používaný odpůrci konzumace mléka. Dodnes neexistuje klinická studie, která by tento argument podporovala, existují však klinické studie, které tento argument vyvrací. Mléko a mléčné výrobky jsou pro naše zdraví velice důležité. Nejenže obsahují tzv. plnohodnotné bílkoviny, které si organizmus neumí sám vytvořit, a proto je musíme přijímat ve stravě, ale jsou nejdůležitějším zdrojem vápníku. Zakysané výrobky navíc obsahují zdraví prospěšné bakterie mléčného kvašení.

 

Když potřebuji zhubnout, musím vyměnit tuky za sacharidy.

Tento přístup k hubnutí, který byl populární v osmdesátých letech, prostě nefunguje. I když je potravina označena jako „bez tuku”, může přesto obsahovat velké množství kalorií ze sacharidů nebo i přímo cukru. Efektivního zhubnutí dosáhnete, jestliže si budete všímat nejen tuku, který přijímáte, ale i celkové spotřeby kalorií. Tuky totiž nejen obsahují dvakrát více energie než sacharidy, ale mají tu vlastnost, že snižují tzv. glykemický index potravin. Proto pokud jíte beztukovou stravu, díky prudkému kolísání hladiny krevního cukru a neustálému hladu sníte daleko více. Navíc si vyčerpáváte velké množství inzulínu (který zvýšenou hladinu glukózy v krvi snižuje) a můžete se dopracovat k cukrovce. Je tedy sice pravda, že 1 g sacharidů má menší množství kalorií než 1 g tuků, ale na druhou stranu přemíru sacharidů si dokáže tělo přetvořit a uložit ve formě tuku. Takže platí: I se sacharidy se musí umět zacházet uváženě! Doporučujeme všímat si detailních informací o složení potravin, které kvalitní výrobci uvádějí na svých obalech.

 

Tělo potřebuje sůl, není-li jídlo slané, je třeba ho dosolit.

Tělo opravdu sůl potřebuje. Vyvážená strava však obsahuje většinu její denní potřeby (přibližně 6 g = cca rovná čajová lžička). To by mělo být skutečné maximum. Většina zpracovaných potravin obsahuje nadměrné množství soli, která v těchto případech slouží jako konzervační látka a prodlužuje celkovou trvanlivost. Zbytečně vysoký příjem soli může způsobit zvýšení krevního tlaku a zatěžuje ledviny. Nutno říci, že trendem mezi výrobci je snižování množství soli ve výrobcích, jako jsou dehydrované potraviny nebo hotové potraviny, případně uzeniny.

 

Dětské jídlo = poloviční porce jídla dospělého.

Měli bychom si především uvědomit, že dětem nestačí jen menší porce našeho obvyklého pokrmu, ale že mají své specifické nároky a potřeby dané intenzivním růstem a vývojem dětského organismu. V období vývinu potřebují děti zejména větší přívod kvalitních živin, které zaručí jejich růst a správný vývoj orgánů. Optimální příjem energie je individuální, záleží na věku a pohybové aktivitě dětí. Pro jednotlivé věkové skupiny existují tabulky doporučených hodnot energie, množství základních živin (bílkovin, tuků, sacharidů) a dalších nutričně významných látek (vitaminů, minerálních látek, vlákniny). Jednoduchým ukazatelem správnosti výživy je přitom zdravotní stav dětí, jejich váha, psychická i fyzická kondice. V případě nízké fyzické aktivity by měli rodiče reagovat již na první známky vznikající nadváhy, neboť v dospělosti se obezita řeší podstatně hůře. Aktivně sportující děti naopak často spotřebují více energie než dospělý člověk se sedavým způsobem života, a tak je důležité dbát na to, aby děti kvůli náročnému sportu nehubly nebo neměly oproti svým vrstevníkům nápadně zpomalený růst.

Více informací ke stravě dětí na www.vyzivadeti.cz.

 

„Éčka“ v potravinách jsou často rakovinotvorná.

Tuto informaci propagoval materiál, který byl před několika lety k dispozici na různých místech. Jeho sdělení se týkalo rakovinotvornosti některých „Éček“ (přídatných látek v potravinách označovaných E-kódy). Naštěstí jde o nesmyslnou informaci. Přídatné látky v potravinách jsou často odvozeny od přírodních látek jako jsou vitaminy (vitamin C, E), barviva (beta-karoteny) nebo od látek běžně se vyskytujících, jako je např. kyselina citrónová. Zákon o potravinách navíc jasně hovoří o tom, že žádné „Éčko“ v potravinách na našem trhu nesmí být zdraví škodlivé a dává přesný seznam, kde v jakých potravinách se jaká „Éčka“ mohou používat.

 

Řada mýtů pochází nejen ze sousedských dýchánků, posezeních v kavárnách a restauracích, ale také z knih zabývajících se výživou, které je možné kupit v našich knihkupectvích. Fórum zdravé výživy se proto rozhodlo v rámci projektu „Co prozradí knihy o výživě“ odborně a se snahou o co největší objektivitu zhodnotit informace prezentované v těchto knihách.
O výsledky projektu se s Vámi rádi podělíme, informace budou k dispozici po prázdninách také na www.fzv.cz.