Domácnost

Myslivec mi zastřelil kozu a nechal si hlavu jako trofej

Nevím, jak vy, ale vždycky jsem považovala myslivce za moudré muže, ochránce lesů a zvěře. Zřejmě pod dojmem pohádek. Postupem času zjišťuji, že skutečnost je méně poetická, řečeno eufemisticky. Tento příběh hovoří za vše.

Jak prosakují na veřejnost případy smrtelných „nehod“ v řadách myslivců, či zkazky o zastřelených domácích zvířatech, začíná mít jejich neposkvrněný obraz vážné trhliny.

myslivec

Zákaz popíjení alkoholu během honiteb možná snížil počet postřelených kolegů, ale to nic nemění na tom, že zbraň v rukou (s prominutím) hlupáka je nebezpečná vždycky. Je nástrojem moci a zastrašování. To mi nikdo nevymluví, i kdyby se stokrát oháněl mysliveckým zákonem. Kolikrát už jsem slyšela o zastřelených kočkách, či psech. Ano, tato zvířata považují myslivci za škodnou, ale proč kozu?

Posuďte sami.

Jedna velká milovnice zvířat si koupila zemědělskou usedlost s rozlehlým pozemkem poblíž lesa. Splnila si tak svůj sen založit malou kozí farmu. Přestože pozemek řádně oplotila, jedna nenechavá koza našla skulinu v plotě a vydala se do světa. Chovatelka šla kozu hledat, ale jako by se po ní slehla zem.

Neztrácela tedy čas a zašla za místním myslivcem s prosbou, aby kozu nestřílel, kdyby ji náhodou viděl, ale řekl jí, kde se nachází, a že si pro ni zajde.

Myslivec cosi zabručel, ale vypadalo to slibně. Jistě ocenil její snahu, že nechce dělat místnímu mysliveckému sdružení potíže s potulujícími se zvířaty v honitbě. Myslela si

Žel, nestalo se tak, jak si představovala. Myslivec sice kozu objevil, a dokonce ji majitelce osobně přinesl, ale bez hlavy, kterou si ponechal jako trofej, a jednoho stehna. Asi na guláš.

Majitelka zvířete byla rozhořčena a řekla, že si bude stěžovat na mysliveckém sdružení.

Načež ji dotyčný uzemnil odpovědí, že klidně může, ale nemá šanci uspět. Odstřel zatoulaného zvířete byl nejen v souladu se zákonem o myslivosti, ale dokonce i jeho povinností.

A tak nezbylo milé chovatelce než se smířit s tím, že občas nějaká všetečná koza přijde k úhoně.

Tento příběh mnou hluboce otřásl a jen mě utvrdil v negativním postoji vůči této skupině lidí. I když uznávám, že všichni nejsou stejní. Ale proč mezi sebou trpí členy, kteří poškozují dobrou pověst myslivosti?

Zákon je jedna věc, ale neškodilo by trochu lidskosti?

Jak zní zákon? Co myslivec může, ale co je jeho povinností? To se dočtete ZDE.

   
27.09.2013 - Zvířátka - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [32] Linde [*]

    PS: řádně oplocený pozemek nemůže mít skulinu v plotě Sml57Sml57Sml57. To se prostě vylučuje. Buď je řádně oplocen, tudíž nemá skuliny, nebo jsou v něm díry.  A pro pořádek - "skulina" pro kozu už je sakra díra Sml31

    superkarma: 0 29.09.2013, 20:39:28
  2. avatar
    [31] Linde [*]

    tedy já fakt nevím, čím ti myslivci pobuřují veřejnost  Sml80. Mám z toho pocit, že ti obyčejní, nezelení smrtelníci vidí myslivost = vleze dvakrát zelenej do lesa, postřílí, co běhá, všechny trofeje pověsí na zeď a naplní mražáky na půl roku masem  Sml24.

    A ono to tak ale není Sml6. Oni nestřílejí libovolné kusy, oni mají předem určené slabé a nežádoucí kusy. I počet na rok je dán podle výpočtu, kolik je uživitelné na hektarech té honitby a kolik se ten rok urodilo mláďat. A likvidují přestárlé, nemocné a neperspektivními trofejemi, takže žádné bezhlavé střílení, jak je zde prezentováno. A  nechodí si jen zastřílet, oni tu zvěř chovají, tak jako v kravínech se stará hospodář o krávy, teleta-krmí, dává léky, přikrmuje, prohlíží zdravotní stav, tak stejně tak myslivec přes léto shání a suší seno, kaštany, jablka, odstřeluje slabé kusy, zajišťuje odčervení, zajišťuje minerální lizy za své...opravdu si myslím, že je to hodně náročný koníček a bez lásky k přírodě to nejde. I v dešti chodí na posedy, aby se ujistili, jestli už srny porodily a pozorují, co je ohrožuje-nejčastěji toulaví psi dáví srnčata, nebo je přímo z rodících srn vyrvávají zaživa - sama jsem to zažila u útočících dvou jezevčíků!

    Takže prosím o krátké zamyšlení, jestli ten chodící myslivec s flintou přes rameno opravdu tak strašně vždy škodí, jak je zde prezentováno, nebo chová a určuje směr a řád toho chovu.

    A co se kozy týče- no nevím, zdá se mi to nějaké divné. Kdyby střelil tu kozu, zajisté by si ji nechal naprosto celou a nevláčel by se s pozůstatkem k majitelce. A za druhé - myslivec si nevěší na zeď kdejakou lebku, ani žebra, co mu zbyly z uzené polévky. Ono se čistí a vystavuje pouze trofejová zvěř, takže ani historce o kozí trofeji nevěřím, ani trochu. Pochybuju, že by si vystavoval kozí hlavu.

    superkarma: 0 29.09.2013, 20:36:14

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Rikina [*]

    Kimmy — #29 lidi chovají kde co, i klokany Sml80

    http://plzensky.denik.cz/zpravy_region/klokan-tonda-utekl-podruhe-zpacifikovala-jej-mestska-policie-20130916.html

    superkarma: 0 28.09.2013, 00:02:36
  2. avatar
    [29] Kimmy [*]

    Rikina — #26 Klokana v Čechách? To je nejaký čo utiekol zo ZOO? Inak si to akosi neviem predstaviť, pokiaľ viem tak klokan (teda kengura) asi nie je v Čechách úplne také bežné zviera...

    1. na komentář reaguje Rikina — #30
    superkarma: 0 27.09.2013, 20:47:02
  3. avatar
    [28] pajda [*]

    Rikina — #26 známe jen jeden pohled. Kozlík u nás utíkal měsíc, než se chlapi rozhodli, že se dají potrkat a pokopat a odchytí ho. Všichni měli podlitiny jako dlaň a to byl kozlík kamerunský, tedy domácí mazlíček. Žádná koza na dojení. Nikdo by ho tady nezabil, kdyby nebyl nebezpečný pro okolí. Přesto majitelka brala jeho konec jako strašnou újmu a ublížení.

    Jinak koza je stádové zvíře, nikdy za celých 15 let u koní, kde jsme ovce a kozy měli, jsem neslyšela, že by se některé sbalila a vyrazila pryč od ostatních. Pokud to udělala, šla okamžitě do klobás, protože je to nežádoucí povahový rys. Jiná věc je samotná koza u domku, která slyší od sousedů kamarádky.

    superkarma: 2 27.09.2013, 17:56:13
  4. avatar
    [27] pajda [*]

    Suzanne — #25 Koza není ani hodné, ani mírumilovné zvíře. Je to JEN zvíře a to dost velké.  Zvíře, které uteklo, mělo 50 - 80 kilo (průměrná váha kozy hnědé). Není nic takového, jako "bezpečné" nebo "vždycky hodné" zvíře.

    A nevíme ani to, za jak majitelka dlouho zjistila, že koza utekla, ani kolikrát utekla, že? Víme jen to, že koza byla problémová a utíkala od stáda. Majitelka prostě uvedla JEN svůj pohled. Kdyby uvedla "měla jsem tam takovou problémovou kozu, která utíkala, jak jen mohla, trkala a kousala a když byla dlouho pryč, řekla jsem myslivcům, že jim asi lítá po lese, že když mi ji najdou, tak si ji zkusím odvést", znělo by to jinak, ne?

    Ano, máš pravdu, vždycky je to o použití mozku.

    superkarma: 1 27.09.2013, 17:50:52
  5. [26] Rikina [*]

    Dobré ploty určitě. Jenže zrovna kozy jsou bestie a dobré útěkářky, aspoň ty, o kterých mi bylo vyprávěno. Sml80 

    Nicméně já dosud měla dojem, že priorita je uprchlé zvíře odchytit. Že odstřel, ač zákonem povolen, je krajní řešení. Kolikrát bylo možno číst, jak někde chytali klokana - taky asi chronický útěkář. Potuloval se u dálnice, a nezastřelili ho. Nedávno jsem četla o koních, motajících se kdesi na silnici, taky je nikdo nezastřelil. Sama si pamatuju, jak nás lítalo po lese asi dvacet a hledali jsme uprchlé psí spřežení v počtu šest kusů. Našli jsme všechny dřív než nějaký horlivý myslivec, byli to vycvičení závodní psi, těch by byla škoda. Kondora Karla nad Lužickými horami taky nikdo neodpráskl. Já myslím, že to zas není tak strašné riziko, pokusit se zvíře napřed chytit, a až teprve když už není jiná šance, tak střílet.

    1. na komentář reaguje pajda — #28
    2. na komentář reaguje Kimmy — #29
    superkarma: 2 27.09.2013, 17:45:06
  6. avatar
    [25] Suzanne [*]

    pajda — #24 Vždy je to otázka MÍRY. Kdyby uteklo 250kg prase, někdo zvedne telefon a řekne, že uteklo. Pokud by to vypadalo, že někomu ublíží, pak by to možná bylo v pořádku. Ale opakuji, jde o MÍRU. Koza asi nikoho neohrožovala. To by ten dobrý myslivec jistě řekl, že právě chtěla potrkat děti, kupříkladu. Jde o použití mozku, řekla bych.

    1. na komentář reaguje pajda — #27
    superkarma: 1 27.09.2013, 17:17:03
  7. avatar
    [24] pajda [*]

    Já se zeptám jinak: Kdyby namísto kozy uteklo 250kilové prase nebo býk z družstva, taky by to bylo v pořádku?

    Kozlík, o kterém píšu o pár příspěvků níž, nehodu opravdu zavinil. Vletěl před auto mé kamarádce, která vezla dvě malé děti. Naštěstí to odnesly plechy, ale kdyby si někdo ublížil, nebo kdyby kozlík  z hravosti zmrzačil dítě, tak potom co? Taky byste se zastávaly chovatelky? Takové zvíře váží pěkných pár kilo a není to hračka. 

    Nediskutuji o tom, že jsme jediný stát světa, kde může nosit pušku každý debil, ale o tom, že kdyby koza neutekla, tak by nebylo co střílet...a o tom to je. Dobré ploty dělají dobré sousedy, říkalo se kdysi.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #25
    superkarma: 1 27.09.2013, 16:24:40
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    Jednoho jediného myslivce, který je výjimkou, znám.  Mladý chlap. Vyprávěl, jak nemůže dopadnout pytláky, co jim zabíjejí klidně březí laně, že místo spánku číhá, aby je načapal. Pytláci jezdí po lese jak po dálnici, světla, pušky, je to o strach. Ale on riskuje, aby bránil zvěř. Tak u toho si neumím představit, že někomu odpráskne kozu, jenom tak a že si navíc udělá kozí hody a  ozdobí byt trofejí.

    superkarma: 2 27.09.2013, 16:21:56
  9. avatar
    [22] Suzanne [*]

    JessikaJessika — #19 Máš pravdu. Přesto, vzato lidsky, nemyslím, že je správné zastřelit kozu, která uteče a okouše stromek. Prostě ne. To je přesně to, proč se občas pouštím do diskusí se striktními zastánci zákonů. Zákon lidé vymysleli proto, aby pomáhal a sloužil společnosti. Bez použití rozumu je zákon na dvě věci.

    superkarma: 2 27.09.2013, 16:11:49
  10. avatar
    [21] kobližka [*]

    JessikaJessika — #19 Však říkám,že už by se měl pánům myslivcům utnout tipec,byť jim zatím jdou zákony na ruku.Ale asi jenom proto,že stát nemá finance na to,aby zřídil nějaký profesionální útvar.To je téměř stejné,jako kdyby si někdo zřídil dobrovolnou organizaci,třeba s názvem "Šerifové" a fušovali policii do řemesla.Jsem pro,ať jsou profesionální myslivci,či jak se budou jmenovat,ale ne tahle banda amatérů.A kolik takových stromečků se rozdá pro známé a kamarády.....

    Nejsem pro,aby po lese běžně lítala zvěř,která tam nemá co dělat,ale myslivcům prostě nehovím.

    superkarma: 0 27.09.2013, 15:45:20
  11. avatar
    [20] pajda [*]

    Není to tak dávno, co mě volal do práce místostarosta. "Máš kozla..." a zavěsil. Volala jsem mu zpátky a on zase "Máš kozla..." nakonec z něj vylezlo, že opravdu mají na obci kozla. Prostě ve vedlejší vesnici si taky taková jedna pseudochovatelka pořídila kozy, kozlík jí několikrát "jakože utekl" a protože byl nebezepečný jak pro řidiče na silinici, tak pro lidi, tak jej u nás odchytili. A protože máme prázdné stáje a jsme poblíž jezdeckého klubu, kam kozla zavřeli, dohodlo se, že kozel na povinný rok, po který jej musí obec hlídat, přijde k nám. Nakonec se ale po delší debatě podařilo vypátrat majitelku. Přijela, všem vynadala, protože ona kozla nechce a když jsme ji důŕazně upozornili, že nám její adresu dala veterinární správa, tak prohlásila, že kozel je vedený jako poražený, ona si oddělá známky a já si s ním mám dělat co chci. A nejen, že se opravdu chystala mu oddělat známky, ale už taky vytahovala peněženku, že jí jako mám za kozla zaplatit...samozřejmě následoval celkem výstup, protože nikdo z nás zvíře nechtěl. Ve finále hodně naštvaná "taky chovatelka" odvezla zvíře s tím, že tomu vůebc nerozumíme, přece ona by nám toho kozla odprodala (sice ho vůbec nechtěla, ale peníze jí zjevně nesmrděly) a za dva dny byl kozel hladový a špinavý zase venku. Skončil v klobáskách...nikdo neměl kupodivu chuť se nechat potrkat nebo se vymlet v autě, když mu zvíře skočilo před auto. Divné, že?

    superkarma: 0 27.09.2013, 15:16:14
  12. [19] JessikaJessika [*]

    kobližka — #14 ono pár stromečku je dneska pár tisíc Sml80 takže to taky není nijak jednoduché, podle zákona, alespon z toho co tu bylo napsáno na to prostě myslivec právo měl a jak už jsem napsala níže to že si nechal hlavu a stehno to už je úplně jiná věc, kvůli tomu se paní může rozčilovat a chtít to řešit, asi bych to řešila přes policii, ale kvůli tomu,že jí zastřelil kozu se může jen rozčílit s tím nic nenadělá ani podle zákona ne

    1. na komentář reaguje kobližka — #21
    2. na komentář reaguje Suzanne — #22
    superkarma: 0 27.09.2013, 14:22:53
  13. [18] Rikina [*]

    gerda — #16  Sml30 jasně, naúčtovat mu kozu k náhradě. Včetně všech kůzlat, které mohla v budoucnu mít a už nebude. Sml57

    superkarma: 1 27.09.2013, 13:50:03
  14. avatar
    [17] Suzanne [*]

    gerda — #16 No jo vlastně! Ostřel "škodné" je jedna věc, ale to, že koza patří majiteli, druhá. To by mě zajímalo - má myslivec právo si vzít trofej z takového zvířete? A co to stehno? No to by mě nasral. Sml22

    superkarma: 0 27.09.2013, 13:46:30
  15. avatar
    [16] gerda [*]

    No, a jak je možný, že ten chlap si nechal hlavu z MÉ kozy?!Sml14 Když už ji teda musel zastřelit, protože ohrožovala okolíSml3, tak je to pořád MOJE koza a patří mi z ní všecko, od rohů až po kopyta!! Já bych mu při své letoře kozí hlavu omlátila o tu jeho zelenou.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #17
    2. na komentář reaguje Rikina — #18
    superkarma: 1 27.09.2013, 13:40:41
  16. avatar
    [15] Suzanne [*]

    Dana Haklová — #13 No! A jsme u toho. Chudák pan myslivec si myslel, že vidí antilopu! A protože se vyzná jen ve zdejší vysoké, řekl si, že by to mohlo někoho sežrat, tudíž je to nebezpečné zvíře Sml22Sml30 Lidská hloupost a touha po moci (což s držením zbraně úzce souvisí) je bezbřehá.

    superkarma: 4 27.09.2013, 13:39:30
  17. avatar
    [14] kobližka [*]

    JessikaJessika — #5 No,já se v mysliveckém zákoně nevznám,ale pro pár stromečků,která ta koza stihla okusat,jí přece rozumný člověk nebude zabíjet!!!!!!!!!!!!! Když ale mě ti pánáci s puškou v ruce připadají jako samozvaní lesní bohové,kteří rozhodují o tom,kdo bude žít a kdo ne.A taky jim asi činí potěšení zabít zvíře,protož jak jinak by někdo,kdo má mozek tam,kde má být,mohl zastřelit kozu? Sml80

    1. na komentář reaguje JessikaJessika — #19
    superkarma: 0 27.09.2013, 13:18:04
  18. [13] Dana Haklová [*]

    Některé rasy koz mají nádhernou barvu i rohy. Třeba koza kamerunská má rohy dlouhé jako nějaká antilopa

    1. na komentář reaguje Suzanne — #15
    superkarma: 0 27.09.2013, 12:35:04
  19. [12] JessikaJessika [*]

    Dana Haklová — #10 ano to jsem právě pochopila z vašeho odkazu, ale v článku neuvádíte kolik metrů od baráku a o to mi šlo a jak píšete koza nejspíš blízko nebyla takže dle zákona na to právo měl Sml80 druhá stránka věci je to jestli to bylo nutné. Musím podotknout,že jsem na vlastní oči viděla jak pes štval srnčí a ač jsem hodně velká milovnice psů tak bych neřekla půl slova kdyby myslivci toho psa zastřelili.

    superkarma: 1 27.09.2013, 12:32:39
  20. [11] Rikina [*]

    Kozí hlava jako trofej? Podivné. Sml80 Ale myslivci jsou obecně divní lidi, třeba se to u nich normální. Ovšem dohadovat se je těžká věc. Blbec se zbraní není rovnoprávný protivník. Co mu zabrání příště postřílet ostatní kozy nebo jiné zvířectvo? Nic. Člověk se nedovolá, protože nebude mít svědky a důkazy. Ve vsi, kde je člověk náplava, a u myslivců jsou skoro všichni, se nedá jít do konfliktu. Sml15

    superkarma: 0 27.09.2013, 12:30:00
  21. [10] Dana Haklová [*]

    JessikaJessika — #5 Podívejte se na odkaz, dole pod článkem, najdete tam informace, které jsem vybrala ze zákona o myslivosti. Může ji zastřelit už když je více než 200m od obydleného domu. Kdyby byla koza blízko, určitě by ji našla.

    1. na komentář reaguje JessikaJessika — #12
    superkarma: 0 27.09.2013, 11:40:08
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    Dana Haklová — #2 přece se nesmíří s tím, že jí začne odstřelovat zabloudilé kusy? Na mínění vesnice bych se vybodla, nejsme ve středověku. Pokud se cítí v právu (a to by měla), ať na něm trvá.Sml58

    superkarma: 0 27.09.2013, 11:12:13
  23. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Dana Haklová — #4 Třeba mají starostku Sml30 Ale u nás je místostarosta myslivec a ten se setsakra snaží, aby měli dobrou pověst. Za magorem nikdo stát nebude, věřím tomu.

    superkarma: 0 27.09.2013, 11:00:09
  24. [7] cilani [*]

    JessikaJessika — #5 jasně, měl na to právo, ale ... paní ho upozornila, že jí koza zdrhla.. To je jako by tu kozu zastřelil z pomsty a to je sakra blbý důvod a špatná vizitka.. Ona trocha snahy vyjít okolním lidem vstříc působí mnohem lépe. Navíc škodu samozřejmě můžou naúčtovat majiteli, což bude teď hůře obhajitelné (nebo to nebude dělat dobrou vizitku), když to teď působí, jako by si na té koze léčil mindrák a považoval ji za trofej... (teda toť jen můj osobní názor..)

    superkarma: 0 27.09.2013, 10:52:02
  25. [6] cilani [*]

    Dana Haklová — #4 což ale neznamená, že bude stát za takovým magorem. Znám pár myslivců, nejsou zrovna svatí, řekla bych.. ale ... domluvit se s nimi dá a takovýhle dubové to teda určitě nejsou. Je to o lidech.. Nebála bych se slušně diskutovat a hledat ve vsi spojence.. prostě se jen nenápadně bez emocí vyptat, jak tomuto v budoucnu zabránit.. Když se to dobře podá, i idiot se zastydí a někdy mu to sepne..

    superkarma: 0 27.09.2013, 10:49:01
  26. [5] JessikaJessika [*]

    Tak v článku se vůbec neuvádí jak daleko byla koza od oplocení a pokud se koza dostala třeba do lesní školky a ožrala a zničila mladý stromečky tak měl právo na to jí zastřelit, na druhou stranu neměl právo jí řezat hlavu.

    1. na komentář reaguje cilani — #7
    2. na komentář reaguje Dana Haklová — #10
    3. na komentář reaguje kobližka — #14
    superkarma: 0 27.09.2013, 10:29:56
  27. [4] Dana Haklová [*]

    Suzanne — #3 Pokud není sám myslivcem, což bývá celkem běžnéSml31

    1. na komentář reaguje cilani — #6
    2. na komentář reaguje Suzanne — #8
    superkarma: 0 27.09.2013, 09:57:27
  28. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Dana Haklová — #2 Rozhodně bych se šla "poradit" se starostou. Sml22 To bývá na vsi člověk, který minimálně může někomu promluvit do duše.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #4
    superkarma: 1 27.09.2013, 09:46:33
  29. [2] Dana Haklová [*]

    gerda — #1 Já bych to asi taky nenechala být, ale ona se bojí, že bude mít ve vsi peklo. Přece jenom, není místní a na vesnicích se na to stále dost hledí.

    Kromě toho, myslivecký zákon je postaven tak, aby postihy byly co nejmenší a vše se protahovaloSml68

    1. na komentář reaguje Suzanne — #3
    2. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 0 27.09.2013, 08:05:17
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    I já si myslím, že jsou to podivní týpci, něco jiného jsou lesní zaměstnanci. Myslivce ráda nemám, už i proto, co se až dosud navyváděli. Tu kozu bych nenechala jenom tak, kdyby to byl "toulavý pes", ještě bych mohla přijmout argument o nebezpečnosti takového, ale koza?! Co ta může spáchat nebezpečného?? Udělala bych mu ostudu jak by se dalo a samozřejmě bych chtěla náhradu škody. Tomu blbci se zeleným mozkem ze srdce přeju, aby ho po lese prohnal naštvaný divočák.Sml57

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #2
    superkarma: 1 27.09.2013, 07:03:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme