Železo je jedním z nejběžnějších prvků, se kterými se dennodenně setkáváme. Je obsaženo i v našem těle, kde zastává mnoho důležitých funkcí. V případě, že ho máte v těle nedostatek, vám bude zatraceně chybět…

K čemu že to železo v těle je?
Největší část železa je vázána v krevním barvivu hemoglobinu. Tím, že na sebe váže kyslík, který pak přenáší do tkání, umožňuje vašemu tělu fungovat. Všechny tkáně potřebují kyslík.
Dále má příznivý vliv na:

  • růst tkání
  • imunitní systém
  • odolnost proti únavě
  • kvalitu pokožky, vlasů a nehtů

Co když mi železo chybí?
Za normálních okolností máte v těle 3-5 gramů železa. Jeho denní úbytek není moc veliký a stačíte ho bez problémů pokrýt z potravy. Pokud ale krvácíte (zranění, menstruace), jeho vylučování se zrychlí a je na místě ho doplnit cíleně.
Nedostatek železa se projeví bledou, nezdravou barvou pokožky i sliznic, závratěmi, bolestmi hlavy, zrychleným dechem, špatnou kvalitou vlasů i nehtů a potrhanými koutky úst.
Při nedostatku železa se sníží tvorba krevního barviva hemoglobinu. Takto „odbarvené“ červené krvinky na sebe nedokážou vázat dostatek kyslíku, a tak se některé tkáně začnou mírně „dusit“. Tento stav se nazývá anémie (neboli chudokrevnost) a jistě je vám povědomý ze starých knih – dříve byla anémie velmi běžná mezi mladými dívkami (zvláště z vyšších vrstev). Projevuje se chorobnou bledostí, malátností, apatií, slabostí, omdléváním a častou nemocností.
Nedostatek železa ohrožuje více ženy než muže. Pozor by si měly dávat zejména těhotné ženy (železo je obvykle součástí vitamínových komplexů, které jsou speciálně určeny těhotným ženám).

Jak si mám tedy doplnit zásoby?
Železo lze doplňovat z potravin, které obsahují hodně železa. To je hlavně maso, vnitřnosti, ořechy, melasa, fazole, čočka, brokolice a špenát.
Problém železa obsaženého v zelenině spočívá v tom, že tělo z něj dokáže vstřebat jen asi jednu desetinu. Musíte jíst proto buď opravdu hodně zeleniny, nebo do stravy zařazovat i maso, ze kterého se železo vstřebává o mnoho lépe.
Další problém, který komplikuje doplňování železných zásob organismu, jsou látky, které zhoršují jeho vstřebávání. Jsou to káva, čaj, mléko a mléčné výrobky, vláknina a šťavelany. Pokud tedy užíváte železo v kapslích, nezapíjejte je mlékem, protože tím způsobíte, že ho tělo nedokáže využít.
Ostatně, pokud berete potravinové doplňky se železem, jeho vstřebávání podpoříte vitamínem C a kyselinou listovou.

Lze se železem předávkovat?
Předávkovat se železem v zásadě není možné. Pokud však budete dlouhodobě užívat velké dávky, zvýšená hladina železa může zvýšit riziko srdečního onemocnění a riziko rakoviny tlustého střeva.

Doporučená denní dávka je pro muže 10 miligramů, pro ženy 15 miligramů. Toto množství plně pokryjete běžnou stravou. (Výjimku tvoří lidé v dietních režimech, vegetariáni, vegani atp.)
Pokud jste ohrožena jeho nedostatkem (úraz, těhotenství, krvácení, operace, ), poraďte se s lékařem, který vám předepíše železo v kapslích či v kapkách podle vašich potřeb.

Reklama