Hypertenze představuje spolu s obezitou, kouřením, cukrovkou a zvýšeným cholesterolem jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů vzniku mrtvice a infarktu. Nadměrnému tlaku lze ale často přecházet. Stačí přehodnotit svůj životní styl.

Důležitými zbraněmi pro boj vysokým krevním tlakem je změna stravování a dostatek pohybu

Méně alkoholu, více pohybu

tlak

Zdroj: www.shutterstock.com

Je prokázáno, že nezdravá životospráva nepříznivě ovlivňuje hodnoty krevního tlaku. Dlouhodobě vysoký tlak se pak pojí s vyšším rizikem vzniku řady kardiovaskulárních onemocnění. Úprava životního stylu je proto účinnou prevencí těchto chorob a nedílnou součástí léčby hypertenze, pokud se již rozvinula. Odborníci radí:

  • zbavit se nadbytečných kilogramů,
  • skoncovat s kouřením,
  • být více fyzicky aktivní,
  • omezit příjem soli ve stravě,
  • konzumovat méně alkoholu,
  • zmírnit působení stresu a naučit se relaxovat.

Zdraví na talíři 

Důležitými zbraněmi pro boj vysokým krevním tlakem je změna stravování a dostatek pohybu.

  • Doporučuje se jíst vícekrát denně po menších porcích.
  • Strava by měla být bohatá na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny a kvalitní bílkoviny ve formě libového masa, ryb, nízkotučných mléčných výrobků a luštěnin.
  • Naopak minimalizovat bychom měli příjem živočišných tuků, soli a jednoduchých cukrů.

Pohybu je vhodné se věnovat pravidelně, alespoň 3–4× týdně, po dobu 30–45 minut. Naše srdce a cévy ocení především aerobní aktivitu ve formě svižnější chůze, indiánského běhu, plavání nebo jízdy na kole. V případě již rozvinutého kardiovaskulárního onemocnění je třeba se o vhodném cvičení a zátěži předem poradit s ošetřujícím lékařem.

Úpravy životního stylu představují důležitou součást prevence i terapie hypertenze. Nespoléhejte pouze na léky a zeptejte se lékaře, co vše můžete pro zdraví srdce a cév udělat vy sami.

zdroj: U lékaře

Čtěte také:

Reklama