Reklama

Procházím kolem trafiky a jen letmo spočinu na "luxusních" časopisech z křídového papíru. Jsou vlastně stejné, ach pardon, je tu drobný rozdíl. Jedny jsou pro muže a druhé pro ženy. Jako kdyby se obě pohlaví k smrti nenáviděla, a proto musí mít i svůj válečný tisk.

Jistě, že válečný, neb jinak než válkou se vztah mezi ženskými a mužskými časopisy nazvat nedá. Avšak je to válka všelijaká, často ušmudlaná a vlastně zbytečná. Proč? Jak mužské, tak ženské časopisy vytváří mýtus dokonalého člověka. Bytosti, která nikdy nemá problém dosáhnout orgasmu, vždy vypadá skvěle a její tělo je prakticky nezničitelné, vlastní dokonalé křivky a celý svět jí leží u nohou.

Realitu přibližuje redaktor tydeníku Reflex Jan Potůček, který se dlouhodobě zabývá médii: "Čtenáři těchto časopisů zpravidla tak dobře nevypadají – obvykle si to namlouvají, případně si navodí dojem, že když se budou chovat jako hvězdy a kupovat značkové zboží, chodit do fitness, na solarium, apod., že se jim vyrovnají." Ale jací jsou čtenáři exkluzivních časopisů?

Například, měsíčník pro muže, Redhot, má v podtitulku - exkluzivní časopis pro muže, který chce všechno a má tak málo času. Redhot skutečně nejvíc čtou podnikatelé kolem třicítky s nadprůměrnými příjmy, ale také výdaji. Redhot razí heslo, že život začíná až po třicítce. Dává rady, jak se bavit a za co utrácet peníze. Původně byl Redhot zpravodajský týdeník pro mladší čtenáře, něco podobného jako časopis Týden. Ale tato jeho podoba je výrazně úspěšnější.
Kdysi jsem objevila poslední číslo starého Redhotu a jedno z prvních nového Redhotu. Starý jsem si se zájmem přečetla, články byly tvrdé, ostré a jasně rozebíraly problémy. Nový Redhot byl šok, místo publicistiky ženská prsa a hned na jedné z prvních stran rozhořčený dopis ženy. Spílala redakci, proč jsou další, kteří ukazují nahotinky a dělají z mužů pouhá nadržená zvířátka.

Esquire je určen pro mladší muže a sází na "dobrodružství, kariéru, ženy, pivo a sex". Několikrát šokoval reklamou, která urážela ženy, například billboardem s nápisem "Bude vám zobat z ruky". Nabízí s nadsázkou psané návody téměř na vše, od toho, jak svést ženu, až po to, jak vést uspěšnou kariéru. Opět se zaměřuje na muže z vyšších příjmových kategorií.

Po pravdě, jako žena nejsem schopná rozlišit Redhot, Esquire a Maxim. Silikony jsou všude a sdělení, jak být borec v posteli, taky. Ale všechny tři mám ráda, s neskutečnou rozkoší jimi listuji, popíjím pivo z lahve a pojídám uzené. Prostě si připadám jako chlap, což není zas tak špatné.

Největší konkurencí magazínu Esquire je Maxim, původně Quo. Ten skvěle pracuje s faktem, že jeho čtenáři mají nižší vzdělání, ne vždy dokonalé svaly, méně peněz a hlavně touží po obrázcích na hranici pornografie, někdy i za ní. Proto je většina časopisu tvořena fotografiemi vnadných nahých žen.

Vztah těchto časopisů k ženám? Snad postačí pár vět. "Každá žena prudí, a jestli ještě nezačala, brzy s tím přijde. Takže pokud si nějakou pořídíte domů, budete nucen to poslouchat: "Blabla blablabla bla." To je úryvek z Esquire. "Nemyslete si, i v našem okolí se vyskytuje pár nesnesitelných, mnohdy obtloustlých, ale téměř vždy hádavých a jakoby životem zhnusených bab, sdružujících se pod firemní značkou: jsem tvoje nová maminka, tak trp!" Pro změnu Redhot a do třetice všeho dobrého Maxim: "Chcete ji? Tak do ní prostě běžte." Opravdu není řeč o něčem trvanlivějším, jednalo se jen o poznámku, jak získat rychlý sex.

A co Playboy, symbol erotična na novinových stáncích? "Playboy nedávno velmi zjemnil, fotografie jsou erotické, ale ne vulgární. Celý časopis je velmi konzervativní a intelektuální," vysvětluje Jan Potůček, "Vydavatel českého Playboye si svého čtenáře představuje jako úspěšného a zralého muže s nadstandardním příjmem, který si chce vychutnat kvalitu." Dojmy samotných mužů? "Proč si kupuju Maxim? No přece pro ty kozy." Odpověděl mi uhrovitý mladík, kterého jsem původně tipovala na hloubavého intelektuála. Tak to jsem se netrefila.

Esquire? "Dobré články, pěkný holky, vychytaný rady a vůbec." Poznámka od elegantně oblečeného mladého muže, čili ani s tímhle bych na rande nešla. Zbyl mi čtenář Redhotu, tlustý, odpudivý, ale finančně zajištěný. "Je to součást image, nic víc."

Bohužel se mi nepodařilo najít někoho, kdo by četl Playboy, asi se holt pohybuji jinde. Tak nevím, jestli se mám rozčilovat, že někdo vydělává na tom, že ukazuje ženu jako sexuální objekt. Intelektuální vyjádření pro téměř-porno. Stejně jako nevím, co bych dělala, kdyby podobné časopisy pravidelně četl můj partner.

Asi by mě to štvalo. Tohle je přesně to, co chce Esquire, Redhot i Maxim v ženách probudit, vztek. Když jsme naštvané, snáze se z nás stanou terče pro jejich výsměch. Mužům dají pocit super samců. Podívej, takové kočky můžeš mít, když se budeš řídit našimi radami. Blbost, ze slizouna ani jeden z exkluzivních časopisů neudělá krasavce se stylem. Tyhle časopisy jsou tu pro dobrý pocit mužů, pro sdělení, kupuješ mě, jsi zaručeně in. To je celé kouzlo.