Na tiskové konferenci v dokonalé dobové atmosféře Cafe 80´ (www.cafe80.cz) jsme představili první trumfy chystané Horečky sobotní noci, tedy velice očekávané nové muzikálové inscenace Divadla Kalich.

V režii a choreografii Jána Ďurovčíka, ve scénografii Martina Černého, s kostýmy Zuzany Strakové, v pěveckém a hudebním nastudování Luba Dolného bude mít tento legendární muzikál svou českou premiéru 30. září!! Vstupenky jsou již v prodeji.

m

V hlavních rolích

Tony: Jan Kříž, Přemysl Pálek

Stephanie: Michaela Doubravová, Alžběta Bartošová

Anette: Markéta Procházková, Marie Blahynková

Bobby: Roman Tomeš, Jan Tenkrát

Na konci 70. let proměnil svět v jeden velký taneční parket, o dvacet let později se stal divadelní senzací. Taková je stručná historie muzikálového fenoménu s názvem Horečka sobotní noci. Letos, tedy 15 let od premiéry na newyorské Broadwayi, se legendární americký muzikál se slavnými písněmi skupiny Bee Gees konečně dostane do Prahy. Od 30. září 2014 ho bude mít na programu Divadlo Kalich.

m

„Uvedení Horečky sobotní noci na českou divadelní scénu připravujeme několik let. Majitelé práv poskytují licenci po zvlášť podrobném studiu lokální produkce. Jsme první ve střední a východní Evropě, komu se práva k Horečce podařilo získat. Věděl jsem, že o ně můžeme zažádat až ve chvíli, kdy si budeme stoprocentně jistí, že na tento mimořádně náročný titul u nás najdeme dost prvotřídních muzikálových herců. Na jevišti Divadla Kalich taková herecká generace vyrostla, nevidím tedy důvod, proč nepostoupit zase o pořádný krok dál a nepřijmout tak odvážnou výzvu,“ říká producent, majitel Divadla KalichMichal Kocourek, který na přípravě české Horečky sobotní noci spojil síly s mezinárodně respektovaným režisérem a choreografem Jánem Ďurovčíkem. Společně přivedli na repertoár pražského Kalichu už muzikály Robin Hood, Osmý světadíl a Pomáda, jež si vedle diváckého zájmu vysloužily i respekt odborné kritiky. Pod úspěchem posledních dvou titulů jsou podepsáni také autor pěveckého nastudování Lubo Dolný a výtvarníci Zuzana Straková s Martinem Černým, kteří se po třech letech znovu scházejí v týmu Horečky sobotní noci.

m

„Horečka sobotní noci uchvátila publikum v různých koutech světa strhujícími choreografiemi a precizními tanečními i pěveckými výkony. Praha v tomto nemůže být výjimkou. Troufám si tvrdit, že takový muzikál tu ještě nebyl,“ naznačujeMichal Kocourek, jak vysoké nároky měl společně s Jánem Ďurovčíkem na uchazeče o role i místa v tanečním souboru. Několikastupňové konkurzy odstartovaly v první půlce února, poslední rozhodnutí o obsazení padnou až na konci března. Čerstvě sestavený herecký tým hned na to čekají pěvecké korepetice a taneční tréninky. Každodenní intenzivní zkoušení pak vypukne ve druhé polovině července.

m

„Řemeslně, tanečně, pěvecky je Horečka samozřejmě velká muzikálová prověrka. Pokud budeme chtít sehrát tenhle muzikál, jak je napsaný, tak si sáhneme až na kraj schopností,“ odhaduje představitel hlavního hrdiny Tonyho Jan Kříž, nositel Ceny Thálie za výkon v jiné „travoltovské roli“ – v Dannym Zukovi z Pomády, uvedené rovněž v Divadle Kalich. „Rád bych Tonymu nezůstal nic dlužen. Což nebude jednoduché, protože Horečka je po taneční stránce opravdu velká síla. Tony má být král diskotéky, tancování je tam hodně

a mělo by být stylově čisté. Čeká mě tedy skutečně hodně práce na tanečním sále, na kterou se ale moc těším,“ dodává.

Divadlo Kalich uvede slavnou Horečku sobotní noci ve verzi, která na konci 90. let dobyla londýnský West End a následně newyorskou Broadway. Vypráví příběh dostatečně dobře známý z filmového plátna, nicméně libreto ani hudební aranžmá nezastírají, že filmovou

a divadelní verzi dělí dvě desetiletí. Na divadle také zazní více hudby Bee Gees než ve filmu. „Ten snímek nebyl muzikál v pravém slova smyslu, tím se Horečka stala až na jevišti. Na plátně šlo o film s písněmi Bee Gees,“ vysvětluje režisér a choreograf Ján Ďurovčík.

Navíc hudba se zřetelně proměnila. „Současná podoba Horečky sobotní noci není přísně věrná duchu dobového disca. Právě hudební posun od filmu je pro mě důležitý. Muzika, kterou uslyší naši diváci, se logicky nese ve stylu Bee Gees, ale je moderně zaranžovaná, prokomponovanější a výrazněji se přiblížila k muzikálovému žánru,“ vyjmenovává Ďurovčík. „Samotné libreto je propracovanější, a to i po formální stránce. Tento muzikál často srovnávají s Pomádou, ale je to srovnání zavádějící. Pomáda je čirá zábava, kdežto v Horečce se setkáváme se silnějším příběhem se sociálním aspektem, který má více poloh. V případě Horečky sobotní noci diváci každopádně dostanou jídlo, které si skutečně objednali: věřím, že se občas zasmějí, občas dojmou, a pokud se nám vše podaří, také se nadchnou tanečními čísly,“ hodnotí. ProducentMichal Kocourekpřipravovanou inscenaci představuje ještě z jiného pohledu: „Půjde o skutečně nejdražší projekt, jaký jsme v Divadle Kalich kdy připravili. Dokonce chceme použít i jednu v České republice dosud nevyzkoušenou jevištní technologii. Jen budu muset rozbít hned několik prasátek.“

Původní filmová Horečka sobotní noci se stala fenoménem okamžitě po své premiéře v roce 1977, podařilo se jí odstartovat módu hudebních snímků pozdějších let. Díky jejímu obrovskému komerčnímu úspěchu se disco stalo novým životním stylem na obou březích Atlantiku a představitel hlavní role John Travolta hereckou hvězdou první velikosti. Album s hudbou z filmu - na pomezí rocku, popu a disca - vyvolalo přímo kulturní revoluci, je jedním z nejprodávanějších soundtracků všech dob, britská skupina Bee Gees za něj získala ceny Grammy a provždy se zařadila mezi velká jména světové hudební scény.

Přechod Horečky z filmového plátna na jeviště se chystal řadu let. Napjatě sledovaná premiéra divadelního muzikálu Horečka sobotní noci se uskutečnila 5. května 1998

v londýnském West Endu a opět způsobila senzaci. Inscenace byla nominována hned na tři Ceny Laurence Oliviera a rozjela se do světa. V roce 1999 se neméně úspěšně uvedla na newyorské Broadwayi, událostmi se staly rovněž její nastudování na dalších předních evropských i asijských scénách, stejně jako různá národní turné.

Hlavním hrdinou je mladík Tony Manero, jehož všednodenní existence se smrskává na malé železářství, kde pracuje, a chvíle strávené doma s matkou a otcem, pro které je spíš černou ovcí rodiny. Ovšem jeho život nabírá úplně jiný spád každou sobotu večer, kdy se stává králem tanečního parketu v disco klubu 2001 Odyssey. Na několik hodin jsou pryč nuda, mizerné vyhlídky na budoucnost nebo otravné povinnosti. Tady za sebou nechává všechny trable, tady se schází s kamarády, tady také potká okouzlující dívku Stephanie, s níž se rozhodne vyhrát soutěž v tanci. Jenže reálný život se bohužel neodehrává pod blikajícími barevnými světly a Tony se musí rozhodnout, jak s ním vlastně naloží. Přichází na to, že člověk by měl vždycky sebrat sílu stát se takovým, jakým opravdu chce být…

Reklama