Bulvár

Muž týdne: Václav Havel

Jedinečná osobnost, která hýbe dějinami našeho státu. Symbol osobní statečnosti i hrdinství, muž zmítaný múzami a vášněmi. Další z velkých Čechů se stává Mužem týdne magazínu Žena-in: Václav Havel.

Přiznám se bez mučení, že původní záměr soutěže Muž roku byl směřovaný na zahraniční osobnosti. Proto vidím vždy s mírnou nelibostí, když se mezi Muži týdne objeví nějaký Čech. Tentokrát jsem ale ani okamžik neváhal, a když mi mezi jubilanty tohoto týdne vyskočil Václav Havel, bylo mi jasné, že tentokrát sám poruším pravidla, která jsem si uvnitř sebe nastavil. Ano, omlouvám se všem, kterým jsem doposud spílal, že do této soutěže dávají osobnosti z domácích luhů a hájů, ale Václava Havla prostě a jednoduše nedokážu jen tak přeskočit...

Václav Havel

  • dramatik, spisovatel, první president po pádu komunistického režimu u nás
  • Datum narození: 5. října 1936
  • Znamení: váhy

Životopis

havelDramatik, spisovatel a poslední československý prezident se narodil 5. října 1936 v Praze. Vyrůstal ve známé intelektuálsko-podnikatelské rodině, jeho otec Václav M. Havel byl architekt, stavitel a Rotarián. Část svého prvního desetiletí trávil v domě, který postavil jeho dědeček ve Žďárci u Tišnova na Moravě. Jenže děti na vesnici mezi sebe synka z bohaté rodiny nebraly a Václav to nesl velice těžce. Až do chvíle, než se mu narodil bratr Ivan.

Prvorepublikové aktivity rodičů se staly důvodem, proč mladému Václavovi komunistická moc nedovolila po ukončení školní docházky v roce 1951 dále studovat. Havel nastoupil do učení v oboru chemický laborant a maturitu složil až při zaměstnání na večerním gymnáziu. Z kádrových důvodů nebyl později přijat ani na žádnou vysokou školu s humanitním zaměřením. Rozhodl se tedy pro Ekonomickou fakultu Českého vysokého učení technického, ale tento ústav po dvou letech opustil.

Tou dobou už pracoval jako jevištní technik, nejprve v Divadle ABC a od roku 1960 v Divadle Na zábradlí. Zájem o humanitní hodnoty jej později přivedl k dálkovému studiu dramaturgie na Divadelní fakultě Akademie múzických umění, které zakončil v roce 1966 komentářem ke hře Eduard, jenž se později stal základem jeho hry „Ztížená možnost soustředění".

V roce 1956 se seznámil s Olgou Šplíchalovou a jakkoli oba pocházeli z odlišného prostředí (Olga byla potomkem dělnické rodiny ze Žižkova), brzy se velmi sblížili. Po osmileté známosti se v roce 1964 vzali.

Už od svých dvaceti let Havel aktivně přispíval do literárních časopisů Květen, Tvář a Sešity. Později začíná Divadlo Na Zábradlí uvádět jeho alegorické hry, zaměřené proti soudobé situaci ve společnosti. Na 4. sjezdu československých spisovatelů přednáší Havel jeden z projevů kritiky monopolu KSČ, stává se členem Klubu angažovaných nestraníků a předsedou Klubu nezávislých spisovatelů.

havelPo potlačení Pražského jara vojsky Varšavské smlouvy Havel pokračuje v tvrdé kritice režimu. V této době nesmí vykonávat své povolání a pracuje jako dělník v trutnovském pivovaru, současně píše do samizdatových Lidových novin. V roce 1975 píše otevřený dopis prezidentu Husákovi, v němž upozorňuje na rozpory, nahromaděné v české společnosti. Vrcholem jeho činnosti se však stává o dva roky později vydání Charty 77. Havel byl společně s Jiřím Hájkem a Janem Patočkou jedním z prvních tří mluvčích této občanské iniciativy, jež požadovala dodržování základních práv a svobod v Československu. V dubnu 1979 se stal spoluzakladatelem Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných.

Za své postoje byl téhož roku zatčen a odsouzen na čtyři a půl roku vězení. Roku 1983 byl podmínečně propuštěn ze zdravotních důvodů, přesto se znovu zapojil do disidentského hnutí. V této době bylo československými úřady znemožněno publikovat veškeré Havlovy texty. O jejich téměř kompletní vydání se postaralo německé nakladatelství Rowohlt se sídlem v Hamburku.

Ve druhé polovině osmdesátých let byl Václav Havel ještě dvakrát uvězněn, naposledy v roce 1989. Tou dobou už komunistickému režimu docházel dech a bylo jen otázkou času, kdy se masová nespokojenost projeví v přímém střetu se státní mocí. Také proto podepsaly novou petici "Několik vět" desetitisíce lidí, na rozdíl od Charty 77, pod níž se objevily podpisy několika set občanů.

Rozbuškou, jež odstartovala pád totalitního režimu, se stala poklidná manifestace studentů 17. listopadu 1989, kterou komunistický režim tvrdě potlačil policejním zásahem na Národní třídě v Praze. Do čela následného občanského hnutí se postavili studenti a umělci. Na setkání v Činoherním klubu 19. listopadu byl Václav Havel ustaven vůdcem Občanského fóra a jako jeho kandidát byl 29. prosince ještě tehdejším Federálním shromážděním zvolen prezidentem Československa. V inaugurační řeči slíbil...

...

Volba Muže roku v magazínu Žena-in

Muž týdne
Muže týdne nominuje redakce z jubilantů, kteří mají v daném týdnu narozeniny.

Muž měsíce
Poslední týden v měsíci (nebo první týden následujícího měsíce) vychází novinka, ve které můžete hlasovat až do konce měsíce o Muži měsíce.

Muž roku
Muže roku budete vybírat vy, a to hlasováním přes vánoční svátky. Budete ho samozřejmě vybírat z již zvolených Mužů měsíce. S Mužem roku 2010 magazínu Žena-in uděláme během ledna (pokud půjde o zahraničního muže, je možné, že se termín trochu zpozdí) exkluzivní rozhovor pro čtenářky Ženy-in, ve kterém budete moci položit Muži roku i své otázky.

   
04.10.2010 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [40] sarahf38 [*]

    Václav Havel pro mě není jen nějakým mužem týdne,ale mužem století.A ještě dlouho pro mě bude Pan prezident.Sml67

    superkarma: 0 17.10.2010, 23:32:42
  2. avatar
    [39] Eva_CZ [*]

    Heather — #38 no, to jsme. Zasranej narod. A v tom narode je tolik uzasnejch jednotlivcu, ze mi nas narod porad stoji za rozcilovani, reseni a mou lasku. Tupoune obecnej. Vis?

    superkarma: 0 06.10.2010, 15:21:08
  3. avatar
    [38] Heather [*]

    Eva_Fl — #22 Jen nechápu, proč máš pořád takovou potřebu Čechy vyhledávat, komunikovat a debatovat s nimi, když je to podle tebe zas*anej národ Sml80

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #39
    superkarma: 0 06.10.2010, 07:26:31
  4. avatar
    [37] Eva_CZ [*]

    Lukáš Čejka — #36 Sml67

    Kdyz je tady clanek o nekom, kdo prokazatelne spolupracoval s STB, doctu se, ze kdovi, jak to tenkrat bylo a ze to vlastne ani tak moc nevadi.

    Tak mne to vadi mnohem vic, nez neci sexualni zivot . 

    Citlivapredkozko - tak Havel nebyl v kriminale, jo? To ti rikal kdo? Nekdo z vasi strany? Ty jsi 100% vtelena lidska stupidita.

    superkarma: 0 05.10.2010, 16:35:40
  5. avatar
    [36] Lukáš Čejka [*]

    SENSITIVESKIN — #33 a mluvit za jine, co citi co mysli, je neslusne, tak to beru jako prispevek, ktery pises o sobeSml24

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #37
    superkarma: 0 05.10.2010, 15:22:53
  6. avatar
    [35] Lukáš Čejka [*]

    SENSITIVESKIN — #33 ja jsem spokojenejSml80

    superkarma: 0 05.10.2010, 15:21:15
  7. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Mam dnes v planu uplne jine veci, nez se hadat s komouskou Citlivoupokozkou. 

    Ale z debaty mi opet vyplyva, jak jste povrchni, hloupe a jak malo si vazite neceho, cemu se rika SVOBODA.

    Protoze ta je k nezaplaceni.

    Je mi uplne jedno, jestli si myl nekdo v kriminale koule mydlem FA z Tuzexu, nebo pichal herecku, ale fakt mi nebylo jedno, kdyz jsme byli obehnani ostnatym dratem. A pro to, aby ten drat zmizel, udelal on hodne. 

    Pro me je pan Havel clovek, ktereho si vazim.

    superkarma: -2 05.10.2010, 14:47:11
  8. avatar
    [33] SENSITIVESKIN [*]

    Kytka — #31 vše,co cituješ, je pravda....bohužel, ti, kteří cinkali na náměstích klíčema a věřili, jak je všechno spontánní, super a budeme se mít dobře,jak táhneme všichni za jeden provaz....,  teď pokud nekradou a neválejí si koule někde v Tichomoří, jistě vystřízlivěli a několik lidí už se na tom provaze zhouplo!

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #35
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #36
    superkarma: 1 05.10.2010, 10:03:10
  9. avatar
    [32] SENSITIVESKIN [*]

    Kytka — #29 ježišikriste, to je ale agitace - on v žádném "kriminále" neseděl,  to jsou jen planý žvásty

    m.j.  když píchal Veškrnku (nebyla jediná, jen ho uhnala) a manželku Olgu měl na smrtelný posteli s rakovinou...kurva,to je ale morální

    superkarma: 1 05.10.2010, 09:58:52
  10. avatar
    [31] Kytka [*]

    Co tě tak popudilo?A přečetla sis důkladně ostatní příspěvky?

    Cituji: turistická atrakce, nastrčená figurka, člověk co napáchal víc škody než užitku...To je kultivované a hodné diskuse?

    1. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #33
    superkarma: 0 05.10.2010, 09:54:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] haluška [*]

    Kytka — #29 Havla poznám ešte z dôb totality, keď chodil do rajeckej doliny k príbuzným svojej prvej ženy. Mala som tú česť sa s ním rozprávať.Nikdo nezpochybňuje jeho morálne kvality z dôb disentu, ale po nežnej sa od nch "trošku" odchýlil.

    A ak je niekto plný zášti, tak si so ty a na tejto úrovni s tebou diskutovať nebudem.

    A túto diskusiu si svojím príspevkom úplne pokazila. Ak nevieš vyjadriť svoj názor kultivovane, tak sa medzi debatu dospelých nepleť.

    superkarma: 0 05.10.2010, 09:41:22
  2. avatar
    [29] Kytka [*]

    Pro mě je určitě mužem roku, člověkem s obrovským morální kreditem. Naprosto souhlasím s tím, co píší Eva FI a  Olga MarieSml59.

     A vy ostatní - kritičky a chytrolínky, kde jste byly vy a vaše rodiny v dobách, kdy on seděl v kriminále a myl si tam ruce tím vyčítaným tuzexovým mýdlem? Předpokládám, že na schůzi SSM nebo ROH či KSČ a držely hubu a krok. A teď jste najednou plné zášti vůči Vám lidem, kteří se za totality nezaprodali s režimem a dokázali proti němu bojovat. Nebýt lidí, jako Václav Havel, do dneška byste jezdily v trabantu a myly si ruce mýdlem Šeřík.Sml52 

    Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí!Sml30

    1. na komentář reaguje haluška — #30
    2. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #32
    superkarma: -2 05.10.2010, 09:19:37
  3. avatar
    [28] haluška [*]

    Eva_Fl — #27 No, práve to je ten rozdiel uhla pohľadu. Vy ho vnímate ako posla dobrej vôle, iniciátora nežnej revolúcie, dramatika, disidenta, bojovníka za ľudské práva. Tým všetkým je, ale tu mu pripisujeme i nekompetentné rozhodnutia, ktoré síce on urobil v dobrej vôli, ktoré ale urobili viac škody než osohu.

    Ale dosť rečí o ňom. Môj názor je, že on sa mužom roku určite nestane a pre mňa určite nie je ani osobnosťou týždňa.Aj tu platí to staré: šuster, drž sa svojho kopyta a mne sa žiada k tomu dodať a nemiešaj sa do toho čomu nerozumieš. Ale to zasa by sa museli vypísať nové voľbySml30

    superkarma: 2 05.10.2010, 02:02:24
  4. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    haluška — #26 zisikriste, jsem nevedela, ze on je az TAK mocnej! A za co jeste muze?

    Videla jsem ho cca pred dvema lety v US TV, prednasel na universite. Tady ho studaci i kantori velmi brali. Sml22

    1. na komentář reaguje haluška — #28
    superkarma: 0 05.10.2010, 01:13:07
  5. avatar
    [26] haluška [*]

    Eva_Fl — #25 Ja rozumiem aj tomu, prečo potopil priemysel ako taký v bývalom Československu a aj prečo ako jediný prelomil Benešove dekréty. On je taký správňácký, že by sme ho kľudne americkému ľudu venovali. Keby aj tam zrušil zbrojársku výrobu a prachy, ktoré sa vynakladajú na zbrojenie by venoval na uvedenie Guantanáma do pôvodného stavu- kubánsky prales  a tým by stratilo v Amerike niekoľko miliónov ľudí prácu, chceš povedať, že by nám ho šupom neposlali naspäť?Spoza veľkej mláky niektoré veci vyzerajú a sú vnímané inak, než je to tu.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #27
    superkarma: 2 04.10.2010, 22:09:34
  6. avatar
    [25] Eva_CZ [*]

    paníliška — #23 z Tuzexu meli kramy vsichni. 

    Blue - jo, a za to muze Havel. Protoze to hovado, az by vylezlo z krimu za dalsich pet let, by bylo uplne prevychovany. Hele, ta amnestie asi nebyl stastnej napad, ale rozumim mu, proc ji udelal.

    1. na komentář reaguje haluška — #26
    superkarma: 0 04.10.2010, 21:55:42
  7. avatar
    [24] Blueberry [*]

    Eva_Fl — #22 Skoda takovejch lidi pro ten narod? To povidej mame ty devitimesicni holcicky to byla znasilnena, roztrhana a pohozena jednim z Havlovych propustencu!

    superkarma: 0 04.10.2010, 21:24:05
  8. avatar
    [23] paníliška [*]

    Eva_Fl — #22 Evi, ale zas tak běžné nebylo, aby komunističtí političtí vězňové měli tuzexovou kosmetiku. Sml33

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #25
    superkarma: 0 04.10.2010, 20:06:32
  9. avatar
    [22] Eva_CZ [*]

    Nasrat. Cechum. Skoda takovych lidi pro ten zasranej narod. Jak vas tak ctu, prala bych vam  ze srdce komouse. Cest.

    Blueberry — #21 to je na nem fakt to nejpodstatnejsi. Nota bene me ty komunisticky mydla nevonely taky.

    1. na komentář reaguje paníliška — #23
    2. na komentář reaguje Blueberry — #24
    3. na komentář reaguje Heather — #38
    superkarma: 0 04.10.2010, 19:10:38
  10. avatar
    [21] Blueberry [*]

    Ve sve knize Dopisy Olze popisuje, jak mu do krimu musela nosit tuzexove toaletni veci, protoze mu obycejne mydlo nevonelo. Hm......

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #22
    superkarma: 0 04.10.2010, 17:01:19
  11. [20] Rikina [*]

    SENSITIVESKIN — #10 souhlas. Václav Havel, a Karlštejn. Sml80 Což ovšem asi není tak úplně jeho chyba, že je takto prezentován. Sml57 

    superkarma: 0 04.10.2010, 16:44:41
  12. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    a.... — #16 mozna kdyby si se zeptala na nesrbske strane, tak by te ten termin tolik neprekvapoval Sml80

    superkarma: 0 04.10.2010, 14:52:05
  13. avatar
    [18] paníliška [*]

    a.... — #16 No když je to bombardování humanitární, tak co se Ti nelíbí? Sml57 Si představ, že by tak mohlo být nehumánní!

    superkarma: 1 04.10.2010, 14:06:35
  14. avatar
    [17] paníliška [*]

    DanaD — #15 Sml22 Taky.

    superkarma: 0 04.10.2010, 14:03:54
  15. [16] a.... [*]

    Tak  demokrat a obránce lidských práv, který razí pojem HUMANITÁRNÍ BOMBARDOVÁNÍ, je pro mě osobou patřící opravdu jen do absurdního dramatu.

    1. na komentář reaguje paníliška — #18
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #19
    superkarma: 2 04.10.2010, 13:39:30
  16. avatar
    [15] DanaD [*]

    paníliška — #13 me nejvic vadila ta jeho silena amnestie....

    1. na komentář reaguje paníliška — #17
    superkarma: 2 04.10.2010, 13:27:19
  17. avatar
    [14] Pentlička [*]

    Václava Havla jsem měla vždycky ráda. Mám totiž ráda nepraktické intelektuály. Kromě toho ho obdivuju za jeho postoj v dobách disentu. Nelíbí se mi jeho hry, ale to je moje chyba - nemám ráda moderní autory celkově.

    superkarma: 0 04.10.2010, 12:53:36
  18. avatar
    [13] paníliška [*]

    Tee.. — #11 Souhlasím. Ani se mi nechce vzpomínat na to, jakou paseku tady po svém zvolení prezidentem po revoluci napáchal.

    1. na komentář reaguje DanaD — #15
    superkarma: 1 04.10.2010, 12:31:09
  19. avatar
    [12] SENSITIVESKIN [*]

    Tee.. — #11 plně souhlasím, m.j. on měl v cele PC

    superkarma: 0 04.10.2010, 12:13:35
  20. [11] Tee.. [*]

    Kdo ví, jak to s ním tenkrát bylo..podle mnohých byl jen figurkou, která měla jen potvrdit pád komunistického režimu.. a ruku v ruce byl s nimi.. Sml80 Zajímavé je, že když seděl, mohl dál a nerušeně "tvořit" s plnou dostupností papírů a tužek.. co vím od jiných členů undergroundu, tak ti mohli na psaní pomyslet tak možná pod těžkým dohledem.. Sml80 Já mu nevěřím ani nos mezi očima...doufám, že mi dnešní demokracie dovolí vyjádřit tento subjektivní názor.. Sml57

    1. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #12
    2. na komentář reaguje paníliška — #13
    superkarma: 2 04.10.2010, 12:04:59
  21. avatar
    [10] SENSITIVESKIN [*]

    enka1 — #7 OlgaMarie — #8

    neberu panu Havlovi jeho tvůrčí práci, ale působí na mne přesně jako turistická atrakce

    co se týká dnešních politiků,tak to nehodlám rozebírat

    1. na komentář reaguje Rikina — #20
    superkarma: 1 04.10.2010, 11:52:33
  22. avatar
    [9] monkee [*]

    enka1 — #7 Me too.

    OlgaMarie — #8 Sml22Kdo z dalších našich "státních reprezentantů" sem přilákal tolik cizinců, ať turistů nebo investorů?

    superkarma: 0 04.10.2010, 11:18:03
  23. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    SENSITIVESKIN — #6 Mě to bylo milé. On si nemusel platit celostránkovou inzerci v Times, aby se svět o něm dozvěděl jako jiný Václav.  V knihovně státní university v Athens (Georgia)jsem si prohlížela, kdo z našich autorů je tam čten a půjčován. Byl to Havel a Kundera hlavně v angličtině, pak Hašek a Čapek.

    1. na komentář reaguje monkee — #9
    2. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #10
    superkarma: 0 04.10.2010, 11:00:25
  24. avatar
    [7] enka1 [*]

    Heather — #4  A kdo tenkrátSml80 a kdo dnes,

    Nejsem bezhlavý uctívač, ale drtil mě míň než 90% dnešních hlavounů

    1. na komentář reaguje monkee — #9
    2. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #10
    superkarma: 0 04.10.2010, 10:51:49
  25. avatar
    [6] SENSITIVESKIN [*]

    OlgaMarie — #5 to ještě nic neznamená

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #8
    superkarma: 0 04.10.2010, 10:43:15
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    Na oranu Václava Havla:

    Několikrát se mi v zahraničí stalo, že pokud jsem někomu řekla, odkud jsem, povstal a s prsty do "V" a řekl Václav Havel. Jeden černošký prodejce bubínků přidal i jméno Jan Palach.

    1. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #6
    superkarma: 0 04.10.2010, 09:54:37
  27. avatar
    [4] Heather [*]

    Toho nemusím Sml68 Myslím, že tento člověk neměl nikdy na to, dělat schopného prezidenta... Vadí mi jeho velká gesta, která se hodí, pokud by zůstal jen a pouze v umělecké sféře... Na hrad ale nepatřily Sml80

    1. na komentář reaguje enka1 — #7
    superkarma: 0 04.10.2010, 09:49:05
  28. avatar
    [3] paníliška [*]

    SENSITIVESKIN — #2 Ani já ne.

    superkarma: 0 04.10.2010, 09:29:59
  29. avatar
    [2] SENSITIVESKIN [*]

    nikdy jsem neměla  Václava Havla ráda a když jsem viděla dokument Občan Havel, o to vícSml68

    1. na komentář reaguje paníliška — #3
    superkarma: 1 04.10.2010, 09:26:32
  30. avatar
    [1] haluška [*]

    Už neraz sme mohli položiť niekomu otázku v zamýšľaných rozhovoroch. Vždy sa ale rozhovory vyparili niekde potichu do neurčita..

    A tejto "osobnosti" by som rada položila otázky, veľmi nepríjemné otázky, pri ktorých by sa poriadne ošíval a nakoniec by sa z nich vykrútil spôsobom jemu vlastným.

    superkarma: 3 04.10.2010, 08:08:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme