Rodina

Můj syn před odchodem do školy zvrací. Je to vážné?

Přečtěte si příběh paní Aleny, jejíž syn Dominik, který šel letos do třetí třídy, má takový strach ze školy, že téměř každé ráno je mu před odchodem do školy špatně a zvrací. Tento stav u něj přetrvává zhruba měsíc.

Příběh maminky Aleny a jejího syna Dominika

kid

Náš syn Dominik začal letos chodit do třetí třídy. Každý rok však řešíme jeden a ten samý problém, který trvá zhruba měsíc. Před koncem prázdnin si stěžuje na bolesti břicha a s prvním dnem odchodu do školy začne téměř každé ráno zvracet. Už se ani nesnažíme do něj dostat snídani.
Když jsem se o tom radila s psychologem, tak první, na co se mě zeptal, bylo, jestli nemá náš syn nějaké problémy se šikanou. Ptala jsem se ho, jestli mu spolužáci neubližují, prý ne. Byla jsem se taky informovat ve škole. Třídní učitelka i ředitel mě ubezpečili, že šikana na jejich škole rozhodně nehrozí.

Také jsem se syna ptala, jak se mu líbí paní učitelka, jestli je hodná, neboť i odtud může pramenit jeho nervozita. Ale zase nic, prý je paní učitelka moc hodná.

Syn se učí průměrně, není to žádný premiant, ale ani že by učivo nezvládal. Všechny školní pomůcky má včas nachystané a připravené. Nikdy nedostal poznámku ani jsme nemuseli ve škole nic řešit.

Byli jsme se synem také u dětského lékaře, ten nám ale potvrdil, že žádné zdravotní problémy, týkající se ať už zažívání, nebo poruchy trávení u syna nevidí, že jeho zvracení je čistě psychického rázu, tedy nervového napětí.

Ale z čeho má nervy? Že zaspí do školy? Nebo že tam musí? Co víme, tak se mu ve škole líbí. Známí nám radili, ať navštívíme ještě i dětského psychiatra, ale manžel pořád váhá. Prý syn není žádný blázen a navíc u něj během prvního měsíce chození do školy tyto problémy sami vymizí.

Ještě mě napadlo, že může jít o samotné vstávání. Třeba mu dělá problémy brzké vstávání, ale přece nemůžu psát měsíc omluvenku, že náš syn bude chodit první měsíc později do školy, protože skoro každé ráno zvrací?

Ještě než se přece jen i proti manželovu protestu rozhodnu dětského psychiatra navštívit, máte prosím někdo podobné zkušenosti?

Alena

Pozn. red.: Jména v příběhu jsou pozměněna

Na názor jsme se zeptali ředitelky o.s. Dítě, rodič, prarodič, psycholožky Aleny Weberové

To, co popisuje maminka Alena, nevypovídá o „špatném zacházení“ ve škole, ale vypadá to opravdu spíše na psychiku syna. Jelikož nemám všechny podklady pro psychosomatický rozbor syna, mohu říci jenom hrubou kostru.  Vychází mi, že syn prochází emočním zmatkem, kdy není schopen jíst, ví, co by chtěl, těší se na to, ale nemá sílu vykročit dál. Z venku vypadá silný, ale jeho vnitřní organismus je velmi křehký a celkově má velmi malé sebevědomí. Všechno drží periferní nervovou soustavou (musím) a je pak celkově vyčerpaný. Souhlasím s manželem paní Aleny, že psychiatrické vyšetření není potřeba. Syn naopak potřebuje vnitřní sílu a získat sebevědomí, ale vysvětlováním z jedné strany to nebude stačit, protože všechny jeho nejistoty jsou uloženy hluboko v organismu a nemají rozumový základ. Určitě to také není špatnou výchovou či přístupem k synovi.  Spoustu těchto základů dostal do vínku geneticky a potřebuje posílit. Tento stav by se dal řešit také alternativní cestou a v případě zájmu ráda mamince s problémem pomůžu.

Čtěte také:

   
05.09.2012 - Děti - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [47] V19 [*]

    Mám vnučku teraz už piatačku, ale prvé dva roky pravidelne 2-3x do týždňa sa vždy ráno sťažovala na bolesti bruška. Dcéra s ňou absolvovala všetky možné vyšetrenia a nakoniec dg - neuróza. Chvalabohu vyrástla z toho ...

    superkarma: 0 15.09.2012, 16:05:25
  2. [46] jana12345 [*]

    navštívila bych lékaře Sml80

    superkarma: 0 13.09.2012, 14:30:20
  3. avatar
    [45] marianaant [*]

    Určitě by jste měli navštívit lékaře, aby jste něco nezanedbali.Sml22Sml22

    superkarma: 0 13.09.2012, 13:58:53
  4. avatar
    [44] barasv [*]

    Sama jsem trpěla něčím obdobným. Po celý druhý stupeň základní školy a ještě i potom na gymplu jsem ráno vstávala s úplně staženým žaludkem, rozklepaná, trpěla jsem žaludeční neurózou, nebyla schopná pozřít sousto ani vypít trochu čaje, prostě nic, někdy jsem i zvracela. Všechno to bylo proto, že jsem měla strach, co mě ten den čeká, že budu zkoušená, že budeme psát písemku... A to jsem školu zvládala naprosto bez problémů a měla jedničky. Byl to jen stres, z dnešního pohledu pro mě nepochopitelný a zbytečný. Možná je to tím, že jsem vždy byla trémistka a navíc na mě byly ze strany mojí maminky kladeny velké nároky -  a já měla strach, že selžu. Tyhle ranní nevolnosti mě přešly až v dospělosti. Stát se to dnes, určitě by se mnou šla maminka k psychologovi. Tenkrát se nic takového nedělalo.

    superkarma: 0 12.09.2012, 11:36:54
  5. avatar
    [43] blesksoft [*]

    a co slíbit nějakou cílovou odměnu třeba v sobotu půjdeme do kina (nebo něco oblíbeného)pak namalovat nějaké obrázky a každé ráno budeme jeden škrtat a až budou všechny škrtnuté bude kino - třeba bude s nadšením vstávat aby mohl škrtnout obrázek stejně jako s adventním kalendářem ještě tolik okének otevřeš a budou vánoce

    superkarma: 0 11.09.2012, 18:36:31
  6. avatar
    [42] vmarta [*]

    myslím že lékaře to potřebuje Sml22

    superkarma: 0 09.09.2012, 22:24:15
  7. [41] papír [*]

    Já bych raději toho dětského psychiatra pro jistotu navštívyla,vždyď jde o Vašeho syna.

    superkarma: 0 05.09.2012, 21:26:04
  8. [40] Saritka [*]

    Také máme s vnučkou problémy.Sml22

    superkarma: 0 05.09.2012, 19:47:02
  9. avatar
    [39] hubajda [*]

    dadma — #32 cacorka je tak trochu stejna tez je duveriva to co ji decka nakukaji tak jim veri

    superkarma: 0 05.09.2012, 19:12:08
  10. avatar
    [38] hubajda [*]

    jithule — #33 nekdy se stane ze take ne je to dost slozita zalezitost

    superkarma: 0 05.09.2012, 19:09:52
  11. avatar
    [37] hubajda [*]

    Anime Otaku — #31 cacorka mela sikanu od ucitele primo od zastupce reditele tak odesla ze skoly a ma ted klid ,pan ucitel si vylejval zlost a sve domaci problemy na zacich

    superkarma: 0 05.09.2012, 19:08:44
  12. avatar
    [36] daska59 [*]

    Na šikanu bych se nějak oklikou zeptala jeho spolužáků, sám ji nemusí přiznat.

    superkarma: 0 05.09.2012, 18:45:28
  13. avatar
    [35] ekleinovka [*]

    Určitě bych navštívila odborníka.Pokud se doma sám nesvěří,třeba na základě pohovoru vedeného  s citem,se dozvíte,kde je zakopaný pes...

    superkarma: 0 05.09.2012, 17:21:59
  14. [34] Trefa [*]

    Trefa:ja bych sla jedine k lekari.prece se musi prijit na to co je toho pricinou.

    superkarma: 0 05.09.2012, 16:56:51
  15. [33] jithule [*]

    určitě bych šla k psychologovi - ten pomůže

    1. na komentář reaguje hubajda — #38
    superkarma: 0 05.09.2012, 16:29:58
  16. [32] dadma [*]

    Každý jsme jiný a každý se jinak adaptujeme.Z malého dítěte bychom otázkami měli dostat co se děje.Ne se přímo zeptat někdo ti ubližuje.To dítě neřekne, protože se bojí,bůhví čím mu vyhrožují.A tak malé dítě všemu věří.Nebo třeba se mu opravdu jen nechce do toho kolektivu.Jak se chová doma.Baví se s vámi o škole o spolužácích o paní učitelce? Moje děti když přišly domů, tak jsme třeba i dvě hodinky proseděli v pokojíku a povídali.Také jsem hodně věděla o jejich spolužácích a  kolikrát i co se děje v rodinách.Můj vnuk je podobný vašemu synovi .Ten také neřekne nic a když se ho zeptáte ,tak je všechno dobrý.Od mala je velmi důvěřivý a když mu kluci něco nakukali, tak tomu věřil a když to řekl,tak každý viděl ,že je to výmysl.Na venek vypadal v pohodě,usměvavý od ucha k uchu, ale nebyl.Je to již v tom člověku.Ve třetí třídě se mu objevila lupénka,což zrovna tak vyvolalo zatížení ve škole a stress,zrovna tak jako u vašeho syna zvracení.Je to o psychice dítěte.Chodil do pedagogicko-psychologické poradny,ale proto, že měl nějaké poruchy učení.

    1. na komentář reaguje hubajda — #39
    superkarma: 0 05.09.2012, 16:15:34
  17. [31] Anime Otaku [*]

    Já bych řekla že to bude šikana - zažila jsem si to na vlastní kůži - pokud není k rodičům absolutní důvěra, tak jim to neřekne - a přitom stačí jedno neopatrné slovo něco na způsob "to nic není" ale pro to dítě to v té chvíli JE zásadní problém - a důvěra je v čudu. O šikaně co jsem zažívala jsem byla schopná říct rodičům až nedávno a to mi je 25. Celou třetí až pátou třídu jsem se kvůli těm parchantům spolužákům a k**vě učitelce Sml31 chtěla zabít, naštěstí jsem nikdy nesebrala odvahu. 

    S psychologem bych neváhala pozná víc než rodiče z jednoduchého rozhovoru. Mě třeba moc pomohl jediný rozhovor s psycholožkou, která nás měla na jeden semestr na vejšce - dala jsem se díky tomu sama dokupy a jsem mnohem silnější než dřív.

    1. na komentář reaguje hubajda — #37
    superkarma: 2 05.09.2012, 14:24:52

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] hubajda [*]

    Kdyz byla cacorka mensi take mela obcas takove podobne problemy bolelo ji bricho ale po case to zmizlo tak jsem lekare nenastevovala tezko radit muze jit ostrach ze ho spoluzaci nechteji mezi sebe tech duvodu muze byt vice

    superkarma: 0 05.09.2012, 13:01:22
  2. avatar
    [29] nugyna [*]

    pokud nic nepomuze, urcite bych se obratila na detskeho psychologa. To že tam pujde prece neznamena, ze je blazen.Potrebuje nejak popostrcit,aby mohl jit dal

    superkarma: 0 05.09.2012, 12:39:29
  3. avatar
    [28] ToraToraTora [*]

    gerda — #27 Ano, uplně. Dcera má  problém a začne se okamžitě škrabat. Do krve. Vždycky si hůř hledala svoje místečko a poznám to na ni právě tím, že má obrovské léze rozškrabané kůže. proto mám s tímhgle vyptáváním zkušenosti. Ono stačí jen, to posmívání, nebo jeden zmetek v družině z jiného ročníku, který se trefí na citlivé místo. Vždycky se to musí podchytit hned v zárodku a buď problém vyřešit  v spolupráci s učitelem nebo naučit dítě, jak postupovat.

    superkarma: 0 05.09.2012, 12:27:47
  4. avatar
    [27] gerda [*]

    ToraToraTora — #21 taky souhlasím s tím, že škola raději tvrdí, že šikana neexistuje, než aby ji přiznala. Šikana nemusí být zrovna to nejhorší s bitím a krádežemi, stačí posměváčci.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #28
    superkarma: 0 05.09.2012, 12:12:34
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    zzandaa — #16 prostě musí do cizího prostředí, to se snáší těžko. Já jako malá měla vyloženě strach z velkých neznámých prostor a cizích lidí.Sml80

    superkarma: 0 05.09.2012, 12:11:00
  6. avatar
    [25] diblice [*]

    tak něco podobnýho jsem měla s dcerou v první třídě, po půl roce si najednou začala stěžovat na bolesti břicha, pak to došlo i tak daleko, že zvracela v autobuse, u doktora jsme absolvovaly všechna možná vyšetření s negativním výsledkem, nakonec jsme se dopracovaly až k doporučení na psychologický vyšetření, ale přišly prázdniny a v druhé třídě jiná učitelka a najednou bylo po problémech

    superkarma: 0 05.09.2012, 12:08:12
  7. avatar
    [24] capkova [*]

    Je to určitě vážné - je nutné jít k psychologovi !!!

    superkarma: 0 05.09.2012, 11:54:35
  8. avatar
    [23] tajnostii [*]

    To se musí určitě řešitSml22

    superkarma: 0 05.09.2012, 11:43:58
  9. [22] doginka [*]

    Problém tam je ,tak by se měl řešit. Také nevidím problém v návštěvě psychologa,dneska už je to zcela normální lékař.

    superkarma: 0 05.09.2012, 11:37:58
  10. avatar
    [21] ToraToraTora [*]

    Na můj vkus má maminka opravdu velmi málo informací a nebo je podává jen velice kuse.  To, že učitelka nebo ředitel řeknou , že o šikaně nevědí, přeci nic neznamená. To zatluče každý. je pozdě mluvit se synkem,. až když zvrací. Každý den je potřeba se ptát, tak co, jak bylo, co jste dělali, s kým sis hrál, s kým sis hrál v družině, s kým sedíš, chtěl bys s někým jiným, baví tě tohle, jak to šlo tamto, co na obědě, co paní kuchařka, je hodná a co bylo, spapal jsi to celé a kroužky,  byli jste venku, s kým sis tam hrál, proč si s nehrál s jiným, co tě bavilo, co se stalo, nebo nestalo, co chystáte... stejně tak mimoškolní akce, výlety. věnovat pozornost detailům a zjistit, co neštimuje a kdy problémy ustávají. neptat se učitelky na šikanu ale na synův projev ve třídě a kontakt se spolužáky. Dojít si na kroužek a optat se, jak se tam syn projevuje. zeptat se na férovku na šikanu může jen tupoun. odpověď je vždycky ne a nikam nevede.

    1. na komentář reaguje gerda — #27
    superkarma: 2 05.09.2012, 11:12:21
  11. avatar
    [20] ToraToraTora [*]

    Rikina — #17 Ale řešit se to musí

    superkarma: 0 05.09.2012, 11:05:01
  12. [19] anina4 [*]

    chudák, dcera měla takto jedno dítko ve školce, každé ráno se tam holčina pozvracela, trvalo to skoro půl roku než si zvykla

    superkarma: 0 05.09.2012, 10:52:23
  13. [18] magic11 [*]

    chudák malý, u nás ve škole se také dušovali, že žádná šikana nehrozí, než zlomili jednomu chlapci stehenní kost Sml68Sml68

    superkarma: 0 05.09.2012, 10:17:27
  14. [17] Rikina [*]

    Chudák kluk. Ono nestačí, že je mu blbě. Ještě ho budou vláčet k psychiatrovi. Sml80 To mu určitě hodně pozvedne sebevědomí a hned si bude mezi ostatními dětmi připadat líp. Sml57

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #20
    superkarma: 0 05.09.2012, 10:16:01
  15. [16] zzandaa [*]

    femme — #9 Přesně tak. A když už, tak to nepřiznají.

    Mě jako první možnost napadla právě šikana. Jinak si neumím představit, z jakého důvodu by bylo dítěti ráno špatně. Nějaká nervozita ze zodpovědnosti? Že udělá něco špatně? Myslím, že dětského psychologa se nemusí manžel bát. Dítě nemusí být blázen. Ale je lepší zjistit, čím to je.

    1. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 0 05.09.2012, 09:37:55
  16. avatar
    [15] saruz [*]

    Určitě bych jej vzala k dětskému psychologovi, když to nejde vyřešit doma. Reakci manžela nechápu, copak nechce synovi pomoci?

    superkarma: 0 05.09.2012, 09:32:08
  17. avatar
    [14] delfi.na [*]

    chudák klučina takové stresy ... možná fakt zajít k psychologovi, ať poradí, když už nic jiného nezabírá

    superkarma: 0 05.09.2012, 09:26:09
  18. avatar
    [13] Jindriska8 [*]

    Musí se zjistit,co ho ve škole trápí,každá mamina chce mít spokojené dítě a má pak velké obavy,co se ve škole děje.Sml22

    superkarma: 0 05.09.2012, 08:54:17
  19. avatar
    [12] Hanula [*]

    Sml16to je teda vážné - to by mohlo dojít až k žaludeční "nervóze"

    superkarma: 0 05.09.2012, 08:51:13
  20. [11] Stendy [*]

    Tak tohle jsem měla s dcerou ve školce v předškolácích. Bolelo ji bříško a zvracela. Změnou učitelky se vše vyřešilo a bylo to v pohodě.

    superkarma: 0 05.09.2012, 08:34:57
  21. [10] step1 [*]

    Dcera sice nezvracela, ale bolelo ji bříško. Od té doby, co začala chodit do školky. Pravidelně každé ráno, během 1 hod to přešlo. Byli jsme na všechna možná vyšetření, ležela i v nemocnici, kde ji vyšetřoval dětský psycholog. Všechno bylo v pořádku. Prý ji dělá špatně to ranní vstávání. Problémy ji držely až do konce školní docházky. Potom skončily. Podotýkám, že strach ze školy neměla, patřila k lepším žákům. A ani nadměrná snaživost nebo obavy z neúspěchu se u ní neprojevovaly.

    superkarma: 0 05.09.2012, 08:33:58
  22. avatar
    [9] femme [*]

    učitelé vědí prd o šikaně na jejich škole Sml24

    1. na komentář reaguje zzandaa — #16
    superkarma: 3 05.09.2012, 08:23:23
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Proč byste nešli k psychiatrovi? Není to přece žádný šaman, ale normální lékař. Kdo už má klukovi pomoci, když ne doktor na duši? Já s malým soucítím velice, protože tyhle potíže jsem zažívala i já. Dnes by mi asi odložili o rok docházku, ale já měla každé ráno před nástupem do školy křeče v bříšku, bolení. Nezvracela jsem, ale bylo mi moc zle. Nikdo se mnou nikam nešel, takže jsem to musela snášet. Taky mi nikdo ve škole neubližoval, ba naopak - samé jedničky. Tomu se nedá poručit. Možná potřebuje léky na zklidnění. Zvracívala ale moje dcera, měla 1 hodinu na vypravování, žádné honění, všechno nachystané- a přece. Té vadila učitelka, pak jsme na to přišli.

    superkarma: 1 05.09.2012, 08:20:31
  24. [7] Roland [*]

    Chudák malý, určitě v tom nějaký problém bude. Asi to bude chtít z něho nějak dostat.

    superkarma: 0 05.09.2012, 08:08:46
  25. avatar
    [6] blesksoft [*]

    syn měl migrény a zjistila jsem, že měl problémy s učitelkou a po její návštěvě se vše sklidnilo

    superkarma: 0 05.09.2012, 07:15:55
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    Něco je špatně a je potřeba zjistit co.Je to sice třeťák, ale zkusila bych hru. Vzala bych medvídka a ať syn na něm předvede sebe, jak vstává do školy, cestu a pobyt ve škole.Možná něco zachytíte.

    superkarma: 0 05.09.2012, 06:53:25
  27. [4] lidicka [*]

    Pravděpodobně žaludeční neuroza - může být z brzkého ranního vstávání - než si zase na nově nastalou situaci zvykneSml80

    superkarma: 0 05.09.2012, 06:17:40
  28. [3] jerenika [*]

    Kdo ví, co za tím je. Ale většinou to bývá z nespokojenosti. Něco se mu tam určitě přihodilo a bojí se to říct... Sml80

    superkarma: 0 05.09.2012, 02:24:45
  29. [2] Jala [*]

    Dříve se tomu říkalo žaludeční neuróza. Je mi Dominika líto. Znám to.

    superkarma: 1 05.09.2012, 01:15:36
  30. avatar
    [1] Introvertka [*]

    sice jsem nezvracela, ale taky mi bývavalo špatně, i teď když očekávám nějakou změnu nebo jdu na neznámé místo, mám žaludeční nevolnosti

    superkarma: 3 05.09.2012, 00:29:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme