Děti

Můj syn není nevychovaný, má poruchu opozičního vzdoru

Leona má sedmiletého syna, kterého nadevše miluje, ale občas ji přivádí k zoufalství a slzám. Jeho paličatost a „záchvaty“ vzteku přicházejí stejně nečekaně, jako nečekaně odeznívají. Trpí nervovou poruchou, ale vysvětlujte každému na potkání, že váš syn za to vlastně nemůže.

To je dnes ta liberální výchova. Řezat ho měli a byl by pokoj“…slýchá občas zoufalá maminka sedmiletého Leoše, když se „předvede“ na veřejnosti. Paličatost, vzdor a neochota poslechnout je v určitém věku dítěte „normální“, ale v první třídě?

„Do tří let to bylo vzorné dítě,“ posteskla si Leona, „ale pak začal být paličatý, umíněný a vzteklý. Napřed jsem to brala jako období vzdoru, které přejde. Snažila jsem se zachovat klid, i když mi někdy „tekly nervy“. Nejsem zastáncem fyzických trestů a tak jsem radši napočítala do deseti a počkala, až se zklidní.“

boy„Ale když jsem začala chodit do práce a potřebovala ho odvést do školky, nebyl na nějaké čekání čas.“

„Vzali jsme ho k dětskému psychologovi a bylo nám sděleno, že neuznává ženskou autoritu. Musela jsem si sáhnout do svědomí a uznat, že jsem na něj byla moc hodná a v mnohém mu spíš ustoupila. Je pravda, že k tátovi, nebo dědovi si něco podobného nedovolil,“ dodává maminka.

„Nejhorší na tom je, že se jeho odmítavý vztah k ženským autoritám projevuje i ve škole. Občas se prostě zvedne a odejde ze třídy. Sedne si na chodbě a tam trucuje a učitelka s ním nic nezmůže. Učí se na samé jedničky, ale domů nosí poznámky za chování.“

„Takhle to přece dál nejde. Našli jsme jiného psychologa, aby nám poradil, co s tím. S největší pravděpodobností se jedná o tzv. poruchu opozičního vzdoru,“ dodává Leona.

Co si pod tím představit?

Příznaky jako vzdor, obtížná zvladatelnost, podrážděnost, agresivita, odmítání a nerespektování autorit nám byly víc než povědomé.

Příčiny mohou být biologické, genetické, ale i výchovné. Hlavně nedůslednost a nevhodně nastavené hranice. Může za tím být i snaha připoutat na sebe pozornost. To hlavně v případě, že na dítě nemáte čas.

Jak se k takovému dítěti chovat?

  • Peskování ani upozorňování na nevhodné chování nikam nevede, spíš stav zhoršuje.
  • Nezvyšujte hlas, mluvte klidně, pomalu a zřetelně.
  • Vytvořte pravidelný denní režim a řád, který důsledně dodržujte.
  • Dítě by se nemělo nudit, ale také mu nedělá dobře přetěžování. Tyto děti jsou velmi aktivní, ale nedokážou se dlouho soustředit. Dávejte mu vždy jen jeden úkol a nezapomeňte ho pochválit, když ho splní.
  • Chvalte ho i za zdánlivé drobnosti. Posílí to jeho sebevědomí a utvrdí ho v tom, že ho máte rádi.

„Tak nevím, myslím, že to jsou jen obecné rady, které nám moc nepomůžou,“ s povzdechem říká zklamaně Leona.

Čtěte také:

   
04.01.2017 - Děti - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [35] rychenza [*]

    Dej tomu diagnozu a uz nemusis vychovavat. A kdyz diagnozu nechce urcit jeden dr, tak se beha tak dlouho, dokud se nenajde jeden, co to razitko da. Sml68

    superkarma: 1 06.01.2017, 18:24:08
  2. [34] patricia077 [*]

    opoziční vzdor :-)..dnes se vše hned pojmenuje a je to :-)

    superkarma: 2 05.01.2017, 14:27:30
  3. [33] babos [*]

    Tento problém už neřeším! Dětičky jsou hodné a poslušné. Musí být na děti čas a věnovat se jim.

    superkarma: 0 04.01.2017, 17:59:12
  4. avatar
    [32] koralek59 [*]

    Altamora — #30 ... to je logické, že mezi ně patří i nevychované dívky Sml22, proto jsem psala "dnešní děti" .... Sml80

    superkarma: 0 04.01.2017, 17:25:00
  5. avatar
    [31] Žofie [*]

    Dřív se říkalo, že stromek se má ohýbat dokud je mladý Sml22 A taky, že škoda rány, která padne vedle. Tím vůbec nechci říct, že děti se mají mlátit jako žito. Ale takové dobře mířené plácnutí je kolikrát lepší než několikrát napomínat. Sama mám tři už dospělé chlapáky a dodnes říkám, že každé dítě si dovolí jenom to , co mu dovolíme my. A to, co se tady popisuje, není problém jen té jedné maminky. Tak to dnes je, já už se pomalu bojím jít do restaurace nebo do obchoďáku. Všude lítají a řvou děti, jejichž rodiče ani nenapadne, že by je měli napomenout. A co jme zažili nejednou v letadle na dovolenou a i na dovolené - škoda mluvit, o tom se už tady párkrát povídalo...

    superkarma: 5 04.01.2017, 14:57:30

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Altamora [*]

    koralek59 — #29 Dívky jsou vychovávány, či spíš nevychovávány, stejně. Takže taky nemají úctu k okolí a taky dokáží jít přes mrtvoly. O tyhle strach nemám. Mám strach o tu většinu, která je vychovávána normálně. Ti mohou mít problémy s těmi nevychovávanými. Ale třeba se mýlím, třeba budou schopni kooperovat s těmi, kteří jsou jim rovni a kteří jsou slušní. Myslím, že pořád je více slušných lidí než těch neslušných. Jen ty nevychované nejde nepřehlédnout.

    1. na komentář reaguje koralek59 — #32
    superkarma: 2 04.01.2017, 14:00:31
  2. avatar
    [29] koralek59 [*]

    Tenhle kluk a jemu podobné děti, jsou absolutně rozmazlené a nevychované, bez, byť jen špetky, RESPEKTU! Sml31 Respektu nejen k autoritám /ve škole, atd .../, ale i respektu ke starším, matce, učitelce ... a jiným Sml15. Bohužel tuto vlastnost už "dnešní děti", ty narozené po revoluci, absolutně neznají a to je ŠPATNÉSml52.... A jak se asi jednou bude chovat ke své dívce či ženě ???!

    1. na komentář reaguje Altamora — #30
    superkarma: 2 04.01.2017, 12:27:07
  3. [28] Maryene [*]

    Dana Haklová — #20Sama jsem vychovala tři děti a byla jsem také velmi vytížená. Ale vždy musí existovat nějaká pravidla, mantinely, i ve výchově dětí. A také jim musíme jít vstříc vlastním příkladem. Nikdy jsem dětem nedávala žádné zákazy, příkazy, netrestala jsem je, ale přesto život měl určitá pravidla a každý už od dětství své povinnosti a místo v rodině. Vedla jsem děti i k úctě ke starším lidem, což dnešním mladým opravdu chybí, ke slušnosti, toleranci, pomoci druhým, ke správnému chování doma i na veřejnosti. Děti nereagují na příkazy a povely, pouze v určitém věku jen napodobují chování dospělých. A pokud je zaměstnáme, nemají na zlobení čas. Chybou je také to, že dnes více žijí ve virtuálním světě než v tom skutečném a i v pohádkách je dost násilí a křiku.

    superkarma: 5 04.01.2017, 11:48:54
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    No,hlavně,když se pro nevychovanost rozmazlence najde nějaká lékařská diagnóza,hned to zní líp.Když dítěti nevymezíme hranice,když mu jasně nedáme najevo,kam může zajít,dopadá to takto.A jak k tomu přijdou učitelé,že musí tolerovat zlozvyky takového "andílka" ? Kult dítěte a liberální výchova nese zřejmě svoje ovoce.

    superkarma: 7 04.01.2017, 11:42:39
  5. [26] Rikina [*]

    Altamora — #16 Vojenská základní škola není, ale sportovní oddíly taky mají kázeň a disciplínu, a muže - trenéry. To by mohlo chlapečkovi prospět. Nebo skaut. Tam jsou chlapecké oddíly, a vedoucí taky muži.

    superkarma: 0 04.01.2017, 11:37:03
  6. avatar
    [25] Mickey Mouse [*]

    Dana Haklová — #22 To nejspíš znamená, že matku ve výchově nikdo nepodpoří. V situaci jedna na jednoho to má težké. Kdyby se jí zastali další lidé z okolí dítěte, výchova by byla mnohem účinnější.

    superkarma: 3 04.01.2017, 11:36:23
  7. avatar
    [24] Mickey Mouse [*]

    Dana Haklová — #20 To je myslím pohled zvenku. V zemích, kde praktikují tuhle liberální výchovu je totiž mnohem vyšší důraz na soutěživost, takže už ve školce a hlevně ve škole se prostě neúspěch netoleruje. Kdo chce uspět ten se srovnat musí.

    Ale je také dost takových, kteří přechod z liberální výchovy k osobní odpovědnosti nezvládnou - jen to u těch starších dětí není tolik vidět, protože zamíří k drogám a k životu v komunitách, takže je běžně na veřejnosti nepotkáte. (Právě v severských státech s podobnými úniky ze společnosti mají bohaté zkušenosti, stejně jako s vysokým počtem sebevražd.)

    superkarma: 4 04.01.2017, 11:34:51
  8. avatar
    [23] vladka321 [*]

    Nejenom maminka by si měla sáhnout do svědomí, ale také otec. Jak je možné, že k otci a dědovi si to chlapec nedovolí a k matce ano? Jak je možné, že otec nezásahne a nevysvětlí synovi, jak se má chovat k mamince? Nedovedu si představit, že můj muž by mě v tom nechal!!! Maminka patrně bude velice citlivá, možná až bázlivá žena, bez špetky sebevědomí. Takže potřebuje pomoci i ona. A také mě mráčí, jak je možné, že psycholog nepovolal i tatínka a nepomáhá rodině komplexně. To by mělo být předpokládám samozřejmostí.

    superkarma: 1 04.01.2017, 11:20:44
  9. [22] Dana Haklová [*]

    Altamora — #16V této rodině to tak opravdu není, jenže manžel a otec dítěte je pracovně velmi vytížen a většina je na Leoně.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #25
    superkarma: 0 04.01.2017, 11:16:03
  10. [21] Rikina [*]

    Vše už bylo řečeno, není co dodat... snad jen, že i to dítě je chudák, když se na něm takhle rodiče podepíšou. Sml80

    superkarma: 0 04.01.2017, 11:15:53
  11. [20] Dana Haklová [*]

    Maryene — #17To je zvláštní, že jinde to jde. Když jsem byla ve Finsku, tam mohly děti úplně všechno, až vám to lezlo na nervy...ale v určitém věku se najednou "srovnaly" a byly naprosto v pohodě. Možná s tou volností ve výchově neumíme zacházet. A určitě to nejde u každého dítěte

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #24
    2. na komentář reaguje Maryene — #28
    superkarma: 1 04.01.2017, 11:12:20
  12. avatar
    [19] rusalka2008 [*]

    Mně dnes hodně iritují maminky, které nechají dítě, aby si dělalo, co jen chce, a to i na veřejnosti, která pak musí poslouchat řev a jiné zvuky, nebo trpět různé úlety dítěte. Já jsem nikdy nedovolila, aby mé děti nějak obtěžovaly svým chováním okolí... Sml80

    superkarma: 4 04.01.2017, 10:24:20
  13. [18] bobani [*]

    hned bych ho vyléčila z neuznávání ženské autority

    superkarma: 0 04.01.2017, 10:22:59
  14. [17] Maryene [*]

    K popsanému chování vede především nedůslednost ve výchově. Dnešní výchova maminek je vlastně "nevýchova", dovoleno vše, jen aby dítě bylo v pohodě. Nakonec dítě začne ovládat všechny kolem sebe a je nezvladatelné. Maminky nedokážou reagovat, najednou střídají tresty a utěšování, dítě je zmatené. V tomto žádný psycholog nepomůže, musí si pomoci sama.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #20
    superkarma: 2 04.01.2017, 09:50:00
  15. avatar
    [16] Altamora [*]

    Škoda že není vojenská základní škola. Ta by mu prospěla, když neuznává ženy. Sml57 Docela by mě zajímalo, jak s Leonou mluví její muž a otec a jak ti dva mluví o ženách. Něco mi říká, že jsou to běžní tupci, kteří si svoje ego leští tím, že o ženách mluví jako o slepicích, ne-li hůř.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #22
    2. na komentář reaguje Rikina — #26
    superkarma: 4 04.01.2017, 09:48:05
  16. avatar
    [15] ohnivazenaMagdalena [*]

    Karo Líná — #6Máš úplnou pravdu s dětmi, které nejsou naprosto v pořádku. Chodí se okolo nich po špičkách, mají různá privilegia. A tím vším v nich roste pocit, že za všech okolností mají ve všem přednost a strašně toho zneužívají. Názorný příklad máme u vnučky ve třídě. Neudělá postižené dítě úkol-naprosto v pořádku, ostatní mají postih. Omluva učitelky....ona je přeci nemocná. To dítě nemá v pořádku pohybový aparát. Hlava a ruce jsou naprosto v pořádku. Nic jí nebrání ten úkol vypracovat. A právě to si uvědomují ty zdravé děti, že jsou diskriminovány.

    superkarma: 7 04.01.2017, 09:14:56
  17. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    I psycholog řekl, že chyba je ve výchově a přesto matka omlouvá dítě, že za to nemůže. Má recht, může za to ona.

    superkarma: 9 04.01.2017, 09:10:40
  18. avatar
    [13] jarka1234 [*]

    Souhlasím s komentářiSml22

    superkarma: 0 04.01.2017, 09:10:27
  19. avatar
    [12] Marbulka [*]

    Naprostý souhlas s komentáři přede mnou....nemám co dodat.

    A souhlas s Karo Lína, také lituju "normální vychované" děti Sml22.

    superkarma: 3 04.01.2017, 09:03:43
  20. [11] Pavla_b [*]

    Karo Líná — #6 naprosto souhlasím Sml22

    Porucha opozičního vzdoru mě fakt pobavila, kluk je prostě nevychovaný, k matce si mohl a může dovolit vše a pak to aplikuje i na ostatní ženy v okolí.

    superkarma: 7 04.01.2017, 08:44:13
  21. avatar
    [10] amphora [*]

    Sml22 spratek je to nevychovaný, nastavit velmi přísný režim, neustupovat a hošík si brzy uvědomí co smí a co ne.A i správně cílená facka ve správnou dobu, dokáže divy !

    superkarma: 4 04.01.2017, 08:29:30
  22. avatar
    [9] Eva_CZ [*]

    To chce po cuni. Vzala bych ale nejdriv matku.Sml57

    superkarma: 9 04.01.2017, 08:18:07
  23. [8] Andreadornova [*]

    Tohle nezávidím Sml15

    superkarma: 0 04.01.2017, 08:01:31
  24. [7] cilani [*]

    Souhlasím s holkama, prostě mu nenastavila včas mantinely a teď se diví. Nikdo netvrdí, že se děcko má řezat do modra, ale plácnutí přes zadeček, když už není zbytí, by mu určitě neuškodilo a psychiku nepošramotilo tak, jak to udělala výchova/nevýchova Sml80

    superkarma: 12 04.01.2017, 07:59:29
  25. [6] Karo Líná [*]

    Takže v úvodu stojí, že syn trpí nervovou poruchou a nemůže za to. O kousek níž se ovšem dočteme, že si pani sáhla do svědomí a uvědomila si, že to způsobila sama Sml57

    Že neuznává ženskou autoritu? No ten by jel. Dostal by takový režim, že by jenom mrkal na drát, spratek jeden Sml32

    cherinka — #4 Přesně tak Sml67 A ještě jsou takové děti různě zvýhodňovány, ve škole upřednostňovány, dostává se jim různých podpůrných opatření atd. atp. Jsou přece nemocné, že Sml79 Lituju dnešní normální děti, které nemají žádnou poruchu, nic jim nebylo diagnostikováno, dobře se učí, dobře se chovají a dobře prospívají. Ty jsou totiž na tom dneska úplně nejhůř, těch si nikdo ani nevšimne, natož aby měly nějakou výhodu. Po nich se hlavně chce, aby se pěkně chovaly k těm diagnostikovaným.

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #11
    2. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #15
    superkarma: 24 04.01.2017, 07:56:37
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    Když se tomu dá učená diagnoza, hned to vypadá líp. Podle popisu je chlapec zdravý, chytrý, jen mu chybí přísnost matky. Stále hledá chybu u sebe, vodí ho po doktorech a kluk toho využívá. Moment překvapení a plácnutí přes zadek v pravý okamžik dokáže zázraky!!! (To ale žádný lékař nedoporučí, nelajsne si to).Trucovat hošík může - za zavřenými dveřmi a bez obecenstva. Jeho učitelky lituji.

    superkarma: 16 04.01.2017, 07:48:21
  27. avatar
    [4] cherinka [*]

    Mně se líbí, jak v dnešní době se nevychovanost považuje za psychickou poruchu. Vlastně už skoro nejsou "normální " děti. Chudinky.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #6
    superkarma: 14 04.01.2017, 07:27:48
  28. [3] prababka [*]

    monkee — #2Máme demokracii i v pravopise , oba tvary tří / třech už jsou správné ! A bohužel těch původně nespisovných bude přibývat.Martin Prošek , nový a mladý ředitel Ústavu jazyka českého , slíbil , že " bysme " tam / zatím / nebude.

    superkarma: 1 04.01.2017, 06:42:23
  29. avatar
    [2] monkee [*]

    To dítě se v tom, díky nedůslednosti a nedostatku času matky, plácá.

    Výchova? Kdeže, o té nemá dotyčná ani páru. První lékař to diagnostikoval jasně.

    A pro autorku: "...do tří let..."

    1. na komentář reaguje prababka — #3
    superkarma: 8 04.01.2017, 00:23:36
  30. avatar
    [1] risina [*]

    Ano, jsou to obecné rady - a kdyby se jimi Leona řídila od té doby, co byl syn batole, tak si zřejmě mohla dnešní starosti ušetřit.

    "Změnili jsme psychologa" - to mě rozesmálo. První jim dítě neuměl "opravit", tak šli k jinému. Ale opravit se musí především rodiče a jejich (tedy halvně maminčin) styl výchovy.

    superkarma: 14 04.01.2017, 00:13:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme